키즈 카페의 선택속성이 만족도에 미치는 영향 : 입점 형태 조절효과를 중심으로 A Study on the Effect of The Selection Attributes of a Kids Cafe to the Satisfaction : focus on the form of location effect원문보기
본 연구는 최근에 꾸준히 성장하고 있는 키즈 카페에 관련하여 이용실태와 키즈 카페 선택속성의 중요도와 만족도를 파악하고, 만족도에 미치는 선택속성요인을 추정하였다. 또한 키즈 카페의 입점형태에 따라 만족도에 미치는 영향요인 비교․분석하여 개선방안을 제시함으로써 각 업체마다 지금보다 나은 서비스를 제공․개발하고 수익을 증대할 수 있는 마케팅 방안을 제시하며 어린이와 부모가 안심하고 믿고 이용할 수 있는 공간으로 발전하기 위한 방안을 제시함에 목적을 두고 있다.
연구의 목적을 실현하기 위해 적용된 방법론은 먼저 ...
본 연구는 최근에 꾸준히 성장하고 있는 키즈 카페에 관련하여 이용실태와 키즈 카페 선택속성의 중요도와 만족도를 파악하고, 만족도에 미치는 선택속성요인을 추정하였다. 또한 키즈 카페의 입점형태에 따라 만족도에 미치는 영향요인 비교․분석하여 개선방안을 제시함으로써 각 업체마다 지금보다 나은 서비스를 제공․개발하고 수익을 증대할 수 있는 마케팅 방안을 제시하며 어린이와 부모가 안심하고 믿고 이용할 수 있는 공간으로 발전하기 위한 방안을 제시함에 목적을 두고 있다.
연구의 목적을 실현하기 위해 적용된 방법론은 먼저 SPSS for windows 22.0 통계패키지를 이용하여 인구통계학적 특성 및 이용실태에 대한 빈도분석을 실시하였으며, 키즈 카페 선택속성의 요인분석과 신뢰도분석을 실시하였다.
또한 키즈 카페 이용객들이 인지하는 키즈 카페 선택속성의 중요도-만족도를 알아보기 위한 IPA분석을 실시하였다. 그리고 LIMDEF 8.0 을 이용하여 회귀분석을 실시하여 키즈 카페 선택속성이 만족도에 영향을 미치는 요인을 분석하였으며, 키즈 카페의 입점형태에 따른 두 집단 간의 차이를 추정하기 위해 우도비율검정(LR-test)을 실시함으로써 두 집단 간 만족도에 미치는 영향요인의 차이를 분석하였다.
첫째, 키즈 카페 선택속성에 대한 중요도-실행도(IPA)분석을 실시한 결과를 보면 이용객들이 중요하게 생각하는 키즈 카페 선택속성의 항목과 이에 실질적으로 만족하는 선택속성의 항목을 비교할 수 있다. 결과적으로, 이용객들의 중요도와 만족도가 높은 제 1사분면의 선택속성으로는 음식의 위생, 신선한 재료, 어린이를 위한 메뉴 구비, 놀이담당직원 친절성, 접근의 용이성 및 편리성, 편리한 주차시설, 키즈 카페 내 놀이시설과 장난감의 다양성, 키즈 카페 내 놀이시설의 안전성, 키즈 카페 내 화장실의 위생상태 등으로 나타났다. 중요도가 높고 만족도가 낮은 제 2사분면의 선택속성으로는 놀이담당직원의 수, 놀이담당직원 전문적 서비스, 키즈 카페 내 놀이시설의 위생상태, 키즈 카페 내 장난감의 위상상태 등으로 나타났다.
중요도 만족도 모두 낮은 제 3사분면의 선택속성으로는 음식의 맛과 질, 음식의 양, 메뉴의 다양성, 키즈 카페 내 다양한 체험 프로그램, 키즈 카페 내 이벤트(공연/생일파티), 음식과 음료 가격, 아이의 입장료 가격, 부모의 입장료 가격, 체험 프로그램의 가격, 추가 요금(입장시간 지난 후 지불 금액) 가격 등으로 나타났다. 마지막으로 중요도는 낮지만 만족도가 높은 제 4사분면의 선택속성으로는 직원과 놀이담당직원의 용모, 키즈 카페의 전체적인 인테리어, 키즈 카페 내 부모의 공간(크기), 특가(할인, 기획 등) 및 할인 쿠폰 사용으로 나타났다.
