의사소통은 모든 조직들의 목표와 성과를 달성하기 위한 기본적인 도구로서 조직 내의 기능을 통합시켜 조직의 체제 유지 및 발전의 기틀을 마련하고, 상호작용하는 개방 체계의 기능을 할 수 있도록 도움을 주는 수단이 된다. 따라서 의사소통은 프랜차이즈 시스템에서의 본부와 가맹점의 목표를 달성하는 데 기본적인 선결조건으로서, 프랜차이즈 본부와 가맹점사업자의 관계에서 파트너십을 결정하는 주요요인이 될 수 있다. 가맹본부-가맹점사업자와의 관계를 설명함에 있어 파트너십은 상호관계유지의 수행 뿐 만 아니라 이익분배의 측면에서 중요성이 증가되고 있다. 이에 본 연구에서는 가맹본부와 가맹점사업자간의 관계를 상호의존적이며 협력적인 관계로 인식하고 외식프랜차이즈 가맹본부의 협력적 의사소통이 가맹점과의 파트너십과 관계성과에 미친다는 구조적 관계의 가설을 설정하고 실증분석을 통한 검증을 실시하였다. ...
의사소통은 모든 조직들의 목표와 성과를 달성하기 위한 기본적인 도구로서 조직 내의 기능을 통합시켜 조직의 체제 유지 및 발전의 기틀을 마련하고, 상호작용하는 개방 체계의 기능을 할 수 있도록 도움을 주는 수단이 된다. 따라서 의사소통은 프랜차이즈 시스템에서의 본부와 가맹점의 목표를 달성하는 데 기본적인 선결조건으로서, 프랜차이즈 본부와 가맹점사업자의 관계에서 파트너십을 결정하는 주요요인이 될 수 있다. 가맹본부-가맹점사업자와의 관계를 설명함에 있어 파트너십은 상호관계유지의 수행 뿐 만 아니라 이익분배의 측면에서 중요성이 증가되고 있다. 이에 본 연구에서는 가맹본부와 가맹점사업자간의 관계를 상호의존적이며 협력적인 관계로 인식하고 외식프랜차이즈 가맹본부의 협력적 의사소통이 가맹점과의 파트너십과 관계성과에 미친다는 구조적 관계의 가설을 설정하고 실증분석을 통한 검증을 실시하였다. 실증연구를 수행하기 위해 본 연구에서는 외식프랜차이즈 가맹점사업자를 대상으로 설문을 하였으며, 최종 272부의 표본을 바탕으로 연구모형의 신뢰성, 타당성, 적합도 등을 검토하여 총 8개의 가설을 검증하였다. 본 연구의 검증결과는 다음과 같다. 첫째, 외식프랜차이즈 가맹본부의 협력적 의사소통이 가맹점과의 파트너십을 구축하는 상호의존, 갈등해결에 미치는 영향을 분석한 결과, 모두 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 파트너십 품질을 결정하는 상호의존, 갈등해결과 관계몰입과의 관계를 검증한 결과, 모두 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 관계몰입과 관계성과(운영성과, 장기적 관계지향)간의 관계를 검증한 결과, 모두 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 가맹점의 운영성과가 가맹본부와의 장기적 관계지향에 미치는 영향에 대한 검증 결과, 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로, 외식프랜차이즈의 협력적 의사소통이 파트너십 품질 및 관계성과에 미치는 영향관계에서 가맹본부 규모에 따른 조절효과를 검증한 결과, 운영성과와 장기적 관계지향의 경로에서 가맹본부의 매출규모에 따라 조절효과가 있는 것으로 나타났다. 앞선 연구 결과를 통하여 본 연구의 주요 시사점 및 의의는 다음과 같다. 첫째, 가맹본부와 가맹점사업자가 장기적으로 상호 win-win 할 수 있는 효과적인 방안으로서 주로 공급체인관리를 위한 주요 변수로서 연구되어온 파트너십 품질을 체계화 하여 프랜차이즈 관계구조에 적용하였다. 둘째, 가맹본부와 가맹점간의 파트너십 구축에서 의사소통의 역할을 핵심변수로 파악하고, 단일차원으로 연구되어 왔던 의사소통을 5개의 차원으로 구성된 협력적 의사소통으로 확장하여 파트너십 품질과 관계성과와의 통합적인 모형을 제시하였다. 마지막으로, 가맹점사업자는 가맹본부가 협력적인 관계를 토대로 높은 질의 정보와 지원을 제공하였을 때 보다 더 파트너십이 강화된다. 즉, 가맹본부와 가맹점사업자는 서로에게 많은 정보들을 나누고 오랫동안 같이해오면서 파트너관계를 유지하기 때문에 상호간의 파트너십은 상호간의 소통과 올바른 성과 그리고 상호 의존성과 적절한 갈등관리기술을 갖추어야 한다는 점에서 본 연구의 의미가 있다고 할 수 있다.
