본 연구는 도덕과 교수․학습에서 통찰학습의 의미와 적용 방안을 모색하는데 그 목적이 있다. 이를 위해 본 논문에서는 통찰의 의미를 심리학적으로 도출하고, 통찰학습이 도덕과 교육에서 갖는 의의를 밝힌다. 이와 같은 통찰학습에 대한 이론적 탐색을 바탕으로 도덕과 교수․학습에서 통찰학습을 적용하는 방안을 제안한다.
기존의 행동주의 심리학과 인지주의 심리학에 기반을 둔 도덕교육은 인식 주체의 외부에서 설정된 도덕적 행동을 발생하게 강조하는 경향이 있었다. 하지만 도덕과 수업에서도 학생의 주체적인 학습을 통한 내부에서의 능동적인 변화가 강조될 필요가 있다. 또한 인지적, 정의적, 행동적 요소를 동시에 함양할 수 있는 유덕한 인격을 형성하기 위해 통찰학습에 관한 고민이 필요하다.
학습심리학에서 통찰의 의미는 ...
본 연구는 도덕과 교수․학습에서 통찰학습의 의미와 적용 방안을 모색하는데 그 목적이 있다. 이를 위해 본 논문에서는 통찰의 의미를 심리학적으로 도출하고, 통찰학습이 도덕과 교육에서 갖는 의의를 밝힌다. 이와 같은 통찰학습에 대한 이론적 탐색을 바탕으로 도덕과 교수․학습에서 통찰학습을 적용하는 방안을 제안한다.
기존의 행동주의 심리학과 인지주의 심리학에 기반을 둔 도덕교육은 인식 주체의 외부에서 설정된 도덕적 행동을 발생하게 강조하는 경향이 있었다. 하지만 도덕과 수업에서도 학생의 주체적인 학습을 통한 내부에서의 능동적인 변화가 강조될 필요가 있다. 또한 인지적, 정의적, 행동적 요소를 동시에 함양할 수 있는 유덕한 인격을 형성하기 위해 통찰학습에 관한 고민이 필요하다.
학습심리학에서 통찰의 의미는 게슈탈트심리학의 통찰에 관한 정의에서부터 찾을 수 있다. 게슈탈트 심리학에서 통찰이란 새로운 의미가 형성되어 심리가 발전된 상태를 말한다. 이때 통찰이 일어나기 위해서는 학생의 기존 경험으로는 해결되지 않는 문제를 제시할 것을 강조한다. 또한 과거의 경험이나 지식을 적절히 활용할 것을 강조한다. 이러한 통찰의 의미는 인지심리학을 통해 경험적으로 구체화된다. 인지심리학에서는 통찰의 과정을 크게 두 가지 흐름으로 구체화한다. 인지심리학의 계산적 접근은 통찰학습을 순차적인 과정으로 제시하면서, 통찰 결과의 오류를 검증하는 단계가 필요함을 알려준다. 한편 인지심리학의 연결주의적 접근은 통찰의 과정을 신경망의 활성화 과정으로 설명한다.
이러한 심리학적 설명이 교육의 장면에서 구현되기 위해서는 통찰학습 과정이 설명되어야 한다. 본 논문에서 통찰학습의 과정을 설명하기 위하여 기존의 통찰학습에 관한 세 가지 모델을 제시하였다. 그러나 여기서 제시한 통찰학습 모델들은 통찰의 결과를 검토하는 단계와 통찰 이후의 단계 중 한 가지 측면만을 강조하였다. 이에 연구자는 세 가지 모델을 정리하면서 통찰학습 과정에서 강조해야 할 점들을 조합하여 Ⅲ장에서 통찰학습 과정을 제시하였다. 하지만 이렇게 보완된 통찰학습 과정은 모든 교과에서 활용 될 수는 있으나 도덕과의 특수성을 고려하지 않았다. 도덕 교과에서 통찰학습은 통찰의 결과가 개인적 측면에서 오류가 없는지 검토해야 할 뿐만 아니라 사회적 측면에서도 오류가 없는지를 고려해야 한다는 특수성이 있다.
이에 Ⅳ장에서는 도덕과의 특수성을 고려한 사회적 직관주의 모형과 도덕 이야기 수업 모형을 소개한다. 하지만 이 두 가지 모형은 앞에서 살펴 본 통찰학습 과정의 강조점을 고려하지 못한 측면이 있다. 따라서 연구자는 통찰학습 과정의 강조점과 도덕과의 특수성을 동시에 고려한 도덕과 통찰학습 과정을 제안한다. 또한 도덕과 통찰학습 과정의 각 단계에서 이루어지는 활동을 간략히 살펴본다.
