본 연구는 남녀 청소년의 여가활동참여와 스트레스 해소 및 학교생활적응과의 관계를 살펴보고, 남녀 청소년의 여가활동참여가 학교생활적응에 미치는 영향에서 스트레스 해소의 매개효과를 규명해보고자 하였다. 본 연구의 대상은 전라남도 M시 소재의 4개 중학교의 2학년에 재학 중인 남녀 420명(남학생 220명, 여학생 200명)의 학생으로 여가활동참여, 스트레스 해소, 학교생활적응에 대한 자기보고식 설문지를 사용하였다. 본 연구의 모든 자료는 SPSSWIN 21.0 프로그램을 이용하여 분석되었으며, 연구대상 청소년의 일반적 특성을 알아보기 위해 빈도와 백분율을 사용하였고, 검사도구의 신뢰도를 알아보기 위해 Cronbach's 값을 산출하였다. 남녀 청소년의 여가활동참여, 스트레스 해소, 학교생활적응에 차이가 있는지 알아보기 위해 ...
본 연구는 남녀 청소년의 여가활동참여와 스트레스 해소 및 학교생활적응과의 관계를 살펴보고, 남녀 청소년의 여가활동참여가 학교생활적응에 미치는 영향에서 스트레스 해소의 매개효과를 규명해보고자 하였다. 본 연구의 대상은 전라남도 M시 소재의 4개 중학교의 2학년에 재학 중인 남녀 420명(남학생 220명, 여학생 200명)의 학생으로 여가활동참여, 스트레스 해소, 학교생활적응에 대한 자기보고식 설문지를 사용하였다. 본 연구의 모든 자료는 SPSSWIN 21.0 프로그램을 이용하여 분석되었으며, 연구대상 청소년의 일반적 특성을 알아보기 위해 빈도와 백분율을 사용하였고, 검사도구의 신뢰도를 알아보기 위해 Cronbach's 값을 산출하였다. 남녀 청소년의 여가활동참여, 스트레스 해소, 학교생활적응에 차이가 있는지 알아보기 위해 t 검정을 실시하였으며, 남녀 청소년의 여가활동참여와 스트레스 해소 및 학교생활적응의 관계를 알아보기 위해 각 측정변인들 간의 Pearson 상관관계 분석을 하였다. 또한 남녀 청소년의 여가활동참여가 청소년의 학교생활적응에 영향을 미치는 과정에서 청소년의 스트레스 해소의 매개효과를 알아보기 위해 Baron과 Kenny(1986)의 3단계 절차에 따라 위계적 회귀분석을 실시하였고, 스트레스 해소의 매개효과를 통계적으로 검증하기 위하여 매개효과에 대한 Sobel 검증을 실시하였다. 본 연구에서 밝혀진 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 성별에 따른 청소년의 여가활동 참여와 스트레스 해소 및 학교생활적응의 차이는 다음과 같다. 먼저 여가활동참여는 스포츠 활동과 놀이오락 활동에서는 남학생이 여학생보다 더 많이 참여하였으나, 관람감상 활동은 여학생이 남학생보다 더 많이 참여하였다. 스트레스 해소는 남학생이 여학생보다 유의하게 높았다. 학교생활적응에서는 학교공부, 학교교사, 학교생활의 하위 영역에서 여학생보다 남학생이 높게 나타났다. 둘째, 남녀 청소년의 여가활동참여와 스트레스 해소, 학교생활적응의 관계를 살펴본 결과 다음과 같다. 남학생은 스포츠 활동에서 스트레스 해소, 학교친구와 유의한 정적관계를, 취미교양 활동에서 스트레스 해소, 학교공부, 학교친구와 유의한 정적관계를 나타냈다. 그러나 놀이오락 활동에서는 스트레스 해소, 학교공부에서 부적관계를 나타냈다. 여학생은 스포츠 활동에서 학교생활과 유의한 정적관계를, 취미교양 활동에서 학교교사와 유의한 정적관계를 나타냈다. 남녀 청소년의 스트레스 해소는 남학생, 여학생 모두 학교생활적응의 하위영역인 학교공부, 학교친구, 학교교사, 학교생활의 모든 영역에 유의한 정적관계를 나타냈다. 셋째, 남녀 청소년의 여가활동참여와 학교생활적응과의 관계에서 스트레스 해소가 매개역할을 하는가를 살펴본 결과 스트레스 해소는 남학생의 스포츠 활동과 학교친구 관계에서 부분 매개, 취미교양 활동과 학교공부의 관계, 취미교양 활동과 학교친구의 관계에서는 완전 매개하는 것으로 나타났다. 여학생은 취미교양 활동과 학교교사 관계 그리고 취미교양 활동과 학교생활 관계에서 완전 매개하는 것으로 나타났다. 나머지 여가활동참여와 학교생활의 하위영역에서 스트레스 해소는 매개역할을 하지 못했다. 이는 스트레스 해소가 매개변인이 되기 위한 Baron과 Kenny (1986)의 3단계조건을 충족시키지 못했기 때문이다.
