본 연구는 간호대학생을 대상으로 그들의 임상수행능력, 임상실습 스트레스, 의사소통능력, 눈치정도를 파악하고 이들 간의 관계를 확인하여 임상수행능력에 영향을 미치는 요인을 파악해서 임상수행능력을 향상시키기 위한 방안을 마련하는데 필요한 기초자료로 제공하고자 시도하게 되었다. 본 연구의 자료수집 기간은 2014년 8월 25일부터 2014년 9월 1일까지였다. 자료 수집방법은 G광역시와, J도 소재 S시에 있는 2개교 4년제 간호대학에서 3. 4학년에 재학하면서 임상실습 경험이 있는 학생 총 320명을 대상으로 연구자가 연구의 목적과 방법, 연구자의 기밀성 보호방법, 서면 동의서 작성법등을 설명한 후 사전 동의자에 한하여 설문조사를 실시하였다. 연구 도구로 임상수행능력은 Schwirian(1978)의 The Six ...
본 연구는 간호대학생을 대상으로 그들의 임상수행능력, 임상실습 스트레스, 의사소통능력, 눈치정도를 파악하고 이들 간의 관계를 확인하여 임상수행능력에 영향을 미치는 요인을 파악해서 임상수행능력을 향상시키기 위한 방안을 마련하는데 필요한 기초자료로 제공하고자 시도하게 되었다. 본 연구의 자료수집 기간은 2014년 8월 25일부터 2014년 9월 1일까지였다. 자료 수집방법은 G광역시와, J도 소재 S시에 있는 2개교 4년제 간호대학에서 3. 4학년에 재학하면서 임상실습 경험이 있는 학생 총 320명을 대상으로 연구자가 연구의 목적과 방법, 연구자의 기밀성 보호방법, 서면 동의서 작성법등을 설명한 후 사전 동의자에 한하여 설문조사를 실시하였다. 연구 도구로 임상수행능력은 Schwirian(1978)의 The Six Dimension Scale of Nursing을 기반으로 이원희 등(1990)이 개발한 임상수행능력도구를 최미숙(2005)이 수정 보완한 도구를, 임상실습 스트레스는 황성자(2002)가 개발한 도구를, 의사소통능력은 Rubin(1990)이 ICC에서 제시한 8가지 개념에 허경호(2003)가 수정 보완한 GICC 도구를, 그리고 눈치는 허재홍과 박원주(2013)가 개발한 눈치 도구를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSSWIN 21.0 통계 프로그램을 이용하여 빈도, 백분율, 평균, 표준편차, t-test 및 ANOVA, Duncan test, Pearson's correlation coefficient, 단계적 다중회귀분석으로 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1) 대상자의 임상수행능력은 평균 3.30점±0.43(범위 1-5)점 이었으며, 임상실습 스트레스는 평균 3.24±0.51(범위 1-5)점 이었으며, 의사소통은 평균 3.60±0.42(범위 1-5)점 이었다. 눈치는 평균 3.82±.052(범위 1-5)점이었다. 2) 대상자의 일반적 특성에 따른 임상수행능력은 간호학 전공만족도(F=4.37, p=.013)에 따라 통계적으로 유의한 차이를 보였고, 대상자 일반적 특성에 따른 임상실습 스트레스는 성별(t=2.24, p=.026)에 따라 통계적으로 유의한 차이를 보였으며, 대상자 일반적 특성에 따른 의사소통능력은 성별(t=-2..07, p=.039), 건강상태( F=9.10, p<.001), 대학생활 만족도(F=6.30, p=.002), 간호학 전공만족도(F=10.06, p<.001), 임상실습 만족도(F=3.70, p=.026), 학업성적(F=6.94, p<.001)에 따라 통계적으로 유의한 차이를 보였다. 그리고 대상자 일반적 특성에 따른 눈치는 건강상태(F=6.72, p=.001), 대학생활 만족도(F=3.41, p=.034), 간호학 전공만족도(F=3.62, p=.028), 학업성적(F=4.85, p=.003)에 따라 통계적으로 유의한 차이를 보였다. 3) 임상수행능력과 임상실습 스트레스의 하위영역인 개인 특성(r=-.163, p=.004), 임상수행능력과 의사소통(r=.479, p<.001), 눈치(r=.469, p<.001)는 유의한 양의 상관관계, 임상실습 스트레스와 눈치(r=.119, p=.038)도 유의한 양의 상관관계, 의사소통능력과 눈치(r=.676, p<.001)는 유의한 양의 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 4) 임상수행능력에 가장 큰 영향을 미치는 변인은 의사소통능력(β=.241) 이었으며, 다음으로 눈치(β=.225), 임상실습 스트레스-개인특성(β=-.121)순으로 나타났다. 임상수행능력은 의사소통능력, 눈치, 임상실습 스트레스-개인특성에 의해서 20.1%가 설명되는 것으로 나타났다(F=25.29, p<.001,). 이와 같이 연구결과 본 연구대상자인 간호대학생의 임상수행능력을 향상시킬 수 있도록 간호교육과정에서 임상수행능력이 낮은 하부영역과 의사소통능력을 높일 수 있는 연구가 더 필요하다
본 연구는 간호대학생을 대상으로 그들의 임상수행능력, 임상실습 스트레스, 의사소통능력, 눈치정도를 파악하고 이들 간의 관계를 확인하여 임상수행능력에 영향을 미치는 요인을 파악해서 임상수행능력을 향상시키기 위한 방안을 마련하는데 필요한 기초자료로 제공하고자 시도하게 되었다. 본 연구의 자료수집 기간은 2014년 8월 25일부터 2014년 9월 1일까지였다. 자료 수집방법은 G광역시와, J도 소재 S시에 있는 2개교 4년제 간호대학에서 3. 4학년에 재학하면서 임상실습 경험이 있는 학생 총 320명을 대상으로 연구자가 연구의 목적과 방법, 연구자의 기밀성 보호방법, 서면 동의서 작성법등을 설명한 후 사전 동의자에 한하여 설문조사를 실시하였다. 