본 논문은 20세기 초 파블로 피카소(Pablo Picasso)의 실험적 정신에서 발견된 미술운동, 큐비즘(Cubism)을 응용하여 말(馬)의 이미지를 도자조형으로 표현한 연구이다. 큐비즘(Cubism)은 사실주의(Realism) 사실주의(Realism): 객관적 사물을 있는 그대로 정확하게 재현하려는 태도.
예술표현처럼 현실을 존중하고 고정되어있는 예술표현에서 이탈하고 파괴함으로서 대상의 시점을 복수화하여 대상을 분해한 특징을 가지고 있으며 이는 대상의 기본적인 요소의 형태만을 남겨 최소한의 선, 비례, 균형, 부피를 가지고 절제적인 아름다움을 표현하고자 했다. 본 논문은 인간에게 친숙하고 원시시대에서부터 현대에 이르기까지 예술표현으로 자주 등장하는 말(馬)을 큐비즘(Cubism) 응용의 작품 대상으로 삼았으며 자유로움을 잃고 굳어진 현대사회 속 말(馬)의 감성에 대한 상상과 본 연구자가 느끼는 인간 삶의 다양한 감성을 은유하여 도자조형으로 표현하고자 하였다.
작품제작은 대상의 본질적 특성을 표현하기 위하여 대상이 가진 조형적 요소들을 기본적 조형원리인 통일성, 균형성, 강조성 그리고 형태성을 중심으로 하여 대상의 이미지를 과장 또는 단순화시킴으로서 간결함을 표현하였다. 성형방법으로는 흙이 가지고 있는 물성을 살려 생동감 있는 형태와 질감을 표현하기 위해 코일링(Coiling)기법 코일링(Coiling)기법: 물레를 사용하지 않고 손으로 ...
본 논문은 20세기 초 파블로 피카소(Pablo Picasso)의 실험적 정신에서 발견된 미술운동, 큐비즘(Cubism)을 응용하여 말(馬)의 이미지를 도자조형으로 표현한 연구이다. 큐비즘(Cubism)은 사실주의(Realism) 사실주의(Realism): 객관적 사물을 있는 그대로 정확하게 재현하려는 태도.
예술표현처럼 현실을 존중하고 고정되어있는 예술표현에서 이탈하고 파괴함으로서 대상의 시점을 복수화하여 대상을 분해한 특징을 가지고 있으며 이는 대상의 기본적인 요소의 형태만을 남겨 최소한의 선, 비례, 균형, 부피를 가지고 절제적인 아름다움을 표현하고자 했다. 본 논문은 인간에게 친숙하고 원시시대에서부터 현대에 이르기까지 예술표현으로 자주 등장하는 말(馬)을 큐비즘(Cubism) 응용의 작품 대상으로 삼았으며 자유로움을 잃고 굳어진 현대사회 속 말(馬)의 감성에 대한 상상과 본 연구자가 느끼는 인간 삶의 다양한 감성을 은유하여 도자조형으로 표현하고자 하였다.
작품제작은 대상의 본질적 특성을 표현하기 위하여 대상이 가진 조형적 요소들을 기본적 조형원리인 통일성, 균형성, 강조성 그리고 형태성을 중심으로 하여 대상의 이미지를 과장 또는 단순화시킴으로서 간결함을 표현하였다. 성형방법으로는 흙이 가지고 있는 물성을 살려 생동감 있는 형태와 질감을 표현하기 위해 코일링(Coiling)기법 코일링(Coiling)기법: 물레를 사용하지 않고 손으로 점토를 둥글고 길게 말아서 포개고 합쳐서 오브제를 창작하는 과정. 도예: 가래 성형.
으로 말(馬)의 몸통과 다리를 작업하였고, 본 연구의 테마가 되는 큐비즘(Cubism)의 표현은 주로 흙을 넓게 판을 쳐서 만든 흙판을 이용한 가압 성형기법으로 말(馬)의 감성을 표현해야하는 두상에 활용하였다.
본 논문은 총 4개의 장으로 구성돼있다. 제1장에서는 연구목적과 연구방법을 기술하였고, 제2장에서는, 큐비즘(Cubism)과 말(馬)의 이론적 연구 및 큐비즘(Cubism)을 응용한 조형작품을 조사하는 선행연구를 담았으며, 제3장에서는, 말(馬)의 이미지를 소재로 하여 큐비즘(Cubism)을 응용한 연구자의 도자조형 작품에 관한 디자인 및 제작과정과 함께 작품해석을 중점으로 다루었다. 제4장은 결론으로서 본 연구자의 시사점 및 향후 연구방향 등에 대한 제언을 기술하였다.
본 논문은 20세기 초 파블로 피카소(Pablo Picasso)의 실험적 정신에서 발견된 미술운동, 큐비즘(Cubism)을 응용하여 말(馬)의 이미지를 도자조형으로 표현한 연구이다. 큐비즘(Cubism)은 사실주의(Realism) 사실주의(Realism): 객관적 사물을 있는 그대로 정확하게 재현하려는 태도.
예술표현처럼 현실을 존중하고 고정되어있는 예술표현에서 이탈하고 파괴함으로서 대상의 시점을 복수화하여 대상을 분해한 특징을 가지고 있으며 이는 대상의 기본적인 요소의 형태만을 남겨 최소한의 선, 비례, 균형, 부피를 가지고 절제적인 아름다움을 표현하고자 했다. 본 논문은 인간에게 친숙하고 원시시대에서부터 현대에 이르기까지 예술표현으로 자주 등장하는 말(馬)을 큐비즘(Cubism) 응용의 작품 대상으로 삼았으며 자유로움을 잃고 굳어진 현대사회 속 말(馬)의 감성에 대한 상상과 본 연구자가 느끼는 인간 삶의 다양한 감성을 은유하여 도자조형으로 표현하고자 하였다.
