대학생의 특성분노와 대인관계문제의 관계에서 정서조절곤란의 매개효과 The Mediating Effects of Emotional Dysregulation on the relationship between Interpersonal Problems and Trait Anger of College students원문보기
본 연구에서는 대학생들의 특성분노와 대인관계문제, 정서조절곤란의 관계를 분석하고, 특성분노와 대인관계문제의 관계에서 정서조절곤란의 매개효과를 살펴보았다. 본 연구는 충청도 소재 4년제 대학교에 재학 중인 남녀대학생을 대상으로 9월부터 11월까지 설문을 실시하였고, 회수된 433부의 설문지 중 불성실한 설문지를 제외한 385부가 최종분석에 사용되었다. 측정도구는 Spielberger, Krasner, Solomon(1988)이 개발하고 전겸구, 김동연, 이준석(2000)이 한국 문화에 맞게 개발 및 타당화한 한국판 상태-특성 분노 표현 척도(STAXI-K)와 Horowitz, Rosenberg, Ureno, Villasenor(1988)이 개발하고 홍상황, 박은영, 김영환, 권정혜, 조용래, 진유경(2002)이 단축형으로 구성한 한국형 대인관계문제검사 원형척도의 단축형(KIIP-SC), Gratz와 Roemer(2004)가 개발하고 조용래(2007)가 번안 및 타당화한 정서조절곤란척도(...
본 연구에서는 대학생들의 특성분노와 대인관계문제, 정서조절곤란의 관계를 분석하고, 특성분노와 대인관계문제의 관계에서 정서조절곤란의 매개효과를 살펴보았다. 본 연구는 충청도 소재 4년제 대학교에 재학 중인 남녀대학생을 대상으로 9월부터 11월까지 설문을 실시하였고, 회수된 433부의 설문지 중 불성실한 설문지를 제외한 385부가 최종분석에 사용되었다. 측정도구는 Spielberger, Krasner, Solomon(1988)이 개발하고 전겸구, 김동연, 이준석(2000)이 한국 문화에 맞게 개발 및 타당화한 한국판 상태-특성 분노 표현 척도(STAXI-K)와 Horowitz, Rosenberg, Ureno, Villasenor(1988)이 개발하고 홍상황, 박은영, 김영환, 권정혜, 조용래, 진유경(2002)이 단축형으로 구성한 한국형 대인관계문제검사 원형척도의 단축형(KIIP-SC), Gratz와 Roemer(2004)가 개발하고 조용래(2007)가 번안 및 타당화한 정서조절곤란척도(DERS)를 사용하였다. 수집된 자료는 통계프로그램 SPSS(ver 22)로 분석하였고, 특성분노와 대인관계문제, 정서조절곤란의 상관관계를 알아보기 위해 Pearson의 상관분석, 매개효과 검증을 위해 Baron과 Kenny(1986)가 제시한 3단계 다중회귀분석을 실시하였다. 그리고 매개효과 검증을 위해 sobel test와 부트스트래핑(bootstrapping)을 실시하였다. 본 연구의 주요결과는 다음과 같다. 첫째, 각 변인들의 상관관계를 살펴본 결과, 특성분노, 대인관계문제, 정서조절곤란은 모두 유의미한 정적상관을 보였다. 정서조절곤란의 하위요인에서는 정서에 대한 주의자각 부족을 제외한 나머지 변인들은 특성분노, 대인관계문제와 유의미한 정적상관을 보였다. 둘째, 특성분노와 대인관계문제의 관계에서 정서조절곤란의 매개효과를 살펴본 결과, 특성분노와 대인관계문제의 관계에서 정서조절곤란이 부분매개 하는 것으로 나타났다. 셋째, 특성분노와 대인관계문제의 관계에서 정서조절곤란의 하위변인 별 매개효과를 살펴본 결과, 충동통제곤란, 정서에 대한 비수용성, 정서적 명료성의 부족, 정서조절전략에 대한 접근제한, 목표지향행동 수행의 어려움이 특성분노와 대인관계문제의 관계에서 부분매개 하는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 토대로 특성분노가 대인관계문제에 미치는 영향에 있어 정서조절곤란의 매개효과를 검증하고, 본 연구에 대한 제언과 후속연구에 대해 논의하였다.
