[학위논문]치료놀이 집단상담 프로그램이 한부모가족의 모-자녀 상호작용 증진에 미치는 효과성 : 어머니의 양육스트레스 및 유아의 자아지각을 중심으로 The Effect of Group Theraplay Program of Promoting Mother and Child Interaction in Single-parent Families : Focusing on Mother's Parenting Stress and Children's Self-perception원문보기
국 문 요 약
치료놀이 집단상담 프로그램이 한부모가족의 모-자녀 상호작용 증진에 미치는 효과성
-어머니의 양육스트레스 및 유아의 자아지각을 중심으로-
본 연구는 한부모가족 모-자녀의 상호작용을 증진시키고 어머니의 양육스트레스 감소 및 유아의 긍정적인 자아지각 향상을 목표로 치료놀이 집단상담 프로그램을 구성하고 한부모가족 모-자녀에 대한 효과적인 개입방법을 제시하는 데 목적이 있다.
이를 위하여 서울시 4개구 소재의 한부모가족지원센터에서 모-자녀 관계에 어려움을 보이는 한부모가족 모-자녀 12쌍을 대상으로 연구를 실시하였다. 실험집단과 비교집단을 각 6쌍으로 나누고 실험집단은 한부모가족지원센터 내의 집단상담실에서 주 1회 60~70분씩 10주에 걸쳐 총 10회기의 치료놀이 집단상담 프로그램을 진행하였다.
본 연구의 효과성을 검증하기 위해 ...
국 문 요 약
치료놀이 집단상담 프로그램이 한부모가족의 모-자녀 상호작용 증진에 미치는 효과성
-어머니의 양육스트레스 및 유아의 자아지각을 중심으로-
본 연구는 한부모가족 모-자녀의 상호작용을 증진시키고 어머니의 양육스트레스 감소 및 유아의 긍정적인 자아지각 향상을 목표로 치료놀이 집단상담 프로그램을 구성하고 한부모가족 모-자녀에 대한 효과적인 개입방법을 제시하는 데 목적이 있다.
이를 위하여 서울시 4개구 소재의 한부모가족지원센터에서 모-자녀 관계에 어려움을 보이는 한부모가족 모-자녀 12쌍을 대상으로 연구를 실시하였다. 실험집단과 비교집단을 각 6쌍으로 나누고 실험집단은 한부모가족지원센터 내의 집단상담실에서 주 1회 60~70분씩 10주에 걸쳐 총 10회기의 치료놀이 집단상담 프로그램을 진행하였다.
본 연구의 효과성을 검증하기 위해 양적 분석과 질적 분석을 실시하였다. 양적 분석으로는 SPSS 18.0프로그램을 이용하였으며, 실험집단과 비교집단의 동질성 여부는 비모수 통계인 만-휘트니 U검증(Mann-Whitney U test)을 실시하였고, 어머니의 양육스트레스와 유아의 자아지각의 사전-사후 검사 간의 차이를 알아보기 위해 비모수 통계인 Wilcoxon의 짝을 이룬 부호 순위 검증(Wilcoxon Signed-Ranks Test)을 이용하여 통계 처리 하였다. 질적 분석으로는 Colaizzi(1978)의 연구방법에 따라 자료를 처리하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 치료놀이 집단상담 프로그램은 한부모가족 어머니의 양육스트레스를 감소시킨다. 본 연구의 실험집단에 참여한 어머니의 양육스트레스는 비교집단과는 달리 사전‧사후 검사에서 통계적으로 유의미한 차이를 보였다.
둘째, 치료놀이 집단상담 프로그램은 한부모가족 유아의 또래수용에 대해 긍정적으로 변화시킨다. 유아의 자아지각 하위요인 중 또래수용은 비교집단과 다르게 실험집단에 참여한 유아의 자아지각 사전‧사후 검사에서 통계적으로 유의미한 차이를 보였다.