본 연구는 남녀 청소년의 여가활동참여와 스트레스 해소 및 학교생활적응과의 관계를 살펴보고, 남녀 청소년의 여가활동참여가 학교생활적응에 미치는 영향에서 스트레스 해소의 매개효과를 규명해보고자 하였다. 본 연구의 대상은 전라남도 M시 소재의 4개 중학교의 2학년에 재학 중인 남녀 420명(남학생 220명, 여학생 200명)의 학생으로 여가활동참여, 스트레스 해소, 학교생활적응에 대한 자기보고식 설문지를 사용하였다. 본 연구의 모든 자료는 SPSSWIN 21.0 프로그램을 이용하여 분석되었으며, 연구대상 청소년의 일반적 특성을 알아보기 위해 빈도와 백분율을 사용하였고, 검사도구의 신뢰도를 알아보기 위해 Cronbach's 값을 산출하였다. 남녀 청소년의 여가활동참여, 스트레스 해소, 학교생활적응에 차이가 있는지 알아보기 위해 t 검정을 실시하였으며, 남녀 청소년의 여가활동참여와 스트레스 해소 및 학교생활적응의 관계를 알아보기 위해 각 측정변인들 간의 Pearson 상관관계 분석을 하였다. 또한 남녀 청소년의 여가활동참여가 청소년의 학교생활적응에 영향을 미치는 과정에서 청소년의 스트레스 해소의 매개효과를 알아보기 위해 Baron과 Kenny(1986)의 3단계 절차에 따라 위계적 회귀분석을 실시하였고, 스트레스 해소의 매개효과를 통계적으로 검증하기 위하여 매개효과에 대한 Sobel 검증을 실시하였다. 본 연구에서 밝혀진 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 성별에 따른 청소년의 여가활동 참여와 스트레스 해소 및 학교생활적응의 차이는 다음과 같다. 먼저 여가활동참여는 스포츠 활동과 놀이오락 활동에서는 남학생이 여학생보다 더 많이 참여하였으나, 관람감상 활동은 여학생이 남학생보다 더 많이 참여하였다. 스트레스 해소는 남학생이 여학생보다 유의하게 높았다. 학교생활적응에서는 학교공부, 학교교사, 학교생활의 하위 영역에서 여학생보다 남학생이 높게 나타났다. 둘째, 남녀 청소년의 여가활동참여와 스트레스 해소, 학교생활적응의 관계를 살펴본 결과 다음과 같다. 남학생은 스포츠 활동에서 스트레스 해소, 학교친구와 유의한 정적관계를, 취미교양 활동에서 스트레스 해소, 학교공부, 학교친구와 유의한 정적관계를 나타냈다. 그러나 놀이오락 활동에서는 스트레스 해소, 학교공부에서 부적관계를 나타냈다. 여학생은 스포츠 활동에서 학교생활과 유의한 정적관계를, 취미교양 활동에서 학교교사와 유의한 정적관계를 나타냈다. 남녀 청소년의 스트레스 해소는 남학생, 여학생 모두 학교생활적응의 하위영역인 학교공부, 학교친구, 학교교사, 학교생활의 모든 영역에 유의한 정적관계를 나타냈다. 셋째, 남녀 청소년의 여가활동참여와 학교생활적응과의 관계에서 스트레스 해소가 매개역할을 하는가를 살펴본 결과 스트레스 해소는 남학생의 스포츠 활동과 학교친구 관계에서 부분 매개, 취미교양 활동과 학교공부의 관계, 취미교양 활동과 학교친구의 관계에서는 완전 매개하는 것으로 나타났다. 여학생은 취미교양 활동과 학교교사 관계 그리고 취미교양 활동과 학교생활 관계에서 완전 매개하는 것으로 나타났다. 나머지 여가활동참여와 학교생활의 하위영역에서 스트레스 해소는 매개역할을 하지 못했다. 이는 스트레스 해소가 매개변인이 되기 위한 Baron과 Kenny (1986)의 3단계조건을 충족시키지 못했기 때문이다.
