본 연구는 자연친화적 생태유아교육 현장의 문제점을 극복하기 위해 진정한 의미의 자연친화적 생태교육이 무엇인지를 찾아내고, 자연과 함께하는 삶과 자연의 순환 섭리에 어우러지는 자연친화적 생태유아교육 프로그램을 개발하고자 한다. 이를 위해 본 연구에서는 교사·학부모·전문가의 설문지요구분석, 심층면담 및 문헌고찰을 바탕으로 자연친화적 생태유아교육 프로그램을 구성하고자 하였고, 그 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 자연친화적 생태유아교육 프로그램에 대한 관심도는 교사, 학부모, 전문가 모두 높은 관심도를 보이고 있었다. 둘째, 자연친화적 생태유아교육 프로그램에 대한 필요성과 목표에 대해서 교사, 학부모, 전문가 모두 필요하다고 응답하였으며, 심층면담을 통해서도 현재의 교육과정에서 자연친화적 교육과정으로의 변화는 반드시 필요하다고 이야기 하였다. 목표로는 ‘자연과 더불어 함께 사는 삶과 생명존중의 중요성 인식’, ‘생명체와의 교감을 통해 공존과 소통능력 기르기’, ‘다양한 체험을 통한 자연에 대한 바른 인식’을 선택하였으며, 심층면담을 통해서 생명존중 사상과 자연친화적 태도함양을 강조하고 있었다. 셋째, 자연친화적 생태유아교육 프로그램에 대한 교육내용으로 교사, 학부모, 전문가 모두 ‘자연과 인간의 상호의존성 알아보기’를 말하며 자연친화적 체험 위주의 학습이 필요하다고 하였다. 넷째, 자연친화적 생태유아교육 프로그램에 대한 교수-학습 방법에 대해 교사와 전문가는 ‘자연체험과 놀이를 통해 자연과 교감하기’를, 학부모는 ‘자연체험활동에서의 주제통합교육’을 우선시 하였다. 다섯째, 자연친화적 생태유아교육 프로그램에 대한 평가에서는 ...
본 연구는 자연친화적 생태유아교육 현장의 문제점을 극복하기 위해 진정한 의미의 자연친화적 생태교육이 무엇인지를 찾아내고, 자연과 함께하는 삶과 자연의 순환 섭리에 어우러지는 자연친화적 생태유아교육 프로그램을 개발하고자 한다. 이를 위해 본 연구에서는 교사·학부모·전문가의 설문지요구분석, 심층면담 및 문헌고찰을 바탕으로 자연친화적 생태유아교육 프로그램을 구성하고자 하였고, 그 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 자연친화적 생태유아교육 프로그램에 대한 관심도는 교사, 학부모, 전문가 모두 높은 관심도를 보이고 있었다. 둘째, 자연친화적 생태유아교육 프로그램에 대한 필요성과 목표에 대해서 교사, 학부모, 전문가 모두 필요하다고 응답하였으며, 심층면담을 통해서도 현재의 교육과정에서 자연친화적 교육과정으로의 변화는 반드시 필요하다고 이야기 하였다. 목표로는 ‘자연과 더불어 함께 사는 삶과 생명존중의 중요성 인식’, ‘생명체와의 교감을 통해 공존과 소통능력 기르기’, ‘다양한 체험을 통한 자연에 대한 바른 인식’을 선택하였으며, 심층면담을 통해서 생명존중 사상과 자연친화적 태도함양을 강조하고 있었다. 셋째, 자연친화적 생태유아교육 프로그램에 대한 교육내용으로 교사, 학부모, 전문가 모두 ‘자연과 인간의 상호의존성 알아보기’를 말하며 자연친화적 체험 위주의 학습이 필요하다고 하였다. 넷째, 자연친화적 생태유아교육 프로그램에 대한 교수-학습 방법에 대해 교사와 전문가는 ‘자연체험과 놀이를 통해 자연과 교감하기’를, 학부모는 ‘자연체험활동에서의 주제통합교육’을 우선시 하였다. 다섯째, 자연친화적 생태유아교육 프로그램에 대한 평가에서는 포트폴리오, 교사의 반성적 저널, 유아의 사후활동지, 부모와의 면담을 선택하였다. 마지막으로 심층면담에서 교사의 역할에 대해서는 관찰자, 조력자, 허용자의 역할이 필요하며 자연친화적 생태유아교육을 통해서는 자연과 생명존중의 태도 함양, 정서적 안정, 가정과의 연계효과 등을 기대하였다. 설문지요구분석, 심층면담 분석, 문헌고찰 결과를 통해 도출한 본 프로그램의 구성은 다음과 같다. 프로그램의 목적 및 목표는 자연체험을 통하여 전인적 발달을 도모하고 자신을 둘러싸고 있는 자연환경과의 상호보완적 관계를 이해하는데 있으며 생명존중사상을 갖게 하고 이를 통해 자연친화적 태도를 함양하는데 있다. 자연친화적 생태유아교육 프로그램의 교육내용은 자연과 만나기, 자연과 관계하기, 자연과 친구하기의 3가지로 구성되어있다. 프로그램의 교수-학습 방법은 체험중심의 교수-학습 방법으로 구성하였으며 총 3단계로 1단계에서는 오감, 놀이를 통해 유아중심으로 자연을 체험하고 2단계에서는 유아-교사, 유아-유아가 함께하는 협동적 교수-학습 방법을 구성하였으며 마지막 3단계에서는 모든 주제를 통합하여 실시하는 통합적 교수-학습 방법을 구성하였다. 프로그램의 평가는 유아평가와 프로그램 평가의 두 가지로 이루어진다. 유아평가에는 부모상담, 사후활동지, 일화기록이 있으며 프로그램 평가에는 교사가 작성한 반성적 성찰저널, 포트폴리오 등이 있다. 본 연구는 교사, 학부모, 전문가들의 요구와 문헌고찰을 바탕으로 자연 안에서 자연의 섭리와 생명존중을 알 수 있는 자연친화적 생태유아교육 프로그램을 개발했다는 데에 시사점을 가진다.
본 연구는 자연친화적 생태유아교육 현장의 문제점을 극복하기 위해 진정한 의미의 자연친화적 생태교육이 무엇인지를 찾아내고, 자연과 함께하는 삶과 자연의 순환 섭리에 어우러지는 자연친화적 생태유아교육 프로그램을 개발하고자 한다. 이를 위해 본 연구에서는 교사·학부모·전문가의 설문지요구분석, 심층면담 및 문헌고찰을 바탕으로 자연친화적 생태유아교육 프로그램을 구성하고자 하였고, 그 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 자연친화적 생태유아교육 프로그램에 대한 관심도는 교사, 학부모, 전문가 모두 높은 관심도를 보이고 있었다. 둘째, 자연친화적 생태유아교육 프로그램에 대한 필요성과 목표에 대해서 교사, 학부모, 전문가 모두 필요하다고 응답하였으며, 심층면담을 통해서도 현재의 교육과정에서 자연친화적 교육과정으로의 변화는 반드시 필요하다고 이야기 하였다. 