본 연구는 초등학생의 오케스트라 활동 참여가 인지․정서․사회적 측면에서 긍정적 영향을 미친다는 선행연구의 결과를 바탕으로 1년 여간 서울 소재 S 초등학교의 오케스트라를 심층 관찰 분석하였다. 음악 내적인 것에 대한 분석뿐만 아니라 1년의 시간의 흐름에 따른 사례 오케스트라 단원들의 변화와 초등오케스트라의 활성화에 관심을 두고 연구하였다.
본 연구의 방법은 서울 송파구에 소재한 S 초등학교 오케스트라의 연간 운영 사례를 분석하고 교내 오케스트라 단원으로 오케스트라활동에 참여하고 있는 3~6학년 학생 39명, 지도교사 10명, ...
본 연구는 초등학생의 오케스트라 활동 참여가 인지․정서․사회적 측면에서 긍정적 영향을 미친다는 선행연구의 결과를 바탕으로 1년 여간 서울 소재 S 초등학교의 오케스트라를 심층 관찰 분석하였다. 음악 내적인 것에 대한 분석뿐만 아니라 1년의 시간의 흐름에 따른 사례 오케스트라 단원들의 변화와 초등오케스트라의 활성화에 관심을 두고 연구하였다.
본 연구의 방법은 서울 송파구에 소재한 S 초등학교 오케스트라의 연간 운영 사례를 분석하고 교내 오케스트라 단원으로 오케스트라활동에 참여하고 있는 3~6학년 학생 39명, 지도교사 10명, 학부모 33명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 설문문항은 선행연구를 참고하여 오케스트라 운영활성화와 관련하여 연구자가 문항을 제작하였다.
연구기간은 2011년 3월부터 2012년 2월까지 1차 관찰기간으로 설정하였으며, 그 관찰에 따른 심층연구는 2012년 3월부터 2013년 2월까지 진행하였다. 심층연구기간 2012년 5월과 2013년 2월에 설문조사를 실시하였으며 매달 그리고 연주활동 후 그 결과를 누가 기록하였다. 이와 같은 심층연구에 통해 알게 된 주요 내용은 다음과 같다.
첫째, 대내외 연주활동은 그 어떤 활동보다 효과가 있는 것으로 나타났다. 목표를 향한 수많은 연습과 그 결과를 다른 사람 앞에 표현하는 연주활동이 어우러질 때 연습과 연주가 상호 작용하여 오케스트라가 활성화 되는 것으로 나타났다. 본 연구에서는 2012학년도 7월(국제수학교육대회 초청연주, 올림픽 공원 수변무대), 9월(서울교대 주최 전국아동음악경연대회), 10월(수학문화축전 축하연주), 11월(정기연주회)의 연주회와 그 연습의 과정을 상세 분석하였다.
둘째, 본 연구를 통해 초등학교 오케스트라 운영에 있어 다른 학교에서 참고할 수 있는 초등오케스트라 운영 매뉴얼을 위한 기초자료를 수집할 수 있었다. 다른 청소년 단체 활동처럼 예상 가능한 연간계획을 수립하여 운영자․연주자․지도자 모두가 시스템 속에서 움직일 수 있는 기초적인 매뉴얼을 개발하고자 하였다. 이러한 운영시스템을 공교육의 틀 안에 적용하여 오케스트라를 활성화하기 위해 지원되어야 할 점과 보완해야할 점에 대한 논의의 출발점이 본 연구가 되기를 기대한다.
셋째, 오케스트라 활동은 음악을 넘어서는 공동체 활동의 장으로서 운영될 필요성을 발견하였다. 오케스트라는 단순히 음악을 좋아하고 악기를 잘 다루는 아이들의 모임이 아니라 음악을 통해 서로를 알아가고 행복한 학교 생활을 할 수 있는 일련의 과정이 될 수 있다. 본 연구 결과 음악을 통한 행복한 학교생활 만들기에 오케스트라가 일정부분 역할을 하고 있는 것으로 나타났다.
본 연구 수행 후 초등학교 오케스트라의 운영 활성화를 위한 기초적인 자료를 수집할 수 있게 되었다. 현재 초등학교에서는 여러 가지 형태로 오케스트라를 운영하는 학교의 수가 늘어나고 있다. 하지만 이를 뒷받침하기 위한 행정․재정적인 지원은 크게 부족한 것이 현실이다. 오케스트라에 대한 여러 선행연구결과는 초등학교 오케스트라 활동이 여러 가지 측면에서 긍정적인 영향을 준다는 것이다. 이러한 긍정적인 영향을 고려할 때 초등학교에서 오케스트라 활동은 지금보다 더 활성화될 필요성이 있다. 이를 위해 본 연구자가 사례 및 설문 분석을 통해 얻은 자료를 바탕으로 오케스트라를 운영하는 개별학교 실정에 맞추어 적용하기를 기대한다.
