TV 뮤지컬 드라마 제작을 위한 시각적 표현기법 연구
본 연구는 TV드라마 방송을 기본 매체로 하는 ‘뮤지컬 드라마’의 프로덕션 디자인을 위한 시각 표현 방법 연구이다.
‘뮤지컬’은 ‘연극’에 비해 시각적 효과가 강한 강점을 지니고 있으며, 춤과 음악은 대중음악 장르와 결합이 용이하다. 시대를 막론하고 대중예술로서 사랑 받는 장르적 특성은 원작을 영화화하는‘뮤지컬 영화’와의 매체전환으로 연결되고, 시대에 따라 스크린과 극장을 오가며 자유롭...
TV 뮤지컬 드라마 제작을 위한 시각적 표현기법 연구
본 연구는 TV드라마 방송을 기본 매체로 하는 ‘뮤지컬 드라마’의 프로덕션 디자인을 위한 시각 표현 방법 연구이다.
‘뮤지컬’은 ‘연극’에 비해 시각적 효과가 강한 강점을 지니고 있으며, 춤과 음악은 대중음악 장르와 결합이 용이하다. 시대를 막론하고 대중예술로서 사랑 받는 장르적 특성은 원작을 영화화하는‘뮤지컬 영화’와의 매체전환으로 연결되고, 시대에 따라 스크린과 극장을 오가며 자유롭게 리메이크 되거나 재공연 되어 진다. ‘뮤지컬 영화’는 그 시각표현에 있어‘공연예술’과 ‘영상예술’의 차이점을 보이며 새로운 예술 장르로 인정받고 있다.
1장에서 연구의 목적과 대상, 방법을 제시한다.
2장에서는 ‘뮤지컬 드라마’제작에 앞서 뮤지컬과 뮤지컬 영화, 뮤지컬 드라마에 대한 장르적 특성을 이해하기 위한 선행 연구의 진행과 공연물로서의 ‘뮤지컬’이 영상물로서의 ‘뮤지컬 영화’로 매체전환 되면서 시도되는 표현 기법과 차이점에 대한 이해를 위한 연구를 진행 한다.
그리고 ‘뮤지컬 영화’에서 ‘뮤지컬 드라마’로 매체가 전환되는 과정에서 발생되는 문제점과 시각표현의 차이점을 분석하고, 한국 뮤지컬 영화와 드라마의 현재 사례를 파악하며 실패 요인을 도출한다.
3장에서는 ‘뮤지컬 영화’의 시각표현 방법을 ‘사실’, ‘상징’, ‘연극’, ‘리듬’으로 분류하여 표현 방법의 이론적 근거와 작품 사례를 통해 ‘뮤지컬 드라마’에 적용할 토대를 다진다.
4장에서는 3장에서 분석한 시각표현을 적용한 <‘뮤지컬 드라마’ 아사달>의 시각표현 계획을 수립하고 적용한다.
시각표현 연구에 있어 영화와 연극 자료들을 사례로 사용하며, 영화의 시각표현 참고 자료는 뮤지컬 영화에 한정짓지 않고 연극적이거나 뮤지컬 적 요소를 지닌 작품도 포함한다.
본 연구는 완료되지 않은 작품을 주제로 하기 때문에 완성된 제작의 형태를 제시할 수 없는 한계를 지닌다. 그러나 뮤지컬 드라마 <아사달> 제작을 위한 뮤지컬-뮤지컬 영화-뮤지컬 드라마 전반에 관한 연구를 통해 뮤지컬 드라마를 제작하기 위한 방향을 설정하고, 완성도 높은 시각표현 방법을 찾아보고자 한다.
TV 뮤지컬 드라마 제작을 위한 시각적 표현기법 연구
본 연구는 TV드라마 방송을 기본 매체로 하는 ‘뮤지컬 드라마’의 프로덕션 디자인을 위한 시각 표현 방법 연구이다.
‘뮤지컬’은 ‘연극’에 비해 시각적 효과가 강한 강점을 지니고 있으며, 춤과 음악은 대중음악 장르와 결합이 용이하다. 시대를 막론하고 대중예술로서 사랑 받는 장르적 특성은 원작을 영화화하는‘뮤지컬 영화’와의 매체전환으로 연결되고, 시대에 따라 스크린과 극장을 오가며 자유롭게 리메이크 되거나 재공연 되어 진다. ‘뮤지컬 영화’는 그 시각표현에 있어‘공연예술’과 ‘영상예술’의 차이점을 보이며 새로운 예술 장르로 인정받고 있다.
1장에서 연구의 목적과 대상, 방법을 제시한다.
2장에서는 ‘뮤지컬 드라마’제작에 앞서 뮤지컬과 뮤지컬 영화, 뮤지컬 드라마에 대한 장르적 특성을 이해하기 위한 선행 연구의 진행과 공연물로서의 ‘뮤지컬’이 영상물로서의 ‘뮤지컬 영화’로 매체전환 되면서 시도되는 표현 기법과 차이점에 대한 이해를 위한 연구를 진행 한다.