목표로는 ‘자연과 더불어 함께 사는 삶과 생명존중의 중요성 인식’, ‘생명체와의 교감을 통해 공존과 소통능력 기르기’, ‘다양한 체험을 통한 자연에 대한 바른 인식’을 선택하였으며, 심층면담을 통해서 생명존중 사상과 자연친화적 태도함양을 강조하고 있었다. 셋째, 자연친화적 생태유아교육 프로그램에 대한 교육내용으로 교사, 학부모, 전문가 모두 ‘자연과 인간의 상호의존성 알아보기’를 말하며 자연친화적 체험 위주의 학습이 필요하다고 하였다. 넷째, 자연친화적 생태유아교육 프로그램에 대한 교수-학습 방법에 대해 교사와 전문가는 ‘자연체험과 놀이를 통해 자연과 교감하기’를, 학부모는 ‘자연체험활동에서의 주제통합교육’을 우선시 하였다. 다섯째, 자연친화적 생태유아교육 프로그램에 대한 평가에서는 포트폴리오, 교사의 반성적 저널, 유아의 사후활동지, 부모와의 면담을 선택하였다. 마지막으로 심층면담에서 교사의 역할에 대해서는 관찰자, 조력자, 허용자의 역할이 필요하며 자연친화적 생태유아교육을 통해서는 자연과 생명존중의 태도 함양, 정서적 안정, 가정과의 연계효과 등을 기대하였다. 설문지요구분석, 심층면담 분석, 문헌고찰 결과를 통해 도출한 본 프로그램의 구성은 다음과 같다. 프로그램의 목적 및 목표는 자연체험을 통하여 전인적 발달을 도모하고 자신을 둘러싸고 있는 자연환경과의 상호보완적 관계를 이해하는데 있으며 생명존중사상을 갖게 하고 이를 통해 자연친화적 태도를 함양하는데 있다. 자연친화적 생태유아교육 프로그램의 교육내용은 자연과 만나기, 자연과 관계하기, 자연과 친구하기의 3가지로 구성되어있다. 프로그램의 교수-학습 방법은 체험중심의 교수-학습 방법으로 구성하였으며 총 3단계로 1단계에서는 오감, 놀이를 통해 유아중심으로 자연을 체험하고 2단계에서는 유아-교사, 유아-유아가 함께하는 협동적 교수-학습 방법을 구성하였으며 마지막 3단계에서는 모든 주제를 통합하여 실시하는 통합적 교수-학습 방법을 구성하였다. 프로그램의 평가는 유아평가와 프로그램 평가의 두 가지로 이루어진다. 유아평가에는 부모상담, 사후활동지, 일화기록이 있으며 프로그램 평가에는 교사가 작성한 반성적 성찰저널, 포트폴리오 등이 있다. 본 연구는 교사, 학부모, 전문가들의 요구와 문헌고찰을 바탕으로 자연 안에서 자연의 섭리와 생명존중을 알 수 있는 자연친화적 생태유아교육 프로그램을 개발했다는 데에 시사점을 가진다.
The purpose of this study is to find out what is true ecological education for early childhood by solving the problems in the field of eco-friendly ecological education for early childhood and to develop ecological education programs harmonizing the circulation and providence of nature. For this pur...
The purpose of this study is to find out what is true ecological education for early childhood by solving the problems in the field of eco-friendly ecological education for early childhood and to develop ecological education programs harmonizing the circulation and providence of nature. For this purpose, this study plans to configure the eco-friendly ecological education program for early childhood based on survey analysis of teachers, parents and experts, in-depth interviews and literature review. Analysis results from the survey are as follows. First, all participants (teachers, parents and professionals) showed high interest in eco-friendly ecological education programs for early childhood. Second, all participants (teachers, parents and professionals) gave positive answers for the need and purpose of the nature-ecology education program and change from current curriculum to a nature-friendly curriculum for early childhood is in great need, which was confirmed through in-depth interviews. The selected purposes were 'living together with nature and recognition of importance of respect for life', 'development of coexistence and communication skills through harmonization with living things' and 'recognition for the nature through a variety of nature experience'. And nature-respecting spirit and cultivating nature-friendly attitude were emphasized through in-depth interviews. Third, all participants (teachers, parents and professionals) selected 'interdependence between human and nature' as education content for