공공문화재단의 메세나 지원사업에 관한 연구 : 광역문화재단을 중심으로 Essay on Mecenat Projects of Public Foundations for Arts and Culture : Focusing on Regional Cultural Foundations원문보기
최근 문화예술의 저변을 확대하려는 사회적 인식이 매우 중요해지면서 민간지원의 자율성을 높이고 역량을 최대한 활용할 수 있는 민간 후원 활성화에 다양한 노력이 수반 되고 있다. 기업이 문화예술 지원을 통해 사회에 공헌한다는 의미를 지닌 ‘메세나’ 활동은 1967년 미국에서 예술지원기업위원회가 최초 창설되며 이후 유럽, 일본 등 각 국으로 확산되었고 우리나라는 1994년 한국메세나협회가 설립되면서 본격적으로 추진되었다. 본래 기업을 회원으로 두고 협회 중심으로 진행되어왔던 메세나 사업이 민간 후원 활성화, 지역 특성화를 위해 공공문화재단으로 확산되고 있는 시점에 이러한 활동이 바람직한 것인가에서 출발하여 본 논문에서는 공공문화재단에서의 메세나 지원사업에 대해 연구하고자 한다. 메세나의 기원은 고대 로마 제국에서 문화, 예술인의 창작 활동을 지원한 ...
최근 문화예술의 저변을 확대하려는 사회적 인식이 매우 중요해지면서 민간지원의 자율성을 높이고 역량을 최대한 활용할 수 있는 민간 후원 활성화에 다양한 노력이 수반 되고 있다. 기업이 문화예술 지원을 통해 사회에 공헌한다는 의미를 지닌 ‘메세나’ 활동은 1967년 미국에서 예술지원기업위원회가 최초 창설되며 이후 유럽, 일본 등 각 국으로 확산되었고 우리나라는 1994년 한국메세나협회가 설립되면서 본격적으로 추진되었다. 본래 기업을 회원으로 두고 협회 중심으로 진행되어왔던 메세나 사업이 민간 후원 활성화, 지역 특성화를 위해 공공문화재단으로 확산되고 있는 시점에 이러한 활동이 바람직한 것인가에서 출발하여 본 논문에서는 공공문화재단에서의 메세나 지원사업에 대해 연구하고자 한다. 메세나의 기원은 고대 로마 제국에서 문화, 예술인의 창작 활동을 지원한 가이우스 마에케나스의 이름에서 유래하였으며 기업의 문화 예술 후원을 통한 사회적 책임 실현을 뜻한다. 세계 각 선진국들의 공통점은 경제와 더불어 문화가 강하다는 점이다. 글로벌 문화산업 시장을 주도하고 있는 그들의 문화력은 탄탄한 기초체력에서 비롯되며 문화산업의 근간을 이루는 기초예술에 대한 투자를 통해 길러진 결과물이다. 우리나라의 예술 기부에 대한 인식은 현저히 낮은 편이며, 그 중 문화예술 분야의 기부 불균형 해소를 위해 기업이 메세나 활동의 주체가 됨으로써 실질적인 재정지원이 이루어지고 있다. 이후 민간의 문화예술후원활동을 활성화하기 위한「문화예술후원 활성화에 관한 법률」이 제정되며 법적·제도적 근거를 마련, 기업의 문화·예술 지원을 활성화하기 위한 근거법이 제정되게 되었다. 최근 광역단체 문화재단에서 시민이나 예술가를 돕는 지원중심 사업에서 벗어나 적극적으로 기업과 예술단체를 매개해주는 지역 메세나 사업이 확산되며 현재 13개의 광역단체 문화재단 중 서울, 경기, 대구, 대전, 부산 총 5개의 문화재단이 메세나 사업을 진행하고 있다. 이에 공공문화재단에서의 메세나 활동 사례 조사를 통해 유형별로 활동을 분석 할 수 있었으며 이 과정에서 나타난 문제점의 개선방안을 위해 문헌조사 외에 실무 전문가의 인터뷰를 실시하였다. 기업과의 네트워크, 메세나 단체 간의 네트워크, 매칭펀드 지원사업, 인증제도 및 예우, 전문인력 양성, 홍보 방향 등에 관한 인터뷰를 통해 여섯 가지의 대안을 제언하고자 한다. 