조직구성원의 리더십 및 공정성 인식이 의료기관의 서비스 성과에 미치는 영향- 의료기관의 명성에 대한 조절효과를 중심으로 - The Effects to Service Performance in Medical Institutions from the Organization Members' Recognition about Leadership and Fairness원문보기
병원 조직 구성원들이 개인적으로 동기와 욕구를 충족시키지 못하면 조직 목표 달성에 어려움이 발생할 것이고 이는 궁극적으로 병원 조직의 생존과도 직결되는 중요한 이슈이다. 효율적으로 병원을 경영하기 위해서는 병원경영에 대한 전문성을 가진 최고경영자의 역할과 리더십이 중요하다. 리더십은 구성원들을 목표 지향적인 행동으로 유도하여 효율성을 제고시키는 역할을 하고 있으므로 현재와 같이 어려운 환경 속에서 병원의 성과를 개선시키는 데에 중요한 도구로 사용할 수 있다. 본 연구는 조직구성원의 리더십 및 공정성 인식이 의료기관의 서비스 성과에 미치는 영향을 연구하고자 리더십을 ...
병원 조직 구성원들이 개인적으로 동기와 욕구를 충족시키지 못하면 조직 목표 달성에 어려움이 발생할 것이고 이는 궁극적으로 병원 조직의 생존과도 직결되는 중요한 이슈이다. 효율적으로 병원을 경영하기 위해서는 병원경영에 대한 전문성을 가진 최고경영자의 역할과 리더십이 중요하다. 리더십은 구성원들을 목표 지향적인 행동으로 유도하여 효율성을 제고시키는 역할을 하고 있으므로 현재와 같이 어려운 환경 속에서 병원의 성과를 개선시키는 데에 중요한 도구로 사용할 수 있다. 본 연구는 조직구성원의 리더십 및 공정성 인식이 의료기관의 서비스 성과에 미치는 영향을 연구하고자 리더십을 독립변수로 하고 공정성, 내부고객, 서비스 접점 등을 매개변수로 경영성과를 종속변수로 설정하여 모형을 설계하였다. 모형 검증 자료는 전국 병원에 근무하는 의사, 간호사, 행정직, 의료기사, 약사, 간호조무사 등을 대상으로 수집하였다. 연구 결과를 종합한 결과 첫째, 최근과 같은 환경 변화로 인해 불확실성이 높은 상황에서는 내부 구성원과 공감하며 리더십을 발휘할 수 있는 변혁적 리더십이 더 필요하다고 볼 수 있다. 둘째, 분배 공정성은 업무 및 책임에 관련한 보상, 경력에 합당한 보상, 노력에 대한 보상, 업무 성과 에 대한 보상 등에 영향을 미치고 있다. 공정한 의사결정을 위한 절차 공정성은 내부 고객 만족도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 검증되었다. 셋째, 종업원들의 사기가 사업 성패에 결정적인 역할을 하기 때문에 경영 성과를 이끌어내기 위해서는 내부고객 만족을 제고해야 한다. 넷째, 내부 고객의 만족은 서비스 접점 개선에 영향을 미친다. 다섯째, 공정성과 내부고객 만족과의 관계에 영향을 미치는 명성의 조절효과를 살펴보았다. 명성의 높고, 낮은 집단에 따라 공정성과 내부고객 만족의 관계에 서로 다르게 영향을 미치고 있다. 공정성이 명성이 높고 낮음에 따라 조절 효과가 나타남을 확인할 수 있었다.
병원 조직 구성원들이 개인적으로 동기와 욕구를 충족시키지 못하면 조직 목표 달성에 어려움이 발생할 것이고 이는 궁극적으로 병원 조직의 생존과도 직결되는 중요한 이슈이다. 효율적으로 병원을 경영하기 위해서는 병원경영에 대한 전문성을 가진 최고경영자의 역할과 리더십이 중요하다. 리더십은 구성원들을 목표 지향적인 행동으로 유도하여 효율성을 제고시키는 역할을 하고 있으므로 현재와 같이 어려운 환경 속에서 병원의 성과를 개선시키는 데에 중요한 도구로 사용할 수 있다. 본 연구는 조직구성원의 리더십 및 공정성 인식이 의료기관의 서비스 성과에 미치는 영향을 연구하고자 리더십을 독립변수로 하고 공정성, 내부고객, 서비스 접점 등을 매개변수로 경영성과를 종속변수로 설정하여 모형을 설계하였다. 모형 검증 자료는 전국 병원에 근무하는 의사, 간호사, 행정직, 의료기사, 약사, 간호조무사 등을 대상으로 수집하였다. 연구 결과를 종합한 결과 첫째, 최근과 같은 환경 변화로 인해 불확실성이 높은 상황에서는 내부 구성원과 공감하며 리더십을 발휘할 수 있는 변혁적 리더십이 더 필요하다고 볼 수 있다. 둘째, 분배 공정성은 업무 및 책임에 관련한 보상, 경력에 합당한 보상, 노력에 대한 보상, 업무 성과 에 대한 보상 등에 영향을 미치고 있다. 공정한 의사결정을 위한 절차 공정성은 내부 고객 만족도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 검증되었다. 셋째, 종업원들의 사기가 사업 성패에 결정적인 역할을 하기 때문에 경영 성과를 이끌어내기 위해서는 내부고객 만족을 제고해야 한다. 넷째, 내부 고객의 만족은 서비스 접점 개선에 영향을 미친다. 다섯째, 공정성과 내부고객 만족과의 관계에 영향을 미치는 명성의 조절효과를 살펴보았다. 명성의 높고, 낮은 집단에 따라 공정성과 내부고객 만족의 관계에 서로 다르게 영향을 미치고 있다. 공정성이 명성이 높고 낮음에 따라 조절 효과가 나타남을 확인할 수 있었다.
