본 연구는 한국·일본·영국·프랑스 각국의 기업메세나와 크라운해태·시세이도·채널4·에르메스 기업문화재단 특징을 비교분석하여 이상적인 메세나 형태의 활성화 방안을 모색했다. 한국·일본·영국·프랑스 기업메세나의 특징은 다음과 같다. 첫째, ‘세액공제혜택’으로 문화계의 활성화를 유도하고 있다. 둘째, 기업과 예술단체를 연결하는 ‘네트워크 강화와 활성화’에 대해 노력하고 있다. 셋째, 특화된 지원분야가 각국별로 달랐고 상대적으로 강조되는 분야에 집중되었다. 다섯째, 지원사업의 지역적 분포도를 넓히기 위해 노력하고 있다. 크라운해태·시세이도·채널4·에르메스의 기업문화재단의 특징은 다음과 같다. 첫째, 크라운해태는 ‘국악’이라는 지원 분야를 선택하여 프로그램을 개발하고 있으며, 이는 자국의 정체성 함양(涵養)과 예술 미래에 가치를 부여하고자 노력하고 있다. 시세이도의 경우는 일본에서 가장 오래전부터 화랑을 운영하고 있고, 현대 미술의 신진작가들을 발굴하여 역사적으로 일본 미술계에 가장 영향을 미치고 있는 기업이다. 채널4는 정부와 황실 중심의 재정적 지원방식을 스스로 운영하여 지원 사업에 참여했다. ‘터너상’ 시상식을 통해 영국의 테이트박물관을 세계적인 수준으로 끌어 올리는 역할을 했다. 에르메스는 ‘장인정신’을 모티브로 ‘오랜 전통’에 대해 관심을 갖고 프로그램을 개발하며, 에르메스박물관으로 프랑스 미술계에서 메세나 출발점의 의미를 갖고 있다. 둘째, 예산과 재정에 관한 부분이다. 크라운해태는 프로그램의 대부분이 지원 사업 전체실적의 60%이상을 기업에서 지원하고 있다. 시세이도는 메세나의 조성인정제도를 통해 프로그램이 운영되고 비교적 장기적인 프로그램이 많다. 채널4는 정부·왕실의 재정적 지원에서 모든 방송제작비용을 채널4 스스로의 광고료와 제작비로 운영하며, 프로그램의 지원에 대한 조율하고 있다. 에르메스는 기업메세나(정부)지원에서 모자란 부분은 기업재정에서 지원하는 형태이다. 셋째, 직원참여도와 기업 내에 메세나를 관할하는 업무기관에 대한 부분이다. 시세이도와 채널4, 에르메스는 직원들의 참여도가 업무에 한정되어 있으며, 개인적인 관심으로 참여도에 차이가 있다. 한편 크라운해태는 기업자체의 지원으로 직원들을 예술인으로 만들어 소비자와 함께 공감한다. 메세나 업무기관에 관한 부분은, 크라운해태는 문화사업부에서 관할하고 있고 시세이도는 기업문화부에서 메세나 업무를 관할하며, 채널4는 관할하는 특정 부서가 없이 방송사업부의 회의에 의해 결정되고, 에르메스는 본사 부서의 주요 부서로 메세나부(部)를 두고 있다. 넷째, 4개의 기업문화재단의 특징을 CRS과 CSV의 개념으로 나누어 분석했다. 크라운해태는 투자비용 대비 높은 ...