조직구조 개선필요, 기업과 상생하는 파트너십, 메세나 사업 주체들간의 네트워크 활성화, 예우프로그램 개발 및 전문인력 양성, 홍보방향 개발이다. 첫 번째로 공공문화재단에서 메세나 사업을 하는데 가장 중요한 기업과의 네트워크를 위한 조직구조 개선이다. 전문성을 가지고 지속적으로 업무를 분담할 수 있는 조직형성이 필요할 것이다. 두 번째로 기업과 돈독한 마케팅으로 관계를 유지시키고 서로 상생할 수 있는 파트너십이 필요하다. 세 번째로 메세나 사업 주체들 간의 네트워크 활성화이다. 사업을 끊임없이 공유하고 아이템을 공유할 수 있도록 소통의 장이 필요한 부분이다. 네 번째로 기부 고객에 대한 진정성 있는 예우가 필요할 것이며 다섯 번째로 이러한 지역 문화를 잇는 전문성을 갖춘 매개자 양성 및 실무자 교육이 절대적으로 필요하다. 마지막으로 더 많은 기업과 예술단체 그리고 시민들이 문화예술을 이해 할 수 있도록 함께 공유할 수 있는 홍보 프로그램이 필요하다. 본 연구는 공공문화재단에서의 메세나 사업이 올바른 방향으로 활발하게 이루어 질 수 있도록 대안을 제시 하였으나 인터뷰를 하는데 있어서 메세나 관련 전문가가 한정되어 있었으며 공공문화재단의 메세나 사업 또한 충분한 홍보가 되어 있지 않아 자료를 찾는데 어려움이 있었다. 이와 같은 한계점이 있지만 본 연구는 공공문화재단에서의 메세나 활동 현황에 관한 자료가 아직까지 없다는 것과 앞으로 점차 발전될 지역문화재단에서의 메세나 활동이 활발히 전개되기 위해서 필요한 대안을 제시함으로써 본 연구가 갖는 의미가 크다고 할 수 있다. 우리나라 문화예술발전을 위해 기업에 문화예술이 지닌 고유의 예술 가치와 예술이 삶에 얼마나 영향을 끼치고 있는지에 대한 끊임없는 교육이 필요할 것이다. 또한 이를 위해 메세나 사업이 이루어지고 있지 않은, 지역 문화재단에서도 다양한 메세나 사업을 시행해 나감으로써 지역발전에 도움이 되고 타 지역에 바람직한 사례로 기여하게 되기를 기대해본다.
최근 문화예술의 저변을 확대하려는 사회적 인식이 매우 중요해지면서 민간지원의 자율성을 높이고 역량을 최대한 활용할 수 있는 민간 후원 활성화에 다양한 노력이 수반 되고 있다. 기업이 문화예술 지원을 통해 사회에 공헌한다는 의미를 지닌 ‘메세나’ 활동은 1967년 미국에서 예술지원기업위원회가 최초 창설되며 이후 유럽, 일본 등 각 국으로 확산되었고 우리나라는 1994년 한국메세나협회가 설립되면서 본격적으로 추진되었다. 본래 기업을 회원으로 두고 협회 중심으로 진행되어왔던 메세나 사업이 민간 후원 활성화, 지역 특성화를 위해 공공문화재단으로 확산되고 있는 시점에 이러한 활동이 바람직한 것인가에서 출발하여 본 논문에서는 공공문화재단에서의 메세나 지원사업에 대해 연구하고자 한다. 메세나의 기원은 고대 로마 제국에서 문화, 예술인의 창작 활동을 지원한 가이우스 마에케나스의 이름에서 유래하였으며 기업의 문화 예술 후원을 통한 사회적 책임 실현을 뜻한다. 세계 각 선진국들의 공통점은 경제와 더불어 문화가 강하다는 점이다. 글로벌 문화산업 시장을 주도하고 있는 그들의 문화력은 탄탄한 기초체력에서 비롯되며 문화산업의 근간을 이루는 기초예술에 대한 투자를 통해 길러진 결과물이다. 우리나라의 예술 기부에 대한 인식은 현저히 낮은 편이며, 그 중 문화예술 분야의 기부 불균형 해소를 위해 기업이 메세나 활동의 주체가 됨으로써 실질적인 재정지원이 이루어지고 있다. 