If the motivation and needs of the members of a hospital organization are personally not fulfilled, there will be difficulties in achieving the goals of the organization, and this will eventually lead directly to the important issue of the survival of the hospital organization. In order to efficient...
If the motivation and needs of the members of a hospital organization are personally not fulfilled, there will be difficulties in achieving the goals of the organization, and this will eventually lead directly to the important issue of the survival of the hospital organization. In order to efficiently manage a hospital, the role and leadership of the CEO with the professionalism in hospital management is required. leadership plays the role of raising efficiency by inducing goal-oriented behaviour from the members of the organization, and in the current difficult environment, can be used as an important tool for improving the achievements of the hospital. This study, in purpose of researching the effects of the leadership and fairness perception of the members of the organization on medical institution achievement, designed a model by setting leadership as the independent variable, fairness, internal customers, service point of contact, etc. as the parameters, and management achievement as the dependent variable. Data was collected on doctors, nurses, administrative employees, medical technicians, pharmacists, medical assistants, etc. working in hospitals across the country. Summarizing the results of the study, first of all, in situations with high uncertainties due to recent environmental changes, it can be said that transformational leadership that can sympathize with the internal members and demonstrate leadership is needed. Secondly, distribution fairness had effects on the such as work and responsibility rewards, rewards appropriate for years of work experience, and rewards for work accomplishments, etc. The procedure fairness for fair decision making was verified to have significant effects on the internal customer satisfaction. Thirdly, since the spirit of the workers play a crucial role in the success of the business, in order to derive management achievement, the internal customer satisfaction of the should be raised. Fourthly, the internal customer satisfaction of had effects on the improvement of service point of contact. Fifthly, the regulation effects of reputation that has effects on the relationship between fairness and internal customer satisfaction had been examined. Effects were different in the relationship between fairness and internal customer satisfaction in accordance with whether the reputation was high or low. It was confirmed that there were regulation effects of fairness in accordance with whether the reputation was high or low.
If the motivation and needs of the members of a hospital organization are personally not fulfilled, there will be difficulties in achieving the goals of the organization, and this will eventually lead directly to the important issue of the survival of the hospital organization. In order to efficiently manage a hospital, the role and leadership of the CEO with the professionalism in hospital management is required. leadership plays the role of raising efficiency by inducing goal-oriented behaviour from the members of the organization, and in the current difficult environment, can be used as an important tool for improving the achievements of the hospital. This study, in purpose of researching the effects of the leadership and fairness perception of the members of the organization on medical institution achievement, designed a model by setting leadership as the independent variable, fairness, internal customers, service point of contact, etc. as the parameters, and management achievement as the dependent variable. Data was collected on doctors, nurses, administrative employees, medical technicians, pharmacists, medical assistants, etc. working in hospitals across the country. Summarizing the results of the study, first of all, in situations with high uncertainties due to recent environmental changes, it can be said that transformational leadership that can sympathize with the internal members and demonstrate leadership is needed. Secondly, distribution fairness had effects on the such as work and responsibility rewards, rewards appropriate for years of work experience, and rewards for work accomplishments, etc. The procedure fairness for fair decision making was verified to have significant effects on the internal customer satisfaction. Thirdly, since the spirit of the workers play a crucial role in the success of the business, in order to derive management achievement, the internal customer satisfaction of the should be raised. Fourthly, the internal customer satisfaction of had effects on the improvement of service point of contact. Fifthly, the regulation effects of reputation that has effects on the relationship between fairness and internal customer satisfaction had been examined. Effects were different in the relationship between fairness and internal customer satisfaction in accordance with whether the reputation was high or low. It was confirmed that there were regulation effects of fairness in accordance with whether the reputation was high or low.
주제어
#리더십 공정성 내부고객 만족 서비스 접점 경영 성과 명성 Leadership Fairness Internal Customer Satisfaction Service Encounter Management Performance Reputation
학위논문 정보
저자
정용주
학위수여기관
건양대학교
학위구분
국내박사
학과
경영학과
지도교수
전희준
발행연도
2015
키워드
리더십 공정성 내부고객 만족 서비스 접점 경영 성과 명성 Leadership Fairness Internal Customer Satisfaction Service Encounter Management Performance Reputation
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