전주한옥마을 관광객의 선택속성, 방문동기, 만족도, 충성도의 이해 : -IPA 분석을 중심으로- Understanding Tourists at Jeonju Hanok Village in terms of their selection attributes, tourism motivation, satisfaction, and loyalty: Focused on IPA원문보기
본 연구에서는 관광객들이 인식하는 관광지 선택속성의 중요도와 수행도를 알아보기 위해 실증적으로 검증하는데 목적을 두고 있다. 또한, 관광객들을 방문동기 유형별로 구분하고 방문동기 유형에 따른 관광지 선택속성의 중요도와 수행도의 차이를 알아보고 방문동기 유형에 따른 만족도와 충성도의 차이를 파악하여 한옥마을 프로그램 개발과 마케팅 수립에 대한 시사점을 제공하고자 하였다. 본 연구의 목적을 수행하기 위해 전주한옥마을의 관광객을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 설문조사는 2014년 4월 12일부터 4월 19일까지 진행되었으며, 300부의 설문지를 배포하였고, 그 중에 불성실하게 답변된 3개의 표본을 제거하여 총 297부의 유효한 표본을 실증 분석에 사용하였다. 자료의 분석방법으로는 ...
본 연구에서는 관광객들이 인식하는 관광지 선택속성의 중요도와 수행도를 알아보기 위해 실증적으로 검증하는데 목적을 두고 있다. 또한, 관광객들을 방문동기 유형별로 구분하고 방문동기 유형에 따른 관광지 선택속성의 중요도와 수행도의 차이를 알아보고 방문동기 유형에 따른 만족도와 충성도의 차이를 파악하여 한옥마을 프로그램 개발과 마케팅 수립에 대한 시사점을 제공하고자 하였다. 본 연구의 목적을 수행하기 위해 전주한옥마을의 관광객을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 설문조사는 2014년 4월 12일부터 4월 19일까지 진행되었으며, 300부의 설문지를 배포하였고, 그 중에 불성실하게 답변된 3개의 표본을 제거하여 총 297부의 유효한 표본을 실증 분석에 사용하였다. 자료의 분석방법으로는 SPSS 18.0을 사용하여 빈도분석, 요인분석, 신뢰도 분석을 하였고, 방문동기를 유형별로 구분하기 위해 군집분석을 하였다. 한옥마을 선택속성의 중요도와 수행도를 파악하기 위해 중요도-수행도 분석(IPA)과 중요도와 수행도의 차이를 알아보기 위해 대응표본 t-test를 하였으며, 방문동기 유형에 따른 만족도와 충성도의 차이를 파악하기 위해 독립표본 t-test를 하였다. 우선, 관광지 선택속성의 중요도-수행도 분석(IPA)을 한 결과 ‘한옥마을 경관’ 항목이 중요도와 수행도가 가장 높게 나타났다. 제 1사분면의 높은 중요도와 높은 수행도의 선택속성 항목으로는 한옥마을에서 즐기거나 볼 수 있는 항목들과 접근성과 관련된 항목들이 포함 되었다. 제2사분면은 높은 중요도와 낮은 수행도의 항목들로 우선적으로 시정해야하는 항목으로는 서비스 품질과 관광안내 정보 등의 항목들이 포함되었다. 다음으로 방문동기 유형에 따른 관광지 선택속성의 중요도와 수행도에 대해 알아보고 두 집단 간의 차이에 대해 파악하기 위해 실증분석을 하였다. 관광객들의 방문동기에 대한 요인분석 결과 5개의 요인으로 도출하였고, 2개의 군집인 ‘낮은 동기부여 집단’과 ‘높은 동기부여 집단’으로 분류 하였다. 그 결과, 22개의 관광지 선택속성의 항목 중에 19개의 항목은 각 사분면에 두 집단 모두 공통적으로 속하는 것으로 나타났고, 나머지 3개의 선택속성(안내지도의 용이성, 지역 주민의 친절성, 대중 교통이용의 편리성)의 항목들은 방문동기 유형에 따라 차이를 보이는 것으로 나타났다. 따라서 방문동기 유형에 맞는 선택속성에 대한 유지, 개선과 같은 방안이 필요하다고 판단된다. 마지막으로, 방문동기 유형에 따른 만족도와 충성도의 차이를 알아보기 위해 분석한 결과, 군집 1 ‘낮은 동기부여 집단’ 보다 군집 2 ‘높은 동기부여 집단’의 만족도와 충성도 모두 더 높은 것으로 나타나서 관광객들의 방문동기에 맞는 다양한 프로그램 개발과 서비스를 제공해야 한다고 사료된다. 본 연구의 결과를 바탕으로 전주한옥마을을 방문하는 관광객들이 중요하게 생각하는 선택속성에 대해 파악하였고, 그러한 선택속성이 잘 수행되고 있는지에 대한 수행도 평가를 통해 개선해야하는 선택속성의 항목들과, 잘 유지되고 있는 항목들을 파악 하였다. 또한, 방문동기 유형에 따른 차별화된 프로그램 개발과 향후 한옥마을의 마케팅 수립에 대한 시사점을 제공하고자 하였다.