본 연구는 초등학생의 오케스트라 활동 참여가 인지․정서․사회적 측면에서 긍정적 영향을 미친다는 선행연구의 결과를 바탕으로 1년 여간 서울 소재 S 초등학교의 오케스트라를 심층 관찰 분석하였다. 음악 내적인 것에 대한 분석뿐만 아니라 1년의 시간의 흐름에 따른 사례 오케스트라 단원들의 변화와 초등오케스트라의 활성화에 관심을 두고 연구하였다.
본 연구의 방법은 서울 송파구에 소재한 S 초등학교 오케스트라의 연간 운영 사례를 분석하고 교내 오케스트라 단원으로 오케스트라활동에 참여하고 있는 3~6학년 학생 39명, 지도교사 10명, 학부모 33명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 설문문항은 선행연구를 참고하여 오케스트라 운영활성화와 관련하여 연구자가 문항을 제작하였다.
연구기간은 2011년 3월부터 2012년 2월까지 1차 관찰기간으로 설정하였으며, 그 관찰에 따른 심층연구는 2012년 3월부터 2013년 2월까지 진행하였다. 심층연구기간 2012년 5월과 2013년 2월에 설문조사를 실시하였으며 매달 그리고 연주활동 후 그 결과를 누가 기록하였다. 이와 같은 심층연구에 통해 알게 된 주요 내용은 다음과 같다.
첫째, 대내외 연주활동은 그 어떤 활동보다 효과가 있는 것으로 나타났다. 목표를 향한 수많은 연습과 그 결과를 다른 사람 앞에 표현하는 연주활동이 어우러질 때 연습과 연주가 상호 작용하여 오케스트라가 활성화 되는 것으로 나타났다. 본 연구에서는 2012학년도 7월(국제수학교육대회 초청연주, 올림픽 공원 수변무대), 9월(서울교대 주최 전국아동음악경연대회), 10월(수학문화축전 축하연주), 11월(정기연주회)의 연주회와 그 연습의 과정을 상세 분석하였다.
둘째, 본 연구를 통해 초등학교 오케스트라 운영에 있어 다른 학교에서 참고할 수 있는 초등오케스트라 운영 매뉴얼을 위한 기초자료를 수집할 수 있었다. 다른 청소년 단체 활동처럼 예상 가능한 연간계획을 수립하여 운영자․연주자․지도자 모두가 시스템 속에서 움직일 수 있는 기초적인 매뉴얼을 개발하고자 하였다. 이러한 운영시스템을 공교육의 틀 안에 적용하여 오케스트라를 활성화하기 위해 지원되어야 할 점과 보완해야할 점에 대한 논의의 출발점이 본 연구가 되기를 기대한다.
셋째, 오케스트라 활동은 음악을 넘어서는 공동체 활동의 장으로서 운영될 필요성을 발견하였다. 오케스트라는 단순히 음악을 좋아하고 악기를 잘 다루는 아이들의 모임이 아니라 음악을 통해 서로를 알아가고 행복한 학교 생활을 할 수 있는 일련의 과정이 될 수 있다. 본 연구 결과 음악을 통한 행복한 학교생활 만들기에 오케스트라가 일정부분 역할을 하고 있는 것으로 나타났다.
본 연구 수행 후 초등학교 오케스트라의 운영 활성화를 위한 기초적인 자료를 수집할 수 있게 되었다. 현재 초등학교에서는 여러 가지 형태로 오케스트라를 운영하는 학교의 수가 늘어나고 있다. 하지만 이를 뒷받침하기 위한 행정․재정적인 지원은 크게 부족한 것이 현실이다. 오케스트라에 대한 여러 선행연구결과는 초등학교 오케스트라 활동이 여러 가지 측면에서 긍정적인 영향을 준다는 것이다. 이러한 긍정적인 영향을 고려할 때 초등학교에서 오케스트라 활동은 지금보다 더 활성화될 필요성이 있다. 이를 위해 본 연구자가 사례 및 설문 분석을 통해 얻은 자료를 바탕으로 오케스트라를 운영하는 개별학교 실정에 맞추어 적용하기를 기대한다.
In this study, in-depth observation, analysis for elementary school orchestra has been performed for 2 years based on preceding study that participation of elementary school students in orchestra exerts a positive effect in a cognitive, emotional and social perspective. By showing concern not only o...
In this study, in-depth observation, analysis for elementary school orchestra has been performed for 2 years based on preceding study that participation of elementary school students in orchestra exerts a positive effect in a cognitive, emotional and social perspective. By showing concern not only over consideration of internal element of music but also over change of orchestra members for 1 year, this study was carried out.
As a study method, a questionnaire was performed by targeting 39 students participating in concerted music activity as in-school orchestra members of 'S elementary school' located at Songpa-Gu, Seoul, 10 teachers in charge of orchestra members and 33 school parents. Questionnaire items for activating orchestra operation was prepared by referring preceding study.
