커피문화 관광지서비스품질이 관광충성도 및 만족에 미치는 영향 : 강릉 커피축제를 중심으로 The effect of destinations service quality of the coffee culture tourism on tourist royalty and satisfaction원문보기
우리나라의 커피문화가 형성된 이후로 커피문화 관광지서비스품질에 관한 연구는 매우 부족한 실정이다. 이에 커피문화관광지로서 강원도 강릉시를 선정하여 강릉이 갖추어야 할 서비스품질과 이에 따른 만족수준에 관한 사항을 2014년도 10월 커피축제에 참가한 관광자를 기준으로 알아보았다. 커피문화 관광지서비스품질이 관광충성도 및 만족에 미치는 영향의 요인들을 탐색적으로 연구하였으며 검증결과를 측정하기 위해 각 항목을 압축하는 요인분석을 실시하였다. 요인...
우리나라의 커피문화가 형성된 이후로 커피문화 관광지서비스품질에 관한 연구는 매우 부족한 실정이다. 이에 커피문화관광지로서 강원도 강릉시를 선정하여 강릉이 갖추어야 할 서비스품질과 이에 따른 만족수준에 관한 사항을 2014년도 10월 커피축제에 참가한 관광자를 기준으로 알아보았다. 커피문화 관광지서비스품질이 관광충성도 및 만족에 미치는 영향의 요인들을 탐색적으로 연구하였으며 검증결과를 측정하기 위해 각 항목을 압축하는 요인분석을 실시하였다. 요인분석 결과는 설문항목의 설정과는 다소 상이한 결과가 나왔기 때문에 세부가설에 대해서는 조정이 필요하였다. 모든 가설과 세부가설은 검증되었음을 알 수 있었으나, 커피문화 관광지서비스품질 중 커피문화관광지로서의 특수한 반영성은 관광만족도에 영향을 미칠 것이며, 커피문화 관광지서비스품질 중 커피 본연의 특성 및 강릉까지의 이동시간은 관광만족도에 영향을 미칠 것이다로 제시 되었다. 보다 구체적인 사항 중 가장 영향이 큰 것은 그 관광지가 얼마나 커피문화를 반영한 특성이 있는지에 대한 것이었다. 더불어 커피문화관광지에 대한 관광객의 관광만족도는 커피문화의 독특한 반영 정도에도 영향을 미치지만 더 큰 영향력은 오히려 관광지가 가져야 할 상품 및 제품, 서비스, 가격, 접근성, 홍보 및 판촉 등의 본연의 서비스품질에 대한 성과가 클수록 더욱 만족을 하는 것으로 기본적인 서비스품질의 우수성이 관광만족도에는 더 큰 영향을 미친다는 것으로 확인 되었다.
우리나라의 커피문화가 형성된 이후로 커피문화 관광지서비스품질에 관한 연구는 매우 부족한 실정이다. 이에 커피문화관광지로서 강원도 강릉시를 선정하여 강릉이 갖추어야 할 서비스품질과 이에 따른 만족수준에 관한 사항을 2014년도 10월 커피축제에 참가한 관광자를 기준으로 알아보았다. 커피문화 관광지서비스품질이 관광충성도 및 만족에 미치는 영향의 요인들을 탐색적으로 연구하였으며 검증결과를 측정하기 위해 각 항목을 압축하는 요인분석을 실시하였다. 요인분석 결과는 설문항목의 설정과는 다소 상이한 결과가 나왔기 때문에 세부가설에 대해서는 조정이 필요하였다. 모든 가설과 세부가설은 검증되었음을 알 수 있었으나, 커피문화 관광지서비스품질 중 커피문화관광지로서의 특수한 반영성은 관광만족도에 영향을 미칠 것이며, 커피문화 관광지서비스품질 중 커피 본연의 특성 및 강릉까지의 이동시간은 관광만족도에 영향을 미칠 것이다로 제시 되었다. 보다 구체적인 사항 중 가장 영향이 큰 것은 그 관광지가 얼마나 커피문화를 반영한 특성이 있는지에 대한 것이었다. 더불어 커피문화관광지에 대한 관광객의 관광만족도는 커피문화의 독특한 반영 정도에도 영향을 미치지만 더 큰 영향력은 오히려 관광지가 가져야 할 상품 및 제품, 서비스, 가격, 접근성, 홍보 및 판촉 등의 본연의 서비스품질에 대한 성과가 클수록 더욱 만족을 하는 것으로 기본적인 서비스품질의 우수성이 관광만족도에는 더 큰 영향을 미친다는 것으로 확인 되었다.
The coffee culture is developing in Korea, on the other hand, research about service of coffee culture's tourist site are deficient. the main topics of this research are the service quality that coffee culture's tourist site(with Gangneung as the center) must be prepared and the tourist's satisfacto...
The coffee culture is developing in Korea, on the other hand, research about service of coffee culture's tourist site are deficient. the main topics of this research are the service quality that coffee culture's tourist site(with Gangneung as the center) must be prepared and the tourist's satisfactory level. so I selected Gangneung city in Kangwon province, which one of the famous tourist site of coffee culture, researched about October Festival in Gangneung and their tourist. specific study was factor analysis that tourist site's service quality affects to tourist's satisfactory level. also each clause had analyzed constrictively for measure verification result. particular hypothesis was administrated. because results of factor analysis were different from survey's settings. although most of particular hypothesis and its aim had been confirmed. unique feature of coffee culture's tourist site among its service quality will affect to tourist's satisfactory level. especially, nature of coffee and travel time to Gangneung affect tourist's satisfactory level. above all, Among the most affected as to whether that was tourist site that reflect how well the coffee culture. In addition to the satisfaction of the tourist attractions coffee culture only affect the unique reflection of the coffee culture, more great influence rather goods and products to have a tourist attraction. more great impact factor as tourist site is the goods, products, service, price, accessibility, publicity and promotion, etc. it was also found to be superior to the more inherently more satisfactory quality of service, the superiority of the base end has a greater effect on the quality of service satisfaction.
The coffee culture is developing in Korea, on the other hand, research about service of coffee culture's tourist site are deficient. the main topics of this research are the service quality that coffee culture's tourist site(with Gangneung as the center) must be prepared and the tourist's satisfactory level. so I selected Gangneung city in Kangwon province, which one of the famous tourist site of coffee culture, researched about October Festival in Gangneung and their tourist. specific study was factor analysis that tourist site's service quality affects to tourist's satisfactory level. also each clause had analyzed constrictively for measure verification result. particular hypothesis was administrated. because results of factor analysis were different from survey's settings. although most of particular hypothesis and its aim had been confirmed. unique feature of coffee culture's tourist site among its service quality will affect to tourist's satisfactory level. especially, nature of coffee and travel time to Gangneung affect tourist's satisfactory level. above all, Among the most affected as to whether that was tourist site that reflect how well the coffee culture. In addition to the satisfaction of the tourist attractions coffee culture only affect the unique reflection of the coffee culture, more great influence rather goods and products to have a tourist attraction. more great impact factor as tourist site is the goods, products, service, price, accessibility, publicity and promotion, etc. it was also found to be superior to the more inherently more satisfactory quality of service, the superiority of the base end has a greater effect on the quality of service satisfaction.
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