본 연구는 글로벌 무한경쟁 기업환경에서 제조기업들은 생존을 위한 혁신이 필수적인 것으로 인식되고 있으며, 차별화 된 품질과 경쟁력 확보를 위한 ISO 9001품질경영시스템 활동을 통해 고객만족 경영을 실현함으로써 기업의 매출증대 뿐만 아니라 기업 이미지 제고, 원가절감, 기업의 신뢰성 증대와 같은 직접효과와 효율성 증대, 생산성, 투명한 경영구조, 품질수준 향상 등의 ...
본 연구는 글로벌 무한경쟁 기업환경에서 제조기업들은 생존을 위한 혁신이 필수적인 것으로 인식되고 있으며, 차별화 된 품질과 경쟁력 확보를 위한 ISO 9001품질경영시스템 활동을 통해 고객만족 경영을 실현함으로써 기업의 매출증대 뿐만 아니라 기업 이미지 제고, 원가절감, 기업의 신뢰성 증대와 같은 직접효과와 효율성 증대, 생산성, 투명한 경영구조, 품질수준 향상 등의 간접효과를 가져옴으로써 궁극적으로 경영성과를 높여주는 지를 분석하였다. 따라서 본 연구는 선행연구에 대한 검토를 토대로 많은 제조기업들이 인증 받아 실행하고 있는 ISO 9001 품질경영시스템의 요구사항인 경영책임, 자원관리, 제품실현, 측정·분석 및 개선을 선행연구 결과와 설문조사를 토대로 독립변수 요인을 자원관리, 제품개선, 경영관리 세 가지로 설정하였고, 고객만족과 경영성과를 종속변수로 하였으며, 경영성과의 경우 직접효과와 간접효과로 성과 요인의 관계를 실증적으로 검증하였다. 실증분석을 위해 ISO 9001 품질경영시스템 인증을 획득한 기업을 대상으로 부산, 경남에 소재하고 있는 제조기업과 그 협력업체로 한정하고, 해당기업의 임직원을 대상으로 설문조사를 통해 자료를 수집하였다. 수집한 자료를 분석하기 위해 SPSS Ver. 20.0을 사용하여 통계적 자료처리를 실시하였다. 유의수준은(p<0.05)로 설정하여, 측정도구의 타당성 분석을 위한 요인분석을 실시하였으며, 신뢰도 검정을 위해 Cronbach's Alpha값을 사용하였다. 측정변수 간의 상관관계를 분석하기 위한 상관관계분석을 실시하였다. 그리고 품질경영시스템 요인이 고객만족과 경영성과에 미치는 영향을 분석하기 위해 다중회귀분석을 실시하였다. 마지막으로 기술통계량 분석과의 차이분석을 위해 독립표본 t-검증과 분산분석을 실시하여, 다음과 같은 결과를 얻었다. 첫째, ISO 9001 품질경영시스템 요구사항이 고객만족에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 품질경영시스템의 영향력을 보면, 자원관리와 제품개선이 경영성과의 고객만족에 유의한 영향을 미쳤으며, 경영관리는 고객만족에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타나서 <가설 1>은 부분적으로 채택 되었다. 둘째, ISO 9001 품질경영시스템 요구사항이 경영성과의 직접효과에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 품질경영시스템 요인 중 자원관리와, 제품개선이 경영성과의 직접효과에 유의한 영향을 미치고 있으며, 경영관리는 경영성과의 직접효과에 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 유의확률 값을 보았을 때 0.42(p<.05)로 채택되었다. 그러므로 <가설 2>는 채택 되었다. 셋째, ISO 9001 품질경영시스템 요구사항이 경영성과의 간접효과에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 품질경영시스템의 영향력을 보면, 자원관리와 제품개선이 경영성과의 간접효과에 유의한 영향을 미치고 있었으나, 경영관리는 경영성과에 유의한 영향을 미치고 있지 않아 기각되었다. 따라서 <가설 3>은 부분적으로 채택이 되었다. 이러한 결과는 품질경영시스템 활동을 통해 최고경영자가 품질경영시스템의 유지 및 개선을 위한 확고한 의지와 신념을 가졌을 때 고객만족과 경영성과는 크게 나타나는 것으로 검증되었다. 품질경영이 제조기업의 이슈로 부각되면서 아울러 고객만족이 그 동안서비스 기업만이 행하던 것을 제조기업에서도 필수 경영항목으로 받아들여지는 시점에서 본 연구를 통해 품질경영시스템 요구사항이 고객만족 성과와 경영성과에 중요한 요인으로 작용함을 알 수 있었다. 품질경영시스템 활동을 통해 경쟁력 향상과 같은 경영성과를 나타내기 위해서는 ISO 9001 품질경영시스템 인증, 취득에만 국한하는 한계를 뛰어넘어 시스템적 접근과 프로세스 관리, 끊임없는 개선으로 제조기업의 품질경영 문화를 정착시키고 구성원 전원이 참여 할 수 있도록 노력이 필요할 것이다.