본 연구에서는 대학생들의 특성분노와 대인관계문제, 정서조절곤란의 관계를 분석하고, 특성분노와 대인관계문제의 관계에서 정서조절곤란의 매개효과를 살펴보았다. 본 연구는 충청도 소재 4년제 대학교에 재학 중인 남녀대학생을 대상으로 9월부터 11월까지 설문을 실시하였고, 회수된 433부의 설문지 중 불성실한 설문지를 제외한 385부가 최종분석에 사용되었다. 측정도구는 Spielberger, Krasner, Solomon(1988)이 개발하고 전겸구, 김동연, 이준석(2000)이 한국 문화에 맞게 개발 및 타당화한 한국판 상태-특성 분노 표현 척도(STAXI-K)와 Horowitz, Rosenberg, Ureno, Villasenor(1988)이 개발하고 홍상황, 박은영, 김영환, 권정혜, 조용래, 진유경(2002)이 단축형으로 구성한 한국형 대인관계문제검사 원형척도의 단축형(KIIP-SC), Gratz와 Roemer(2004)가 개발하고 조용래(2007)가 번안 및 타당화한 정서조절곤란척도(DERS)를 사용하였다. 수집된 자료는 통계프로그램 SPSS(ver 22)로 분석하였고, 특성분노와 대인관계문제, 정서조절곤란의 상관관계를 알아보기 위해 Pearson의 상관분석, 매개효과 검증을 위해 Baron과 Kenny(1986)가 제시한 3단계 다중회귀분석을 실시하였다. 그리고 매개효과 검증을 위해 sobel test와 부트스트래핑(bootstrapping)을 실시하였다. 본 연구의 주요결과는 다음과 같다. 첫째, 각 변인들의 상관관계를 살펴본 결과, 특성분노, 대인관계문제, 정서조절곤란은 모두 유의미한 정적상관을 보였다. 정서조절곤란의 하위요인에서는 정서에 대한 주의자각 부족을 제외한 나머지 변인들은 특성분노, 대인관계문제와 유의미한 정적상관을 보였다. 둘째, 특성분노와 대인관계문제의 관계에서 정서조절곤란의 매개효과를 살펴본 결과, 특성분노와 대인관계문제의 관계에서 정서조절곤란이 부분매개 하는 것으로 나타났다. 셋째, 특성분노와 대인관계문제의 관계에서 정서조절곤란의 하위변인 별 매개효과를 살펴본 결과, 충동통제곤란, 정서에 대한 비수용성, 정서적 명료성의 부족, 정서조절전략에 대한 접근제한, 목표지향행동 수행의 어려움이 특성분노와 대인관계문제의 관계에서 부분매개 하는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 토대로 특성분노가 대인관계문제에 미치는 영향에 있어 정서조절곤란의 매개효과를 검증하고, 본 연구에 대한 제언과 후속연구에 대해 논의하였다.
This study aims to examine the relations among Interpersonal Problems, Trait Anger, and Emotional Dysregulation of College students. In addition, the study intends to find out the mediating Effects of Emotional Dysregulation on the basis of relations between Interpersonal Problems and Trait Anger. T...