셋째, 치료놀이 집단상담 프로그램은 한부모가족 유아의 어머니수용에 대해 긍정적으로 변화시킨다. 실험집단에 참여한 유아는 유아의 자아지각 하위요인 중 어머니수용에 있어 사전‧사후 검사에서 비교집단과는 달리 통계적으로 유의미한 차이를 보였다.
넷째, 치료놀이 집단상담 프로그램은 한부모가족 유아의 인지능력과 신체능력에 영향을 미치지 않는다. 실험집단과 비교집단 모두 유아의 자아지각 하위요인 중 인지능력과 신체능력의 사전‧사후 검사에서 통계적으로 유의미한 차이를 보이지 않았다.
다섯째, 치료놀이 집단상담 프로그램은 한부모가족 모-자녀 상호작용을 증진시킨다. 본 연구의 실험집단에 참여한 한부모가족 모-자녀는 상담이 진행되면서 서로에게 긍정적인 인식과 더불어 눈 맞춤과 부드러운 신체접촉이 증가하였으며 의사소통이 바람직한 방향으로 증진되었다.
여섯째, 치료놀이 집단상담 프로그램에 참여한 한부모가족 모-자녀는 '개인 내적인 변화', '관계적인 변화' 그리고 '일부 부정적인 경험' 을 경험한다. 본 프로그램에 참여한 모-자녀의 경험은 질적 분석을 통해 '개인 내적인 변화', '관계적인 변화' 그리고 '일부 부정적인 경험'이라는 3개의 범주와 함께 8개의 주제와 35개의 하위주제로 도출되었다. 이러한 상호작용 변화의 치료적 요인으로는 '어머니 또는 자너에 대한 새로운 부분을 알게 되었고 관심이 생김', '함께 놀이하는 즐거움을 느낌', '긍정적인 시각을 갖게 됨', '자발적 의지', '놀이를 통하여 스트레스가 풀림', '놀이에 대한 자신감이 생김', '다른 가족을 보면서 힘을 얻음'이 있다.
본 연구는 한부모가족의 가족구성원인 모-자녀를 모두 참여시키는 것이 서로에게 긍정적인 영향을 미친다는 효과를 입증하였다는 점, 유아기 자녀를 둔 가족에게 가족상담을 실시함에 있어 치료놀이라는 매체 활용의 가능성을 보여주었다는 점, 치료놀이 집단상담 프로그램이 모-자녀의 건강하고 바람직한 상호작용 증진을 촉진시켰다는 점, 가족상담에서 치료놀이를 활용한 프로그램을 개발하고 실시하는 데 기초자료를 제공하였다는 것에 의의가 있다.
국 문 요 약
치료놀이 집단상담 프로그램이 한부모가족의 모-자녀 상호작용 증진에 미치는 효과성
-어머니의 양육스트레스 및 유아의 자아지각을 중심으로-
본 연구는 한부모가족 모-자녀의 상호작용을 증진시키고 어머니의 양육스트레스 감소 및 유아의 긍정적인 자아지각 향상을 목표로 치료놀이 집단상담 프로그램을 구성하고 한부모가족 모-자녀에 대한 효과적인 개입방법을 제시하는 데 목적이 있다.
이를 위하여 서울시 4개구 소재의 한부모가족지원센터에서 모-자녀 관계에 어려움을 보이는 한부모가족 모-자녀 12쌍을 대상으로 연구를 실시하였다. 실험집단과 비교집단을 각 6쌍으로 나누고 실험집단은 한부모가족지원센터 내의 집단상담실에서 주 1회 60~70분씩 10주에 걸쳐 총 10회기의 치료놀이 집단상담 프로그램을 진행하였다.
