한국 청소년들의 성적에 대한 부담감이 자살 이유 및 동기가 되고 있는 현실에서 본 연구는 고등학교 학생들이 겪는 시험불안을 해소시키기 위하여 학업스트레스, 자아탄력성, 스트레스 대처방식, 시험불안 간의 상호관계를 알아보고, 학업스트레스가 시험불안에 미치는 영향, 자아탄력성이 시험불안에 미치는 영향, 스트레스 대처방식이 시험불안에 미치는 영향에 대해 알아보고자 한다.
본 연구는 경기도 용인지역의 인문계 고등학교 2학년 총 재학생 400명을 대상으로 설문조사를 실시하여 그 중 307명의 결과를 사용하였다. 인구통계학적 정보를 위해 ...
한국 청소년들의 성적에 대한 부담감이 자살 이유 및 동기가 되고 있는 현실에서 본 연구는 고등학교 학생들이 겪는 시험불안을 해소시키기 위하여 학업스트레스, 자아탄력성, 스트레스 대처방식, 시험불안 간의 상호관계를 알아보고, 학업스트레스가 시험불안에 미치는 영향, 자아탄력성이 시험불안에 미치는 영향, 스트레스 대처방식이 시험불안에 미치는 영향에 대해 알아보고자 한다.
본 연구는 경기도 용인지역의 인문계 고등학교 2학년 총 재학생 400명을 대상으로 설문조사를 실시하여 그 중 307명의 결과를 사용하였다. 인구통계학적 정보를 위해 빈도분석을 실시하였으며, 모든 척도의 신뢰도를 확인하였다. 주요 요인들의 특성을 알아보기 위해 상관분석을 실시하였고, 학업스트레스, 자아탄력성, 스트레스 대처방식이 시험불안에 미치는 영향력을 알아보기 위해 회귀분석을 실시하였다.
학업 스트레스, 자아탄력성, 스트레스 대처방식, 시험불안의 관련성을 보기위해 변수 간 상관분석을 하였다. 그 결과, 학업 스트레스는 스트레스 대처방식, 부적정서인 시험불안과 유의미한 상관관계를 보였고, 자아탄력성은 스트레스 대처방식과 유의미한 상관관계를 보였다. 학업스트레스가 높을수록 자아탄력성의 하위요인인 낙관성은 낮았으며, 스트레스 대처방식을 적극적으로 사용하여 시험불안을 해소하는 것으로 나타났다. 자아탄력성의 하위요인인 호기심은 시험불안이 높을 때 나타났고, 낙관성은 시험불안을 때 낮추는 요인으로 작용했다.
스트레스 대처방식의 하위요인을 보면, 문제 중심적 대처, 사회적지지 추구 대처, 정서 중심적 대처, 소망적 사고 대처로 시험불안에 유의미한 것으로 나왔다. 이것은 시험불안이 높을수록 불안을 해소하기 위한 대처방식을 더 많이 강하게 사용하고자 노력한다고 해석할 수 있겠다.
본 연구에서는 학업스트레스, 스트레스 대처방식은 시험불안에 유의미하게 작용했지만 자아탄력성은 유의미하지 않게 나타났다. 이는 설문 대상 집단이 대부분 낮은 자아탄력성을 갖고 있어서 유의미한 결과를 얻지 못한 것으로 생각된다. 또한 자아탄력성과 스트레스 대처방식이 학업스트레스와 시험불안과의 관계에서는 매개효과로 유효하지 않게 나왔지만 스트레스 대처방식의 하위요인인 정서 중심적 대처방식이 학업 스트레스와 시험불안의 관계에서 매개효과로 유효한 것으로 나타났다.
청소년들이 시험불안을 증가시키는 학업스트레스를 해소하기 위해 자아탄력성을 기르고 적극적이고 다양한 스트레스 대처방안을 사용할 수 있도록 주변 환경과 부모, 교사들의 관심과 노력이 필요하다 하겠다. 또한 다음 연구에서는 효율적이고 체계적인 상담 프로그램 개발이 논의되어야겠다.
