취학 전 유아의 주의력 결핍은 학령기의 학교생활 부적응과 학습장애로까지 이어지므로 이에 대한 중요성을 인식하고 주의집중력 향상을 위한 치료적 접근이 필요하다. 본 연구는 달크로즈 치료기법을 적용하여 음악치료 프로그램을 구성하고, 주의력 결핍 유아를 대상으로 주의집중력의 효과성과 변화를 알아보는데 목적이 있다.
본 연구는 서울시 소재 국공립 K 어린이집의 재원중인 주의력 결핍 유아 4명을 대상으로 달크로즈 음악치료 프로그램을 개발․실시 후 주의집...
취학 전 유아의 주의력 결핍은 학령기의 학교생활 부적응과 학습장애로까지 이어지므로 이에 대한 중요성을 인식하고 주의집중력 향상을 위한 치료적 접근이 필요하다. 본 연구는 달크로즈 치료기법을 적용하여 음악치료 프로그램을 구성하고, 주의력 결핍 유아를 대상으로 주의집중력의 효과성과 변화를 알아보는데 목적이 있다.
본 연구는 서울시 소재 국공립 K 어린이집의 재원중인 주의력 결핍 유아 4명을 대상으로 달크로즈 음악치료 프로그램을 개발․실시 후 주의집중력의 변화를 다각적인 접근을 통하여 살펴보았다.
달크로즈 음악치료 프로그램은 주 2회 총 12회기, 회기당 40분으로 실시하였다. 회기별 주의 집중 지속시간을 측정하여 변화를 분석하였고, 교사대상 ADD-H 포괄적 평정척도 검사를 초기․중기․후기에 실시하여 유아의 주의집중의 행동변화를 평가하였다. 매 회기마다 비디오 분석을 실시하여 언어적 반응, 행동적 반응, 음악적 반응의 특징적인 변화를 관찰하였으며, 교사를 대상으로 연구자와 1:1 심층면담을 초기․중기․후기에 실시하여 유아의 집중력의 변화를 인터뷰하였다.
본 연구를 통해 얻어진 결과는 다음과 같다.
첫째, 달크로즈 음악치료 프로그램을 통한 유아의 사전, 사후 주의집중력 측정 점수는 유아 A는 16점, 유아 B는 18점, 유아 C는 29점, 유아 D는 23점 증가하였다.
둘째, 달크로즈 음악치료 프로그램을 통한 ADD-H 주의력 변화는 유아 A는 11점, 유아 B는 12점, 유아 C는 10점, 유아 D는 14점 증가하였다.
셋째, 주의집중력 지속시간 및 변화과정은 달크로즈 음악치료 프로그램 의 각 회기에 따라 유아 A와 B는 34%, 유아 C는 48%, 유아 D는 41% 지속시간 및 변화과정이 증가하였다.
넷째, 달크로즈 음악치료 프로그램의 주의집중력 변화는 프로그램 실시 초기에는 A, B, C, D 유아가 주의집중에 어려움을 보였지만, 후기 12회기에는 음악적, 언어적, 비언어적 지시에 맞춰 연주와 활동을 수행하는 주의집중 행동이 증가하는 유의한 변화를 확인할 수 있었다.
이와 같은 결과들은 달크로즈 음악치료 프로그램이 주의력 결핍 유아의 주의집중력 증진에 효과적임을 증명하고 있다. 그러므로 본 연구는 달크로즈 음악치료 프로그램이 유아의 주의집중력 증진을 위한 치료적 적용과 활용 가능성을 제시하고 있다는데 그 의의를 가진다.
취학 전 유아의 주의력 결핍은 학령기의 학교생활 부적응과 학습장애로까지 이어지므로 이에 대한 중요성을 인식하고 주의집중력 향상을 위한 치료적 접근이 필요하다. 본 연구는 달크로즈 치료기법을 적용하여 음악치료 프로그램을 구성하고, 주의력 결핍 유아를 대상으로 주의집중력의 효과성과 변화를 알아보는데 목적이 있다.
본 연구는 서울시 소재 국공립 K 어린이집의 재원중인 주의력 결핍 유아 4명을 대상으로 달크로즈 음악치료 프로그램을 개발․실시 후 주의집중력의 변화를 다각적인 접근을 통하여 살펴보았다.
달크로즈 음악치료 프로그램은 주 2회 총 12회기, 회기당 40분으로 실시하였다. 회기별 주의 집중 지속시간을 측정하여 변화를 분석하였고, 교사대상 ADD-H 포괄적 평정척도 검사를 초기․중기․후기에 실시하여 유아의 주의집중의 행동변화를 평가하였다. 매 회기마다 비디오 분석을 실시하여 언어적 반응, 행동적 반응, 음악적 반응의 특징적인 변화를 관찰하였으며, 교사를 대상으로 연구자와 1:1 심층면담을 초기․중기․후기에 실시하여 유아의 집중력의 변화를 인터뷰하였다.