본 연구의 효과성을 검증하기 위해 양적 분석과 질적 분석을 실시하였다. 양적 분석으로는 SPSS 18.0프로그램을 이용하였으며, 실험집단과 비교집단의 동질성 여부는 비모수 통계인 만-휘트니 U검증(Mann-Whitney U test)을 실시하였고, 어머니의 양육스트레스와 유아의 자아지각의 사전-사후 검사 간의 차이를 알아보기 위해 비모수 통계인 Wilcoxon의 짝을 이룬 부호 순위 검증(Wilcoxon Signed-Ranks Test)을 이용하여 통계 처리 하였다. 질적 분석으로는 Colaizzi(1978)의 연구방법에 따라 자료를 처리하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 치료놀이 집단상담 프로그램은 한부모가족 어머니의 양육스트레스를 감소시킨다. 본 연구의 실험집단에 참여한 어머니의 양육스트레스는 비교집단과는 달리 사전‧사후 검사에서 통계적으로 유의미한 차이를 보였다.
둘째, 치료놀이 집단상담 프로그램은 한부모가족 유아의 또래수용에 대해 긍정적으로 변화시킨다. 유아의 자아지각 하위요인 중 또래수용은 비교집단과 다르게 실험집단에 참여한 유아의 자아지각 사전‧사후 검사에서 통계적으로 유의미한 차이를 보였다.
셋째, 치료놀이 집단상담 프로그램은 한부모가족 유아의 어머니수용에 대해 긍정적으로 변화시킨다. 실험집단에 참여한 유아는 유아의 자아지각 하위요인 중 어머니수용에 있어 사전‧사후 검사에서 비교집단과는 달리 통계적으로 유의미한 차이를 보였다.
넷째, 치료놀이 집단상담 프로그램은 한부모가족 유아의 인지능력과 신체능력에 영향을 미치지 않는다. 실험집단과 비교집단 모두 유아의 자아지각 하위요인 중 인지능력과 신체능력의 사전‧사후 검사에서 통계적으로 유의미한 차이를 보이지 않았다.
다섯째, 치료놀이 집단상담 프로그램은 한부모가족 모-자녀 상호작용을 증진시킨다. 본 연구의 실험집단에 참여한 한부모가족 모-자녀는 상담이 진행되면서 서로에게 긍정적인 인식과 더불어 눈 맞춤과 부드러운 신체접촉이 증가하였으며 의사소통이 바람직한 방향으로 증진되었다.
여섯째, 치료놀이 집단상담 프로그램에 참여한 한부모가족 모-자녀는 '개인 내적인 변화', '관계적인 변화' 그리고 '일부 부정적인 경험' 을 경험한다. 본 프로그램에 참여한 모-자녀의 경험은 질적 분석을 통해 '개인 내적인 변화', '관계적인 변화' 그리고 '일부 부정적인 경험'이라는 3개의 범주와 함께 8개의 주제와 35개의 하위주제로 도출되었다. 이러한 상호작용 변화의 치료적 요인으로는 '어머니 또는 자너에 대한 새로운 부분을 알게 되었고 관심이 생김', '함께 놀이하는 즐거움을 느낌', '긍정적인 시각을 갖게 됨', '자발적 의지', '놀이를 통하여 스트레스가 풀림', '놀이에 대한 자신감이 생김', '다른 가족을 보면서 힘을 얻음'이 있다.
본 연구는 한부모가족의 가족구성원인 모-자녀를 모두 참여시키는 것이 서로에게 긍정적인 영향을 미친다는 효과를 입증하였다는 점, 유아기 자녀를 둔 가족에게 가족상담을 실시함에 있어 치료놀이라는 매체 활용의 가능성을 보여주었다는 점, 치료놀이 집단상담 프로그램이 모-자녀의 건강하고 바람직한 상호작용 증진을 촉진시켰다는 점, 가족상담에서 치료놀이를 활용한 프로그램을 개발하고 실시하는 데 기초자료를 제공하였다는 것에 의의가 있다.
ABSTRACT
The Effect of Group Theraplay Program of Promoting Mother and Child Interaction in Single-parent Families.