한국 청소년들의 성적에 대한 부담감이 자살 이유 및 동기가 되고 있는 현실에서 본 연구는 고등학교 학생들이 겪는 시험불안을 해소시키기 위하여 학업스트레스, 자아탄력성, 스트레스 대처방식, 시험불안 간의 상호관계를 알아보고, 학업스트레스가 시험불안에 미치는 영향, 자아탄력성이 시험불안에 미치는 영향, 스트레스 대처방식이 시험불안에 미치는 영향에 대해 알아보고자 한다.
본 연구는 경기도 용인지역의 인문계 고등학교 2학년 총 재학생 400명을 대상으로 설문조사를 실시하여 그 중 307명의 결과를 사용하였다. 인구통계학적 정보를 위해 빈도분석을 실시하였으며, 모든 척도의 신뢰도를 확인하였다. 주요 요인들의 특성을 알아보기 위해 상관분석을 실시하였고, 학업스트레스, 자아탄력성, 스트레스 대처방식이 시험불안에 미치는 영향력을 알아보기 위해 회귀분석을 실시하였다.
학업 스트레스, 자아탄력성, 스트레스 대처방식, 시험불안의 관련성을 보기위해 변수 간 상관분석을 하였다. 그 결과, 학업 스트레스는 스트레스 대처방식, 부적정서인 시험불안과 유의미한 상관관계를 보였고, 자아탄력성은 스트레스 대처방식과 유의미한 상관관계를 보였다. 학업스트레스가 높을수록 자아탄력성의 하위요인인 낙관성은 낮았으며, 스트레스 대처방식을 적극적으로 사용하여 시험불안을 해소하는 것으로 나타났다. 자아탄력성의 하위요인인 호기심은 시험불안이 높을 때 나타났고, 낙관성은 시험불안을 때 낮추는 요인으로 작용했다.
스트레스 대처방식의 하위요인을 보면, 문제 중심적 대처, 사회적지지 추구 대처, 정서 중심적 대처, 소망적 사고 대처로 시험불안에 유의미한 것으로 나왔다. 이것은 시험불안이 높을수록 불안을 해소하기 위한 대처방식을 더 많이 강하게 사용하고자 노력한다고 해석할 수 있겠다.
본 연구에서는 학업스트레스, 스트레스 대처방식은 시험불안에 유의미하게 작용했지만 자아탄력성은 유의미하지 않게 나타났다. 이는 설문 대상 집단이 대부분 낮은 자아탄력성을 갖고 있어서 유의미한 결과를 얻지 못한 것으로 생각된다. 또한 자아탄력성과 스트레스 대처방식이 학업스트레스와 시험불안과의 관계에서는 매개효과로 유효하지 않게 나왔지만 스트레스 대처방식의 하위요인인 정서 중심적 대처방식이 학업 스트레스와 시험불안의 관계에서 매개효과로 유효한 것으로 나타났다.
청소년들이 시험불안을 증가시키는 학업스트레스를 해소하기 위해 자아탄력성을 기르고 적극적이고 다양한 스트레스 대처방안을 사용할 수 있도록 주변 환경과 부모, 교사들의 관심과 노력이 필요하다 하겠다. 또한 다음 연구에서는 효율적이고 체계적인 상담 프로그램 개발이 논의되어야겠다.
Nowadays, teenagers’ suicide has become a serious social problem in Korea, because they feel burdened for having to get good grades at school. In order to relieve test anxiety that high school students experience, this study aims to examine correlation among academic stress, resilience, stress-copin...
Nowadays, teenagers’ suicide has become a serious social problem in Korea, because they feel burdened for having to get good grades at school. In order to relieve test anxiety that high school students experience, this study aims to examine correlation among academic stress, resilience, stress-coping behavior, and test anxiety and also the effects of academic stress on test anxiety, the effects of resilience on the test anxiety, and the effects of stress-coping behavior on the test anxiety.
A survey was conducted to total 400 second graders at an academic high school located in Yongin, Gyeonggi and used the results of 307 students out of them. To get demographic information, frequency analysis was done, and every scale’s reliability was examined. To investigate the characteristics of major factors, correlation analysis was performed, and to look into the effects of academic stress, self-resilience, and stress-coping behavior on test anxiety, regression analysis was conducted.