의사소통은 모든 조직들의 목표와 성과를 달성하기 위한 기본적인 도구로서 조직 내의 기능을 통합시켜 조직의 체제 유지 및 발전의 기틀을 마련하고, 상호작용하는 개방 체계의 기능을 할 수 있도록 도움을 주는 수단이 된다. 따라서 의사소통은 프랜차이즈 시스템에서의 본부와 가맹점의 목표를 달성하는 데 기본적인 선결조건으로서, 프랜차이즈 본부와 가맹점사업자의 관계에서 파트너십을 결정하는 주요요인이 될 수 있다. 가맹본부-가맹점사업자와의 관계를 설명함에 있어 파트너십은 상호관계유지의 수행 뿐 만 아니라 이익분배의 측면에서 중요성이 증가되고 있다. 이에 본 연구에서는 가맹본부와 가맹점사업자간의 관계를 상호의존적이며 협력적인 관계로 인식하고 외식프랜차이즈 가맹본부의 협력적 의사소통이 가맹점과의 파트너십과 관계성과에 미친다는 구조적 관계의 가설을 설정하고 실증분석을 통한 검증을 실시하였다. 실증연구를 수행하기 위해 본 연구에서는 외식프랜차이즈 가맹점사업자를 대상으로 설문을 하였으며, 최종 272부의 표본을 바탕으로 연구모형의 신뢰성, 타당성, 적합도 등을 검토하여 총 8개의 가설을 검증하였다. 본 연구의 검증결과는 다음과 같다. 첫째, 외식프랜차이즈 가맹본부의 협력적 의사소통이 가맹점과의 파트너십을 구축하는 상호의존, 갈등해결에 미치는 영향을 분석한 결과, 모두 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 파트너십 품질을 결정하는 상호의존, 갈등해결과 관계몰입과의 관계를 검증한 결과, 모두 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 관계몰입과 관계성과(운영성과, 장기적 관계지향)간의 관계를 검증한 결과, 모두 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 가맹점의 운영성과가 가맹본부와의 장기적 관계지향에 미치는 영향에 대한 검증 결과, 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로, 외식프랜차이즈의 협력적 의사소통이 파트너십 품질 및 관계성과에 미치는 영향관계에서 가맹본부 규모에 따른 조절효과를 검증한 결과, 운영성과와 장기적 관계지향의 경로에서 가맹본부의 매출규모에 따라 조절효과가 있는 것으로 나타났다. 앞선 연구 결과를 통하여 본 연구의 주요 시사점 및 의의는 다음과 같다. 첫째, 가맹본부와 가맹점사업자가 장기적으로 상호 win-win 할 수 있는 효과적인 방안으로서 주로 공급체인관리를 위한 주요 변수로서 연구되어온 파트너십 품질을 체계화 하여 프랜차이즈 관계구조에 적용하였다. 둘째, 가맹본부와 가맹점간의 파트너십 구축에서 의사소통의 역할을 핵심변수로 파악하고, 단일차원으로 연구되어 왔던 의사소통을 5개의 차원으로 구성된 협력적 의사소통으로 확장하여 파트너십 품질과 관계성과와의 통합적인 모형을 제시하였다. 마지막으로, 가맹점사업자는 가맹본부가 협력적인 관계를 토대로 높은 질의 정보와 지원을 제공하였을 때 보다 더 파트너십이 강화된다. 즉, 가맹본부와 가맹점사업자는 서로에게 많은 정보들을 나누고 오랫동안 같이해오면서 파트너관계를 유지하기 때문에 상호간의 파트너십은 상호간의 소통과 올바른 성과 그리고 상호 의존성과 적절한 갈등관리기술을 갖추어야 한다는 점에서 본 연구의 의미가 있다고 할 수 있다.