그리고 ‘뮤지컬 영화’에서 ‘뮤지컬 드라마’로 매체가 전환되는 과정에서 발생되는 문제점과 시각표현의 차이점을 분석하고, 한국 뮤지컬 영화와 드라마의 현재 사례를 파악하며 실패 요인을 도출한다.
3장에서는 ‘뮤지컬 영화’의 시각표현 방법을 ‘사실’, ‘상징’, ‘연극’, ‘리듬’으로 분류하여 표현 방법의 이론적 근거와 작품 사례를 통해 ‘뮤지컬 드라마’에 적용할 토대를 다진다.
4장에서는 3장에서 분석한 시각표현을 적용한 <‘뮤지컬 드라마’ 아사달>의 시각표현 계획을 수립하고 적용한다.
시각표현 연구에 있어 영화와 연극 자료들을 사례로 사용하며, 영화의 시각표현 참고 자료는 뮤지컬 영화에 한정짓지 않고 연극적이거나 뮤지컬 적 요소를 지닌 작품도 포함한다.
본 연구는 완료되지 않은 작품을 주제로 하기 때문에 완성된 제작의 형태를 제시할 수 없는 한계를 지닌다. 그러나 뮤지컬 드라마 <아사달> 제작을 위한 뮤지컬-뮤지컬 영화-뮤지컬 드라마 전반에 관한 연구를 통해 뮤지컬 드라마를 제작하기 위한 방향을 설정하고, 완성도 높은 시각표현 방법을 찾아보고자 한다.
A Study on Visual Expression Methods for the Production of TV Musical Drama
The study deals with visual presentation methods for production of a musical drama for mainly television broadcasting. Compared to a theater drama, a musical is grander in visual presentation, and its dance and music eleme...
A Study on Visual Expression Methods for the Production of TV Musical Drama
The study deals with visual presentation methods for production of a musical drama for mainly television broadcasting. Compared to a theater drama, a musical is grander in visual presentation, and its dance and music elements readily incorporate popular music genres. Since the musicals have been loved by the popular mass all times, theater musicals have always been freely adopted for movie versions, making the same musicals remade and reproduced on both stage and movie screens. 'Musical movies' however differ from theater art or visual art in visual presentation, which makes it its own unique art genre.
Chapter 1 presents the purpose, subject, and method of the study. Chapter 2 illustrates the pilot study conducted prior to the production of a 'musical drama' for the purpose of understanding genre characteristics of musicals, musical films, and musical dramas and the visual presentation methods employed as theater musicals are adopted for musical films and the differences in methods for the two different genres. It also analyzes the problems and differences in visual presentation that can occur as musical movies are adopted for musical dramas, and offers factors for failure through some examples in Korean musical movies and dramas.
Chapter 3 presents a foundation to apply in musical dramas through offering theoretical rationale for dividing visual presentation methods in categories of 'facts,' 'symbols,' 'plays,' and 'rhythm', and by illustrating this through examples of some actual musical works.
Chapter 4 establishes and applies a visual presentation method plan for the musical drama 'Asadal' by utilizing the visual presentation analyzed in chapter 3.
In conducting visual presentation study, movies and theater productions were used as examples, and the research materials for visual presentations in movies were not limited to musical movies but included works that are theatrical or contains musical elements.
The study is limited in some degrees since it deals with a work that has not been completed and thus done without presenting the full production. But the aim is to set directions for productions through a study on musical-musical movie-musical drama for 'Asadal' and therefore contribute to developing higher quality visual presentation methods.
A Study on Visual Expression Methods for the Production of TV Musical Drama
The study deals with visual presentation methods for production of a musical drama for mainly television broadcasting. Compared to a theater drama, a musical is grander in visual presentation, and its dance and music elements readily incorporate popular music genres. Since the musicals have been loved by the popular mass all times, theater musicals have always been freely adopted for movie versions, making the same musicals remade and reproduced on both stage and movie screens. 'Musical movies' however differ from theater art or visual art in visual presentation, which makes it its own unique art genre.
Chapter 1 presents the purpose, subject, and method of the study. Chapter 2 illustrates the pilot study conducted prior to the production of a 'musical drama' for the purpose of understanding genre characteristics of musicals, musical films, and musical dramas and the visual presentation methods employed as theater musicals are adopted for musical films and the differences in methods for the two different genres. It also analyzes the problems and differences in visual presentation that can occur as musical movies are adopted for musical dramas, and offers factors for failure through some examples in Korean musical movies and dramas.
Chapter 3 presents a foundation to apply in musical dramas through offering theoretical rationale for dividing visual presentation methods in categories of 'facts,' 'symbols,' 'plays,' and 'rhythm', and by illustrating this through examples of some actual musical works.
Chapter 4 establishes and applies a visual presentation method plan for the musical drama 'Asadal' by utilizing the visual presentation analyzed in chapter 3.
In conducting visual presentation study, movies and theater productions were used as examples, and the research materials for visual presentations in movies were not limited to musical movies but included works that are theatrical or contains musical elements.
The study is limited in some degrees since it deals with a work that has not been completed and thus done without presenting the full production. But the aim is to set directions for productions through a study on musical-musical movie-musical drama for 'Asadal' and therefore contribute to developing higher quality visual presentation methods.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.