Also, to figure out correlation among academic stress, self- resilience, stress-coping behavior, and test anxiety, correlation analysis was done among the variables. According to the results, academic stress had significant correlation with stress-coping behavior and test anxiety, the native emotion, while self- resilience showed significant correlation with stress-coping behavior. As academic stress gets higher, optimism, one of the subareas of self-resilience, becomes lower, and they try to relieve test anxiety using their stress-coping behavior positively. Curiosity, one of the subareas of self-resilience, appears when test anxiety is high, and optimism works as a factor that lowers test anxiety.
Regarding the subareas of stress-coping behavior, problem- centered coping, social support-centered coping, emotion- centered coping, and hopeful thinking coping were found to influence test anxiety significantly. This can be interpreted that as test anxiety gets higher, they try to use coping behavior to relieve anxiety more actively.
According to the results of this study, academic stress and stress-coping behavior influence test anxiety significantly, but self-resilience has not been found to be significant. The result has been found to be insignificant because the group that the survey targeted mostly showed low self-resilience. Also, self-resilience and stress-coping behavior are invalid in having mediating effects in correlation between academic stress and test anxiety; however, emotion-centered coping behavior, one of the subareas of stress-coping behavior, is valid in having mediating effects in correlation between academic stress and test anxiety.
This implies that to relieve academic stress that increases teenagers’ test anxiety, it is needed for the parents and teachers and also people around them to pay attention to and make efforts for them so that they can cultivate self-resilience and also apply a variety of stress-coping behavior positively. Moreover, in follow-up researches, it will be needed to discuss how to develop efficient and systematic counseling programs for them.
Nowadays, teenagers’ suicide has become a serious social problem in Korea, because they feel burdened for having to get good grades at school. In order to relieve test anxiety that high school students experience, this study aims to examine correlation among academic stress, resilience, stress-coping behavior, and test anxiety and also the effects of academic stress on test anxiety, the effects of resilience on the test anxiety, and the effects of stress-coping behavior on the test anxiety.
A survey was conducted to total 400 second graders at an academic high school located in Yongin, Gyeonggi and used the results of 307 students out of them. To get demographic information, frequency analysis was done, and every scale’s reliability was examined. To investigate the characteristics of major factors, correlation analysis was performed, and to look into the effects of academic stress, self-resilience, and stress-coping behavior on test anxiety, regression analysis was conducted.
Also, to figure out correlation among academic stress, self- resilience, stress-coping behavior, and test anxiety, correlation analysis was done among the variables. According to the results, academic stress had significant correlation with stress-coping behavior and test anxiety, the native emotion, while self- resilience showed significant correlation with stress-coping behavior. As academic stress gets higher, optimism, one of the subareas of self-resilience, becomes lower, and they try to relieve test anxiety using their stress-coping behavior positively. Curiosity, one of the subareas of self-resilience, appears when test anxiety is high, and optimism works as a factor that lowers test anxiety.
Regarding the subareas of stress-coping behavior, problem- centered coping, social support-centered coping, emotion- centered coping, and hopeful thinking coping were found to influence test anxiety significantly. This can be interpreted that as test anxiety gets higher, they try to use coping behavior to relieve anxiety more actively.
According to the results of this study, academic stress and stress-coping behavior influence test anxiety significantly, but self-resilience has not been found to be significant. The result has been found to be insignificant because the group that the survey targeted mostly showed low self-resilience. Also, self-resilience and stress-coping behavior are invalid in having mediating effects in correlation between academic stress and test anxiety; however, emotion-centered coping behavior, one of the subareas of stress-coping behavior, is valid in having mediating effects in correlation between academic stress and test anxiety.
This implies that to relieve academic stress that increases teenagers’ test anxiety, it is needed for the parents and teachers and also people around them to pay attention to and make efforts for them so that they can cultivate self-resilience and also apply a variety of stress-coping behavior positively. Moreover, in follow-up researches, it will be needed to discuss how to develop efficient and systematic counseling programs for them.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.