본 연구는 한국·일본·영국·프랑스 각국의 기업메세나와 크라운해태·시세이도·채널4·에르메스 기업문화재단 특징을 비교분석하여 이상적인 메세나 형태의 활성화 방안을 모색했다. 한국·일본·영국·프랑스 기업메세나의 특징은 다음과 같다. 첫째, ‘세액공제혜택’으로 문화계의 활성화를 유도하고 있다. 둘째, 기업과 예술단체를 연결하는 ‘네트워크 강화와 활성화’에 대해 노력하고 있다. 셋째, 특화된 지원분야가 각국별로 달랐고 상대적으로 강조되는 분야에 집중되었다. 다섯째, 지원사업의 지역적 분포도를 넓히기 위해 노력하고 있다. 크라운해태·시세이도·채널4·에르메스의 기업문화재단의 특징은 다음과 같다. 첫째, 크라운해태는 ‘국악’이라는 지원 분야를 선택하여 프로그램을 개발하고 있으며, 이는 자국의 정체성 함양(涵養)과 예술 미래에 가치를 부여하고자 노력하고 있다. 시세이도의 경우는 일본에서 가장 오래전부터 화랑을 운영하고 있고, 현대 미술의 신진작가들을 발굴하여 역사적으로 일본 미술계에 가장 영향을 미치고 있는 기업이다. 채널4는 정부와 황실 중심의 재정적 지원방식을 스스로 운영하여 지원 사업에 참여했다. ‘터너상’ 시상식을 통해 영국의 테이트박물관을 세계적인 수준으로 끌어 올리는 역할을 했다. 에르메스는 ‘장인정신’을 모티브로 ‘오랜 전통’에 대해 관심을 갖고 프로그램을 개발하며, 에르메스박물관으로 프랑스 미술계에서 메세나 출발점의 의미를 갖고 있다. 둘째, 예산과 재정에 관한 부분이다. 크라운해태는 프로그램의 대부분이 지원 사업 전체실적의 60%이상을 기업에서 지원하고 있다. 시세이도는 메세나의 조성인정제도를 통해 프로그램이 운영되고 비교적 장기적인 프로그램이 많다. 채널4는 정부·왕실의 재정적 지원에서 모든 방송제작비용을 채널4 스스로의 광고료와 제작비로 운영하며, 프로그램의 지원에 대한 조율하고 있다. 에르메스는 기업메세나(정부)지원에서 모자란 부분은 기업재정에서 지원하는 형태이다. 셋째, 직원참여도와 기업 내에 메세나를 관할하는 업무기관에 대한 부분이다. 시세이도와 채널4, 에르메스는 직원들의 참여도가 업무에 한정되어 있으며, 개인적인 관심으로 참여도에 차이가 있다. 한편 크라운해태는 기업자체의 지원으로 직원들을 예술인으로 만들어 소비자와 함께 공감한다. 메세나 업무기관에 관한 부분은, 크라운해태는 문화사업부에서 관할하고 있고 시세이도는 기업문화부에서 메세나 업무를 관할하며, 채널4는 관할하는 특정 부서가 없이 방송사업부의 회의에 의해 결정되고, 에르메스는 본사 부서의 주요 부서로 메세나부(部)를 두고 있다. 넷째, 4개의 기업문화재단의 특징을 CRS과 CSV의 개념으로 나누어 분석했다. 크라운해태는 투자비용 대비 높은 사회적 가치, 즉 국악으로 사회적 정체성을 함양(涵養)하는 공유가치를 실현하고 있는 CSV기업사례에 해당되는 것으로 판단된다. 이와 같은 예술지원 형태는 최근 4차 산업혁명을 맞이하여 메세나의 문화예술지원활동에 어떻게 기업이 접근해야하는지 보여주는 긍정적인 사례로 지속가능한 후원 뒤에는 재단의 자율성과 직원들의 참여도, 설립자의 지원태도, 사회적 공유가치창출(CSV)의 필요성을 시사한다. 문화예술 산업이 4차 산업혁명 핵심 기술을 더욱 적극 활용해서 새로운 창작 시스템을 마련해 산업 기반을 확대시키고, 이를 즐기는 소비자에게 새로운 차원의 즐거움을 줘야 한다. 정부의 적극적인 지원, 세제지원과 동시에 기업과 예술단체를 연결하는 네트워크의 활성화, 모든 것이 연결되는 초연결화 및 ICT를 기반으로 하는 초지능화 등을 특징으로 하는 4차 산업혁명의 흐름이 문화예술 콘텐츠와 이를 담는 공연장, 미술관 등의 공간에도 직간접적인 변화가 그것이다. 이렇듯 지속적이고 장기적인 계획을 통해 메세나가 소비자와 유용한 커뮤니케이션 도구로 활용될 수 있음을 제안한다. 또한 본 연구를 통해 4차 산업 시대에 기업메세나의 양적인 증대와 질적인 조화로 문화예술 산업의 균형적 발전과 기업의 문화예술지원사업에 대한 방향성 제시를 통해 기업메세나의 올바른 활성화가 이루어질 수 있길 기대해 본다.