둘째, 키즈 카페 선택속성 변수들과 만족도간의 유의성을 서열프로빗모형(OPM)으로 추정하였다. 연구 결과를 살펴보면 전체 집단에 있어서 만족도에 미치는 영향력은 음식요인(유의수준 5%, 부(-)방향), 접근성 요인(유의수준 5%, 정(+)방향), 가격요인(유의수준 5%, 정(+)뱡향)이 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
셋째, 입점형태에 따른 키즈 카페 선택속성이 만족도에 미치는 영향요인의 비교․분석 결과는, ‘대형마트 입점’ 집단에서 만족에 미치는 요인들의 영향력은 접근성 요인(유의수준 5%, 정(+)방향), 가격요인(유의수준 10%, 정(+)방향)에서 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 반면 ‘단독건물 입점’ 집단의 영향정도는 음식요인(유의수준 5%, 부(-)방향)이 키즈 카페의 만족도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 두 집단간의 차이가 있다.
본 연구는 최근에 꾸준히 성장하고 있는 키즈 카페에 관련하여 이용실태와 키즈 카페 선택속성의 중요도와 만족도를 파악하고, 만족도에 미치는 선택속성요인을 추정하였다. 또한 키즈 카페의 입점형태에 따라 만족도에 미치는 영향요인 비교․분석하여 개선방안을 제시함으로써 각 업체마다 지금보다 나은 서비스를 제공․개발하고 수익을 증대할 수 있는 마케팅 방안을 제시하며 어린이와 부모가 안심하고 믿고 이용할 수 있는 공간으로 발전하기 위한 방안을 제시함에 목적을 두고 있다.
연구의 목적을 실현하기 위해 적용된 방법론은 먼저 SPSS for windows 22.0 통계패키지를 이용하여 인구통계학적 특성 및 이용실태에 대한 빈도분석을 실시하였으며, 키즈 카페 선택속성의 요인분석과 신뢰도분석을 실시하였다.
또한 키즈 카페 이용객들이 인지하는 키즈 카페 선택속성의 중요도-만족도를 알아보기 위한 IPA분석을 실시하였다. 그리고 LIMDEF 8.0 을 이용하여 회귀분석을 실시하여 키즈 카페 선택속성이 만족도에 영향을 미치는 요인을 분석하였으며, 키즈 카페의 입점형태에 따른 두 집단 간의 차이를 추정하기 위해 우도비율검정(LR-test)을 실시함으로써 두 집단 간 만족도에 미치는 영향요인의 차이를 분석하였다.
첫째, 키즈 카페 선택속성에 대한 중요도-실행도(IPA)분석을 실시한 결과를 보면 이용객들이 중요하게 생각하는 키즈 카페 선택속성의 항목과 이에 실질적으로 만족하는 선택속성의 항목을 비교할 수 있다. 결과적으로, 이용객들의 중요도와 만족도가 높은 제 1사분면의 선택속성으로는 음식의 위생, 신선한 재료, 어린이를 위한 메뉴 구비, 놀이담당직원 친절성, 접근의 용이성 및 편리성, 편리한 주차시설, 키즈 카페 내 놀이시설과 장난감의 다양성, 키즈 카페 내 놀이시설의 안전성, 키즈 카페 내 화장실의 위생상태 등으로 나타났다. 중요도가 높고 만족도가 낮은 제 2사분면의 선택속성으로는 놀이담당직원의 수, 놀이담당직원 전문적 서비스, 키즈 카페 내 놀이시설의 위생상태, 키즈 카페 내 장난감의 위상상태 등으로 나타났다.
