본 연구는 영아교사의 안전교육 실태와 인식에 대한 조사와 분석을 통하여 교사들의 안전인식을 높이고 영아의 수준에 맞는 효율적인 안전교육의 방안을 제시하는데 목적이 있다. 이와 같은 목적을 위해 다음과 같이 연구 문제를 설정하였다. 연구문제 1. 영아교사의 변인(시설유형, 보육경력, 담당연령, 안전교육연수)에 따른 안전교육 실태 및 안전교육 방법은 어떠한가? 1-1. 영아교사의 변인(시설유형, 보육경력, 담당연령, 안전교육연수)에 따른 안전교육 실태는 어떠한가? 1-2. 안전교육방법과 안전교육 시간 및 횟수는 어떠한가? 2. 영아교사의 변인(시설유형, 보육경력, 담당연령, 안전교육연수)에 따른 안전교육에 대한 인식 및 안전교육내용의 필요정도는 어떠한가? 2-1. 영아교사의 변인(시설유형, 보육경력, 담당연령, 안전교육연수)에 따른 안전교육에 대한 인식은 어떠한가? 2-2. 안전교육내용 중 영아에게 필요한 정도는 어떠한가? 본 연구는 광주광역시 5개구에 소재한 국공립 어린이집, 법인어린이집, 민간 어린이집 및 가정 어린이집에 근무하고 있는 영아교사 300명을 대상으로 하였다. 연구도구는 장소영(2011)의 “영아대상 보육시설의 안전사고 및 안전교육의 실태와 개선방안에 관한 연구”에서 사용한 설문지를 본 연구의 목적에 맞게 수정 ․ 보완하여 사용하였다. 자료처리는 ...
본 연구는 영아교사의 안전교육 실태와 인식에 대한 조사와 분석을 통하여 교사들의 안전인식을 높이고 영아의 수준에 맞는 효율적인 안전교육의 방안을 제시하는데 목적이 있다. 이와 같은 목적을 위해 다음과 같이 연구 문제를 설정하였다. 연구문제 1. 영아교사의 변인(시설유형, 보육경력, 담당연령, 안전교육연수)에 따른 안전교육 실태 및 안전교육 방법은 어떠한가? 1-1. 영아교사의 변인(시설유형, 보육경력, 담당연령, 안전교육연수)에 따른 안전교육 실태는 어떠한가? 1-2. 안전교육방법과 안전교육 시간 및 횟수는 어떠한가? 2. 영아교사의 변인(시설유형, 보육경력, 담당연령, 안전교육연수)에 따른 안전교육에 대한 인식 및 안전교육내용의 필요정도는 어떠한가? 2-1. 영아교사의 변인(시설유형, 보육경력, 담당연령, 안전교육연수)에 따른 안전교육에 대한 인식은 어떠한가? 2-2. 안전교육내용 중 영아에게 필요한 정도는 어떠한가? 본 연구는 광주광역시 5개구에 소재한 국공립 어린이집, 법인어린이집, 민간 어린이집 및 가정 어린이집에 근무하고 있는 영아교사 300명을 대상으로 하였다. 연구도구는 장소영(2011)의 “영아대상 보육시설의 안전사고 및 안전교육의 실태와 개선방안에 관한 연구”에서 사용한 설문지를 본 연구의 목적에 맞게 수정 ․ 보완하여 사용하였다. 자료처리는 SPSSWIN 15.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 연구대상의 일반적인 사항, 안전교육 실태, 안전교육방법과 안전교육 시간 및 횟수, 안전교육내용 중 영아에게 필요한 정도에 대해 빈도, 백분율, 평균, 표준편차와 같은 기술통계방법을 사용하였고 시설 유형 ․ 담당연령, 보육경력, 최근 1년 이내 안전교육에 관한 교육 경험에 따른 안전교육 실태의 차이를 알아보기 위해 t-test, One way Anova를 사용하였다. 또한 영아안전교육에 대한 인식의 차이를 살펴보기 위하여 집단 간의 차이 검증인 교차분석을 실시하였다. 본 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 어린이집에서의 영아안전교육의 실태는 안전교육 계획이 수립되어 있고, 시간에 맞춰 안전교육이 이뤄지고 있으며 매월 소방(비상대피)훈련은 잘 이뤄지고 있었다. 그러나 안전교육을 위한 교재 및 교구확보와 활용에서는 낮은 점수를 보였다. 시설유형별 안전교육 실태는 시설 유형이 가정어린이집이 많은 항목에서 가장 높게 나타났다. 다음으로 최근 1년 이내 안전교육에 관한 교육 경험이 없는 집단보다 교육 경험이 있는 집단이 대부분의 항목에서 더 높은 점수를 보였다. 