본 연구는 한국·일본·영국·프랑스 각국의 기업메세나와 크라운해태·시세이도·채널4·에르메스 기업문화재단 특징을 비교분석하여 이상적인 메세나 형태의 활성화 방안을 모색했다. 한국·일본·영국·프랑스 기업메세나의 특징은 다음과 같다. 첫째, ‘세액공제혜택’으로 문화계의 활성화를 유도하고 있다. 둘째, 기업과 예술단체를 연결하는 ‘네트워크 강화와 활성화’에 대해 노력하고 있다. 셋째, 특화된 지원분야가 각국별로 달랐고 상대적으로 강조되는 분야에 집중되었다. 다섯째, 지원사업의 지역적 분포도를 넓히기 위해 노력하고 있다. 크라운해태·시세이도·채널4·에르메스의 기업문화재단의 특징은 다음과 같다. 첫째, 크라운해태는 ‘국악’이라는 지원 분야를 선택하여 프로그램을 개발하고 있으며, 이는 자국의 정체성 함양(涵養)과 예술 미래에 가치를 부여하고자 노력하고 있다. 시세이도의 경우는 일본에서 가장 오래전부터 화랑을 운영하고 있고, 현대 미술의 신진작가들을 발굴하여 역사적으로 일본 미술계에 가장 영향을 미치고 있는 기업이다. 채널4는 정부와 황실 중심의 재정적 지원방식을 스스로 운영하여 지원 사업에 참여했다. ‘터너상’ 시상식을 통해 영국의 테이트박물관을 세계적인 수준으로 끌어 올리는 역할을 했다. 에르메스는 ‘장인정신’을 모티브로 ‘오랜 전통’에 대해 관심을 갖고 프로그램을 개발하며, 에르메스박물관으로 프랑스 미술계에서 메세나 출발점의 의미를 갖고 있다. 둘째, 예산과 재정에 관한 부분이다. 크라운해태는 프로그램의 대부분이 지원 사업 전체실적의 60%이상을 기업에서 지원하고 있다. 시세이도는 메세나의 조성인정제도를 통해 프로그램이 운영되고 비교적 장기적인 프로그램이 많다. 채널4는 정부·왕실의 재정적 지원에서 모든 방송제작비용을 채널4 스스로의 광고료와 제작비로 운영하며, 프로그램의 지원에 대한 조율하고 있다. 에르메스는 기업메세나(정부)지원에서 모자란 부분은 기업재정에서 지원하는 형태이다. 셋째, 직원참여도와 기업 내에 메세나를 관할하는 업무기관에 대한 부분이다. 시세이도와 채널4, 에르메스는 직원들의 참여도가 업무에 한정되어 있으며, 개인적인 관심으로 참여도에 차이가 있다. 한편 크라운해태는 기업자체의 지원으로 직원들을 예술인으로 만들어 소비자와 함께 공감한다. 메세나 업무기관에 관한 부분은, 크라운해태는 문화사업부에서 관할하고 있고 시세이도는 기업문화부에서 메세나 업무를 관할하며, 채널4는 관할하는 특정 부서가 없이 방송사업부의 회의에 의해 결정되고, 에르메스는 본사 부서의 주요 부서로 메세나부(部)를 두고 있다. 넷째, 4개의 기업문화재단의 특징을 CRS과 CSV의 개념으로 나누어 분석했다. 크라운해태는 투자비용 대비 높은 사회적 가치, 즉 국악으로 사회적 정체성을 함양(涵養)하는 공유가치를 실현하고 있는 CSV기업사례에 해당되는 것으로 판단된다. 이와 같은 예술지원 형태는 최근 4차 산업혁명을 맞이하여 메세나의 문화예술지원활동에 어떻게 기업이 접근해야하는지 보여주는 긍정적인 사례로 지속가능한 후원 뒤에는 재단의 자율성과 직원들의 참여도, 설립자의 지원태도, 사회적 공유가치창출(CSV)의 필요성을 시사한다. 문화예술 산업이 4차 산업혁명 핵심 기술을 더욱 적극 활용해서 새로운 창작 시스템을 마련해 산업 기반을 확대시키고, 이를 즐기는 소비자에게 새로운 차원의 즐거움을 줘야 한다. 정부의 적극적인 지원, 세제지원과 동시에 기업과 예술단체를 연결하는 네트워크의 활성화, 모든 것이 연결되는 초연결화 및 ICT를 기반으로 하는 초지능화 등을 특징으로 하는 4차 산업혁명의 흐름이 문화예술 콘텐츠와 이를 담는 공연장, 미술관 등의 공간에도 직간접적인 변화가 그것이다. 이렇듯 지속적이고 장기적인 계획을 통해 메세나가 소비자와 유용한 커뮤니케이션 도구로 활용될 수 있음을 제안한다. 또한 본 연구를 통해 4차 산업 시대에 기업메세나의 양적인 증대와 질적인 조화로 문화예술 산업의 균형적 발전과 기업의 문화예술지원사업에 대한 방향성 제시를 통해 기업메세나의 올바른 활성화가 이루어질 수 있길 기대해 본다.