중요도 만족도 모두 낮은 제 3사분면의 선택속성으로는 음식의 맛과 질, 음식의 양, 메뉴의 다양성, 키즈 카페 내 다양한 체험 프로그램, 키즈 카페 내 이벤트(공연/생일파티), 음식과 음료 가격, 아이의 입장료 가격, 부모의 입장료 가격, 체험 프로그램의 가격, 추가 요금(입장시간 지난 후 지불 금액) 가격 등으로 나타났다. 마지막으로 중요도는 낮지만 만족도가 높은 제 4사분면의 선택속성으로는 직원과 놀이담당직원의 용모, 키즈 카페의 전체적인 인테리어, 키즈 카페 내 부모의 공간(크기), 특가(할인, 기획 등) 및 할인 쿠폰 사용으로 나타났다.
둘째, 키즈 카페 선택속성 변수들과 만족도간의 유의성을 서열프로빗모형(OPM)으로 추정하였다. 연구 결과를 살펴보면 전체 집단에 있어서 만족도에 미치는 영향력은 음식요인(유의수준 5%, 부(-)방향), 접근성 요인(유의수준 5%, 정(+)방향), 가격요인(유의수준 5%, 정(+)뱡향)이 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
셋째, 입점형태에 따른 키즈 카페 선택속성이 만족도에 미치는 영향요인의 비교․분석 결과는, ‘대형마트 입점’ 집단에서 만족에 미치는 요인들의 영향력은 접근성 요인(유의수준 5%, 정(+)방향), 가격요인(유의수준 10%, 정(+)방향)에서 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 반면 ‘단독건물 입점’ 집단의 영향정도는 음식요인(유의수준 5%, 부(-)방향)이 키즈 카페의 만족도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 두 집단간의 차이가 있다.
This study estimated the utility conditions and the importance and satisfaction to the choice properties of kids cafe that has recently been steadily growing, and the choice properties having an influence on that satisfaction. in addition, this study compared and analyzed the factors that affects s...
This study estimated the utility conditions and the importance and satisfaction to the choice properties of kids cafe that has recently been steadily growing, and the choice properties having an influence on that satisfaction. in addition, this study compared and analyzed the factors that affects satisfaction of kids cafe by the location type to suggest the improvement methods of kids cafe managements. The ultimate goal of this study is that suggest the marketing plan which can increase the maximum profits by developing and providing better services than currently provided
The specific research objectives are as follows;
First, analyze the choice properties that affect the satisfaction of kids cafe
Second, compare the satisfaction factors to the choice properties of kids cafe according to the location type
Third, analyze the importance and satisfaction to the choice properties of kids cafe by female user
To achieve purpose of this study, the statistical analysis methodologies are as follows; the SPSS 22.0 was used for a frequency analysis to demographic characteristics of user and utility conditions of kids cafe and a factor analysis and a reliability analysis to the choice properties of kids cafe. in addition, IPA analysis to analyze the importance and satisfaction of kids cafe.
the LIMDEF 8.0 was used for regression analysis to analyze the choice properties that affect the satisfaction of kids cafe. finally, the likelihood ratio test(LR-test) is to analyze the satisfaction differences between parties according to the location type of kids.
As a first research question, the results of Ordered Probit Model(OPM) to analyze the factor influences of the choice properties that affect the satisfaction of kids cafes, are as follows; the food factor(significance level 5%, (-)direction), the accessibility factor(significance level 5%, (+)direction), the price factor((significance level 5%, (+)direction).
As a second research question, the results of importance-performance analysis(IPA) are that the choice property factors of a first quadrant(higher in both importance and satisfaction of users) includes a food sanitation, a fresh ingredient, a menu for children, the kindness of staff, the ease of access and convenience, a convenient parking facility, the diversity of toys and amusement properties in kids cafe, the safety of amusement properties in kids cafe, sanitary conditions of washroom in kids cafe. the choice property factors of a second quadrant(higher importance and lower satisfaction of users) includes the number of staff in charge of play, the professional services of staff in charge of play, the sanitary conditions of amusement properties in kids cafe, the sanitary conditions of toys in kids cafe. the choice property factors of a third quadrant(lower in both importance and satisfaction of users) includes the taste and quality of food, the amounts of food, the diversity of menu, the various experience programs in kids cafe, the events in kids cafe(performance/birthday party), the price of food and drink, the admission price of children, the admission price of parents, the price of experience programs, additional charges(payments after last time). finally, the choice property factors of a four quadrant(lower importance and higher satisfaction of users) includes the appearances of general staff and staff in charge of play, the overall interior design of kids cafe, the parent space(size) in kids cafe, special price(discount, planning, etc.).
