본 연구의 목적은 교사 놀이치료 과정에서 위축된 유아의 상호작용의 변화 과정을 질적인 관점에서 살펴보고자 한 것이다 이러한 목적을 위해 설정된 연구 문제는 교사 놀이치료 과정에서 위축된 유아의 교사-유아 상호작용 변화 과정은 어떠한가이다 본 연구의 대상은 경기도 성남시에 위치한 J유치원의 만4세 남아 한명을 대상으로 연구자는 2012년 3월 5일부터 2012년 8월 27까지 교사 놀이치료를 20회기 실시하였다. 본 연구에 활용된 연구 방법은 현...
본 연구의 목적은 교사 놀이치료 과정에서 위축된 유아의 상호작용의 변화 과정을 질적인 관점에서 살펴보고자 한 것이다 이러한 목적을 위해 설정된 연구 문제는 교사 놀이치료 과정에서 위축된 유아의 교사-유아 상호작용 변화 과정은 어떠한가이다 본 연구의 대상은 경기도 성남시에 위치한 J유치원의 만4세 남아 한명을 대상으로 연구자는 2012년 3월 5일부터 2012년 8월 27까지 교사 놀이치료를 20회기 실시하였다. 본 연구에 활용된 연구 방법은 현상학적인 관점에 입각한 사례 연구이다. 자료는 참여 관찰한 후 기록한 반성적 저널과 교사 놀이치료 20회기 과정을 녹화한 비디오 동영상과 전사 자료, 유아의 담임교사와 종일반 교사와의 면담 자료 등이다. 자료의 분석은 놀이 회기가 진행되는 시간의 흐름에 따라 삶의 체험 형식인 신체나 관계를 중심으로 포착하고 범주화하여 정리하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 교사 놀이치료 과정에서 유아의 상호작용의 변화 과정을 살펴보면, 첫째, 하고 싶은 욕구가 있을 때나 관심이 가는 놀잇감이 있을 때 교사를 ‘쳐다보는’ 행위를 통해 자신을 비언어적으로 드러냈다. 둘째, 자신의 의사를 몸짓으로 표현하기 시작하였다 셋째, 교사는 ‘함께 있어주는(being-with)’ 태도를 유지하며 유아의 욕구와 감정을 수용하였다. 그러는 사이 아이는 교사에게 접근하여 놀이에 참여하도록 초대하였다. 넷째, 교사와 몸을 마주하고 ‘주고 받는’ 상호적인 행위를 하였다. 다섯번째, 놀이를 통해 기쁜 감정을 표현했었지만, 여섯째, 아픔을 드러내기도 했다. 일곱째, 내면에 있는 공격성을 드러내기도 했다. 여덟 번째, 신체적으로는 목소리가 커지는 것을 알게 되었다. 아홉 번째, 공격성은 더욱 적극적으로 드러냈고, 교사는 공격적 행위에 대한 이면의 감정은 공감해 주되, 행동에 대한 제한을 일관적으로 설정함으로써 관계에서 유아는 안전감을 경험하였다. 열 번째, 그런 가운데 유아는 자신의 부정적인 정서를 수용하게 되었다. 열한 번째, 그러다 자신안의 힘을 발견하였다. 열두 번 째. 함께 하는 관계로 인식하였기에 자신의 아픔을 토로하고 울분을 드러내면서 유아는 치유되어 가고 있었다. 본 연구의 시사점은 교사 놀이치료의 활용이 위축된 유아의 사회적 기술을 향상시키고, 교사들에게 전문화된 지원 체제로써 교사 놀이치료가 활용될 수 있는 가능성이 있다는 점이다. 또한 현장에 있는 교사들에게 교사 놀이치료 과정을 이해하는 실재적인 자료가 될 것이다. 후속 연구로는 교사 놀이치료를 통해 유아가 부모들과의 관계가 어떻게 변화되어 가는지, 교사 자신에 대한 인식이 어떻게 변화되어 가는지 그 과정을 살펴보는 연구가 필요하리라 생각한다.