연구 도구로 임상수행능력은 Schwirian(1978)의 The Six Dimension Scale of Nursing을 기반으로 이원희 등(1990)이 개발한 임상수행능력도구를 최미숙(2005)이 수정 보완한 도구를, 임상실습 스트레스는 황성자(2002)가 개발한 도구를, 의사소통능력은 Rubin(1990)이 ICC에서 제시한 8가지 개념에 허경호(2003)가 수정 보완한 GICC 도구를, 그리고 눈치는 허재홍과 박원주(2013)가 개발한 눈치 도구를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS WIN 21.0 통계 프로그램을 이용하여 빈도, 백분율, 평균, 표준편차, t-test 및 ANOVA, Duncan test, Pearson's correlation coefficient, 단계적 다중회귀분석으로 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1) 대상자의 임상수행능력은 평균 3.30점±0.43(범위 1-5)점 이었으며, 임상실습 스트레스는 평균 3.24±0.51(범위 1-5)점 이었으며, 의사소통은 평균 3.60±0.42(범위 1-5)점 이었다. 눈치는 평균 3.82±.052(범위 1-5)점이었다. 2) 대상자의 일반적 특성에 따른 임상수행능력은 간호학 전공만족도(F=4.37, p=.013)에 따라 통계적으로 유의한 차이를 보였고, 대상자 일반적 특성에 따른 임상실습 스트레스는 성별(t=2.24, p=.026)에 따라 통계적으로 유의한 차이를 보였으며, 대상자 일반적 특성에 따른 의사소통능력은 성별(t=-2..07, p=.039), 건강상태( F=9.10, p<.001), 대학생활 만족도(F=6.30, p=.002), 간호학 전공만족도(F=10.06, p<.001), 임상실습 만족도(F=3.70, p=.026), 학업성적(F=6.94, p<.001)에 따라 통계적으로 유의한 차이를 보였다. 그리고 대상자 일반적 특성에 따른 눈치는 건강상태(F=6.72, p=.001), 대학생활 만족도(F=3.41, p=.034), 간호학 전공만족도(F=3.62, p=.028), 학업성적(F=4.85, p=.003)에 따라 통계적으로 유의한 차이를 보였다. 3) 임상수행능력과 임상실습 스트레스의 하위영역인 개인 특성(r=-.163, p=.004), 임상수행능력과 의사소통(r=.479, p<.001), 눈치(r=.469, p<.001)는 유의한 양의 상관관계, 임상실습 스트레스와 눈치(r=.119, p=.038)도 유의한 양의 상관관계, 의사소통능력과 눈치(r=.676, p<.001)는 유의한 양의 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 4) 임상수행능력에 가장 큰 영향을 미치는 변인은 의사소통능력(β=.241) 이었으며, 다음으로 눈치(β=.225), 임상실습 스트레스-개인특성(β=-.121)순으로 나타났다. 임상수행능력은 의사소통능력, 눈치, 임상실습 스트레스-개인특성에 의해서 20.1%가 설명되는 것으로 나타났다(F=25.29, p<.001,). 이와 같이 연구결과 본 연구대상자인 간호대학생의 임상수행능력을 향상시킬 수 있도록 간호교육과정에서 임상수행능력이 낮은 하부영역과 의사소통능력을 높일 수 있는 연구가 더 필요하다
This research was conducted on nursing students to understand their clinical competence, Clinical Practice Stress, communication skills and the degree of Nunchi and to establish methods to improve clinical competence by figuring out the relation among them and factors affecting on clinical competenc...
This research was conducted on nursing students to understand their clinical competence, Clinical Practice Stress, communication skills and the degree of Nunchi and to establish methods to improve clinical competence by figuring out the relation among them and factors affecting on clinical competence. The data collection period for the research was from August 25th, 2014 to September 1st, 2014. For the data collection method, total 320 junior and senior students who experienced bedside training in two four-year nursing colleges located in G city and S city of J province were selected, and after the purpose and methods of the research, the method to protect confidentiality of the researcher, the method to prepare for the written consent, etc. were explained to them, the survey was conducted on students who agreed on it. For clinical competence, the tool of Mi Sook, Choi(2005) after modifying and supplementing clinical performance ability tool developed by Won Hee, Lee(1990) based on The Six Dimension Scale of Nursing of