-Forcusing on Mother's Parenting Stress and Children's Self-perception-
jin, hyo jye
Dept. of Family We...
ABSTRACT
The Effect of Group Theraplay Program of Promoting Mother and Child Interaction in Single-parent Families.
-Forcusing on Mother's Parenting Stress and Children's Self-perception-
jin, hyo jye
Dept. of Family Welfare
The Graduate School
Sangmyung University
The purpose of this study was to design the theraplay group counseling program and present the method for effective intervention with mother and child of single-parent families in order to help promote interaction between mother and child in single-parent families and ensure reduction in mothers' parenting stress and improvement of children's positive self-perception.
For that, 12 pairs of mother and child in single-parent families were researched who showed difficulty in mother and child relationship in single-parent family support centers located at 4 districts of Seoul. The experimental group and control group were divided into 6 pairs each. The theraplay group counseling program was implemented for the experimental group in the group counseling room of single-parent family support center with a total of 10 sessions for the duration of 10 weeks with each weekly session lasting 60 to 70 minutes.
To validate the effectiveness of this study, the quantitative analysis and qualitative analysis were conducted. The quantitative analysis was performed using the SPSS 18.0 Program. The Mann-Whitney U test, the non-parametric statistics, was conducted to determine the homogeneity of experimental group and control group. To determine the difference in the results of pre and post-test of parenting stress and children's self-perception, the Wilcoxon Signed-Ranks Test, the non-parametric statistics, was conducted for statistical processing. The qualitative analysis was carried out based on the research methodology of Colaizzi(1978).
The results of this study were as follows:
First, the theraplay group counseling program mitigated the parenting stress of mothers in single-parent families. The parenting stress of mothers who participated in the experimental group of this study showed statistically significant difference in the pre and post-test, unlike the control group.
Second, the theraplay group counseling program brought a positive change to the peer acceptance of children in single-parent families. The peer acceptance, one of the sub-factors associated with children's self-perception, showed statistically significant difference in pre and post-test of self-perception among the children who participated in experimental group, unlike the control group.
Third, the theraplay group counseling program resulted in a positive change in the acceptance of mothers by the children in single-parent families. Children who participated in experimental group showed statistically significant difference in the pre and post-test that investigated the acceptance of mothers, one of the sub-factors associated with children's self-perception, unlike the control group.
Fourth, the theraplay group counseling program did not have any influence on the cognitive ability and physical ability of children in single-parent families. Both experimental group and control group did not show any statistically significant difference in the pre and post-test of the cognitive ability and physical ability, one of the sub-factors associated with children's self-perception.
Fifth, theraplay group counseling program increased the interaction between mother and child in single-parent families. The mother and child in single-parent families, who participated in experimental group, showed an increase in eye contact and soft physical contact with each other, along with positive perception towards each other, as the counseling made progressed, suggesting that the communication developed in a desirable way.
Sixth, the mother and child in single-parent families, who participated in theraplay group counseling program, had experience with personal internal change and relational change and encountered some negative experience. The experience of mothers and children who participated in this program were classified into 8 themes and 35 sub-themes, along with 3 categories such as personal internal change, relational change, and some negative experience, based on qualitative analysis. The therapeutic elements associated with such changes in interaction included the realization of new aspects related to mother or children and attention to such aspects, feeling of pleasure from playing together, adoption of positive perspective, spontaneous intention, relief of stress through the play, confidence in the play, self-encouragement based on the observation of other families, etc.
This study is meaningful as it validated the positive effect on mother and child in single-parent families when both participated in theraplay group counseling program and presented the possibility of using the media called 'theraplay' in the implementation of family counseling for families with offspring in child period, and furthermore, substantiated that healthy and desirable interaction between mother and child in theraplay group was promoted by the theraplay group counseling program, and would provide basic data for the development and implementation of programs using the theraplay for family counseling.
