본 연구는 의정부지역 초등학생 86명을 대상으로 급식 메뉴개선 방법과 1회 영양교육 실시 전후의 잔반을 조사하여 학교급식의 잔반 감소를 위한 효율적인 방안을 파악하고자 메뉴개선과 영양교육의 두 가지 영양중재방법을 실시하여 잔반 감소효과를 측정 하였다. 아동의 급식 남기지 않기의 행동변화단계를 판정해본 결과, 고려전단계 40.7%, 고려단계 18.6%, 준비단계 8.1%, 행동단계 7.0%, 유지단계 25.6%로 나타났다. 메뉴개선 방법의 시행 결과 급식 남기지 않기에 대한 행동변화단계 중 행동단계 아동의 잔반량 변화는 15.8±2...
본 연구는 의정부지역 초등학생 86명을 대상으로 급식 메뉴개선 방법과 1회 영양교육 실시 전후의 잔반을 조사하여 학교급식의 잔반 감소를 위한 효율적인 방안을 파악하고자 메뉴개선과 영양교육의 두 가지 영양중재방법을 실시하여 잔반 감소효과를 측정 하였다. 아동의 급식 남기지 않기의 행동변화단계를 판정해본 결과, 고려전단계 40.7%, 고려단계 18.6%, 준비단계 8.1%, 행동단계 7.0%, 유지단계 25.6%로 나타났다. 메뉴개선 방법의 시행 결과 급식 남기지 않기에 대한 행동변화단계 중 행동단계 아동의 잔반량 변화는 15.8±25.3g에서 0.7±1.5g로 15.2±24.1g의 감소를 나타냈으며 잔반의 가짓수는 1.3±1.5개에서 0.3±0.6개로 1.0±1.0개 감소되었다. 유지단계 아동의 잔반량 변화는 9.0±16.6g에서 6.1±9.2g로 2.9±18.3g의 감소를 나타냈고 잔반의 가짓수는 1.7±2.3개에서 0.8±1.1개로 0.9±2.4개의 감소를 나타내 메뉴개선 중재에 의해서는 아동들이 급식 남기지 않기 행동변화단계 중 행동 및 유지 단계인 경우 효과가 높았다. 영양교육 방법의 시행에서는 급식 남기지 않기의 행동변화단계 중 고려단계 아동의 잔반량은 17.8±18.9g에서 17.6±13.6g로 0.2±26.0g의 감소를 나타냈고, 준비단계 아동의 잔반량은 15.7±13.6g에서 13.8±14.3g로 1.8±3.5g의 감소를 나타냈으며, 행동단계 아동의 잔반량은 8.5±14.3g과 잔반의 가짓수 1.3±1.5개에서 증감변화가 없어 영양교육은 급식 남기지 않기 행동변화단계가 고려, 준비단계인 아동에서 효과가 있었다. 잔반에 영향을 미칠 것으로 생각되는 아동의 주요 식습관과 영양중재방법의 효과를 평가해본 결과, 메뉴개선 방법의 시행 결과 평소 급식을 다 먹는다고 응답한 아동의 잔반량은 9.2±14.3g에서 4.2±7.2g로 4.9±13.4g이 감소되었으며, 잔반의 가짓수는 1.4±1.9개에서 0.7±1.0개로 0.6±1.8개 감소되었다. 영양교육 방법의 시행에서는 편식아동은 잔반량이 17.9±14.2g에서 16.3±20.5g로 1.6±23.8g 감소하였고, 잔반의 가짓수는 2.7±1.4개에서 2.3±2.4개로 0.1±2.6개 감소되었다. 평소식욕정도에 대하여 잘 먹지 않는다고 응답한 아동의 잔반량은 30.5±21.0g에서 26.3±35.0g로 4.3±42.8g 감소하였고, 아침을 결식하는 아동의 잔반량은 13.2±12.8g에서 6.3±8.9g로 6.8±19.5g 감소했으며 잔반 가짓수도 2.7±1.1개에서 2.0±2.6개로 0.7±3.5개 감소되었다. 평소 급식을 조금씩 남기는 아동의 잔반량은 17.6±16.3g에서 14.4±13.4g로 3.1±21.8g 감소되었으며 잔반의 가짓수는 2.6±1.8개에서 2.4±2.0개로 0.3±2.8개 감소되었다. 평소 급식을 많이 남긴다고 응답한 아동의 잔반량은 39.5±14.1g에서 39.3±55.5g로 0.2±69.7g 감소하였고, 잔반 가짓수는 5.0±0.0개에서 3.0±4.2개로 2.0±4.2개 감소하였다. 급식의 만족도가 매우 높은 아동의 잔반 가짓수는 1.6±1.3개에서 1.3±1.4개로 0.3±1.6개 감소했으며, 급식에 대하여 만족이라고 응답한 아동의 잔반 가짓수는 1.9±1.9개에서 1.7±2.1개로 0.2±2.9개 감소하였다. 이상의 결과를 종합해 볼 때 초등학생의 잔반을 줄여 급식 섭취량을 늘리기 위해서는 편식, 아침결식, 급식 남기지 않기 행동의 고려단계(고려전, 고려단계), 평소 식욕이 안 좋을 경우, 급식 불만족 등 식행동에 문제가 있는 경우는 대상자들에게는 문제를 인식하게 하고 올바른 식행동으로 변하게 하는 영양교육이 필요하며 아침 식사 섭취, 보통의 식욕, 급식 남기지 않기의 행동단계(준비, 행동, 유지단계)의 아동에게는 메뉴개선이 잔반감소에 효과적인 것으로 나타났다. 본 연구가 일부학생에게 한시적으로 영양중재를 실시하였다는 제한점이 있지만, 학교급식의 잔반감소를 위해서는 아동의 식습관 특성과 급식 남기지 않기의 행동변화단계에 따라 차별적으로 실시되는 것이 효과적임을 알 수 있었다.