The purpose of this study was to compare and analyze the Corporate Mecenat in Korea·Japan·England·France and characteristics of cultural foundations in Crown-Haitai·Shiseido· Channel4·Hermès and discuss ways to activate ideal Mecenat activities. The characteristics of Corporate Mecenat in Korea...
The purpose of this study was to compare and analyze the Corporate Mecenat in Korea·Japan·England·France and characteristics of cultural foundations in Crown-Haitai·Shiseido· Channel4·Hermès and discuss ways to activate ideal Mecenat activities. The characteristics of Corporate Mecenat in Korea·Japan· England·France Corporate Mecenat were as follows. First, they have induced invigoration of cultural field by ‘offering tax credits.’ Second, they have made efforts to ‘strengthen and vitalize the network’ which connects between corporate and arts organization. Third, a specialized field where corporate supported has differed by country, especially focusing on field where was relatively emphasized. Fourth, they have endeavored to expand local distribution chart of support project. The features of cultural foundation in Crown-Haitai· Shiseido·Channel4·Hermès were as follows. First, Crown-Haitai has selected ‘Korean classical music’ to support and developed program while making efforts to cultivate national identity and give value to future art. Shiseido has run gallery for the longest time in Japan and discovered new modern artists, giving greatest influence on the Japanese art world in a history. Channel4 has operated financial support focusing on government and imperial family by itself and participated in the support project. Also, it plays a key role to make Tate Modern Museum in England to reach the global level through Turner Prize. Hermès has paid attention to ‘the time-honored tradition’ with a theme of ‘craftsmanship’ and developed program and moreover, Hermès Museum has brought Mecenat in French art world for a first time. Second, it’s about budget and finance issue. Crown-Haitai has supported more than 60% of overall performance of support project in the program. Shiseido has run the program through Arts Project Assistance Approval Program(APAAP) of Mecenat and most of program are comparatively operated in long term. Channel4 has supplied broadcasting production expense with its advertisement fee and production cost under the financial support from the government and royal family and coordinated support for program. Hermès has supported with company finance if it’s not enough to operated program with the government support for the Corporate Mecenat. Third, it’s about the employee participation and department where manages Mecenat in the corporate. The participation of employees working in Shiseido, Channel4 and Hermès was limited in the work and different, leaving behind it as personal interest. Otherwise, Crown-Haitai has supported to encourage their employees to be artists and sympathize with consumers together. In the case of department where manages Mecenat, Crown-Haitai had the Department of Cultural Enterprise and Shiseido had the Department of Corporate Culture to deal with Mecenat work. Since Channel4 had no specific department, it’s determined and managed by the meeting of Broadcasting Division, while Hermès has the Department of Mecenat as a main department in Headquarter. Fourth, four characteristics of the cultural foundation were analyzed by dividing into CRS and CSV. Crown-Haitai seemed to be CSV case that realized high social value, compared to the investment costs, in other words, shared value that cultivate the social identity with Korean classical music. Such assistance for the art is a positive case that shows well how the corporate takes an approach to Mecenat’s cultural art supporting activities in the fourth industrial revolution and suggests the necessity of autonomy of foundation, participation of employees, support attitude of founder and creation of socially shared value(CSV), except sustainable support. The arts and culture industry has to make best use of core technology of the fourth industrial revolution, produce new creation system, build up new infrastructure to expand the industrial foundation and give new enjoyment on another level for consumers. As the fourth industrial revolution which features active government support, tax support, activation of network which connects corporate and arts organization, hyper-connection where connects everything and hyper-intelligence based upon ICT has dawned, it brought about direct and indirect changes in arts and cultural contents, theatre and art museum. Thus, this study suggests that Mecenat can be used as useful communication tool with consumers through continuous long-term plan. In addition, it's expected to see this study could propose the direction of the corporate’s support project for culture and arts as well as the balanced development of arts and culture industry through quantitative and qualitative improvement of Corporate Mecenat in the fourth industrial revolution era in order that the Corporate Mecenat could be invigorated in an appropriate way.
