우리나라 유치원 시설은 학교시설로 60년대부터 발전하여 법령과 표준화된 기준으로 양적인 증가를 이뤄왔다. 90년대 이전 획일화되어 있고 표준화된 시설로 공급을 했으나, 질적 수준은 향상되지 않았다. 90년대에 들어와 교육환경 변화에 필요성으로 유아교육의 관심이 증대됨에 따라 새로운 교육환경에 대한 요구가 높아지게 되었다.. 또한 열린교육이라는 새로운 변화를 맞게 되고 그 변화에 대응하여 유치원 시설도 변화를 가져오게 된다. 그러나 농어촌지역과 구도심의 일부지역에서 초등학교 취학아동의 수가 감소하고 초등학교는 유휴교실의 증가로 이어...
우리나라 유치원 시설은 학교시설로 60년대부터 발전하여 법령과 표준화된 기준으로 양적인 증가를 이뤄왔다. 90년대 이전 획일화되어 있고 표준화된 시설로 공급을 했으나, 질적 수준은 향상되지 않았다. 90년대에 들어와 교육환경 변화에 필요성으로 유아교육의 관심이 증대됨에 따라 새로운 교육환경에 대한 요구가 높아지게 되었다.. 또한 열린교육이라는 새로운 변화를 맞게 되고 그 변화에 대응하여 유치원 시설도 변화를 가져오게 된다. 그러나 농어촌지역과 구도심의 일부지역에서 초등학교 취학아동의 수가 감소하고 초등학교는 유휴교실의 증가로 이어졌다. 또한 출산률의 감소는 초등학교 취학아동의 수이 감소하고 유휴교실의 증가가 예상된다. 이에 따라 사용하지 않는 유휴교실에 대한 활용에 대한 연구가 필요한 시점이다. 따라서 유휴교실의 증가에 따른 문제점을 파악하고 초등학교 내 유휴교실의 활용방안에 대한 실질적인 논의가 필요하다. 또한 연구를 통하여 분석한 내용은 앞으로 초등학교 병설유치원의 공간에 대한 계획방향을 제시하고 초등학교 유휴교실을 통한 병설유치원의 활용도를 높이는데 목적이 있다. 본 연구는 유휴교실을 활용하여 초등학교 내 유치원을 병설하는 설계방향이 정확하지 않은 점을 통하여 병설유치원의 설계방향을 제시하고자 하였으며, 나라장터 병설유치원 설계지침과 연구논문 등을 통하여 설계방향을 제시하였다. 또한 신축교사형과 리모델링형의 병설유치원을 분류하여 병설유치원에 초점을 맞추어 설계방향을 제시하였다. 본 연구를 통해 초등학교 병설유치원의 계획은 도시에서 지정한 설계계획안에 의존하여 진행하는 설계계획안을 통합하여 분석하여 제시되었으므로 통합적인 설계방향에 도움을 줄 것을 예상하며 유휴교실을 활용하여 병설되는 초등학교 유치원의 설계 방향의 제시와 유치원 각 실에 대한 설계 방향을 제안하여 유치원 통합적인 설계기준의 활용으로 법적체계를 고려한 설계자의 지표로 활용될 수 있을 것으로 본다. 또한 이에 따라 도출한 내용에 새롭고 다양한 설계방향의 지속적인 발전을 위한 추가연구가 필요하다.
우리나라 유치원 시설은 학교시설로 60년대부터 발전하여 법령과 표준화된 기준으로 양적인 증가를 이뤄왔다. 90년대 이전 획일화되어 있고 표준화된 시설로 공급을 했으나, 질적 수준은 향상되지 않았다. 90년대에 들어와 교육환경 변화에 필요성으로 유아교육의 관심이 증대됨에 따라 새로운 교육환경에 대한 요구가 높아지게 되었다.. 또한 열린교육이라는 새로운 변화를 맞게 되고 그 변화에 대응하여 유치원 시설도 변화를 가져오게 된다. 그러나 농어촌지역과 구도심의 일부지역에서 초등학교 취학아동의 수가 감소하고 초등학교는 유휴교실의 증가로 이어졌다. 또한 출산률의 감소는 초등학교 취학아동의 수이 감소하고 유휴교실의 증가가 예상된다. 이에 따라 사용하지 않는 유휴교실에 대한 활용에 대한 연구가 필요한 시점이다. 따라서 유휴교실의 증가에 따른 문제점을 파악하고 초등학교 내 유휴교실의 활용방안에 대한 실질적인 논의가 필요하다. 또한 연구를 통하여 분석한 내용은 앞으로 초등학교 병설유치원의 공간에 대한 계획방향을 제시하고 초등학교 유휴교실을 통한 병설유치원의 활용도를 높이는데 목적이 있다. 본 연구는 유휴교실을 활용하여 초등학교 내 유치원을 병설하는 설계방향이 정확하지 않은 점을 통하여 병설유치원의 설계방향을 제시하고자 하였으며, 나라장터 병설유치원 설계지침과 연구논문 등을 통하여 설계방향을 제시하였다. 또한 신축교사형과 리모델링형의 병설유치원을 분류하여 병설유치원에 초점을 맞추어 설계방향을 제시하였다. 본 연구를 통해 초등학교 병설유치원의 계획은 도시에서 지정한 설계계획안에 의존하여 진행하는 설계계획안을 통합하여 분석하여 제시되었으므로 통합적인 설계방향에 도움을 줄 것을 예상하며 유휴교실을 활용하여 병설되는 초등학교 유치원의 설계 방향의 제시와 유치원 각 실에 대한 설계 방향을 제안하여 유치원 통합적인 설계기준의 활용으로 법적체계를 고려한 설계자의 지표로 활용될 수 있을 것으로 본다. 또한 이에 따라 도출한 내용에 새롭고 다양한 설계방향의 지속적인 발전을 위한 추가연구가 필요하다.