본 연구는 의정부지역 초등학생 86명을 대상으로 급식 메뉴개선 방법과 1회 영양교육 실시 전후의 잔반을 조사하여 학교급식의 잔반 감소를 위한 효율적인 방안을 파악하고자 메뉴개선과 영양교육의 두 가지 영양중재방법을 실시하여 잔반 감소효과를 측정 하였다. 아동의 급식 남기지 않기의 행동변화단계를 판정해본 결과, 고려전단계 40.7%, 고려단계 18.6%, 준비단계 8.1%, 행동단계 7.0%, 유지단계 25.6%로 나타났다. 메뉴개선 방법의 시행 결과 급식 남기지 않기에 대한 행동변화단계 중 행동단계 아동의 잔반량 변화는 15.8±25.3g에서 0.7±1.5g로 15.2±24.1g의 감소를 나타냈으며 잔반의 가짓수는 1.3±1.5개에서 0.3±0.6개로 1.0±1.0개 감소되었다. 유지단계 아동의 잔반량 변화는 9.0±16.6g에서 6.1±9.2g로 2.9±18.3g의 감소를 나타냈고 잔반의 가짓수는 1.7±2.3개에서 0.8±1.1개로 0.9±2.4개의 감소를 나타내 메뉴개선 중재에 의해서는 아동들이 급식 남기지 않기 행동변화단계 중 행동 및 유지 단계인 경우 효과가 높았다. 영양교육 방법의 시행에서는 급식 남기지 않기의 행동변화단계 중 고려단계 아동의 잔반량은 17.8±18.9g에서 17.6±13.6g로 0.2±26.0g의 감소를 나타냈고, 준비단계 아동의 잔반량은 15.7±13.6g에서 13.8±14.3g로 1.8±3.5g의 감소를 나타냈으며, 행동단계 아동의 잔반량은 8.5±14.3g과 잔반의 가짓수 1.3±1.5개에서 증감변화가 없어 영양교육은 급식 남기지 않기 행동변화단계가 고려, 준비단계인 아동에서 효과가 있었다. 잔반에 영향을 미칠 것으로 생각되는 아동의 주요 식습관과 영양중재방법의 효과를 평가해본 결과, 메뉴개선 방법의 시행 결과 평소 급식을 다 먹는다고 응답한 아동의 잔반량은 9.2±14.3g에서 4.2±7.2g로 4.9±13.4g이 감소되었으며, 잔반의 가짓수는 1.4±1.9개에서 0.7±1.0개로 0.6±1.8개 감소되었다. 영양교육 방법의 시행에서는 편식아동은 잔반량이 17.9±14.2g에서 16.3±20.5g로 1.6±23.8g 감소하였고, 잔반의 가짓수는 2.7±1.4개에서 2.3±2.4개로 0.1±2.6개 감소되었다. 평소식욕정도에 대하여 잘 먹지 않는다고 응답한 아동의 잔반량은 30.5±21.0g에서 26.3±35.0g로 4.3±42.8g 감소하였고, 아침을 결식하는 아동의 잔반량은 13.2±12.8g에서 6.3±8.9g로 6.8±19.5g 감소했으며 잔반 가짓수도 2.7±1.1개에서 2.0±2.6개로 0.7±3.5개 감소되었다. 평소 급식을 조금씩 남기는 아동의 잔반량은 17.6±16.3g에서 14.4±13.4g로 3.1±21.8g 감소되었으며 잔반의 가짓수는 2.6±1.8개에서 2.4±2.0개로 0.3±2.8개 감소되었다. 평소 급식을 많이 남긴다고 응답한 아동의 잔반량은 39.5±14.1g에서 39.3±55.5g로 0.2±69.7g 감소하였고, 잔반 가짓수는 5.0±0.0개에서 3.0±4.2개로 2.0±4.2개 감소하였다. 급식의 만족도가 매우 높은 아동의 잔반 가짓수는 1.6±1.3개에서 1.3±1.4개로 0.3±1.6개 감소했으며, 급식에 대하여 만족이라고 응답한 아동의 잔반 가짓수는 1.9±1.9개에서 1.7±2.1개로 0.2±2.9개 감소하였다. 이상의 결과를 종합해 볼 때 초등학생의 잔반을 줄여 급식 섭취량을 늘리기 위해서는 편식, 아침결식, 급식 남기지 않기 행동의 고려단계(고려전, 고려단계), 평소 식욕이 안 좋을 경우, 급식 불만족 등 식행동에 문제가 있는 경우는 대상자들에게는 문제를 인식하게 하고 올바른 식행동으로 변하게 하는 영양교육이 필요하며 아침 식사 섭취, 보통의 식욕, 급식 남기지 않기의 행동단계(준비, 행동, 유지단계)의 아동에게는 메뉴개선이 잔반감소에 효과적인 것으로 나타났다. 본 연구가 일부학생에게 한시적으로 영양중재를 실시하였다는 제한점이 있지만, 학교급식의 잔반감소를 위해서는 아동의 식습관 특성과 급식 남기지 않기의 행동변화단계에 따라 차별적으로 실시되는 것이 효과적임을 알 수 있었다.
The study subjects were 86 elementary school students (50 boys and 36 girls) in Uijeongbu city. The purpose of the study is the understanding of the effective method to reduce the leftover in the school meal by the measurement of the leftover before and after the menu improvement and the nutrition e...
The study subjects were 86 elementary school students (50 boys and 36 girls) in Uijeongbu city. The purpose of the study is the understanding of the effective method to reduce the leftover in the school meal by the measurement of the leftover before and after the menu improvement and the nutrition education. It was achieved from the survey and the measurement targeting the nutrition education group and the menu improvement group in April, 2014. The quantity of the leftover from the menu improvement group by the action change step was decreased from 15.8±25.3g to 0.7±1.5g. There