의사소통은 개인과 개인이 언어적 또는 비언어적 형태를 통해 서로 간 메시지를 주고받으며 정보를 교환하는 외형적 역할 뿐 아니라, 개인 간 또는 집단의 구성원 간 유대감을 형성하고 갈등을 해소 시키는 내면적 역할 또한 수행한다. 따라서 의사소통 부재는 집단 구성원 간의 정보 단절과 오해 등의 문제를 유발하게 된다. 의사소통의 부재는 단순히 개인 간의 문제만이 아니라 개인이 소속된 조직의 이익과 발전에도 영향을 미친다. 이러한 의사소통은 개인의 직무만족에 영향을 미치고 결과적으로 조직 구성원의 직무만족에 따라 그들이 조직에 미치는 영향도 달라진다. 따라서 그 조직의 성과에 영향을 미치는 기본 요인은 의사소통이며, 조직의 궁극적 목표인 집단의 능률의 효율성 및 효율성 증대의 측면에서 구성원의 의사소통 능력과 의사소통 만족도는 중요하고 기본적인 요소라고 할 수 있다. 본 연구의 목적은 의사소통 이론을 중심으로 의사소통 능력과 의사소통 만족도, 직무 만족 간의 ...
의사소통은 개인과 개인이 언어적 또는 비언어적 형태를 통해 서로 간 메시지를 주고받으며 정보를 교환하는 외형적 역할 뿐 아니라, 개인 간 또는 집단의 구성원 간 유대감을 형성하고 갈등을 해소 시키는 내면적 역할 또한 수행한다. 따라서 의사소통 부재는 집단 구성원 간의 정보 단절과 오해 등의 문제를 유발하게 된다. 의사소통의 부재는 단순히 개인 간의 문제만이 아니라 개인이 소속된 조직의 이익과 발전에도 영향을 미친다. 이러한 의사소통은 개인의 직무만족에 영향을 미치고 결과적으로 조직 구성원의 직무만족에 따라 그들이 조직에 미치는 영향도 달라진다. 따라서 그 조직의 성과에 영향을 미치는 기본 요인은 의사소통이며, 조직의 궁극적 목표인 집단의 능률의 효율성 및 효율성 증대의 측면에서 구성원의 의사소통 능력과 의사소통 만족도는 중요하고 기본적인 요소라고 할 수 있다. 본 연구의 목적은 의사소통 이론을 중심으로 의사소통 능력과 의사소통 만족도, 직무 만족 간의 관계성을 알아보고, 더불어 의사소통 만족도의 매개변인으로서의 작용여부에 대해 살펴보고자 한다. 즉, 본 연구는 조직 내 구성원의 직무 만족에 영향을 주는 요인을 살펴봄으로써 구성원 개인 및 조직의 효과적인 업무 능률 증진에 도움을 주고자 하는 목적을 갖는다. 본 연구는 서울에 소재한 일반 회사 및 기업에 근무하고 있는 직장인 230여명을 대상으로 한 설문지 조사로 자료수집이 이루어졌다. 측정도구는 손정훈(2003)과 이준웅(1991)이 사용한 의사소통 능력 척도, Downs & Hazen(1973)이 개발한 의사소통 만족도 척도, 김준곤과 손충기(1979), 손충기와 김준곤(1980)에 의해 개발된 직무만족도 척도를 사용하였다. 본 연구를 통해 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 의사소통 능력과 의사소통 만족도 간에 유의한 상관이 있었다. 또한 의사소통 능력은 의사소통 만족도의 모든 하부요인, 조직적 통합성, 조직적 전망, 개인적 피드백, 상사와의 관계, 수평적-비공식적 의사소통, 의사소통의 질, 부하와의 관계에 유의한 영향을 미치고, 결과적으로 의사소통 만족도 전체에 영향을 미치는 결과를 나타냈다. 둘째, 의사소통 능력은 직무만족도에 유의한 영향을 미쳤다. 의사소통 능력은 직무만족도에 통계적으로 유의한 영향을 미침으로써 의사소통 능력이 높을수록 직무만족도가 더 높아지는 것으로 나타났다. 셋째, 의사소통 만족도와 직무만족도 간에는 유의한 영향이 있으므로 의사소통 만족도가 높을수록 직무만족도도 높아지는 것으로 나타났다. 특히 직무만족도에 유의한 영향력을 보이는 의사소통 만족도의 하위요인은 상사와의 관계와 수평적-비공식적 의사소통임을 알 수 있었다. 넷째, 의사소통 능력과 직무만족도 간 의사소통 만족도는 변인들 간에 영향을 주고받으며 유의미한 매개변수로써 부분매개 역할을 하였다. 한편 본 연구는 다음과 같은 한계점을 갖는다. 첫째, 본 연구의 대상이 서울 소재의 7개의 직장에서 근무하는 직장인으로 이루어졌고 직장의 유형과 규모가 다르기 때문에 대표성에 따른 한계를 가진다. 둘째, 연구 대상의 일반적 특성의 안배가 고르지 못했다는 한계가 있다. 셋째, 서구에서 개발된 척도의 사용으로 한국적 상황에 결과를 일반화 하는 것에 한계가 있을 것으로 생각된다. 넷째, 설문지의 응답이 주관적이기 때문에 객관화시키기에 다소 무리가 있을 것이라는 한계점이 있다. 마지막으로 본 연구가 시사하는 바와 후속연구에 대한 제언을 논의하였다.