본 연구는 글로벌 무한경쟁 기업환경에서 제조기업들은 생존을 위한 혁신이 필수적인 것으로 인식되고 있으며, 차별화 된 품질과 경쟁력 확보를 위한 ISO 9001 품질경영시스템 활동을 통해 고객만족 경영을 실현함으로써 기업의 매출증대 뿐만 아니라 기업 이미지 제고, 원가절감, 기업의 신뢰성 증대와 같은 직접효과와 효율성 증대, 생산성, 투명한 경영구조, 품질수준 향상 등의 간접효과를 가져옴으로써 궁극적으로 경영성과를 높여주는 지를 분석하였다. 따라서 본 연구는 선행연구에 대한 검토를 토대로 많은 제조기업들이 인증 받아 실행하고 있는 ISO 9001 품질경영시스템의 요구사항인 경영책임, 자원관리, 제품실현, 측정·분석 및 개선을 선행연구 결과와 설문조사를 토대로 독립변수 요인을 자원관리, 제품개선, 경영관리 세 가지로 설정하였고, 고객만족과 경영성과를 종속변수로 하였으며, 경영성과의 경우 직접효과와 간접효과로 성과 요인의 관계를 실증적으로 검증하였다. 실증분석을 위해 ISO 9001 품질경영시스템 인증을 획득한 기업을 대상으로 부산, 경남에 소재하고 있는 제조기업과 그 협력업체로 한정하고, 해당기업의 임직원을 대상으로 설문조사를 통해 자료를 수집하였다. 수집한 자료를 분석하기 위해 SPSS Ver. 20.0을 사용하여 통계적 자료처리를 실시하였다. 유의수준은(p<0.05)로 설정하여, 측정도구의 타당성 분석을 위한 요인분석을 실시하였으며, 신뢰도 검정을 위해 Cronbach's Alpha값을 사용하였다. 측정변수 간의 상관관계를 분석하기 위한 상관관계분석을 실시하였다. 그리고 품질경영시스템 요인이 고객만족과 경영성과에 미치는 영향을 분석하기 위해 다중회귀분석을 실시하였다. 마지막으로 기술통계량 분석과의 차이분석을 위해 독립표본 t-검증과 분산분석을 실시하여, 다음과 같은 결과를 얻었다. 첫째, ISO 9001 품질경영시스템 요구사항이 고객만족에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 품질경영시스템의 영향력을 보면, 자원관리와 제품개선이 경영성과의 고객만족에 유의한 영향을 미쳤으며, 경영관리는 고객만족에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타나서 <가설 1>은 부분적으로 채택 되었다. 둘째, ISO 9001 품질경영시스템 요구사항이 경영성과의 직접효과에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 품질경영시스템 요인 중 자원관리와, 제품개선이 경영성과의 직접효과에 유의한 영향을 미치고 있으며, 경영관리는 경영성과의 직접효과에 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 유의확률 값을 보았을 때 0.42(p<.05)로 채택되었다. 그러므로 <가설 2>는 채택 되었다. 셋째, ISO 9001 품질경영시스템 요구사항이 경영성과의 간접효과에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 품질경영시스템의 영향력을 보면, 자원관리와 제품개선이 경영성과의 간접효과에 유의한 영향을 미치고 있었으나, 경영관리는 경영성과에 유의한 영향을 미치고 있지 않아 기각되었다. 따라서 <가설 3>은 부분적으로 채택이 되었다. 이러한 결과는 품질경영시스템 활동을 통해 최고경영자가 품질경영시스템의 유지 및 개선을 위한 확고한 의지와 신념을 가졌을 때 고객만족과 경영성과는 크게 나타나는 것으로 검증되었다. 품질경영이 제조기업의 이슈로 부각되면서 아울러 고객만족이 그 동안서비스 기업만이 행하던 것을 제조기업에서도 필수 경영항목으로 받아들여지는 시점에서 본 연구를 통해 품질경영시스템 요구사항이 고객만족 성과와 경영성과에 중요한 요인으로 작용함을 알 수 있었다. 품질경영시스템 활동을 통해 경쟁력 향상과 같은 경영성과를 나타내기 위해서는 ISO 9001 품질경영시스템 인증, 취득에만 국한하는 한계를 뛰어넘어 시스템적 접근과 프로세스 관리, 끊임없는 개선으로 제조기업의 품질경영 문화를 정착시키고 구성원 전원이 참여 할 수 있도록 노력이 필요할 것이다.
This innovation has been recognized as essential for the survival manufacturing firms, by implementing a customer satisfaction through ISO 9001 quality management system activities for ensuring quality and competitive differentiation in the global business environment of the Company revenues increas...
This innovation has been recognized as essential for the survival manufacturing firms, by implementing a customer satisfaction through ISO 9001 quality management system activities for ensuring quality and competitive differentiation in the global business environment of the Company revenues increased competition as well as the present study by taking the indirect effects such as corporate image enhancement, cost reduction, increased efficiency and direct effect, productivity, transparent management structure, improvement such as increased reliability and quality of the company analyzed whether ultimately to improve business performance. Therefore, this study is based on a review of previous studies, which is a requirement of the ISO 9001 quality management system certification and received many manufacturing companies are running management responsibility, resource management, product realization, measurement, analysis and improvement of survey results and previous studies was set to resource management, product improveme nt, management factors on the basis of three kinds of independent variables, the dependent variable was customer satisfaction and financial