was 15.2±24.1g of decreasing amount. The number of the food was decreased from 1.3±1.5 to 0.3±0.6 with the decreasing amount, 1.0±1.0. In maintenance step, the leftover was reduced 2.9±18.3g from 9.0±16.6g to 6.1±9.2g. The number of the food was reduced 0.9±2.4 from 1.7±2.3 to 0.8±1.1. The quantity of the leftover in the step of the considering from the nutrition education group was decreased 0.2±26.0g from 17.8±18.9g to 17.6±13.6g. In the preparing step, it was reduced from 15.7±13.6g to 13.8±14.3g with the decreasing amount, 1.8±3.5g. In the action step, the leftover was decreased 8.5±14.3g from 8.5±14.3g to 0.0±0.0g. The number of the food was also decreased 1.3±1.5 from 1.3±1.5 to 0.0±0.0. The leftover of the nutrition education group who are the students with unbalanced diet was reduced 1.6±23.8g from 17.9±14.2g to 16.3±20.5g. The number of the food was reduced 0.1±2.6 from 2.7±1.4 to 2.3±2.4. About the appetite of the nutrition education group, the leftover of the children who said ‘I do not eat a lot’ was decreased 4.3±42.8g from 30.5±21.0g to 26.3±35.0g. The leftover of the children who said ‘I do not eat the breakfast’ was reduced 6.8±19.5g from 13.2±12.8g to 6.3±8.9g. The number of the food also reduced 0.7±3.5 from 2.7±1.1 to 2.0±2.6. The leftover of the children who said ‘I eat all of the school meal’ in the menu improvement group was decreased 4.9±13.4g from 9.2±14.3g to 4.2±7.2g. The number of the food was reduced 0.6±1.8 from 1.4±1.9 to 0.7±1.0. The leftover of the children who said ‘I usually have some leftover’ in the nutrition education group was decreased 3.1±21.8g from 17.6±16.3g to 14.4±13.4g. The number of the food was reduced 0.3±2.8 from 2.6±1.8 to 2.4±2.0. The leftover of the children who said ‘I usually have a lot of leftover’ in the nutrition education group was reduced 0.2±69.7g from 39.5±14.1g to 39.3±55.5g. The number of the food was reduced 2.0±4.2 from 5.0±0.0 to 3.0±4.2. The number of the food from the children who had the great satisfaction about the school meal in the nutrition education group was decreased 0.3±1.6 from 1.6±1.3 to 1.3±1.4. The leftover of the children who had the satisfaction was decreased 0.2±2.9 from 1.9±1.9 to 1.7±2.1. In conclusion, to increase the amount of intake by reducing the leftover of the elementary school students, the recognition and the nutrition education are required for the subjects who have unbalanced diet, no breakfast, considering step (before and after), bad appetite, and dissatisfaction of the school meal because they do not recognize the problem of eating behavior or they want to change the behavior. For the subjects who can recognize the problem of eating behavior or who have the proper eating behavior with the occasional no breakfast, normal appetite, and the action step (preparing, behavior, management), the menu improvement can be effective to keep the eating behavior.