작품제작은 대상의 본질적 특성을 표현하기 위하여 대상이 가진 조형적 요소들을 기본적 조형원리인 통일성, 균형성, 강조성 그리고 형태성을 중심으로 하여 대상의 이미지를 과장 또는 단순화시킴으로서 간결함을 표현하였다. 성형방법으로는 흙이 가지고 있는 물성을 살려 생동감 있는 형태와 질감을 표현하기 위해 코일링(Coiling)기법 코일링(Coiling)기법: 물레를 사용하지 않고 손으로 점토를 둥글고 길게 말아서 포개고 합쳐서 오브제를 창작하는 과정. 도예: 가래 성형.
으로 말(馬)의 몸통과 다리를 작업하였고, 본 연구의 테마가 되는 큐비즘(Cubism)의 표현은 주로 흙을 넓게 판을 쳐서 만든 흙판을 이용한 가압 성형기법으로 말(馬)의 감성을 표현해야하는 두상에 활용하였다.
본 논문은 총 4개의 장으로 구성돼있다. 제1장에서는 연구목적과 연구방법을 기술하였고, 제2장에서는, 큐비즘(Cubism)과 말(馬)의 이론적 연구 및 큐비즘(Cubism)을 응용한 조형작품을 조사하는 선행연구를 담았으며, 제3장에서는, 말(馬)의 이미지를 소재로 하여 큐비즘(Cubism)을 응용한 연구자의 도자조형 작품에 관한 디자인 및 제작과정과 함께 작품해석을 중점으로 다루었다. 제4장은 결론으로서 본 연구자의 시사점 및 향후 연구방향 등에 대한 제언을 기술하였다.
The present dissertation is a study on ceramic works with the subject of horses, in the Cubist style, which was pioneered by Pablo Picasso in the early twentieth century. Cubism is characterized by a pluralized viewpoint of the subject and a dismantling of the object, a break from modes of artistic ...
The present dissertation is a study on ceramic works with the subject of horses, in the Cubist style, which was pioneered by Pablo Picasso in the early twentieth century. Cubism is characterized by a pluralized viewpoint of the subject and a dismantling of the object, a break from modes of artistic expression that respect and are fixed on reality, such as the Realist style Realism: An attempt to accurately and objectively reproduce things as they are.
. In this way, Cubism attempts to set aside the basic forms of the object and express restrained beauty with minimal lines, proportion, balance, and volume. This dissertation chose Cubist works focused on horses, an animal that is familiar to us and that has been dealt with frequently, from primitive times to the modern age. Through my ceramic sculpture, I tried to express in the ceramic forms what I imagined about the emotions evoked by the horse in a modern society that has lost its freedom and become ossified, as a metaphor for my feelings about the diverse emotions of human life.
To express the essential features of the object, the work expressed compactness by exaggerating or simplifying the formative elements of the object focused on the attributes of unity, balance, emphasis, and formativeness, which are basic formative principles. As for the molding method, a coiling technique Coiling technique: a process of creating the objet by rolling clay into round and long shapes with hands, folding and joining them without using the spinning wheel.
was used for the body and legs of the horse to express a vivid shape and texture, making the most of the physical properties of the soil. For cubistic expression, which is the theme of the present study, compression molding technique utilizing a wide plate made of clay was mainly used for the head of the horse, which conveys the expression of the emotion of the horse.
The present dissertation consists of 4 chapters. The first chapter describes the purpose and method of the research. The second chapter summarizes previous theoretical studies on Cubism and the horse in art, as well as sculptural works based on Cubism. The third chapter concentrates on the design and production process of my own ceramic work, which is a Cubistic application of the image of a horse. The fourth chapter makes some conclusions and suggestions regarding the direction of future research.
The present dissertation is a study on ceramic works with the subject of horses, in the Cubist style, which was pioneered by Pablo Picasso in the early twentieth century. Cubism is characterized by a pluralized viewpoint of the subject and a dismantling of the object, a break from modes of artistic expression that respect and are fixed on reality, such as the Realist style Realism: An attempt to accurately and objectively reproduce things as they are.
. In this way, Cubism attempts to set aside the basic forms of the object and express restrained beauty with minimal lines, proportion, balance, and volume. This dissertation chose Cubist works focused on horses, an animal that is familiar to us and that has been dealt with frequently, from primitive times to the modern age. Through my ceramic sculpture, I tried to express in the ceramic forms what I imagined about the emotions evoked by the horse in a modern society that has lost its freedom and become ossified, as a metaphor for my feelings about the diverse emotions of human life.
To express the essential features of the object, the work expressed compactness by exaggerating or simplifying the formative elements of the object focused on the attributes of unity, balance, emphasis, and formativeness, which are basic formative principles. As for the molding method, a coiling technique Coiling technique: a process of creating the objet by rolling clay into round and long shapes with hands, folding and joining them without using the spinning wheel.
was used for the body and legs of the horse to express a vivid shape and texture, making the most of the physical properties of the soil. For cubistic expression, which is the theme of the present study, compression molding technique utilizing a wide plate made of clay was mainly used for the head of the horse, which conveys the expression of the emotion of the horse.
The present dissertation consists of 4 chapters. The first chapter describes the purpose and method of the research. The second chapter summarizes previous theoretical studies on Cubism and the horse in art, as well as sculptural works based on Cubism. The third chapter concentrates on the design and production process of my own ceramic work, which is a Cubistic application of the image of a horse. The fourth chapter makes some conclusions and suggestions regarding the direction of future research.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.