performance, and business results for the direct effects and indirect effects to the performance factors related to empirical verification. Limited to that material in Busan, Gyeong-nam manufacturing enterprise and its partners for the empirical analysis, and targets acquired the ISO 9001 quality management system certified company. Data were collected through a survey of the employees of the company. In order to analyze the collected data SPSS Ver. 20.0. The statistical data proces sing was carried out using. Set to (p<0.05), a factor analysis was conducted to analyze the feasibility of measurement tools, significance level for Cronbach's reliability test Alpha value was used. A correlation analysis to analyze the correlation between the measured variables was performed. And multiple regression analysis was performed to analyze the effect on customer satisfaction and business performance impact factors for quality management systems. Finally subjected to ANOVA and independent sample t-test to descriptive statistics and analysis of variance analysis, the following results were obtained. First, the effects showed a positive effect on customer satisfaction requirements ISO 9001 quality management system requirements. Look at the impact of the quality management system, influenced the positive (+) and in the management and resource management to improve customer satisfaction and product, which does not appear to be a significant impact on customer satisfaction management is partially was adopted. Secondly, ISO 9001 quality management system requirements are found to affect the positive direct effect on the business performance. Factors of quality management system and resource management, and the influence of the positive direct effect on business performance of product improvement, management has a direct effect on the part of management performance (-)'ve shown to affect the I, when you saw the significance probability value 0.42(p<.05) was adopted by. Thus, was adopted. Third, ISO 9001 quality management system requirements are found to affect the positive indirect effect on business performance. Look at the impact of the quality management system, resource management and product improvements, but having a significant effect on the indirect effects of financial performance, management has been dismissed'm not having a significant impact on business performance. That is, was partially employed. These results are customer satisfaction and business performance as CEO have had a strong commitment and conviction for the maintenance and improvement of the quality management system through the quality management system activity has been proven to significantly represented. As the quality management emerged as issues of manufacturing enterprises as well as customer satisfaction, customer satisfaction, quality management system requirements and performance through research and present at the point accepted as an essential item in the manufacturing enterprise management services company that while only walked in was found to be an important factor. Quality management in order to represent the business performance and competitiveness through the system activities, such as ISO 9001 quality management system certification, obtaining beyond the limits of confined systems approach and process management, establish a quality management culture of continuous improvement in manufactur ing companies members will be required to ensure the power can not participate in this effort.