다음으로 보육경력이 3-5년 이상의 집단이 모든 항목에서 더 높은 점수를 보였으며 담당 연령에 따라서는 통계적으로 유의한 차이를 보이지 않았다. 둘째, 안전교육 방법과 안전교육 시간 및 횟수에 대한 조사에서 안전교육 시간은 모두의 경우에서 1개월 1회 이상이 과반수 가까이 되었으며 안전교육 1회 실시 시간에 대해서는 10분-20분 이내가, 안전교육 시 가장 많이 활용한 교육방법은 시청각 교육이 가장 높게 나타났다. 셋째, 영아교사의 영아안전교육에 대한 인식에서 아동복지법에 안전교육 기준을 조금 알고 있다가 과반 수 이상 나타났으며, 영아를 대상으로 안전교육을 전개함에 있어 영유아 개인의 특성을 가장 중요하게 고려해야 한다는 응답이 과반 수 이상 나타났다. 다음으로 안전교육이 가능한 연령은 만 1세가 과반수 가까이 되었으며, 영아에게 안전교육을 실시함의 어려움은 영아를 대상으로 하는 교육자체의 어려움이 과반 수 이상으로 나타났으며 시설 유형에 따라서는 국공립어린이집은 자료부족 때문에 어렵다는 응답이 타 시설 유형보다 더 높게 나타났고, 담당 연령이 높을수록 자료부족 때문에 어렵다는 응답이 높게 나타났다. 최근 1년 이내 안전교육에 연수유무에 따라서는 교육 경험이 있는 집단은 자료부족 때문에 어렵다는 응답이 더 높게 나타났고 반면에 교육 경험이 없는 집단은 영아를 대상으로 하는 교육자체의 어려움이라는 응답이 높게 나타났다. 다음으로 영아를 대상으로 하는 안전교육은 부모와 교사가 함께 해야 한다는 것이 바람직하다’라는 응답이 가장 많았으며 영아를 대상으로 하는 안전교육에 시청각 자료를 가장 많이 사용한다고 나타났다. 다음은 영아를 위한 안전교재 개발이 필요하며 보육경력이 길수록 영아를 위한 안전교재 개발이 매우 필요하다는 응답이 높게 나타났다. 다음으로 영아를 대상으로 하는 안전교육의 적당한 실시횟수로는 한 달에 1-2회가 대부분을 차지하였고, 최근 1년 이내 안전교육에 관한 교육 연수 유무에 따라서는 교육 경험이 있는 집단은 일주일에 1-2회가 적당하다는 응답이 높게 나타났고 반면에 교육 경험이 없는 집단은 한 달에 1-2회가 적당하다는 응답이 더 높게 나타났다. 다음으로 영아들에게 가장 중요하다고 생각되는 항목으로 생활안전이 과반수 가까이 나타났으며 보육경력에 따라서는 보육경력이 짧을수록 생활안전이 가장 중요하다는 응답이 높게 나타났다. 담당 연령에 따라서는 만 0세를 담당하는 집단은 교통안전, 만 1세를 담당하는 집단은 생활안전, 만 2세를
본 연구는 영아교사의 안전교육 실태와 인식에 대한 조사와 분석을 통하여 교사들의 안전인식을 높이고 영아의 수준에 맞는 효율적인 안전교육의 방안을 제시하는데 목적이 있다. 이와 같은 목적을 위해 다음과 같이 연구 문제를 설정하였다. 연구문제 1. 영아교사의 변인(시설유형, 보육경력, 담당연령, 안전교육연수)에 따른 안전교육 실태 및 안전교육 방법은 어떠한가? 1-1. 영아교사의 변인(시설유형, 보육경력, 담당연령, 안전교육연수)에 따른 안전교육 실태는 어떠한가? 1-2. 안전교육방법과 안전교육 시간 및 횟수는 어떠한가? 2. 영아교사의 변인(시설유형, 보육경력, 담당연령, 안전교육연수)에 따른 안전교육에 대한 인식 및 안전교육내용의 필요정도는 어떠한가? 2-1. 영아교사의 변인(시설유형, 보육경력, 담당연령, 안전교육연수)에 따른 안전교육에 대한 인식은 어떠한가? 2-2. 안전교육내용 중 영아에게 필요한 정도는 어떠한가? 본 연구는 광주광역시 5개구에 소재한 국공립 어린이집, 법인어린이집, 민간 어린이집 및 가정 어린이집에 근무하고 있는 영아교사 300명을 대상으로 하였다. 연구도구는 장소영(2011)의 “영아대상 보육시설의 안전사고 및 안전교육의 실태와 개선방안에 관한 연구”에서 사용한 설문지를 본 연구의 목적에 맞게 수정 ․ 보완하여 사용하였다. 자료처리는 SPSS WIN 15.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 연구대상의 일반적인 사항, 안전교육 실태, 안전교육방법과 안전교육 시간 및 횟수, 안전교육내용 중 영아에게 필요한 정도에 대해 빈도, 백분율, 평균, 표준편차와 같은 기술통계방법을 사용하였고 시설 유형 ․ 담당연령, 보육경력, 최근 1년 이내 안전교육에 관한 교육 경험에 따른 안전교육 실태의 차이를 알아보기 위해 t-test, One way Anova를 사용하였다. 