본 연구의 목적은 교사 놀이치료 과정에서 위축된 유아의 상호작용의 변화 과정을 질적인 관점에서 살펴보고자 한 것이다 이러한 목적을 위해 설정된 연구 문제는 교사 놀이치료 과정에서 위축된 유아의 교사-유아 상호작용 변화 과정은 어떠한가이다 본 연구의 대상은 경기도 성남시에 위치한 J유치원의 만4세 남아 한명을 대상으로 연구자는 2012년 3월 5일부터 2012년 8월 27까지 교사 놀이치료를 20회기 실시하였다. 본 연구에 활용된 연구 방법은 현상학적인 관점에 입각한 사례 연구이다. 자료는 참여 관찰한 후 기록한 반성적 저널과 교사 놀이치료 20회기 과정을 녹화한 비디오 동영상과 전사 자료, 유아의 담임교사와 종일반 교사와의 면담 자료 등이다. 자료의 분석은 놀이 회기가 진행되는 시간의 흐름에 따라 삶의 체험 형식인 신체나 관계를 중심으로 포착하고 범주화하여 정리하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 교사 놀이치료 과정에서 유아의 상호작용의 변화 과정을 살펴보면, 첫째, 하고 싶은 욕구가 있을 때나 관심이 가는 놀잇감이 있을 때 교사를 ‘쳐다보는’ 행위를 통해 자신을 비언어적으로 드러냈다. 둘째, 자신의 의사를 몸짓으로 표현하기 시작하였다 셋째, 교사는 ‘함께 있어주는(being-with)’ 태도를 유지하며 유아의 욕구와 감정을 수용하였다. 그러는 사이 아이는 교사에게 접근하여 놀이에 참여하도록 초대하였다. 넷째, 교사와 몸을 마주하고 ‘주고 받는’ 상호적인 행위를 하였다. 다섯번째, 놀이를 통해 기쁜 감정을 표현했었지만, 여섯째, 아픔을 드러내기도 했다. 일곱째, 내면에 있는 공격성을 드러내기도 했다. 여덟 번째, 신체적으로는 목소리가 커지는 것을 알게 되었다. 아홉 번째, 공격성은 더욱 적극적으로 드러냈고, 교사는 공격적 행위에 대한 이면의 감정은 공감해 주되, 행동에 대한 제한을 일관적으로 설정함으로써 관계에서 유아는 안전감을 경험하였다. 열 번째, 그런 가운데 유아는 자신의 부정적인 정서를 수용하게 되었다. 열한 번째, 그러다 자신안의 힘을 발견하였다. 열두 번 째. 함께 하는 관계로 인식하였기에 자신의 아픔을 토로하고 울분을 드러내면서 유아는 치유되어 가고 있었다. 본 연구의 시사점은 교사 놀이치료의 활용이 위축된 유아의 사회적 기술을 향상시키고, 교사들에게 전문화된 지원 체제로써 교사 놀이치료가 활용될 수 있는 가능성이 있다는 점이다. 또한 현장에 있는 교사들에게 교사 놀이치료 과정을 이해하는 실재적인 자료가 될 것이다. 후속 연구로는 교사 놀이치료를 통해 유아가 부모들과의 관계가 어떻게 변화되어 가는지, 교사 자신에 대한 인식이 어떻게 변화되어 가는지 그 과정을 살펴보는 연구가 필요하리라 생각한다.
This study aims to examine the process of change of the intimidated toddler’s interaction during kinder therapy process in the qualitative point of view. The research problem to achieve this goal is that the process of change of interaction between the teacher-intimidated toddler in the kinder thera...