이후 민간의 문화예술후원활동을 활성화하기 위한「문화예술후원 활성화에 관한 법률」이 제정되며 법적·제도적 근거를 마련, 기업의 문화·예술 지원을 활성화하기 위한 근거법이 제정되게 되었다. 최근 광역단체 문화재단에서 시민이나 예술가를 돕는 지원중심 사업에서 벗어나 적극적으로 기업과 예술단체를 매개해주는 지역 메세나 사업이 확산되며 현재 13개의 광역단체 문화재단 중 서울, 경기, 대구, 대전, 부산 총 5개의 문화재단이 메세나 사업을 진행하고 있다. 이에 공공문화재단에서의 메세나 활동 사례 조사를 통해 유형별로 활동을 분석 할 수 있었으며 이 과정에서 나타난 문제점의 개선방안을 위해 문헌조사 외에 실무 전문가의 인터뷰를 실시하였다. 기업과의 네트워크, 메세나 단체 간의 네트워크, 매칭펀드 지원사업, 인증제도 및 예우, 전문인력 양성, 홍보 방향 등에 관한 인터뷰를 통해 여섯 가지의 대안을 제언하고자 한다. 조직구조 개선필요, 기업과 상생하는 파트너십, 메세나 사업 주체들간의 네트워크 활성화, 예우프로그램 개발 및 전문인력 양성, 홍보방향 개발이다. 첫 번째로 공공문화재단에서 메세나 사업을 하는데 가장 중요한 기업과의 네트워크를 위한 조직구조 개선이다. 전문성을 가지고 지속적으로 업무를 분담할 수 있는 조직형성이 필요할 것이다. 두 번째로 기업과 돈독한 마케팅으로 관계를 유지시키고 서로 상생할 수 있는 파트너십이 필요하다. 세 번째로 메세나 사업 주체들 간의 네트워크 활성화이다. 사업을 끊임없이 공유하고 아이템을 공유할 수 있도록 소통의 장이 필요한 부분이다. 네 번째로 기부 고객에 대한 진정성 있는 예우가 필요할 것이며 다섯 번째로 이러한 지역 문화를 잇는 전문성을 갖춘 매개자 양성 및 실무자 교육이 절대적으로 필요하다. 마지막으로 더 많은 기업과 예술단체 그리고 시민들이 문화예술을 이해 할 수 있도록 함께 공유할 수 있는 홍보 프로그램이 필요하다. 본 연구는 공공문화재단에서의 메세나 사업이 올바른 방향으로 활발하게 이루어 질 수 있도록 대안을 제시 하였으나 인터뷰를 하는데 있어서 메세나 관련 전문가가 한정되어 있었으며 공공문화재단의 메세나 사업 또한 충분한 홍보가 되어 있지 않아 자료를 찾는데 어려움이 있었다. 이와 같은 한계점이 있지만 본 연구는 공공문화재단에서의 메세나 활동 현황에 관한 자료가 아직까지 없다는 것과 앞으로 점차 발전될 지역문화재단에서의 메세나 활동이 활발히 전개되기 위해서 필요한 대안을 제시함으로써 본 연구가 갖는 의미가 크다고 할 수 있다. 우리나라 문화예술발전을 위해 기업에 문화예술이 지닌 고유의 예술 가치와 예술이 삶에 얼마나 영향을 끼치고 있는지에 대한 끊임없는 교육이 필요할 것이다. 또한 이를 위해 메세나 사업이 이루어지고 있지 않은, 지역 문화재단에서도 다양한 메세나 사업을 시행해 나감으로써 지역발전에 도움이 되고 타 지역에 바람직한 사례로 기여하게 되기를 기대해본다.
In recent years with the rise of awareness on expanding the base of arts and culture, various efforts have been made to enhance the private sponsorship on arts and culture that would enable the autonomy of private support. ‘Mecenat’ which originally means corporations’ contribute to the society by s...