Schwirian(1978), and for Clinical Practice Stress the tool developed by Seong Ja, Hwang(2002), and for communication skills, GICC tool modified and supplemented by Gyeong Ho, Heo(2003) with eight concepts suggested by Rubin(1990) to ICC and for Nunchi, Nunchi tool developed by Jae Hong, Heo and Won Joo, Park(2013) were used. SPSS-win 21.0 Program are used to analyzed frequency, percent, average, standard deviation, t-test, ANOVA, Duncan test, Pearson's correlation analysis correlation coefficients, and stepwise regression analysis for analysis. 1) Clinical competence of subjects was average 3.30±0.43 points (the range 1-5), Clinical Practice Stress was average 3.24±0.51(the range 1-5) points, and communication skills was average 3.60±0.42(the range 1-5) points. Nunchi was average 3.82±.052(the range 1-5) points. 2) Clinical competence based on the general characteristics of subjects showed statistically significant difference according to satisfaction in the science of nursing major(F=4.37, p=.013), Clinical Practice Stress based on the general characteristics of subjects showed statistically significant difference according to sex(t=2.24, p=.026), and communication skills based on the general characteristics of subjects showed statistically significant difference according to sex(t=-2..07, p=.039), physical condition(F=9.10, p<.001), satisfaction in college life(F=6.30, p=.002), satisfaction in the science of nursing major(F=10.06, p<.001), satisfaction in bedside training(F=3.70, p=.026) and academic performance(F=6.94, p<.001). Also, Nunchi based on the general characteristics of subjects showed statistically significant difference according to physical condition(F=6.72, p=.001), satisfaction in college life(F=3.41, p=.034), satisfaction in the science of nursing major(F=3.62, p=.028) and academic performance (F=4.85, p=.003). 3) It was found that there was a significant degree of correlation among personal characteristics(r=-.163, p=.004), a sub-area of clinical performance ability and Clinical Practice Stress, clinical competence and communication(r=.479, p<.001) and Nunchi(r=.469, p<.001), between Clinical Practice Stress and Nunchi(r=.119, p=.038) and between communication skills and Nunchi(r=.676, p<.001). 4) The variable which affected mostly on clinical performance ability was communication skills(β=.241) followed by Nunchi(β=.225) and bedside training stress-personal characteristics(β=-.121). It was found that 20.1% of clinical was explained by communication skills, Nunchi and Clinical Practice Stress personal characteristics(F=25.29, p<.001,). Likewise, as a result of the research, more researches are needed to enhance sub-areas with low clinical performance ability on nursing curriculum and communication skills for the improvement of clinical performance ability of nursing students, subjects of the research.