Key words: mother and child interaction, single-parent families, child, Theraplay, Parenting Stress, Children's Self-perception, Program, Effect
ABSTRACT
The Effect of Group Theraplay Program of Promoting Mother and Child Interaction in Single-parent Families.
-Forcusing on Mother's Parenting Stress and Children's Self-perception-
jin, hyo jye
Dept. of Family Welfare
The Graduate School
Sangmyung University
The purpose of this study was to design the theraplay group counseling program and present the method for effective intervention with mother and child of single-parent families in order to help promote interaction between mother and child in single-parent families and ensure reduction in mothers' parenting stress and improvement of children's positive self-perception.
For that, 12 pairs of mother and child in single-parent families were researched who showed difficulty in mother and child relationship in single-parent family support centers located at 4 districts of Seoul. The experimental group and control group were divided into 6 pairs each. The theraplay group counseling program was implemented for the experimental group in the group counseling room of single-parent family support center with a total of 10 sessions for the duration of 10 weeks with each weekly session lasting 60 to 70 minutes.
To validate the effectiveness of this study, the quantitative analysis and qualitative analysis were conducted. The quantitative analysis was performed using the SPSS 18.0 Program. The Mann-Whitney U test, the non-parametric statistics, was conducted to determine the homogeneity of experimental group and control group. To determine the difference in the results of pre and post-test of parenting stress and children's self-perception, the Wilcoxon Signed-Ranks Test, the non-parametric statistics, was conducted for statistical processing. The qualitative analysis was carried out based on the research methodology of Colaizzi(1978).
The results of this study were as follows:
First, the theraplay group counseling program mitigated the parenting stress of mothers in single-parent families. The parenting stress of mothers who participated in the experimental group of this study showed statistically significant difference in the pre and post-test, unlike the control group.
Second, the theraplay group counseling program brought a positive change to the peer acceptance of children in single-parent families. The peer acceptance, one of the sub-factors associated with children's self-perception, showed statistically significant difference in pre and post-test of self-perception among the children who participated in experimental group, unlike the control group.
Third, the theraplay group counseling program resulted in a positive change in the acceptance of mothers by the children in single-parent families. Children who participated in experimental group showed statistically significant difference in the pre and post-test that investigated the acceptance of mothers, one of the sub-factors associated with children's self-perception, unlike the control group.
Fourth, the theraplay group counseling program did not have any influence on the cognitive ability and physical ability of children in single-parent families. Both experimental group and control group did not show any statistically significant difference in the pre and post-test of the cognitive ability and physical ability, one of the sub-factors associated with children's self-perception.
Fifth, theraplay group counseling program increased the interaction between mother and child in single-parent families. The mother and child in single-parent families, who participated in experimental group, showed an increase in eye contact and soft physical contact with each other, along with positive perception towards each other, as the counseling made progressed, suggesting that the communication developed in a desirable way.
Sixth, the mother and child in single-parent families, who participated in theraplay group counseling program, had experience with personal internal change and relational change and encountered some negative experience. The experience of mothers and children who participated in this program were classified into 8 themes and 35 sub-themes, along with 3 categories such as personal internal change, relational change, and some negative experience, based on qualitative analysis. The therapeutic elements associated with such changes in interaction included the realization of new aspects related to mother or children and attention to such aspects, feeling of pleasure from playing together, adoption of positive perspective, spontaneous intention, relief of stress through the play, confidence in the play, self-encouragement based on the observation of other families, etc.
This study is meaningful as it validated the positive effect on mother and child in single-parent families when both participated in theraplay group counseling program and presented the possibility of using the media called 'theraplay' in the implementation of family counseling for families with offspring in child period, and furthermore, substantiated that healthy and desirable interaction between mother and child in theraplay group was promoted by the theraplay group counseling program, and would provide basic data for the development and implementation of programs using the theraplay for family counseling.
Key words: mother and child interaction, single-parent families, child, Theraplay, Parenting Stress, Children's Self-perception, Program, Effect
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