This innovation has been recognized as essential for the survival manufacturing firms, by implementing a customer satisfaction through ISO 9001 quality management system activities for ensuring quality and competitive differentiation in the global business environment of the Company revenues increased competition as well as the present study by taking the indirect effects such as corporate image enhancement, cost reduction, increased efficiency and direct effect, productivity, transparent management structure, improvement such as increased reliability and quality of the company analyzed whether ultimately to improve business performance. Therefore, this study is based on a review of previous studies, which is a requirement of the ISO 9001 quality management system certification and received many manufacturing companies are running management responsibility, resource management, product realization, measurement, analysis and improvement of survey results and previous studies was set to resource management, product improveme nt, management factors on the basis of three kinds of independent variables, the dependent variable was customer satisfaction and financial performance, and business results for the direct effects and indirect effects to the performance factors related to empirical verification. Limited to that material in Busan, Gyeong-nam manufacturing enterprise and its partners for the empirical analysis, and targets acquired the ISO 9001 quality management system certified company. Data were collected through a survey of the employees of the company. In order to analyze the collected data SPSS Ver. 20.0. The statistical data proces sing was carried out using. Set to (p<0.05), a factor analysis was conducted to analyze the feasibility of measurement tools, significance level for Cronbach's reliability test Alpha value was used. A correlation analysis to analyze the correlation between the measured variables was performed. And multiple regression analysis was performed to analyze the effect on customer satisfaction and business performance impact factors for quality management systems. Finally subjected to ANOVA and independent sample t-test to descriptive statistics and analysis of variance analysis, the following results were obtained. First, the effects showed a positive effect on customer satisfaction requirements ISO 9001 quality management system requirements. Look at the impact of the quality management system, influenced the positive (+) and in the management and resource management to improve customer satisfaction and product, which does not appear to be a significant impact on customer satisfaction management is partially was adopted. Secondly, ISO 9001 quality management system requirements are found to affect the positive direct effect on the business performance. Factors of quality management system and resource management, and the influence of the positive direct effect on business performance of product improvement, management has a direct effect on the part of management performance (-)'ve shown to affect the I, when you saw the significance probability value 0.42(p<.05) was adopted by. Thus, was adopted. Third, ISO 9001 quality management system requirements are found to affect the positive indirect effect on business performance. Look at the impact of the quality management system, resource management and product improvements, but having a significant effect on the indirect effects of financial performance, management has been dismissed'm not having a significant impact on business performance. That is, was partially employed. These results are customer satisfaction and business performance as CEO have had a strong commitment and conviction for the maintenance and improvement of the quality management system through the quality management system activity has been proven to significantly represented. As the quality management emerged as issues of manufacturing enterprises as well as customer satisfaction, customer satisfaction, quality management system requirements and performance through research and present at the point accepted as an essential item in the manufacturing enterprise management services company that while only walked in was found to be an important factor. Quality management in order to represent the business performance and competitiveness through the system activities, such as ISO 9001 quality management system certification, obtaining beyond the limits of confined systems approach and process management, establish a quality management culture of continuous improvement in manufactur ing companies members will be required to ensure the power can not participate in this effort.
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