연구자가 제시한 도덕과 통찰학습 과정은 예시적 차원에서 제안하였기 때문에 도덕과 통찰학습 과정의 각 단계를 의무적으로 포함하지 않아도 된다. 다만 도덕과 통찰학습 수업에서 중요한 것은 통찰의 기회를 주는 것이다. 본 연구가 도덕과에서 통찰학습의 적용을 위한 초석이 되기를 바란다.
본 연구는 도덕과 교수․학습에서 통찰학습의 의미와 적용 방안을 모색하는데 그 목적이 있다. 이를 위해 본 논문에서는 통찰의 의미를 심리학적으로 도출하고, 통찰학습이 도덕과 교육에서 갖는 의의를 밝힌다. 이와 같은 통찰학습에 대한 이론적 탐색을 바탕으로 도덕과 교수․학습에서 통찰학습을 적용하는 방안을 제안한다.
기존의 행동주의 심리학과 인지주의 심리학에 기반을 둔 도덕교육은 인식 주체의 외부에서 설정된 도덕적 행동을 발생하게 강조하는 경향이 있었다. 하지만 도덕과 수업에서도 학생의 주체적인 학습을 통한 내부에서의 능동적인 변화가 강조될 필요가 있다. 또한 인지적, 정의적, 행동적 요소를 동시에 함양할 수 있는 유덕한 인격을 형성하기 위해 통찰학습에 관한 고민이 필요하다.
학습심리학에서 통찰의 의미는 게슈탈트심리학의 통찰에 관한 정의에서부터 찾을 수 있다. 게슈탈트 심리학에서 통찰이란 새로운 의미가 형성되어 심리가 발전된 상태를 말한다. 이때 통찰이 일어나기 위해서는 학생의 기존 경험으로는 해결되지 않는 문제를 제시할 것을 강조한다. 또한 과거의 경험이나 지식을 적절히 활용할 것을 강조한다. 이러한 통찰의 의미는 인지심리학을 통해 경험적으로 구체화된다. 인지심리학에서는 통찰의 과정을 크게 두 가지 흐름으로 구체화한다. 인지심리학의 계산적 접근은 통찰학습을 순차적인 과정으로 제시하면서, 통찰 결과의 오류를 검증하는 단계가 필요함을 알려준다. 한편 인지심리학의 연결주의적 접근은 통찰의 과정을 신경망의 활성화 과정으로 설명한다.
이러한 심리학적 설명이 교육의 장면에서 구현되기 위해서는 통찰학습 과정이 설명되어야 한다. 본 논문에서 통찰학습의 과정을 설명하기 위하여 기존의 통찰학습에 관한 세 가지 모델을 제시하였다. 그러나 여기서 제시한 통찰학습 모델들은 통찰의 결과를 검토하는 단계와 통찰 이후의 단계 중 한 가지 측면만을 강조하였다. 이에 연구자는 세 가지 모델을 정리하면서 통찰학습 과정에서 강조해야 할 점들을 조합하여 Ⅲ장에서 통찰학습 과정을 제시하였다. 하지만 이렇게 보완된 통찰학습 과정은 모든 교과에서 활용 될 수는 있으나 도덕과의 특수성을 고려하지 않았다. 도덕 교과에서 통찰학습은 통찰의 결과가 개인적 측면에서 오류가 없는지 검토해야 할 뿐만 아니라 사회적 측면에서도 오류가 없는지를 고려해야 한다는 특수성이 있다.
이에 Ⅳ장에서는 도덕과의 특수성을 고려한 사회적 직관주의 모형과 도덕 이야기 수업 모형을 소개한다. 하지만 이 두 가지 모형은 앞에서 살펴 본 통찰학습 과정의 강조점을 고려하지 못한 측면이 있다. 따라서 연구자는 통찰학습 과정의 강조점과 도덕과의 특수성을 동시에 고려한 도덕과 통찰학습 과정을 제안한다. 또한 도덕과 통찰학습 과정의 각 단계에서 이루어지는 활동을 간략히 살펴본다.
연구자가 제시한 도덕과 통찰학습 과정은 예시적 차원에서 제안하였기 때문에 도덕과 통찰학습 과정의 각 단계를 의무적으로 포함하지 않아도 된다. 다만 도덕과 통찰학습 수업에서 중요한 것은 통찰의 기회를 주는 것이다. 본 연구가 도덕과에서 통찰학습의 적용을 위한 초석이 되기를 바란다.
