이 연구는 지속적으로 성장하고 있는 스포츠 아웃도어 시장에서 국내외 아웃도어브랜드들의 브랜드개성이 브랜드동일시, 전환장벽, 몰입, 고객행동의도에 미치는 영향을 구조방정식 모형분석을 통하여 아웃도어브랜드들의 마케팅 전략수립에 필요한 기초자료를 제시하는데 그 목적이 있다.
이 연구는 목적을 달성하기 위해 아웃도어 용품 소비자 400명을 대상으로 편의표본추출법을 사용하여 표집 하였고, 자료처리는 SPSS/WIN 18.0과 ...
이 연구는 지속적으로 성장하고 있는 스포츠 아웃도어 시장에서 국내외 아웃도어브랜드들의 브랜드개성이 브랜드동일시, 전환장벽, 몰입, 고객행동의도에 미치는 영향을 구조방정식 모형분석을 통하여 아웃도어브랜드들의 마케팅 전략수립에 필요한 기초자료를 제시하는데 그 목적이 있다.
이 연구는 목적을 달성하기 위해 아웃도어 용품 소비자 400명을 대상으로 편의표본추출법을 사용하여 표집 하였고, 자료처리는 SPSS/WIN 18.0과 AMOS 18.0을 이용하여 빈도분석, 탐색적 요인분석, 확인적 요인분석, 신뢰도 분석, t-test와 일원변량분석, 상관관계분석, 구조방정식 모형분석을 실시하여 다음과 같은 결과가 나타났다.
첫째, 인구통계학적 특성에 따라 브랜드개성, 브랜드동일시, 전환장벽, 몰입, 고객행동에는 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 브랜드개성은 브랜드동일시에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 브랜드개성은 전환장벽에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 브랜드개성은 브랜드몰입에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 브랜드동일시와 전환장벽에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여섯째, 브랜드동일시와 브랜드몰입에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 일곱째, 브랜드동일시와 고객행동에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여덟째, 전환장벽과 브랜드몰입에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 아홉째, 전환장벽과 고객행동간에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로 브랜드몰입과 고객행동간에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다.
이 연구는 지속적으로 성장하고 있는 스포츠 아웃도어 시장에서 국내외 아웃도어브랜드들의 브랜드개성이 브랜드동일시, 전환장벽, 몰입, 고객행동의도에 미치는 영향을 구조방정식 모형분석을 통하여 아웃도어브랜드들의 마케팅 전략수립에 필요한 기초자료를 제시하는데 그 목적이 있다.
이 연구는 목적을 달성하기 위해 아웃도어 용품 소비자 400명을 대상으로 편의표본추출법을 사용하여 표집 하였고, 자료처리는 SPSS/WIN 18.0과 AMOS 18.0을 이용하여 빈도분석, 탐색적 요인분석, 확인적 요인분석, 신뢰도 분석, t-test와 일원변량분석, 상관관계분석, 구조방정식 모형분석을 실시하여 다음과 같은 결과가 나타났다.
첫째, 인구통계학적 특성에 따라 브랜드개성, 브랜드동일시, 전환장벽, 몰입, 고객행동에는 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 브랜드개성은 브랜드동일시에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 브랜드개성은 전환장벽에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 브랜드개성은 브랜드몰입에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 브랜드동일시와 전환장벽에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여섯째, 브랜드동일시와 브랜드몰입에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 일곱째, 브랜드동일시와 고객행동에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여덟째, 전환장벽과 브랜드몰입에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 아홉째, 전환장벽과 고객행동간에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로 브랜드몰입과 고객행동간에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다.
The purpose of this study was to suggest the basic resources needed to establish marketing strategies for outdoor brands through a structural equation model analysis of the influence of sports outdoor wear's brand personality on brand identification, switching barrier, immersion, and customer behavi...
The purpose of this study was to suggest the basic resources needed to establish marketing strategies for outdoor brands through a structural equation model analysis of the influence of sports outdoor wear's brand personality on brand identification, switching barrier, immersion, and customer behavior in the sports and outdoor market that is constantly growing.
In order to achieve this purpose, 400 outdoor wear consumers were sampled through convenience sampling and the data were processed through frequency analysis, exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis, reliability analysis, t-test, one-way ANOVA analysis, correlation analysis, and structural equation model analysis using SPSS/WIN 18.0 and AMOS 18.0.
First, brand personality, brand identification, switching barrier, immersion, and customer behavior had a statistically significant difference according to demographic characteristics. Second, brand personality had a positive (+) influence on brand identification. Third, brand personality had a positive (+) influence on switching barrier. Fourth, brand personality had a positive (+) influence on immersion. Fifth, it had a positive (+) influence on brand identification and switching barrier. Sixth, it had a positive (+) influence on brand identification and immersion. Seventh, it had a positive (+) influence on brand identification and customer behavior. Eighth, it had a positive (+) influence on switching barrier and immersion. Ninth, it had a positive (+) influence on switching barrier and customer behavior. Finally, it had a positive (+) influence on immersion and customer behavior.
The purpose of this study was to suggest the basic resources needed to establish marketing strategies for outdoor brands through a structural equation model analysis of the influence of sports outdoor wear's brand personality on brand identification, switching barrier, immersion, and customer behavior in the sports and outdoor market that is constantly growing.
In order to achieve this purpose, 400 outdoor wear consumers were sampled through convenience sampling and the data were processed through frequency analysis, exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis, reliability analysis, t-test, one-way ANOVA analysis, correlation analysis, and structural equation model analysis using SPSS/WIN 18.0 and AMOS 18.0.
First, brand personality, brand identification, switching barrier, immersion, and customer behavior had a statistically significant difference according to demographic characteristics. Second, brand personality had a positive (+) influence on brand identification. Third, brand personality had a positive (+) influence on switching barrier. Fourth, brand personality had a positive (+) influence on immersion. Fifth, it had a positive (+) influence on brand identification and switching barrier. Sixth, it had a positive (+) influence on brand identification and immersion. Seventh, it had a positive (+) influence on brand identification and customer behavior. Eighth, it had a positive (+) influence on switching barrier and immersion. Ninth, it had a positive (+) influence on switching barrier and customer behavior. Finally, it had a positive (+) influence on immersion and customer behavior.
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