또한 영아안전교육에 대한 인식의 차이를 살펴보기 위하여 집단 간의 차이 검증인 교차분석을 실시하였다. 본 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 어린이집에서의 영아안전교육의 실태는 안전교육 계획이 수립되어 있고, 시간에 맞춰 안전교육이 이뤄지고 있으며 매월 소방(비상대피)훈련은 잘 이뤄지고 있었다. 그러나 안전교육을 위한 교재 및 교구확보와 활용에서는 낮은 점수를 보였다. 시설유형별 안전교육 실태는 시설 유형이 가정어린이집이 많은 항목에서 가장 높게 나타났다. 다음으로 최근 1년 이내 안전교육에 관한 교육 경험이 없는 집단보다 교육 경험이 있는 집단이 대부분의 항목에서 더 높은 점수를 보였다. 다음으로 보육경력이 3-5년 이상의 집단이 모든 항목에서 더 높은 점수를 보였으며 담당 연령에 따라서는 통계적으로 유의한 차이를 보이지 않았다. 둘째, 안전교육 방법과 안전교육 시간 및 횟수에 대한 조사에서 안전교육 시간은 모두의 경우에서 1개월 1회 이상이 과반수 가까이 되었으며 안전교육 1회 실시 시간에 대해서는 10분-20분 이내가, 안전교육 시 가장 많이 활용한 교육방법은 시청각 교육이 가장 높게 나타났다. 셋째, 영아교사의 영아안전교육에 대한 인식에서 아동복지법에 안전교육 기준을 조금 알고 있다가 과반 수 이상 나타났으며, 영아를 대상으로 안전교육을 전개함에 있어 영유아 개인의 특성을 가장 중요하게 고려해야 한다는 응답이 과반 수 이상 나타났다. 다음으로 안전교육이 가능한 연령은 만 1세가 과반수 가까이 되었으며, 영아에게 안전교육을 실시함의 어려움은 영아를 대상으로 하는 교육자체의 어려움이 과반 수 이상으로 나타났으며 시설 유형에 따라서는 국공립어린이집은 자료부족 때문에 어렵다는 응답이 타 시설 유형보다 더 높게 나타났고, 담당 연령이 높을수록 자료부족 때문에 어렵다는 응답이 높게 나타났다. 최근 1년 이내 안전교육에 연수유무에 따라서는 교육 경험이 있는 집단은 자료부족 때문에 어렵다는 응답이 더 높게 나타났고 반면에 교육 경험이 없는 집단은 영아를 대상으로 하는 교육자체의 어려움이라는 응답이 높게 나타났다. 다음으로 영아를 대상으로 하는 안전교육은 부모와 교사가 함께 해야 한다는 것이 바람직하다’라는 응답이 가장 많았으며 영아를 대상으로 하는 안전교육에 시청각 자료를 가장 많이 사용한다고 나타났다. 다음은 영아를 위한 안전교재 개발이 필요하며 보육경력이 길수록 영아를 위한 안전교재 개발이 매우 필요하다는 응답이 높게 나타났다. 다음으로 영아를 대상으로 하는 안전교육의 적당한 실시횟수로는 한 달에 1-2회가 대부분을 차지하였고, 최근 1년 이내 안전교육에 관한 교육 연수 유무에 따라서는 교육 경험이 있는 집단은 일주일에 1-2회가 적당하다는 응답이 높게 나타났고 반면에 교육 경험이 없는 집단은 한 달에 1-2회가 적당하다는 응답이 더 높게 나타났다. 다음으로 영아들에게 가장 중요하다고 생각되는 항목으로 생활안전이 과반수 가까이 나타났으며 보육경력에 따라서는 보육경력이 짧을수록 생활안전이 가장 중요하다는 응답이 높게 나타났다. 담당 연령에 따라서는 만 0세를 담당하는 집단은 교통안전, 만 1세를 담당하는 집단은 생활안전, 만 2세를
The purpose of this study is to raise teachers' awareness of safety awareness through the investigation and analysis on real state and safety education awareness of infant teachers and suggest the plan of effective safety education that is suitable for the level of infants. For such purpose, the res...