본 연구를 통해 얻어진 결과는 다음과 같다.
첫째, 달크로즈 음악치료 프로그램을 통한 유아의 사전, 사후 주의집중력 측정 점수는 유아 A는 16점, 유아 B는 18점, 유아 C는 29점, 유아 D는 23점 증가하였다.
둘째, 달크로즈 음악치료 프로그램을 통한 ADD-H 주의력 변화는 유아 A는 11점, 유아 B는 12점, 유아 C는 10점, 유아 D는 14점 증가하였다.
셋째, 주의집중력 지속시간 및 변화과정은 달크로즈 음악치료 프로그램 의 각 회기에 따라 유아 A와 B는 34%, 유아 C는 48%, 유아 D는 41% 지속시간 및 변화과정이 증가하였다.
넷째, 달크로즈 음악치료 프로그램의 주의집중력 변화는 프로그램 실시 초기에는 A, B, C, D 유아가 주의집중에 어려움을 보였지만, 후기 12회기에는 음악적, 언어적, 비언어적 지시에 맞춰 연주와 활동을 수행하는 주의집중 행동이 증가하는 유의한 변화를 확인할 수 있었다.
이와 같은 결과들은 달크로즈 음악치료 프로그램이 주의력 결핍 유아의 주의집중력 증진에 효과적임을 증명하고 있다. 그러므로 본 연구는 달크로즈 음악치료 프로그램이 유아의 주의집중력 증진을 위한 치료적 적용과 활용 가능성을 제시하고 있다는데 그 의의를 가진다.
This study aims to develop music therapy program using Dalcroze therapeutic technique, and explore the change and effectiveness of attention concentration with attention deficient children.
This study developed and conducted Dalcroze music therapy program for four attention deficient children attend...
This study aims to develop music therapy program using Dalcroze therapeutic technique, and explore the change and effectiveness of attention concentration with attention deficient children.
This study developed and conducted Dalcroze music therapy program for four attention deficient children attending ‘K’ public daycare center at Seoul and investigated change of attention concentration.
Dalcroze music therapy program activity used 40 minutes of Dalcroze music therapy program for total of 12 sessions held twice every week. Change was analyzed by measuring concentration attention duration time for every session, and child’s behavior change of attention concentration was evaluated by conducting ADD-H comprehensive rating scale test for teachers. Video analysis was conducted at each session to observe characteristic transition of linguistic response, behavioral response and musical response, and the children’s change of concentration was interviewed by conducting 1:1 in depth interview with the teachers.
Results gained through this study are as followed.
First, preschoolers’ attention concentration measurement score before and after Dalcroze music therapy program increased significantly in all children.
Second, ADD-H attention through Dalcroze music therapy program increased significantly in all children.
Third, attention concentration duration time and transition process increased significantly in all children according to each session of Dalcroze music therapy program activity.
Fourth, in change of attention concentration of Dalcroze music therapy program activity, though most children showed difficulty in attention concentration at the beginning of the program, however there was a significant increase in attention concentration activity which conducts recital and activity according to musical, linguistic, non-verbal order at 12th session .
Such results demonstrate that Dalcroze music therapy program is effective for attention concentration deficient preschooler’s attention enhancement. This study thus holds importance in that it suggests therapeutic application and possibility of implementation of Dalcroze music therapy program in enhancing child’s attention concentration.
This study aims to develop music therapy program using Dalcroze therapeutic technique, and explore the change and effectiveness of attention concentration with attention deficient children.
This study developed and conducted Dalcroze music therapy program for four attention deficient children attending ‘K’ public daycare center at Seoul and investigated change of attention concentration.
Dalcroze music therapy program activity used 40 minutes of Dalcroze music therapy program for total of 12 sessions held twice every week. Change was analyzed by measuring concentration attention duration time for every session, and child’s behavior change of attention concentration was evaluated by conducting ADD-H comprehensive rating scale test for teachers. Video analysis was conducted at each session to observe characteristic transition of linguistic response, behavioral response and musical response, and the children’s change of concentration was interviewed by conducting 1:1 in depth interview with the teachers.
Results gained through this study are as followed.
First, preschoolers’ attention concentration measurement score before and after Dalcroze music therapy program increased significantly in all children.
Second, ADD-H attention through Dalcroze music therapy program increased significantly in all children.
Third, attention concentration duration time and transition process increased significantly in all children according to each session of Dalcroze music therapy program activity.
Fourth, in change of attention concentration of Dalcroze music therapy program activity, though most children showed difficulty in attention concentration at the beginning of the program, however there was a significant increase in attention concentration activity which conducts recital and activity according to musical, linguistic, non-verbal order at 12th session .
Such results demonstrate that Dalcroze music therapy program is effective for attention concentration deficient preschooler’s attention enhancement. This study thus holds importance in that it suggests therapeutic application and possibility of implementation of Dalcroze music therapy program in enhancing child’s attention concentration.
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