This study aims to examine the process of change of the intimidated toddler’s interaction during kinder therapy process in the qualitative point of view. The research problem to achieve this goal is that the process of change of interaction between the teacher-intimidated toddler in the kinder therapy process. The subject of this study is one four-year old child of J Kindergarten at Seongnam, Gyeonggi-do, so 20 sessions of kinder therapy were conducted from March, 5 until August, 27, 2012. The research method used in this study is the case study based on the phenomenological perspective. The materials are the reflective journal which was reported after observation of the participation, and the video which was recording 20 sessions of kinder therapy, the transcribed database, the interview data about the toddler with class teachers and full-day kindergarten teachers. The analysis of data was focused on physical part or relationship as the types of life experience while the play session is conducted, and it was categorized and arranged. The results of this study are as follows. Looking at the process of change of the toddler’s interaction in the kinder therapy process, First, he showed himself nonverbally when he had the desire to do or the riveted toys through the behavior 'staring' teacher. Second, he started to express his intentions with the gesture. Third, the teacher maintained the attitude of ‘being-with’ and accepted the toddler’s needs and feelings. In the meantime, the toddler approached the teacher to invite him for the participation in the play. Fourth, he showed the “mutual act” as give and take facing the teacher and the body. Fifth, he expressed nice feelings through the play, Sixth, he showed the pain as well. Seventh, he showed the aggression inside of him. Eighth, he recognized that his voice became louder physically. Ninth, his aggression was showed more actively, so the teacher sympathized with the feeling of that aggressive behavior, but set the limitations on actions consistently, so the toddler experienced the sense of security. Tenth, in the meantime, the toddler accepted the negative emotions. Eleventh, he found the power inside. Twelfth, he recognized the relationship as together, so he could show his pain and revealed anger, and finally, the toddler was healed. The implications of this study showed that the social skills of the toddler with daunted usage of kinder therapy can be improved, and the kinder therapy can be used by the teachers by the specialized support system. In addition, it is expected to be the substantive material for the teachers in the field to understand the kinder therapy process. As the follow-up study, the research on the change of the relationship between the toddler and his parents through the kinder therapy, and the change of his recognition on himself will be needed.
This study aims to examine the process of change of the intimidated toddler’s interaction during kinder therapy process in the qualitative point of view. The research problem to achieve this goal is that the process of change of interaction between the teacher-intimidated toddler in the kinder therapy process. The subject of this study is one four-year old child of J Kindergarten at Seongnam, Gyeonggi-do, so 20 sessions of kinder therapy were conducted from March, 5 until August, 27, 2012. The research method used in this study is the case study based on the phenomenological perspective. The materials are the reflective journal which was reported after observation of the participation, and the video which was recording 20 sessions of kinder therapy, the transcribed database, the interview data about the toddler with class teachers and full-day kindergarten teachers. The analysis of data was focused on physical part or relationship as the types of life experience while the play session is conducted, and it was categorized and arranged. The results of this study are as follows. Looking at the process of change of the toddler’s interaction in the kinder therapy process, First, he showed himself nonverbally when he had the desire to do or the riveted toys through the behavior 'staring' teacher. Second, he started to express his intentions with the gesture. Third, the teacher maintained the attitude of ‘being-with’ and accepted the toddler’s needs and feelings. In the meantime, the toddler approached the teacher to invite him for the participation in the play. Fourth, he showed the “mutual act” as give and take facing the teacher and the body. Fifth, he expressed nice feelings through the play, Sixth, he showed the pain as well. Seventh, he showed the aggression inside of him. Eighth, he recognized that his voice became louder physically. Ninth, his aggression was showed more actively, so the teacher sympathized with the feeling of that aggressive behavior, but set the limitations on actions consistently, so the toddler experienced the sense of security. Tenth, in the meantime, the toddler accepted the negative emotions. Eleventh, he found the power inside. Twelfth, he recognized the relationship as together, so he could show his pain and revealed anger, and finally, the toddler was healed. The implications of this study showed that the social skills of the toddler with daunted usage of kinder therapy can be improved, and the kinder therapy can be used by the teachers by the specialized support system. In addition, it is expected to be the substantive material for the teachers in the field to understand the kinder therapy process. As the follow-up study, the research on the change of the relationship between the toddler and his parents through the kinder therapy, and the change of his recognition on himself will be needed.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.