The purpose of this study is to raise teachers' awareness of safety awareness through the investigation and analysis on real state and safety education awareness of infant teachers and suggest the plan of effective safety education that is suitable for the level of infants. For such purpose, the research problems were set as followings. Research problem 1. How is the real state of safety education along the variables(type of facilities, career of nursery care, age in charge, safety education training) of infant teachers? 1-1. How is safety education method and time and number of safety education? Research problem 2. How is the awareness of safety education along variables(type of facilities, career of nursery care, age in charge, safety education training) of infant teachers? 2-1. How is the degree that is required for the infants out of safety education contents? This study targeted 300 infant teachers who work at national public daycare center, corporate daycare center, private daycare center and home daycare center located at 5 gu of Gwangju. The questionnaire used in 'real status of safety accidents at nursery facilities and safety education targeting infants' of So Young Jang(2011) were used for this study as the research tool after modification and supplementation. It was analyzed using SPSS(Statistical Package for the Social Science) WIN 15.0 for data processing. Technical statistical analysis such as frequency, percentage, average and standard deviation was used regarding the degree required for the infants out of generals of study subject, real state of safety education, safety education method and time & number of safety education and safety education contents, and t-test, One way Anova were used to check the difference of real state of safety education along type of facilities, age in charge, career of nursery care and experience of safety education within recent 1 year. And crosstabulation analysis that is the verification of difference between the groups to look into awareness difference regarding infants safety education. To summarize the results of the study, it is as followings. First, regarding real state of infant safety education at daycare center, safety education plan was set up, safety education carried out and fire training(emergency evacuation. But, the low score was shown in securing and using safety environment textbook and for safety education and education tool. Regarding real state of safety education for each facility type, facility type was shown most high at home daycare center and the group that has the experience of education showed the higher scores in most of questions regarding the difference along training of safety education within recent 1 year. After that, the group whose career of child-care is longer than 3-5 years showed the higher score and it did not show the statistical significance along the age in charge. Second, regarding time of safety education, taking it more than once a month reached the majority in most cases in the investigation of safety education method, time and number of safety education, and time ranging 10-20 minutes for one time of safety education showed the highest and audiovisual education showed the highest score as the education method that was used most frequently. Third, the answers of 'I know standard of safety education a little' of child welfare law regarding awareness and the one that said individual personality should be considered as most important when carrying out safety education targeting the infants reached the majority. Next, it appeared that the age that safety education can be done is over 1 year-old, the difficulty of the education itself targeting infants was shown in majority regarding the difficulty of performing safety education targeting them, the answer that national public daycare center felt more difficulty due to lack of data along type of facility than other facilities, the answers that it was difficult was shown if the age in charge was higher. Regarding safety education within recent 1 year, the group that has the experience of the education answered that it was difficult due to lack of data more frequently and, on the other hand, the group that do not has the experience of the education answered that they felt the difficulty of performing the education targeting the infants. After that, the most of them answered that safety education targeting infants is desirable if it should be done by their parents and teachers together and it appeared that audiovisual data were used mostly for safety education targeting infants. After that, it appeared that textbooks of safety required to be developed for infants and it would be so essential as the career of child-care gets longer. Regarding proper number of performing safety education targeting infants, 1-2 times a month took majority in most casts, the group that has the experience of education answered 1-2 times a week was proper in most cases regarding training of safety education, on the other hand, the group that does not have the experience of education answered 1-2 times a month would be proper in most cases. After that, it appeared that the item which is most important for infants was life safety in almost half a cases and life safety was most important as the career of child-case was shorter regarding the career. They answered that traffic safety was most important for the group that took in charge of infants whose ages were less 1 year, life safety for the group that took in charge of infants whose ages were 1 year and prevention of disappearance and kidnapping for the group that took in charge of infants whose ages were 2 years. After that, the prevention of sexual violence and child abuse was answered as most difficult item to teach the infants out of the contents of safety education and it was answered in most cases that they felt difficulty when they taught the prevention of disappearance, k