This study aims to examine the relations among Interpersonal Problems, Trait Anger, and Emotional Dysregulation of College students. In addition, the study intends to find out the mediating Effects of Emotional Dysregulation on the basis of relations between Interpersonal Problems and Trait Anger. This study surveyed college students who are studying at four-year colleges in Chungcheong-do(regardless of men and women) from September to November in 2014, and 385 questionnaires were used for the study among the 433 questionnaires. The measurement tools used in this study are the scale of the State-Trait Anger Expression Inventory (STAXI-K) that was manufactured by Spielberger, Krasner, and Solomon(1998) and revised as the Korean adaptation by Gyeom-gu Jeon, Dong-yeon Kim, and Jun-seok, Lee. Additionally, Short Form of the Korean Inventory of Interpersonal Problems Circumplex(KIIP-SC) which was manufactured by SangHwang Hong, EunYoung Park, YoungHwan Kim, JungHye Kwon, YongRae Cho, YooKyung Kim and Difficulties of Emotional Regulation Scale(DERS) which was produced by Gratz &Roemer(2004) and revised by YongRae Cho were used. The collected data was analyzed by using the Statistical analysis program(SPSS) 22.0. To examine the correlation among Trait Anger, Interpersonal Problems, and Emotional Dysregulation, Pearson correlation analysis and three-steps of regression analysis which was manufactured by Baron and Kenny(1986) were used. In addition, Sobel’s test and Bootstrapping were used to verify the mediating effects. The results showed the following: First, as a result of correlation among the variables, the study showed a significant positive correlation among Trait Anger, Interpersonal Problems, and Emotional Dysregulation. Among the subordinates of Emotional Dysregulation, difficulties of impulse control, non-acceptance of emotions, lack of emotional clarity, limited access to emotion regulation strategies, and difficulties of engaging in goal-directed behavior presented a significant positive correlation on Trait Anger and Interpersonal Problems. Second, as the result of mediating effects on Emotional Dysregulation between Trait Anger and Interpersonal Problems, Emotional Dysregulation partly mediated between Trait Anger and Interpersonal Problems. In addition, Impulse control difficulties, Non-acceptance of emotions, lack of emotional clarity, limited access to emotion regulation strategies, and difficulties of engaging in goal-directed behavior partly mediated between Trait Anger and Interpersonal problems as the result of mediating effects on Emotional Dysregulation. Based on these results, this study has verified the mediating effects of Emotional Dysregulation that how Trait Anger has the effect on Interpersonal Problems and suggested the importance of Emotional Dysregulation for college students’ Interpersonal Problems. Lastly, this study discussed constraints as well as a future direction of research.
This study aims to examine the relations among Interpersonal Problems, Trait Anger, and Emotional Dysregulation of College students. In addition, the study intends to find out the mediating Effects of Emotional Dysregulation on the basis of relations between Interpersonal Problems and Trait Anger. This study surveyed college students who are studying at four-year colleges in Chungcheong-do(regardless of men and women) from September to November in 2014, and 385 questionnaires were used for the study among the 433 questionnaires. The measurement tools used in this study are the scale of the State-Trait Anger Expression Inventory (STAXI-K) that was manufactured by Spielberger, Krasner, and Solomon(1998) and revised as the Korean adaptation by Gyeom-gu Jeon, Dong-yeon Kim, and Jun-seok, Lee. Additionally, Short Form of the Korean Inventory of Interpersonal Problems Circumplex(KIIP-SC) which was manufactured by SangHwang Hong, EunYoung Park, YoungHwan Kim, JungHye Kwon, YongRae Cho, YooKyung Kim and Difficulties of Emotional Regulation Scale(DERS) which was produced by Gratz &Roemer(2004) and revised by YongRae Cho were used. The collected data was analyzed by using the Statistical analysis program(SPSS) 22.0. To examine the correlation among Trait Anger, Interpersonal Problems, and Emotional Dysregulation, Pearson correlation analysis and three-steps of regression analysis which was manufactured by Baron and Kenny(1986) were used. In addition, Sobel’s test and Bootstrapping were used to verify the mediating effects. The results showed the following: First, as a result of correlation among the variables, the study showed a significant positive correlation among Trait Anger, Interpersonal Problems, and Emotional Dysregulation. Among the subordinates of Emotional Dysregulation, difficulties of impulse control, non-acceptance of emotions, lack of emotional clarity, limited access to emotion regulation strategies, and difficulties of engaging in goal-directed behavior presented a significant positive correlation on Trait Anger and Interpersonal Problems. Second, as the result of mediating effects on Emotional Dysregulation between Trait Anger and Interpersonal Problems, Emotional Dysregulation partly mediated between Trait Anger and Interpersonal Problems. In addition, Impulse control difficulties, Non-acceptance of emotions, lack of emotional clarity, limited access to emotion regulation strategies, and difficulties of engaging in goal-directed behavior partly mediated between Trait Anger and Interpersonal problems as the result of mediating effects on Emotional Dysregulation. Based on these results, this study has verified the mediating effects of Emotional Dysregulation that how Trait Anger has the effect on Interpersonal Problems and suggested the importance of Emotional Dysregulation for college students’ Interpersonal Problems. Lastly, this study discussed constraints as well as a future direction of research.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.