의사소통은 개인과 개인이 언어적 또는 비언어적 형태를 통해 서로 간 메시지를 주고받으며 정보를 교환하는 외형적 역할 뿐 아니라, 개인 간 또는 집단의 구성원 간 유대감을 형성하고 갈등을 해소 시키는 내면적 역할 또한 수행한다. 따라서 의사소통 부재는 집단 구성원 간의 정보 단절과 오해 등의 문제를 유발하게 된다. 의사소통의 부재는 단순히 개인 간의 문제만이 아니라 개인이 소속된 조직의 이익과 발전에도 영향을 미친다. 이러한 의사소통은 개인의 직무만족에 영향을 미치고 결과적으로 조직 구성원의 직무만족에 따라 그들이 조직에 미치는 영향도 달라진다. 따라서 그 조직의 성과에 영향을 미치는 기본 요인은 의사소통이며, 조직의 궁극적 목표인 집단의 능률의 효율성 및 효율성 증대의 측면에서 구성원의 의사소통 능력과 의사소통 만족도는 중요하고 기본적인 요소라고 할 수 있다. 본 연구의 목적은 의사소통 이론을 중심으로 의사소통 능력과 의사소통 만족도, 직무 만족 간의 관계성을 알아보고, 더불어 의사소통 만족도의 매개변인으로서의 작용여부에 대해 살펴보고자 한다. 즉, 본 연구는 조직 내 구성원의 직무 만족에 영향을 주는 요인을 살펴봄으로써 구성원 개인 및 조직의 효과적인 업무 능률 증진에 도움을 주고자 하는 목적을 갖는다. 본 연구는 서울에 소재한 일반 회사 및 기업에 근무하고 있는 직장인 230여명을 대상으로 한 설문지 조사로 자료수집이 이루어졌다. 측정도구는 손정훈(2003)과 이준웅(1991)이 사용한 의사소통 능력 척도, Downs & Hazen(1973)이 개발한 의사소통 만족도 척도, 김준곤과 손충기(1979), 손충기와 김준곤(1980)에 의해 개발된 직무만족도 척도를 사용하였다. 본 연구를 통해 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 의사소통 능력과 의사소통 만족도 간에 유의한 상관이 있었다. 또한 의사소통 능력은 의사소통 만족도의 모든 하부요인, 조직적 통합성, 조직적 전망, 개인적 피드백, 상사와의 관계, 수평적-비공식적 의사소통, 의사소통의 질, 부하와의 관계에 유의한 영향을 미치고, 결과적으로 의사소통 만족도 전체에 영향을 미치는 결과를 나타냈다. 둘째, 의사소통 능력은 직무만족도에 유의한 영향을 미쳤다. 의사소통 능력은 직무만족도에 통계적으로 유의한 영향을 미침으로써 의사소통 능력이 높을수록 직무만족도가 더 높아지는 것으로 나타났다. 셋째, 의사소통 만족도와 직무만족도 간에는 유의한 영향이 있으므로 의사소통 만족도가 높을수록 직무만족도도 높아지는 것으로 나타났다. 특히 직무만족도에 유의한 영향력을 보이는 의사소통 만족도의 하위요인은 상사와의 관계와 수평적-비공식적 의사소통임을 알 수 있었다. 넷째, 의사소통 능력과 직무만족도 간 의사소통 만족도는 변인들 간에 영향을 주고받으며 유의미한 매개변수로써 부분매개 역할을 하였다. 한편 본 연구는 다음과 같은 한계점을 갖는다. 첫째, 본 연구의 대상이 서울 소재의 7개의 직장에서 근무하는 직장인으로 이루어졌고 직장의 유형과 규모가 다르기 때문에 대표성에 따른 한계를 가진다. 둘째, 연구 대상의 일반적 특성의 안배가 고르지 못했다는 한계가 있다. 셋째, 서구에서 개발된 척도의 사용으로 한국적 상황에 결과를 일반화 하는 것에 한계가 있을 것으로 생각된다. 넷째, 설문지의 응답이 주관적이기 때문에 객관화시키기에 다소 무리가 있을 것이라는 한계점이 있다. 마지막으로 본 연구가 시사하는 바와 후속연구에 대한 제언을 논의하였다.
Communication performs a role of exchanging information by verbal or non-verbal form of messages, as well as fellowship bonding and conflict solution between communicators. So the absence of communication makes people misunderstand each other because they cannot understand the situations that they w...