The study subjects were 86 elementary school students (50 boys and 36 girls) in Uijeongbu city. The purpose of the study is the understanding of the effective method to reduce the leftover in the school meal by the measurement of the leftover before and after the menu improvement and the nutrition education. It was achieved from the survey and the measurement targeting the nutrition education group and the menu improvement group in April, 2014. The quantity of the leftover from the menu improvement group by the action change step was decreased from 15.8±25.3g to 0.7±1.5g. There was 15.2±24.1g of decreasing amount. The number of the food was decreased from 1.3±1.5 to 0.3±0.6 with the decreasing amount, 1.0±1.0. In maintenance step, the leftover was reduced 2.9±18.3g from 9.0±16.6g to 6.1±9.2g. The number of the food was reduced 0.9±2.4 from 1.7±2.3 to 0.8±1.1. The quantity of the leftover in the step of the considering from the nutrition education group was decreased 0.2±26.0g from 17.8±18.9g to 17.6±13.6g. In the preparing step, it was reduced from 15.7±13.6g to 13.8±14.3g with the decreasing amount, 1.8±3.5g. In the action step, the leftover was decreased 8.5±14.3g from 8.5±14.3g to 0.0±0.0g. The number of the food was also decreased 1.3±1.5 from 1.3±1.5 to 0.0±0.0. The leftover of the nutrition education group who are the students with unbalanced diet was reduced 1.6±23.8g from 17.9±14.2g to 16.3±20.5g. The number of the food was reduced 0.1±2.6 from 2.7±1.4 to 2.3±2.4. About the appetite of the nutrition education group, the leftover of the children who said ‘I do not eat a lot’ was decreased 4.3±42.8g from 30.5±21.0g to 26.3±35.0g. The leftover of the children who said ‘I do not eat the breakfast’ was reduced 6.8±19.5g from 13.2±12.8g to 6.3±8.9g. The number of the food also reduced 0.7±3.5 from 2.7±1.1 to 2.0±2.6. The leftover of the children who said ‘I eat all of the school meal’ in the menu improvement group was decreased 4.9±13.4g from 9.2±14.3g to 4.2±7.2g. The number of the food was reduced 0.6±1.8 from 1.4±1.9 to 0.7±1.0. The leftover of the children who said ‘I usually have some leftover’ in the nutrition education group was decreased 3.1±21.8g from 17.6±16.3g to 14.4±13.4g. The number of the food was reduced 0.3±2.8 from 2.6±1.8 to 2.4±2.0. The leftover of the children who said ‘I usually have a lot of leftover’ in the nutrition education group was reduced 0.2±69.7g from 39.5±14.1g to 39.3±55.5g. The number of the food was reduced 2.0±4.2 from 5.0±0.0 to 3.0±4.2. The number of the food from the children who had the great satisfaction about the school meal in the nutrition education group was decreased 0.3±1.6 from 1.6±1.3 to 1.3±1.4. The leftover of the children who had the satisfaction was decreased 0.2±2.9 from 1.9±1.9 to 1.7±2.1. In conclusion, to increase the amount of intake by reducing the leftover of the elementary school students, the recognition and the nutrition education are required for the subjects who have unbalanced diet, no breakfast, considering step (before and after), bad appetite, and dissatisfaction of the school meal because they do not recognize the problem of eating behavior or they want to change the behavior. For the subjects who can recognize the problem of eating behavior or who have the proper eating behavior with the occasional no breakfast, normal appetite, and the action step (preparing, behavior, management), the menu improvement can be effective to keep the eating behavior.
주제어
#학교급식 초등학생 행동변화단계 메뉴개선 영양교육 잔반감소효과 음식물쓰레기
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.