This study aims to present the implication of insight learning in moral education and how to apply the insight learning in moral education. Therefore, in this paper, looking for the meaning of insight in learning psychology, I also want to know the meaning of this learning insights from moral educat...
This study aims to present the implication of insight learning in moral education and how to apply the insight learning in moral education. Therefore, in this paper, looking for the meaning of insight in learning psychology, I also want to know the meaning of this learning insights from moral education. Based on the theoretical study of insight learning presents an example of how to apply the insight learning in moral education.
Moral education based on traditional behavioral psychology and cognitive psychology, there was a trend that has forced the moral behavior to students from outside. However, This active learning needs of students in moral education. In addition insight may form an virtuous character because it includes cognitive, affective, behavioral elements.
In order to find the meaning of insight in learning psychology, first, gestalt psychology is meaningful to define the insight phenomenon. Insights from Gestalt psychology is the new meaning is formed say to the psychological state of evolution. For insight to occur, it is enphasized to provide students existing experience problems that are not solved in. In addition, it is emphasized that to properly utilize past experience and knowledge. The meaning of insight is embodied in cognitive psychology. Cognitive psychology is largely divided into two insights course. in the calculation approach of cognitive psychology, to present the insight learning as a sequential process. Also indicates the need for the step of checking an error of insight results. On the other hand, the connectionist model of cognitive psychology describes the process of insight into the process of neural activation.
Insight into the learning process should be addressed in order to apply the insight learning in moral education. Three models about insight learning to describe the process of insight learning in this paper were presented. However, this model emphasized only one side of the stage to review the insight results and after insight steps. Therefore, Chapter 3 presents the insights learning process that complement the emphasis of the three models. However, this model is not applicable to all subjects, but considering the peculiarity of the moral subject. Moral education should review the results of the insights from the study is right personal and social aspects. Chapter 4 presents two models considering the moral and specificity. However, these models did not take into account the emphasis at present insights learning earlier. Therefore proposed a process regarding the emphasis about insight learning process and moral distinctiveness at the same time. Also presented an lesson plans applying this process.
The researcher proposed process is an example. So, insight learning does not have to necessarily go through each step. Be given an opportunity to insights in class instead. I hope that this research is the foundation for the application of moral insight learning.
This study aims to present the implication of insight learning in moral education and how to apply the insight learning in moral education. Therefore, in this paper, looking for the meaning of insight in learning psychology, I also want to know the meaning of this learning insights from moral education. Based on the theoretical study of insight learning presents an example of how to apply the insight learning in moral education.
Moral education based on traditional behavioral psychology and cognitive psychology, there was a trend that has forced the moral behavior to students from outside. However, This active learning needs of students in moral education. In addition insight may form an virtuous character because it includes cognitive, affective, behavioral elements.
In order to find the meaning of insight in learning psychology, first, gestalt psychology is meaningful to define the insight phenomenon. Insights from Gestalt psychology is the new meaning is formed say to the psychological state of evolution. For insight to occur, it is enphasized to provide students existing experience problems that are not solved in. In addition, it is emphasized that to properly utilize past experience and knowledge. The meaning of insight is embodied in cognitive psychology. Cognitive psychology is largely divided into two insights course. in the calculation approach of cognitive psychology, to present the insight learning as a sequential process. Also indicates the need for the step of checking an error of insight results. On the other hand, the connectionist model of cognitive psychology describes the process of insight into the process of neural activation.
Insight into the learning process should be addressed in order to apply the insight learning in moral education. Three models about insight learning to describe the process of insight learning in this paper were presented. However, this model emphasized only one side of the stage to review the insight results and after insight steps. Therefore, Chapter 3 presents the insights learning process that complement the emphasis of the three models. However, this model is not applicable to all subjects, but considering the peculiarity of the moral subject. Moral education should review the results of the insights from the study is right personal and social aspects. Chapter 4 presents two models considering the moral and specificity. However, these models did not take into account the emphasis at present insights learning earlier. Therefore proposed a process regarding the emphasis about insight learning process and moral distinctiveness at the same time. Also presented an lesson plans applying this process.
The researcher proposed process is an example. So, insight learning does not have to necessarily go through each step. Be given an opportunity to insights in class instead. I hope that this research is the foundation for the application of moral insight learning.
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