In recent years with the rise of awareness on expanding the base of arts and culture, various efforts have been made to enhance the private sponsorship on arts and culture that would enable the autonomy of private support. ‘Mecenat’ which originally means corporations’ contribute to the society by sponsoring arts and culture with providing arts funding has been officially established in USA with the foundation of the Business Committee for the Arts(BCA) in 1967. From then on, mecenat activities have quickly spread to various countries in Europe and to Japan. In Korea, mecenat activities to funding various arts has officially set up with the launch of Korea Mecenat Association in 1994. Starting point of this essay was to investigate whether spreading of mecenat projects from its limited exercise only through the Korean Mecenat Association with its membered corporates to public foundations for arts and culture and to regional art councils should be welcomed and promoted, especially under the current climate of initiatives of sponsoring arts being executed by more and more public foundations. This essay aims to study closely on the mecenat activities carried out by public foundations. The term, ‘Mecenat’ originates from the character’s name of Gaius Clinius Maecenas in Roman Empire and has acquired the meaning of corporations’ social responsibility through funding in arts and culture. Developed countries not only have strong economy but also have rich and flourishing culture. The flourishing culture that play key roles in leading the global cultural business stems from their long history of corporate funding in the foundation of pure arts. On the contrary, Korean corporations have little understanding on the importance of arts funding and this led to mecenat activities predominantly being carried out as a practise of philanthropic efforts by many corporates. However, culture and arts sponsorship facilitation law was legislated to promote more active private arts funding. With these legal grounds, more corporations can participate sponsoring arts and culture through various means. As a result, regional arts foundations have launched the mecenat projects and started playing key roles to intermediate between many corporations and art councils outgrowing their passive functions of supporting artists or artistic communities directly. There are 5 regional arts foundations - in Seoul, Gyeonggi, Daegu, Daegeon and in Busan that are actively executing mecenat projects out of total 13 regional foundations nationwide. This on-going mecenat projects in 5 regional communities enabled this essay to investigate closer on the effect of mecenat by categorising and analysing the activities carried out so far. During the study, various interviews with field workers and documentary surveys were carried out aiming to present some alternative measures in tacking the present problems in arts funding on a regional level. As a result, this essay reached the conclusion of 6 alternative proposals to reinforce the mecenat activities of regional arts foundations – strengthening networks between arts foundations and corporations, revitalising networks between regional mecenat organisations, promoting of matching fund business, setting up certificate system and courteous treatment for sponsors, training industry experts and lastly stepping up with reinforced marketing tools. These proposals are to make an improvement of organisational structure, beneficial partnership with corporations, reinforcement of activities between mecenat organisations, developing courteous treatment for sponsors, training experts and developing marketing campaigns. First proposal is to improve the organizational structure in the regional arts foundations, so that they can build up strong networks with regional and national corporations. It is vital for the organization to have expertise and experience to sustain good work. Second is to maintain great partnership with corporations through beneficial marketing strategies. Third is to stimulate relationships between regional mecenat organizations. Good communications would be the main key to keep each other updated on business plans and future and on-going projects. Fourth is to develop courteous treatment to the sponsoring corporations as return of their providing. Fifth is to train industry experts who understand the regional situations and characteristics. Last proposal is to develop powerful marketing strategies for a lot more businesses, art councils and general public to enforce their understanding arts and culture. So far, this essay has examined the current practice of mecenat projects on national and regional levels and proposed some alternative measures for the mecenat activities to head in the right direction. However, it had faced some difficulties in finding sufficient materials due to lack of expertise in the business field and inexperienced practice of mecenat on regional level. Nevertheless, this paper has great meanings by presenting alternative measures for mecenat activities to be able to thrive in regional communities, especially considering there haven not yet been any studies on the performance of regional mecenat projects that have been executed by regional arts and culture foundations. It is necessary to continue educating corporates on how important the artistic value that arts and culture contain and how big the influence the arts can impact on everyday lives. Hopefully this essay can contribute these mecenat activities to spread to regional arts foundations that mecenat project has never been in place and as a consequence, it assists to flourish regional arts and culture.
