유아기는 사회성 발달에 중요한 시기이며, 이 시기에 자연을 체험하고 느끼는 것은 타인을 이해하고 받아들이는 삶의 자세를 형성하는데 중요한 토대가 될 수 있다. 이 연구는 숲 체험활동이 유아의 사회성 발달에 어떤 영향을 미치는지를 밝히는데 목적을 두고 있다. 우선 자율성, 협동성, 사회적 상호작용, 조망수용 능력 등을 포함하는 유아의 사회성을 증진시키기 위한 12 회기의 숲 체험활동들을 개발하였다. 8명의 남아와 5명의 여아를 포함한 총 13명의 유아가 본 연구에 참여하였으며, 숲 체험활동은 2014년 9월 1일부터 10월 21일까지 12회기로 진행되었다. 숲 체험활동으로 인한 아동의 사회성 변화를 측정하기 위해 숲 체험활동에 참여하기 이전과 이후에 사회성 검사가 시행되었으며, 사회성 검사의 신뢰도가 크론바흐 알파검사를 통해 검증되었다. 숲 체험활동 이전과 이후에 얻어진 사회성 검사의 점수가 대응집단 ...
유아기는 사회성 발달에 중요한 시기이며, 이 시기에 자연을 체험하고 느끼는 것은 타인을 이해하고 받아들이는 삶의 자세를 형성하는데 중요한 토대가 될 수 있다. 이 연구는 숲 체험활동이 유아의 사회성 발달에 어떤 영향을 미치는지를 밝히는데 목적을 두고 있다. 우선 자율성, 협동성, 사회적 상호작용, 조망수용 능력 등을 포함하는 유아의 사회성을 증진시키기 위한 12 회기의 숲 체험활동들을 개발하였다. 8명의 남아와 5명의 여아를 포함한 총 13명의 유아가 본 연구에 참여하였으며, 숲 체험활동은 2014년 9월 1일부터 10월 21일까지 12회기로 진행되었다. 숲 체험활동으로 인한 아동의 사회성 변화를 측정하기 위해 숲 체험활동에 참여하기 이전과 이후에 사회성 검사가 시행되었으며, 사회성 검사의 신뢰도가 크론바흐 알파검사를 통해 검증되었다. 숲 체험활동 이전과 이후에 얻어진 사회성 검사의 점수가 대응집단 t 검증을 통해 분석되었으며, 유아의 일반적 특성은 기술통계에 의해 분석되었다. 분석결과에 따르면 숲 체험활동은 아동의 자율성, 협동성, 사회적 상호작용, 그리고 조망 수용능력을 유의하게 향상시켰다. 결론적으로 숲 체험을 통해 사회성을 향상하기 위해 설계된 12 회기의 숲 체험활동은 유아의 사회성을 향상시키는데 효과적이었으며, 따라서 유아의 인지적 사회적 발달을 위한 보다 체계적인 숲 체험활동이 계획되고 수행되어야 함을 시사한다.
유아기는 사회성 발달에 중요한 시기이며, 이 시기에 자연을 체험하고 느끼는 것은 타인을 이해하고 받아들이는 삶의 자세를 형성하는데 중요한 토대가 될 수 있다. 이 연구는 숲 체험활동이 유아의 사회성 발달에 어떤 영향을 미치는지를 밝히는데 목적을 두고 있다. 우선 자율성, 협동성, 사회적 상호작용, 조망수용 능력 등을 포함하는 유아의 사회성을 증진시키기 위한 12 회기의 숲 체험활동들을 개발하였다. 8명의 남아와 5명의 여아를 포함한 총 13명의 유아가 본 연구에 참여하였으며, 숲 체험활동은 2014년 9월 1일부터 10월 21일까지 12회기로 진행되었다. 숲 체험활동으로 인한 아동의 사회성 변화를 측정하기 위해 숲 체험활동에 참여하기 이전과 이후에 사회성 검사가 시행되었으며, 사회성 검사의 신뢰도가 크론바흐 알파검사를 통해 검증되었다. 숲 체험활동 이전과 이후에 얻어진 사회성 검사의 점수가 대응집단 t 검증을 통해 분석되었으며, 유아의 일반적 특성은 기술통계에 의해 분석되었다. 분석결과에 따르면 숲 체험활동은 아동의 자율성, 협동성, 사회적 상호작용, 그리고 조망 수용능력을 유의하게 향상시켰다. 결론적으로 숲 체험을 통해 사회성을 향상하기 위해 설계된 12 회기의 숲 체험활동은 유아의 사회성을 향상시키는데 효과적이었으며, 따라서 유아의 인지적 사회적 발달을 위한 보다 체계적인 숲 체험활동이 계획되고 수행되어야 함을 시사한다.
Infancy is an important period for the development of sociality and experiencing and feeling nature in infancy can be a solid foundation for forming attitude of understanding and accepting other's perspectives. This research aimed at investigating the effects of forest experience activities on child...
Infancy is an important period for the development of sociality and experiencing and feeling nature in infancy can be a solid foundation for forming attitude of understanding and accepting other's perspectives. This research aimed at investigating the effects of forest experience activities on children's sociality development. At First, 12 sessions of forest experience activities for improving children's sociality were developed and activities of each session had it's unique purposes such as improving autonomy, cooperativity, social interaction, and perspective taking ability, Subjects were 8 boys and 5 girls of a day care center in Y-myeon, S-si, C-do, and they participated in forest experience activities for 12 sessions from September 1 to October 21, 2014. Before and after forest experience activities, social ability test(Pease et al, 1997) were carried out twice for testing the effects of forest experience activities on sociality. The reliability of sociality test was verified by Cronbach alpha test firstly. For analyzing subjects' responses statistically, sociality scores before and after forest experience activities were compared by using matching sample t-test(Paired Sample t-test), and general characteristics of subjects were analyzed by descriptive statistics. Results of analysis showed that forest experience activities improved children's autonomy, cooperativity, social interaction, and perspective taking ability. In conclusion, forest experience activities were very effective in the development of children's sociality and various forest experience activities should be developed to improve children's sociality.
Infancy is an important period for the development of sociality and experiencing and feeling nature in infancy can be a solid foundation for forming attitude of understanding and accepting other's perspectives. This research aimed at investigating the effects of forest experience activities on children's sociality development. At First, 12 sessions of forest experience activities for improving children's sociality were developed and activities of each session had it's unique purposes such as improving autonomy, cooperativity, social interaction, and perspective taking ability, Subjects were 8 boys and 5 girls of a day care center in Y-myeon, S-si, C-do, and they participated in forest experience activities for 12 sessions from September 1 to October 21, 2014. Before and after forest experience activities, social ability test(Pease et al, 1997) were carried out twice for testing the effects of forest experience activities on sociality. The reliability of sociality test was verified by Cronbach alpha test firstly. For analyzing subjects' responses statistically, sociality scores before and after forest experience activities were compared by using matching sample t-test(Paired Sample t-test), and general characteristics of subjects were analyzed by descriptive statistics. Results of analysis showed that forest experience activities improved children's autonomy, cooperativity, social interaction, and perspective taking ability. In conclusion, forest experience activities were very effective in the development of children's sociality and various forest experience activities should be developed to improve children's sociality.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.