Communication performs a role of exchanging information by verbal or non-verbal form of messages, as well as fellowship bonding and conflict solution between communicators. So the absence of communication makes people misunderstand each other because they cannot understand the situations that they were put on due to the severance of information and empathy. The absence of communication effects on profits and developments of organization that individual people are belong to. Employees create new things with exchanging informations by communication. This communication effects on employee's job satisfaction, and consequentially it effects on organization itself. That is, the basic element that effects on outcome of organization is communication. This kind of communication act is determined by individual communication skill. Since organization is running based on every employee's cooperation to accomplish the public goal, active communication is the bare essentials for the organization. Therefore, it is said, employee's communication skill is the most important and essential element by the aspect of efficiency and efficiency gain for organization. The major subject study on this study is to know every relation of job satisfaction with communication competence and communication satisfaction based on the theory of communication. More over to check whether the satisfaction of communication is working as a mediation variable or not. This study has the purpose to promote efficiency for members and the organizations by inspecting the influence factor of the employees in the organization. The objects of this study are 230 office workers in regular corporations and enterprises in Seoul using the survey method. The outcome instruments are the measure of communication ability , used by Jung Hoon, Son and Jun Woong, Lee, the measure of satisfaction of communication ability ,made by Downs & Hazen(1973), and the measure of satisfaction of duty ability, made by Chung gi, Son and Jun Gon Kim. The result from this study is as follows. First, communication competence and communication satisfaction are related. The communication competence affected all of these lower factors; organizational integration, organizational perspective, personal feedback, supervisory communication, horizontal communication, media quality, subordinate communication, and affects the entire satisfaction of the communication as a result. Second, the communication competence affects the job satisfaction. As the communication skill grows, the job satisfaction grows too by affecting each factor statistically. Third, the satisfied communication gives the results the higher job satisfaction as they have a deep relation. Especially, the factors that most affected job satisfaction are horizontal communication and a supervisory communication. Fourth, the communication satisfaction shares effects with communication competence and job satisfaction, and it performs a partial mediating effect as a significant mediation variable. This study has the limit like as follows. First, the objects of this study consists of office workers from ony in 7 companies in Seoul and the difference of sizes and types limits the representatives. Second, the irregularity of general features of the objects limits the object of the study. Third, there would be a limit to apply the method that are invented by western countries. Fourth, the answers of the objects were subjective so it would be hard to get objective results. Finally, the implied subject of this study suggests follow-up proposal.
Communication performs a role of exchanging information by verbal or non-verbal form of messages, as well as fellowship bonding and conflict solution between communicators. So the absence of communication makes people misunderstand each other because they cannot understand the situations that they were put on due to the severance of information and empathy. The absence of communication effects on profits and developments of organization that individual people are belong to. Employees create new things with exchanging informations by communication. This communication effects on employee's job satisfaction, and consequentially it effects on organization itself. That is, the basic element that effects on outcome of organization is communication. This kind of communication act is determined by individual communication skill. Since organization is running based on every employee's cooperation to accomplish the public goal, active communication is the bare essentials for the organization. Therefore, it is said, employee's communication skill is the most important and essential element by the aspect of efficiency and efficiency gain for organization. The major subject study on this study is to know every relation of job satisfaction with communication competence and communication satisfaction based on the theory of communication. More over to check whether the satisfaction of communication is working as a mediation variable or not. This study has the purpose to promote efficiency for members and the organizations by inspecting the influence factor of the employees in the organization. The objects of this study are 230 office workers in regular corporations and enterprises in Seoul using the survey method. The outcome instruments are the measure of communication ability , used by Jung Hoon, Son and Jun Woong, Lee, the measure of satisfaction of communication ability ,made by Downs & Hazen(1973), and the measure of satisfaction of duty ability, made by Chung gi, Son and Jun Gon Kim. The result from this study is as follows. First, communication competence and communication satisfaction are related. The communication competence affected all of these lower factors; organizational integration, organizational perspective, personal feedback, supervisory communication, horizontal communication, media quality, subordinate communication, and affects the entire satisfaction of the communication as a result. Second, the communication competence affects the job satisfaction. As the communication skill grows, the job satisfaction grows too by affecting each factor statistically. Third, the satisfied communication gives the results the higher job satisfaction as they have a deep relation. Especially, the factors that most affected job satisfaction are horizontal communication and a supervisory communication. Fourth, the communication satisfaction shares effects with communication competence and job satisfaction, and it performs a partial mediating effect as a significant mediation variable. This study has the limit like as follows. First, the objects of this study consists of office workers from ony in 7 companies in Seoul and the difference of sizes and types limits the representatives. Second, the irregularity of general features of the objects limits the object of the study. Third, there would be a limit to apply the method that are invented by western countries. Fourth, the answers of the objects were subjective so it would be hard to get objective results. Finally, the implied subject of this study suggests follow-up proposal.
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