The purpose of this study is to raise teachers' awareness of safety awareness through the investigation and analysis on real state and safety education awareness of infant teachers and suggest the plan of effective safety education that is suitable for the level of infants. For such purpose, the research problems were set as followings. Research problem 1. How is the real state of safety education along the variables(type of facilities, career of nursery care, age in charge, safety education training) of infant teachers? 1-1. How is safety education method and time and number of safety education? Research problem 2. How is the awareness of safety education along variables(type of facilities, career of nursery care, age in charge, safety education training) of infant teachers? 2-1. How is the degree that is required for the infants out of safety education contents? This study targeted 300 infant teachers who work at national public daycare center, corporate daycare center, private daycare center and home daycare center located at 5 gu of Gwangju. The questionnaire used in 'real status of safety accidents at nursery facilities and safety education targeting infants' of So Young Jang(2011) were used for this study as the research tool after modification and supplementation. It was analyzed using SPSS(Statistical Package for the Social Science) WIN 15.0 for data processing. Technical statistical analysis such as frequency, percentage, average and standard deviation was used regarding the degree required for the infants out of generals of study subject, real state of safety education, safety education method and time & number of safety education and safety education contents, and t-test, One way Anova were used to check the difference of real state of safety education along type of facilities, age in charge, career of nursery care and experience of safety education within recent 1 year. And crosstabulation analysis that is the verification of difference between the groups to look into awareness difference regarding infants safety education. To summarize the results of the study, it is as followings. First, regarding real state of infant safety education at daycare center, safety education plan was set up, safety education carried out and fire training(emergency evacuation. But, the low score was shown in securing and using safety environment textbook and for safety education and education tool. Regarding real state of safety education for each facility type, facility type was shown most high at home daycare center and the group that has the experience of education showed the higher scores in most of questions regarding the difference along training of safety education within recent 1 year. After that, the group whose career of child-care is longer than 3-5 years showed the higher score and it did not show the statistical significance along the age in charge. Second, regarding time of safety education, taking it more than once a month reached the majority in most cases in the investigation of safety education method, time and number of safety education, and time ranging 10-20 minutes for one time of safety education showed the highest and audiovisual education showed the highest score as the education method that was used most frequently. Third, the answers of 'I know standard of safety education a little' of child welfare law regarding awareness and the one that said individual personality should be considered as most important when carrying out safety education targeting the infants reached the majority. Next, it appeared that the age that safety education can be done is over 1 year-old, the difficulty of the education itself targeting infants was shown in majority regarding the difficulty of performing safety education targeting them, the answer that national public daycare center felt more difficulty due to lack of data along type of facility than other facilities, the answers that it was difficult was shown if the age in charge was higher. Regarding safety education within recent 1 year, the group that has the experience of the education answered that it was difficult due to lack of data more frequently and, on the other hand, the group that do not has the experience of the education answered that they felt the difficulty of performing the education targeting the infants. After that, the most of them answered that safety education targeting infants is desirable if it should be done by their parents and teachers together and it appeared that audiovisual data were used mostly for safety education targeting infants. After that, it appeared that textbooks of safety required to be developed for infants and it would be so essential as the career of child-care gets longer. Regarding proper number of performing safety education targeting infants, 1-2 times a month took majority in most casts, the group that has the experience of education answered 1-2 times a week was proper in most cases regarding training of safety education, on the other hand, the group that does not have the experience of education answered 1-2 times a month would be proper in most cases. After that, it appeared that the item which is most important for infants was life safety in almost half a cases and life safety was most important as the career of child-case was shorter regarding the career. They answered that traffic safety was most important for the group that took in charge of infants whose ages were less 1 year, life safety for the group that took in charge of infants whose ages were 1 year and prevention of disappearance and kidnapping for the group that took in charge of infants whose ages were 2 years. After that, the prevention of sexual violence and child abuse was answered as most difficult item to teach the infants out of the contents of safety education and it was answered in most cases that they felt difficulty when they taught the prevention of disappearance, k
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.