Our kindergarten facility is a kind of school facility, which developed since 1960s then achieved a quantitative increase thanks to legislation and standardized criteria. Although there was a provision to the unified and standardized facilities before 90s, qualitative advance in its level was n...
Our kindergarten facility is a kind of school facility, which developed since 1960s then achieved a quantitative increase thanks to legislation and standardized criteria. Although there was a provision to the unified and standardized facilities before 90s, qualitative advance in its level was not achieved. In 1990s, as an interest in a childhood education increased due to the need to change the education surroundings, a demand for a new education surrounding increased. Also there was a change in kindergarten facilities to cope with the new advent of open-education era. But in some parts of the suburbs and communities focused on fishing and farming, there was a decrease in the number of children getting into elementary school, which can lead to the increase in the number of classes not being used. So it is the appropriate time for a study regarding the utilization of the unused classes is needed.
Therefore, we practically need to find out the problem which could be caused by the increase in unused classrooms, and the way to utilize them fully. Also the analyzed results through this research should provide the right way for the planning of kindergartens attached to elementary schools and enhance the level of utilization of those kindergartens through the usage of unused elementary school classrooms.
This research tried to give the direction for the attached kindergartens by the usage of unused classrooms in elementary schools, since the previous directions regarding this are not that clear. This research also gave the directions for the design through the Narajangteo attached kindergarten’s design guidelines and the related dissertations. On top of that we gave a direction focused on the division of kindergartens into: 1)newly built kindergartens 2)remodeled kindergartens.
Through this research, we expect to give assistance in an overall directions for the design since the plan for kindergartens attached into elementary schools is suggested after integrating and analyzing design plans relying on the plan which was designated by the city. Also, due to the directions given for the kindergartens that are attached to elementary school and its each room’s design plan, utilization of overall kindergarten’s design standard is expected to be utilized as an index for a designer who considers a legislation system. We also need a further studies for a continuous development in new and various directions for designing by the contents drawn from this research.
Our kindergarten facility is a kind of school facility, which developed since 1960s then achieved a quantitative increase thanks to legislation and standardized criteria. Although there was a provision to the unified and standardized facilities before 90s, qualitative advance in its level was not achieved. In 1990s, as an interest in a childhood education increased due to the need to change the education surroundings, a demand for a new education surrounding increased. Also there was a change in kindergarten facilities to cope with the new advent of open-education era. But in some parts of the suburbs and communities focused on fishing and farming, there was a decrease in the number of children getting into elementary school, which can lead to the increase in the number of classes not being used. So it is the appropriate time for a study regarding the utilization of the unused classes is needed.
Therefore, we practically need to find out the problem which could be caused by the increase in unused classrooms, and the way to utilize them fully. Also the analyzed results through this research should provide the right way for the planning of kindergartens attached to elementary schools and enhance the level of utilization of those kindergartens through the usage of unused elementary school classrooms.
This research tried to give the direction for the attached kindergartens by the usage of unused classrooms in elementary schools, since the previous directions regarding this are not that clear. This research also gave the directions for the design through the Narajangteo attached kindergarten’s design guidelines and the related dissertations. On top of that we gave a direction focused on the division of kindergartens into: 1)newly built kindergartens 2)remodeled kindergartens.
Through this research, we expect to give assistance in an overall directions for the design since the plan for kindergartens attached into elementary schools is suggested after integrating and analyzing design plans relying on the plan which was designated by the city. Also, due to the directions given for the kindergartens that are attached to elementary school and its each room’s design plan, utilization of overall kindergarten’s design standard is expected to be utilized as an index for a designer who considers a legislation system. We also need a further studies for a continuous development in new and various directions for designing by the contents drawn from this research.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.