본 연구에서는 관광객들이 인식하는 관광지 선택속성의 중요도와 수행도를 알아보기 위해 실증적으로 검증하는데 목적을 두고 있다. 또한, 관광객들을 방문동기 유형별로 구분하고 방문동기 유형에 따른 관광지 선택속성의 중요도와 수행도의 차이를 알아보고 방문동기 유형에 따른 만족도와 충성도의 차이를 파악하여 한옥마을 프로그램 개발과 마케팅 수립에 대한 시사점을 제공하고자 하였다. 본 연구의 목적을 수행하기 위해 전주한옥마을의 관광객을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 설문조사는 2014년 4월 12일부터 4월 19일까지 진행되었으며, 300부의 설문지를 배포하였고, 그 중에 불성실하게 답변된 3개의 표본을 제거하여 총 297부의 유효한 표본을 실증 분석에 사용하였다. 자료의 분석방법으로는 SPSS 18.0을 사용하여 빈도분석, 요인분석, 신뢰도 분석을 하였고, 방문동기를 유형별로 구분하기 위해 군집분석을 하였다. 한옥마을 선택속성의 중요도와 수행도를 파악하기 위해 중요도-수행도 분석(IPA)과 중요도와 수행도의 차이를 알아보기 위해 대응표본 t-test를 하였으며, 방문동기 유형에 따른 만족도와 충성도의 차이를 파악하기 위해 독립표본 t-test를 하였다. 우선, 관광지 선택속성의 중요도-수행도 분석(IPA)을 한 결과 ‘한옥마을 경관’ 항목이 중요도와 수행도가 가장 높게 나타났다. 제 1사분면의 높은 중요도와 높은 수행도의 선택속성 항목으로는 한옥마을에서 즐기거나 볼 수 있는 항목들과 접근성과 관련된 항목들이 포함 되었다. 제2사분면은 높은 중요도와 낮은 수행도의 항목들로 우선적으로 시정해야하는 항목으로는 서비스 품질과 관광안내 정보 등의 항목들이 포함되었다. 다음으로 방문동기 유형에 따른 관광지 선택속성의 중요도와 수행도에 대해 알아보고 두 집단 간의 차이에 대해 파악하기 위해 실증분석을 하였다. 관광객들의 방문동기에 대한 요인분석 결과 5개의 요인으로 도출하였고, 2개의 군집인 ‘낮은 동기부여 집단’과 ‘높은 동기부여 집단’으로 분류 하였다. 그 결과, 22개의 관광지 선택속성의 항목 중에 19개의 항목은 각 사분면에 두 집단 모두 공통적으로 속하는 것으로 나타났고, 나머지 3개의 선택속성(안내지도의 용이성, 지역 주민의 친절성, 대중 교통이용의 편리성)의 항목들은 방문동기 유형에 따라 차이를 보이는 것으로 나타났다. 따라서 방문동기 유형에 맞는 선택속성에 대한 유지, 개선과 같은 방안이 필요하다고 판단된다. 마지막으로, 방문동기 유형에 따른 만족도와 충성도의 차이를 알아보기 위해 분석한 결과, 군집 1 ‘낮은 동기부여 집단’ 보다 군집 2 ‘높은 동기부여 집단’의 만족도와 충성도 모두 더 높은 것으로 나타나서 관광객들의 방문동기에 맞는 다양한 프로그램 개발과 서비스를 제공해야 한다고 사료된다. 본 연구의 결과를 바탕으로 전주한옥마을을 방문하는 관광객들이 중요하게 생각하는 선택속성에 대해 파악하였고, 그러한 선택속성이 잘 수행되고 있는지에 대한 수행도 평가를 통해 개선해야하는 선택속성의 항목들과, 잘 유지되고 있는 항목들을 파악 하였다. 또한, 방문동기 유형에 따른 차별화된 프로그램 개발과 향후 한옥마을의 마케팅 수립에 대한 시사점을 제공하고자 하였다.
The purpose of this study is to verify empirically the level of importance and performance of destination selection attributes perceived by tourists. In addition, tourists were classified by types of tourism motivation, the difference of importance and performance of destination selection attributes...