The main purpose of the study was to examine the relations between leisure participation of adolescent, stress relief and school adjustment. In addition, mediating effects of stress relief between adolescents’ leisure participation and school adjustment were examined. The subjects were 420(220 male,...
The main purpose of the study was to examine the relations between leisure participation of adolescent, stress relief and school adjustment. In addition, mediating effects of stress relief between adolescents’ leisure participation and school adjustment were examined. The subjects were 420(220 male, 200 female) students in 2nd grade middle schools at M city in Jeonnam province. They completed Questionnaire of Leisure Participation, Stree Relief Questionnaire, and School Adjustment Questionnaire. Statistical analyses of data were frequency, mean, standard deviation, t-test, Pearson Correlation, and multiple Regression. Sobel test were used to examine the significance of mediating effects. Cronbach's alpha was computed for the reliability of the scales. SPSSWIN 21.0 was used for data analysis. The results were as follows: First, male adolescents showed higher sport and recreation participation than female adolescents while female adolescents showed higher appreciation participation than male adolescents. Male adolescents showed higher stress relief than female adolescents. Also male adolescents showed higher scores in academic achievement, teacher relationship and school life than female adolescents. Second, sport participation was positively correlated to stress relief and peer relationship, cultural activity participation was positively correlated to stress relief, academic achievement, and peer relationship, and recreation participation was negatively correlated to stress relief and academic achievement for male adolescents. However sport participation was positively correlated to school life and cultural activity participation was positively correlated to teacher relationship for female adolescents. Third, for male adolescents, stress relief had partial mediating effects between sport participation and peer relationship, and full mediating effects between cultural activity participation and academic achievement, and between cultural activity participation and peer relationship. For femlae adolescents, stress relief had full mediating effects between cultural activity participation and school life.
The main purpose of the study was to examine the relations between leisure participation of adolescent, stress relief and school adjustment. In addition, mediating effects of stress relief between adolescents’ leisure participation and school adjustment were examined. The subjects were 420(220 male, 200 female) students in 2nd grade middle schools at M city in Jeonnam province. They completed Questionnaire of Leisure Participation, Stree Relief Questionnaire, and School Adjustment Questionnaire. Statistical analyses of data were frequency, mean, standard deviation, t-test, Pearson Correlation, and multiple Regression. Sobel test were used to examine the significance of mediating effects. Cronbach's alpha was computed for the reliability of the scales. SPSSWIN 21.0 was used for data analysis. The results were as follows: First, male adolescents showed higher sport and recreation participation than female adolescents while female adolescents showed higher appreciation participation than male adolescents. Male adolescents showed higher stress relief than female adolescents. Also male adolescents showed higher scores in academic achievement, teacher relationship and school life than female adolescents. Second, sport participation was positively correlated to stress relief and peer relationship, cultural activity participation was positively correlated to stress relief, academic achievement, and peer relationship, and recreation participation was negatively correlated to stress relief and academic achievement for male adolescents. However sport participation was positively correlated to school life and cultural activity participation was positively correlated to teacher relationship for female adolescents. Third, for male adolescents, stress relief had partial mediating effects between sport participation and peer relationship, and full mediating effects between cultural activity participation and academic achievement, and between cultural activity participation and peer relationship. For femlae adolescents, stress relief had full mediating effects between cultural activity participation and school life.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.