As a third research question, the results of regression analysis to compare the satisfaction factors to the choice properties of kids cafe according to the location type are as follows; the factors that influence on satisfaction in the large mart group include the accessibility factor(significance level 5%, (+)direction), the price factor(significance level 10%, (+)direction). the factors that influence on satisfaction in the exclusive building group include the food factor(significance level 5%, (-)direction). the results of LR-test show difference between the two groups.
This study estimated the utility conditions and the importance and satisfaction to the choice properties of kids cafe that has recently been steadily growing, and the choice properties having an influence on that satisfaction. in addition, this study compared and analyzed the factors that affects satisfaction of kids cafe by the location type to suggest the improvement methods of kids cafe managements. The ultimate goal of this study is that suggest the marketing plan which can increase the maximum profits by developing and providing better services than currently provided
The specific research objectives are as follows;
First, analyze the choice properties that affect the satisfaction of kids cafe
Second, compare the satisfaction factors to the choice properties of kids cafe according to the location type
Third, analyze the importance and satisfaction to the choice properties of kids cafe by female user
To achieve purpose of this study, the statistical analysis methodologies are as follows; the SPSS 22.0 was used for a frequency analysis to demographic characteristics of user and utility conditions of kids cafe and a factor analysis and a reliability analysis to the choice properties of kids cafe. in addition, IPA analysis to analyze the importance and satisfaction of kids cafe.
the LIMDEF 8.0 was used for regression analysis to analyze the choice properties that affect the satisfaction of kids cafe. finally, the likelihood ratio test(LR-test) is to analyze the satisfaction differences between parties according to the location type of kids.
As a first research question, the results of Ordered Probit Model(OPM) to analyze the factor influences of the choice properties that affect the satisfaction of kids cafes, are as follows; the food factor(significance level 5%, (-)direction), the accessibility factor(significance level 5%, (+)direction), the price factor((significance level 5%, (+)direction).
As a second research question, the results of importance-performance analysis(IPA) are that the choice property factors of a first quadrant(higher in both importance and satisfaction of users) includes a food sanitation, a fresh ingredient, a menu for children, the kindness of staff, the ease of access and convenience, a convenient parking facility, the diversity of toys and amusement properties in kids cafe, the safety of amusement properties in kids cafe, sanitary conditions of washroom in kids cafe. the choice property factors of a second quadrant(higher importance and lower satisfaction of users) includes the number of staff in charge of play, the professional services of staff in charge of play, the sanitary conditions of amusement properties in kids cafe, the sanitary conditions of toys in kids cafe. the choice property factors of a third quadrant(lower in both importance and satisfaction of users) includes the taste and quality of food, the amounts of food, the diversity of menu, the various experience programs in kids cafe, the events in kids cafe(performance/birthday party), the price of food and drink, the admission price of children, the admission price of parents, the price of experience programs, additional charges(payments after last time). finally, the choice property factors of a four quadrant(lower importance and higher satisfaction of users) includes the appearances of general staff and staff in charge of play, the overall interior design of kids cafe, the parent space(size) in kids cafe, special price(discount, planning, etc.).
As a third research question, the results of regression analysis to compare the satisfaction factors to the choice properties of kids cafe according to the location type are as follows; the factors that influence on satisfaction in the large mart group include the accessibility factor(significance level 5%, (+)direction), the price factor(significance level 10%, (+)direction). the factors that influence on satisfaction in the exclusive building group include the food factor(significance level 5%, (-)direction). the results of LR-test show difference between the two groups.
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