eco-friendly ecology education for early childhood and said that the eco-friendly learning experience is needed. Fourth, for teaching and learning method for eco-friendly ecology education for early childhood, teachers and experts suggested 'harmonizing with nature through natural experiences and play' while parents suggested 'theme unified activities in nature experiences'. Fifth, for the evaluation of eco-friendly ecology education program for early childhood, portfolios, teachers' reflective journals, notes on children's post-activities and interviews with parents were selected. Finally, teachers' role was expected to be observer, assistant and allower and the expected effects through nature-friendly ecological education for early childhood were cultivating nature-respecting attitudes, emotional stability, and association effects with home. Constitution of this study through survey analysis, analysis of in-depth interviews and literature review is as follows. The purpose and goal of the program is to promote the holistic development through the natural experience and understand the complementary relationship with the natural environment and have respect for life, and thereby cultivate an environment-friendly manner through it. Education content of the program consists of 3 content; to meet with nature, entering into relationship with nature and to be a friend with nature. Teaching and learning method of the program consists of a total of three stage experience-centered method; infant-centered experience nature with five senses and play at 1st stage, infant-teacher, infant-infant cooperative teaching-learning method at 2nd stage, and integrating all subjects at 3rd stage. For the Evaluation of the program, infant evaluation consists of early childhood parent counseling, notes on post-activities and anecdotal records, and program evaluation consists of teacher reflective journals, portfolios and so on. This study has an implication from the development of eco-friendly ecology education program for early childhood awakening nature's providence and respect for life based on the needs of teachers, parents and experts and literature review.
The purpose of this study is to find out what is true ecological education for early childhood by solving the problems in the field of eco-friendly ecological education for early childhood and to develop ecological education programs harmonizing the circulation and providence of nature. For this purpose, this study plans to configure the eco-friendly ecological education program for early childhood based on survey analysis of teachers, parents and experts, in-depth interviews and literature review. Analysis results from the survey are as follows. First, all participants (teachers, parents and professionals) showed high interest in eco-friendly ecological education programs for early childhood. Second, all participants (teachers, parents and professionals) gave positive answers for the