Study target was orchestra members (3rd-6th graders) of S elementary school located at Seoul Metropolitan City. Period from March, 2011 to February 28, 2012 was set as primary observation period and in-depth study based on this observation was performed during the period from March 2012 to December, 2013. Result of musical performance activity was cumulatively recorded every month during in-depth study period. Its result was cumulatively recorded based on yearly orchestra operation plan and comparative analysis result before, after annual activity is as follows.
First, internal, external musical performance activity was represented to be more effective than any other practice. When numerous practices for the outcome and performance activity being expressed in front of other audiences are harmonized, practice and performance were represented to be developed complementarily. In this study, concerts of July (a concert invited to International mathematics education contest, water-front stage of Olympic Park), September (National children's music contest hosted by Seoul National University of Education), October (a concert celebrating mathematics culture festival), November (regular concert) and its practicing process were analyzed in detail.
Second, through this study, standardized curriculum that may be referred by other operation schools in operating elementary school orchestra could be developed. By establishing annual plan that could be forecasted to some degree like other youth organizations, all of operators, performers and leaders could develop a basic manual that may be operated in a system.
It is expected that this study would be a starting point of discussing the matters to be supported and supplemented for realizing orchestra in a framework of public education.
Third, it was found that orchestra activity is required to be operated as a venue of community activity beyond music. Not as a gathering occasion of children who simple enjoy music and play musical instrument well, such activity would provide a foundation by which students become intimately acquainted with each other through music and lead a happy school life. It was clarified that orchestra plays a significant role in humanity education through music.
By performing this study, a basic manual for the operation and activation of elementary school orchestra could be developed. At present, number of elementary school that operates orchestra in a various forms is being increased in reality. However, administrative, financial arrangement for supporting this trend is actually significantly insufficient. Several research result shows that orchestra activity of elementary school exerts a positive effect in various perspectives.
Under this background, orchestra activity is required to be more activated than now. For this objective, it is expected that the basic manual developed by this researcher would be applied to orchestra operation of elementary school by considering it with reality of individual school.
In this study, in-depth observation, analysis for elementary school orchestra has been performed for 2 years based on preceding study that participation of elementary school students in orchestra exerts a positive effect in a cognitive, emotional and social perspective. By showing concern not only over consideration of internal element of music but also over change of orchestra members for 1 year, this study was carried out.
As a study method, a questionnaire was performed by targeting 39 students participating in concerted music activity as in-school orchestra members of 'S elementary school' located at Songpa-Gu, Seoul, 10 teachers in charge of orchestra members and 33 school parents. Questionnaire items for activating orchestra operation was prepared by referring preceding study.
Study target was orchestra members (3rd-6th graders) of S elementary school located at Seoul Metropolitan City. Period from March, 2011 to February 28, 2012 was set as primary observation period and in-depth study based on this observation was performed during the period from March 2012 to December, 2013. Result of musical performance activity was cumulatively recorded every month during in-depth study period. Its result was cumulatively recorded based on yearly orchestra operation plan and comparative analysis result before, after annual activity is as follows.
First, internal, external musical performance activity was represented to be more effective than any other practice. When numerous practices for the outcome and performance activity being expressed in front of other audiences are harmonized, practice and performance were represented to be developed complementarily. In this study, concerts of July (a concert invited to International mathematics education contest, water-front stage of Olympic Park), September (National children's music contest hosted by Seoul National University of Education), October (a concert celebrating mathematics culture festival), November (regular concert) and its practicing process were analyzed in detail.
Second, through this study, standardized curriculum that may be referred by other operation schools in operating elementary school orchestra could be developed. By establishing annual plan that could be forecasted to some degree like other youth organizations, all of operators, performers and leaders could develop a basic manual that may be operated in a system.
It is expected that this study would be a starting point of discussing the matters to be supported and supplemented for realizing orchestra in a framework of public education.
Third, it was found that orchestra activity is required to be operated as a venue of community activity beyond music. Not as a gathering occasion of children who simple enjoy music and play musical instrument well, such activity would provide a foundation by which students become intimately acquainted with each other through music and lead a happy school life. It was clarified that orchestra plays a significant role in humanity education through music.
By performing this study, a basic manual for the operation and activation of elementary school orchestra could be developed. At present, number of elementary school that operates orchestra in a various forms is being increased in reality. However, administrative, financial arrangement for supporting this trend is actually significantly insufficient. Several research result shows that orchestra activity of elementary school exerts a positive effect in various perspectives.
Under this background, orchestra activity is required to be more activated than now. For this objective, it is expected that the basic manual developed by this researcher would be applied to orchestra operation of elementary school by considering it with reality of individual school.
주제어
#오케스트라
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.