This research was conducted on nursing students to understand their clinical competence, Clinical Practice Stress, communication skills and the degree of Nunchi and to establish methods to improve clinical competence by figuring out the relation among them and factors affecting on clinical competence. The data collection period for the research was from August 25th, 2014 to September 1st, 2014. For the data collection method, total 320 junior and senior students who experienced bedside training in two four-year nursing colleges located in G city and S city of J province were selected, and after the purpose and methods of the research, the method to protect confidentiality of the researcher, the method to prepare for the written consent, etc. were explained to them, the survey was conducted on students who agreed on it. For clinical competence, the tool of Mi Sook, Choi(2005) after modifying and supplementing clinical performance ability tool developed by Won Hee, Lee(1990) based on The Six Dimension Scale of Nursing of Schwirian(1978), and for Clinical Practice Stress the tool developed by Seong Ja, Hwang(2002), and for communication skills, GICC tool modified and supplemented by Gyeong Ho, Heo(2003) with eight concepts suggested by Rubin(1990) to ICC and for Nunchi, Nunchi tool developed by Jae Hong, Heo and Won Joo, Park(2013) were used. SPSS-win 21.0 Program are used to analyzed frequency, percent, average, standard deviation, t-test, ANOVA, Duncan test, Pearson's correlation analysis correlation coefficients, and stepwise regression analysis for analysis. 1) Clinical competence of subjects was average 3.30±0.43 points (the range 1-5), Clinical Practice Stress was average 3.24±0.51(the range 1-5) points, and communication skills was average 3.60±0.42(the range 1-5) points. Nunchi was average 3.82±.052(the range 1-5) points. 2) Clinical competence based on the general characteristics of subjects showed statistically significant difference according to satisfaction in the science of nursing major(F=4.37, p=.013), Clinical Practice Stress based on the general characteristics of subjects showed statistically significant difference according to sex(t=2.24, p=.026), and communication skills based on the general characteristics of subjects showed statistically significant difference according to sex(t=-2..07, p=.039), physical condition(F=9.10, p<.001), satisfaction in college life(F=6.30, p=.002), satisfaction in the science of nursing major(F=10.06, p<.001), satisfaction in bedside training(F=3.70, p=.026) and academic performance(F=6.94, p<.001). Also, Nunchi based on the general characteristics of subjects showed statistically significant difference according to physical condition(F=6.72, p=.001), satisfaction in college life(F=3.41, p=.034), satisfaction in the science of nursing major(F=3.62, p=.028) and academic performance (F=4.85, p=.003). 3) It was found that there was a significant degree of correlation among personal characteristics(r=-.163, p=.004), a sub-area of clinical performance ability and Clinical Practice Stress, clinical competence and communication(r=.479, p<.001) and Nunchi(r=.469, p<.001), between Clinical Practice Stress and Nunchi(r=.119, p=.038) and between communication skills and Nunchi(r=.676, p<.001). 4) The variable which affected mostly on clinical performance ability was communication skills(β=.241) followed by Nunchi(β=.225) and bedside training stress-personal characteristics(β=-.121). It was found that 20.1% of clinical was explained by communication skills, Nunchi and Clinical Practice Stress personal characteristics(F=25.29, p<.001,). Likewise, as a result of the research, more researches are needed to enhance sub-areas with low clinical performance ability on nursing curriculum and communication skills for the improvement of clinical performance ability of nursing students, subjects of the research.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.