need and purpose of the nature-ecology education program and change from current curriculum to a nature-friendly curriculum for early childhood is in great need, which was confirmed through in-depth interviews. The selected purposes were 'living together with nature and recognition of importance of respect for life', 'development of coexistence and communication skills through harmonization with living things' and 'recognition for the nature through a variety of nature experience'. And nature-respecting spirit and cultivating nature-friendly attitude were emphasized through in-depth interviews. Third, all participants (teachers, parents and professionals) selected 'interdependence between human and nature' as education content for eco-friendly ecology education for early childhood and said that the eco-friendly learning experience is needed. Fourth, for teaching and learning method for eco-friendly ecology education for early childhood, teachers and experts suggested 'harmonizing with nature through natural experiences and play' while parents suggested 'theme unified activities in nature experiences'. Fifth, for the evaluation of eco-friendly ecology education program for early childhood, portfolios, teachers' reflective journals, notes on children's post-activities and interviews with parents were selected. Finally, teachers' role was expected to be observer, assistant and allower and the expected effects through nature-friendly ecological education for early childhood were cultivating nature-respecting attitudes, emotional stability, and association effects with home. Constitution of this study through survey analysis, analysis of in-depth interviews and literature review is as follows. The purpose and goal of the program is to promote the holistic development through the natural experience and understand the complementary relationship with the natural environment and have respect for life, and thereby cultivate an environment-friendly manner through it. Education content of the program consists of 3 content; to meet with nature, entering into relationship with nature and to be a friend with nature. Teaching and learning method of the program consists of a total of three stage experience-centered method; infant-centered experience nature with five senses and play at 1st stage, infant-teacher, infant-infant cooperative teaching-learning method at 2nd stage, and integrating all subjects at 3rd stage. For the Evaluation of the program, infant evaluation consists of early childhood parent counseling, notes on post-activities and anecdotal records, and program evaluation consists of teacher reflective journals, portfolios and so on. This study has an implication from the development of eco-friendly ecology education program for early childhood awakening nature's providence and respect for life based on the needs of teachers, parents and experts and literature review.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.