When it comes to communication, it is considered a basic tool to help every organization enjoy successful results as achieving their goals and, by integrating functions of the organizations, communication builds up foundations to maintain and develop systems of the organizations and provides the org...
When it comes to communication, it is considered a basic tool to help every organization enjoy successful results as achieving their goals and, by integrating functions of the organizations, communication builds up foundations to maintain and develop systems of the organizations and provides the organizations with chances to work on interactional open systems. After all, it can be understood that in regard to this communication within franchise systems, communication is a fundamental prerequisite for a franchisor and a franchisee to accomplish objectives and plus, communication can be some key factor to determine partnership in a relation of the franchisor with the franchisee. That being so, when one tries to explain the franchisor-franchisee relation, one should talk about partnership for sure in that not only does partnership contribute to the maintenance of mutual relationship but also it plays a significant role in the two parties’ dividing profits. In the light of that, as understanding the franchisor-franchisee relation to be interdependent and cooperative as well, this study set up a hypothesis that collaborative communication of the franchisor in the field of food franchise industry would influence both partnership quality and relationship performance in the franchisor’s relation with the franchisee and then, as a next step, the study tried to verify the hypothesis through an empirical analysis on the franchisee in the field of food franchise industry. In order to proceed with its empirical research, the study conducted a survey targeting the franchisees in the field of food franchise industry and based on the final 272 samples, the study reviewed reliability, validity, goodness of fit and others in connection with the research model and in the end, came to verify a total of eight hypotheses. Findings of the verification are summarized as follows. First, the study analyzed how collaborative communication of the franchisor in the field of food franchise industry would affect interdependence and conflict resolution that could influence the franchisors’ trying to establish partnership with the franchisees and found out that the franchisors’ collaborative communication has positive (+) influences on both interdependence and conflict resolution. Second, the study took a look into relations among interdependence, conflict resolution and relationship commitment that would determine partnership quality and noticed that the first three factors have positive (+) effects on partnership quality. Third, another investigation on how relationship commitment is related to relationship performance (operation performance and long-term relationship orientation) reported that they are all positively (+) connected to each other. Fourth, after examining influences of the operation performance of the franchisees on their long-term relationship orientation with the franchisor, the study learned that operation performance has a positive (+) effect on long-term relationship orientation. Last but not least, the study observed moderating effects of a size of a franchisor on how collaborative communication in the field of food franchise industry would affect both partnership quality and relationship performance and figured out that moderating effects in connection with the relation between operation performance and long-term relationship orientation occur differently depending on sales of the franchisor. Through the analyses above, the study came up with these key implications presented as follows ; First of all, in order to find any effective ways to lead both the franchisor and the franchisees to these long-term win-win relations, the study systemized partnership quality which had been basically investigated as a major variable of Supply Chain Management (SCM) and applied the systemized partnership quality to a franchise relation structure. Second of all, as regarding the roles of communication in the franchisor and the franchisees trying to establish partnership as a key variable, the study developed this communication that had been examined as a single factor into this collaborative communication that consists of five different factors and then, proposed an integrated model of partnership quality and relationship performance. Lastly, as far as this study understands, the franchisees are willing to strengthen their partnership with the franchisor when the latter are glad to provide high quality information and supports based on the collaborative relationships. In other words, since the franchisor and the franchisees basically maintain their relationships as partners sharing lots of information and working together for long, the mutual partnership of the two parties should work on proper skills to encourage and improve mutual communication, desirable performance, interdependence and conflict resolution and, such implication, to sum up, is what makes this study actually considered academically significant.