In recent years with the rise of awareness on expanding the base of arts and culture, various efforts have been made to enhance the private sponsorship on arts and culture that would enable the autonomy of private support. ‘Mecenat’ which originally means corporations’ contribute to the society by sponsoring arts and culture with providing arts funding has been officially established in USA with the foundation of the Business Committee for the Arts(BCA) in 1967. From then on, mecenat activities have quickly spread to various countries in Europe and to Japan. In Korea, mecenat activities to funding various arts has officially set up with the launch of Korea Mecenat Association in 1994. Starting point of this essay was to investigate whether spreading of mecenat projects from its limited exercise only through the Korean Mecenat Association with its membered corporates to public foundations for arts and culture and to regional art councils should be welcomed and promoted, especially under the current climate of initiatives of sponsoring arts being executed by more and more public foundations. This essay aims to study closely on the mecenat activities carried out by public foundations. The term, ‘Mecenat’ originates from the character’s name of Gaius Clinius Maecenas in Roman Empire and has acquired the meaning of corporations’ social responsibility through funding in arts and culture. Developed countries not only have strong economy but also have rich and flourishing culture. The flourishing culture that play key roles in leading the global cultural business stems from their long history of corporate funding in the foundation of pure arts. On the contrary, Korean corporations have little understanding on the importance of arts funding and this led to mecenat activities predominantly being carried out as a practise of philanthropic efforts by many corporates. However, culture and arts sponsorship facilitation law was legislated to promote more active private arts funding. With these legal grounds, more corporations can participate sponsoring arts and culture through various means. As a result, regional arts foundations have launched the mecenat projects and started playing key roles to intermediate between many corporations and art councils outgrowing their passive functions of supporting artists or artistic communities directly. There are 5 regional arts foundations - in Seoul, Gyeonggi, Daegu, Daegeon and in Busan that are actively executing mecenat projects out of total 13 regional foundations nationwide. This on-going mecenat projects in 5 regional communities enabled this essay to investigate closer on the effect of mecenat by categorising and analysing the activities carried out so far. During the study, various interviews with field workers and documentary surveys were carried out aiming to present some alternative measures in tacking the present problems in arts funding on a regional level. As a result, this essay reached the conclusion of 6 alternative proposals to reinforce the mecenat activities of regional arts foundations – strengthening networks between arts foundations and corporations, revitalising networks between regional mecenat organisations, promoting of matching fund business, setting up certificate system and courteous treatment for sponsors, training industry experts and lastly stepping up with reinforced marketing tools. These proposals are to make an improvement of organisational structure, beneficial partnership with corporations, reinforcement of activities between mecenat organisations, developing courteous treatment for sponsors, training experts and developing marketing campaigns. First proposal is to improve the organizational structure in the regional arts foundations, so that they can build up strong networks with regional and national corporations. It is vital for the organization to have expertise and experience to sustain good work. Second is to maintain great partnership with corporations through beneficial marketing strategies. Third is to stimulate relationships between regional mecenat organizations. Good communications would be the main key to keep each other updated on business plans and future and on-going projects. Fourth is to develop courteous treatment to the sponsoring corporations as return of their providing. Fifth is to train industry experts who understand the regional situations and characteristics. Last proposal is to develop powerful marketing strategies for a lot more businesses, art councils and general public to enforce their understanding arts and culture. So far, this essay has examined the current practice of mecenat projects on national and regional levels and proposed some alternative measures for the mecenat activities to head in the right direction. However, it had faced some difficulties in finding sufficient materials due to lack of expertise in the business field and inexperienced practice of mecenat on regional level. Nevertheless, this paper has great meanings by presenting alternative measures for mecenat activities to be able to thrive in regional communities, especially considering there haven not yet been any studies on the performance of regional mecenat projects that have been executed by regional arts and culture foundations. It is necessary to continue educating corporates on how important the artistic value that arts and culture contain and how big the influence the arts can impact on everyday lives. Hopefully this essay can contribute these mecenat activities to spread to regional arts foundations that mecenat project has never been in place and as a consequence, it assists to flourish regional arts and culture.
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