The purpose of this study is to verify empirically the level of importance and performance of destination selection attributes perceived by tourists. In addition, tourists were classified by types of tourism motivation, the difference of importance and performance of destination selection attributes by the pattern of tourism motivation were understood, the difference of satisfaction and loyalty was grasped, and it is intended to provide the implications to develop program and to plan marketing of Hanok village. To achieve the object of this study a questionnaire survey was made targeting tourists visiting Jeonju Hanok Village. The survey was made from April 12th to April 19th in 2014, total 300 papers were circulated, and 297 valid papers, after discarding 3 dishonest papers, were used for empirical analysis. To analyse data SPSS 18.0 was used for frequency analysis, factor analysis and reliability analysis, and cluster analysis was carried out to classify tourism motivation by types. IPA was carried out to understand the importance and performance level of Hanok Village selection attributes, t-test was carried out to define the difference of the importance and performance level, and independent sample t-test was carried out to define the difference of satisfaction and loyalty by tourism motivation types. First, according to the IPA result of destination selection attributes, the highest record in both importance and performance level was the scenery of Hanok Village. In the first quarter, where factors of high level in both importance and performance are positioned, factors of visible and enjoyable and factors related to accessibility were included. In second quarter, where factors of high level in importance but low in performance are positioned, those should be corrected by priority, factors of service quality and tourism information were located. Second, the importance and performance level of selection attributes according to the type of tourism motivation were reviewed, and the empirical analysis was made to understand the difference between two clusters. According to the factor analysis result of tourism motivation, 5 factors were deducted, then those were classified into two clusters, 'low motivation cluster' and 'high motivation cluster'. As of the result, 19 items among 22 item of selection attributes were commonly located in each quarter of both clusters, but remaining 3 items (ease of guide map, kindness of local residents, convenience of public transportation use) showed differences according to the type of motivation. Therefore, it was understood that the plan to maintain and improve selection attributes, fit to tourism motivation types, would be necessary. Lastly, according to the analyzing result to define the difference of satisfaction and loyalty based on the type of tourism motivation, it was proved that both the satisfaction and loyalty of cluster 2, 'high motivation cluster', higher than those of cluster 1, 'low motivation cluster', so it was understood that to develop various programs and to provide various services, fit to tourism motivation types, would be necessary. Based on the result of this study, the selection attributes, highly regarded by tourists visiting Jeonju Hanok Village, were understood, then selection attributes items, to be improved as well as well maintained, were grasped through the performance verification, to define whether such selection attributes were well performed. Also, it was intended to provide implication points to develop differentiated programs according to the types of tourism motivation as well as to set up future marketing plan for Hanok Village.
The purpose of this study is to verify empirically the level of importance and performance of destination selection attributes perceived by tourists. In addition, tourists were classified by types of tourism motivation, the difference of importance and performance of destination selection attributes by the pattern of tourism motivation were understood, the difference of satisfaction and loyalty was grasped, and it is intended to provide the implications to develop program and to plan marketing of Hanok village. To achieve the object of this study a questionnaire survey was made targeting tourists visiting Jeonju Hanok Village. The survey was made from April 12th to April 19th in 2014, total 300 papers were circulated, and 297 valid papers, after discarding 3 dishonest papers, were used for empirical analysis. To analyse data SPSS 18.0 was used for frequency analysis, factor analysis and reliability analysis, and cluster analysis was carried out to classify tourism motivation by types. IPA was carried out to understand the importance and performance level of Hanok Village selection attributes, t-test was carried out to define the difference of the importance and performance level, and independent sample t-test was carried out to define the difference of satisfaction and loyalty by tourism motivation types. First, according to the IPA result of destination selection attributes, the highest record in both importance and performance level was the scenery of Hanok Village. In the first quarter, where factors of high level in both importance and performance are positioned, factors of visible and enjoyable and factors related to accessibility were included. In second quarter, where factors of high level in importance but low in performance are positioned, those should be corrected by priority, factors of service quality and tourism information were located. Second, the importance and performance level of selection attributes according to the type of tourism motivation were reviewed, and the empirical analysis was made to understand the difference between two clusters. According to the factor analysis result of tourism motivation, 5 factors were deducted, then those were classified into two clusters, 'low motivation cluster' and 'high motivation cluster'. As of the result, 19 items among 22 item of selection attributes were commonly located in each quarter of both clusters, but remaining 3 items (ease of guide map, kindness of local residents, convenience of public transportation use) showed differences according to the type of motivation. Therefore, it was understood that the plan to maintain and improve selection attributes, fit to tourism motivation types, would be necessary. Lastly, according to the analyzing result to define the difference of satisfaction and loyalty based on the type of tourism motivation, it was proved that both the satisfaction and loyalty of cluster 2, 'high motivation cluster', higher than those of cluster 1, 'low motivation cluster', so it was understood that to develop various programs and to provide various services, fit to tourism motivation types, would be necessary. Based on the result of this study, the selection attributes, highly regarded by tourists visiting Jeonju Hanok Village, were understood, then selection attributes items, to be improved as well as well maintained, were grasped through the performance verification, to define whether such selection attributes were well performed. Also, it was intended to provide implication points to develop differentiated programs according to the types of tourism motivation as well as to set up future marketing plan for Hanok Village.
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