When it comes to communication, it is considered a basic tool to help every organization enjoy successful results as achieving their goals and, by integrating functions of the organizations, communication builds up foundations to maintain and develop systems of the organizations and provides the organizations with chances to work on interactional open systems. After all, it can be understood that in regard to this communication within franchise systems, communication is a fundamental prerequisite for a franchisor and a franchisee to accomplish objectives and plus, communication can be some key factor to determine partnership in a relation of the franchisor with the franchisee. That being so, when one tries to explain the franchisor-franchisee relation, one should talk about partnership for sure in that not only does partnership contribute to the maintenance of mutual relationship but also it plays a significant role in the two parties’ dividing profits. In the light of that, as understanding the franchisor-franchisee relation to be interdependent and cooperative as well, this study set up a hypothesis that collaborative communication of the franchisor in the field of food franchise industry would influence both partnership quality and relationship performance in the franchisor’s relation with the franchisee and then, as a next step, the study tried to verify the hypothesis through an empirical analysis on the franchisee in the field of food franchise industry. In order to proceed with its empirical research, the study conducted a survey targeting the franchisees in the field of food franchise industry and based on the final 272 samples, the study reviewed reliability, validity, goodness of fit and others in connection with the research model and in the end, came to verify a total of eight hypotheses. Findings of the verification are summarized as follows. First, the study analyzed how collaborative communication of the franchisor in the field of food franchise industry would affect interdependence and conflict resolution that could influence the franchisors’ trying to establish partnership with the franchisees and found out that the franchisors’ collaborative communication has positive (+) influences on both interdependence and conflict resolution. Second, the study took a look into relations among interdependence, conflict resolution and relationship commitment that would determine partnership quality and noticed that the first three factors have positive (+) effects on partnership quality. Third, another investigation on how relationship commitment is related to relationship performance (operation performance and long-term relationship orientation) reported that they are all positively (+) connected to each other. Fourth, after examining influences of the operation performance of the franchisees on their long-term relationship orientation with the franchisor, the study learned that operation performance has a positive (+) effect on long-term relationship orientation. Last but not least, the study observed moderating effects of a size of a franchisor on how collaborative communication in the field of food franchise industry would affect both partnership quality and relationship performance and figured out that moderating effects in connection with the relation between operation performance and long-term relationship orientation occur differently depending on sales of the franchisor. Through the analyses above, the study came up with these key implications presented as follows ; First of all, in order to find any effective ways to lead both the franchisor and the franchisees to these long-term win-win relations, the study systemized partnership quality which had been basically investigated as a major variable of Supply Chain Management (SCM) and applied the systemized partnership quality to a franchise relation structure. Second of all, as regarding the roles of communication in the franchisor and the franchisees trying to establish partnership as a key variable, the study developed this communication that had been examined as a single factor into this collaborative communication that consists of five different factors and then, proposed an integrated model of partnership quality and relationship performance. Lastly, as far as this study understands, the franchisees are willing to strengthen their partnership with the franchisor when the latter are glad to provide high quality information and supports based on the collaborative relationships. In other words, since the franchisor and the franchisees basically maintain their relationships as partners sharing lots of information and working together for long, the mutual partnership of the two parties should work on proper skills to encourage and improve mutual communication, desirable performance, interdependence and conflict resolution and, such implication, to sum up, is what makes this study actually considered academically significant.
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