The purpose of this study was to compare and analyze the Corporate Mecenat in Korea·Japan·England·France and characteristics of cultural foundations in Crown-Haitai·Shiseido· Channel4·Hermès and discuss ways to activate ideal Mecenat activities. The characteristics of Corporate Mecenat in Korea·Japan· England·France Corporate Mecenat were as follows. First, they have induced invigoration of cultural field by ‘offering tax credits.’ Second, they have made efforts to ‘strengthen and vitalize the network’ which connects between corporate and arts organization. Third, a specialized field where corporate supported has differed by country, especially focusing on field where was relatively emphasized. Fourth, they have endeavored to expand local distribution chart of support project. The features of cultural foundation in Crown-Haitai· Shiseido·Channel4·Hermès were as follows. First, Crown-Haitai has selected ‘Korean classical music’ to support and developed program while making efforts to cultivate national identity and give value to future art. Shiseido has run gallery for the longest time in Japan and discovered new modern artists, giving greatest influence on the Japanese art world in a history. Channel4 has operated financial support focusing on government and imperial family by itself and participated in the support project. Also, it plays a key role to make Tate Modern Museum in England to reach the global level through Turner Prize. Hermès has paid attention to ‘the time-honored tradition’ with a theme of ‘craftsmanship’ and developed program and moreover, Hermès Museum has brought Mecenat in French art world for a first time. Second, it’s about budget and finance issue. Crown-Haitai has supported more than 60% of overall performance of support project in the program. Shiseido has run the program through Arts Project Assistance Approval Program(APAAP) of Mecenat and most of program are comparatively operated in long term. Channel4 has supplied broadcasting production expense with its advertisement fee and production cost under the financial support from the government and royal family and coordinated support for program. Hermès has supported with company finance if it’s not enough to operated program with the government support for the Corporate Mecenat. Third, it’s about the employee participation and department where manages Mecenat in the corporate. The participation of employees working in Shiseido, Channel4 and Hermès was limited in the work and different, leaving behind it as personal interest. Otherwise, Crown-Haitai has supported to encourage their employees to be artists and sympathize with consumers together. In the case of department where manages Mecenat, Crown-Haitai had the Department of Cultural Enterprise and Shiseido had the Department of Corporate Culture to deal with Mecenat work. Since Channel4 had no specific department, it’s determined and managed by the meeting of Broadcasting Division, while Hermès has the Department of Mecenat as a main department in Headquarter. Fourth, four characteristics of the cultural foundation were analyzed by dividing into CRS and CSV. Crown-Haitai seemed to be CSV case that realized high social value, compared to the investment costs, in other words, shared value that cultivate the social identity with Korean classical music. Such assistance for the art is a positive case that shows well how the corporate takes an approach to Mecenat’s cultural art supporting activities in the fourth industrial revolution and suggests the necessity of autonomy of foundation, participation of employees, support attitude of founder and creation of socially shared value(CSV), except sustainable support. The arts and culture industry has to make best use of core technology of the fourth industrial revolution, produce new creation system, build up new infrastructure to expand the industrial foundation and give new enjoyment on another level for consumers. As the fourth industrial revolution which features active government support, tax support, activation of network which connects corporate and arts organization, hyper-connection where connects everything and hyper-intelligence based upon ICT has dawned, it brought about direct and indirect changes in arts and cultural contents, theatre and art museum. Thus, this study suggests that Mecenat can be used as useful communication tool with consumers through continuous long-term plan. In addition, it's expected to see this study could propose the direction of the corporate’s support project for culture and arts as well as the balanced development of arts and culture industry through quantitative and qualitative improvement of Corporate Mecenat in the fourth industrial revolution era in order that the Corporate Mecenat could be invigorated in an appropriate way.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.