$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

청소년이 지각한 학업스트레스가 정신건강에 미치는 융합적 영향: 부모-자녀간의 의사소통의 매개효과
Converged Influence of the Academic Stress Recognized by Teenagers on Mental Health: Mediating Effect of Parent-Child Communication 원문보기

한국융합학회논문지 = Journal of the Korea Convergence Society, v.8 no.7, 2017년, pp.283 - 293  

서보준 (한국국제대학교 사회복지학과) ,  김우호 (성덕대학교 아동보육복지과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구의 목적은 청소년이 지각한 학업스트레스가 정신건강의 관계에 있어서 부모-자녀간의 의사소통이 매개효과가 있는지에 대해 알아보았다. 이를 위해 대구광역시 소재한 고등학교에 재학 중인 청소년을 대상으로 2016년 11월17일부터 2016년 12월 2일까지 설문조사 하였으며, 최종 연구대상은 234명이었다. 청소년의 지각한 학업스트레스와 정신건강의 관계에서 부모-자녀간의 의사소통의 매개효과를 검증하기 위하여 Baron & Kenny의 매개효과 분석방법을 실시하였으며, 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 청소년이 지각한 학업스트레스 하위요인 중 진로스트레스, 시험스트레스가 정신건강에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 학업스트레스가 정신건강에 미치는 영향에 대한 부모-자녀간의 의사소통이 매개역할을 하는 것으로 나타났다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The objective of this study is to verify if the parent-child communication has a mediating effect in the relationship between the academic stress recognized by teenagers and the mental health. To achieve this, this study conducted a survey of teenagers who were attending high schools located in Daeg...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 본 연구는 청소년의 학업스트레스가 정신건강에 미치는 영향과 부모-자녀간의 의사소통이 이 관계에서 매개역할을 수행에 관한 분석에 연구의 목적을 두었으며, 청소년의 학업스트레스가 부모-자녀간의 의사소통을 매개로 정신건강에 이르는 효과를 살펴보면 다음과 같다.
  • 본 연구는 청소년이 지각한 학업스트레스가 정신건강의 관계에 있어서 부모-자녀간의 의사소통의 매개효과를 검증하는데 목적을 두었으며, 청소년들의 학업스트레스를 경감시킬 수 있는 방안 및 정신건강을 증진시킬 수 있는 기초자료를 제공하고자 하였다. 이를 위해 고등학교에 재학 중인 청소년들을 대상으로 설문조사 하였으며, 수집된 자료의 분석결과를 요약하면 다음과 같다.
  • 이를 위해 본 연구에서는 독립변수인 학업스트레스가 종속변수인 부모-자녀간의 의사소통에 미치는 영향을 분석하였다.
  • 이에 본 연구에서는 청소년들이 느끼는 학업스트레스의 특징적인 측면을 파악하여 정신건강에 미치는 영향력과 부모-자녀간의 의사소통의 매개효과를 검증함으로써 청소년들의 삶의 질적 향상과 더불어 그들이 겪는 학업 스트레스로부터 도울 수 있는 프로그램개발의 기초자료로 활용할 수 있는 정보를 제공하고자 한다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
청소년들의 학업스트레스와 우울의 상관성은 무엇인가? 5%가 학업스트레스로 인해 최근 6개월 이내에 자살을 생각한 적이 있는 것으로 나타났다. 또한 성적별로 상위권인 학생이 우울하지 않은 상태가 많고, 하위권인 학생이 우울 정도가 심하며 자살생각을 더 많이 한다고 밝혔다[17,18]. 이러한 선행연구결과를 볼 때, 청소년의 정신건강 면에서 학업스트레스가 얼마나 중요한 요인인지를 보여주는 결과이다.
고등학생이 받는 스트레스 중 가장 큰 비중을 차지하는 것은? Lee[3]의 연구결과에 의하면 고등학생이 경험하는 스트레스 가운데 학교나 학업 관련 스트레스가 가장 많은 것으로 나타났으며, 중학생 역시 스트레스요인 중에서 학업 관련 스트레스가 가장 큰 비중을 차지하는 것으로 나타났다[4]. 또한 한국청소년정책연구원이 2011년 한국과 미국, 일본, 중국의 고등학생 7,293명을 대상으로 실시한 4개국 청소년 건강실태 국제비교 조사결과에서 국내 청소년들이 최근 1년간 스트레스를 느꼈다고 응답한 비율은 87.
우리나라 중·고등학생이 극심한 스트레스를 받는 이유는 무엇인가? 급속한 문명의 발달로 인한 사회 환경의 변화는 다양한 가치관과 새로운 행동 양식을 요구하여 개인의 내적 갈등과 함께 여러 가지 유형의 스트레스를 가중시킨다[2]. 특히, 우리나라 중·고등학생들은 입시위주의 교육제도와 진로에 대한 부담감과 경쟁적인 분위기 등으로 인해 더욱 극심한 스트레스 상황에 처해 있다고 할 수 있다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (51)

  1. D. H. Choi, The Effects of School-Related Stress on Mental Health of Teenagers: Focused on the Control Effects of Coping with Stress. Graduate School of Public Administration and Local Autonomy Hanyang University, Master Thesis, 2008. 

  2. S. H. Oh, A Study on the Causes and Reliefs of High School Student's Stress. Graduate School of Education Yonsei University, Master Thesis, 2002. 

  3. K. Y. Lee, A Study Stress Awareness and Countermeasures of Academic high School Students. Graduate School of Education Ajou University, MasterThesis, 2005. 

  4. M. Y. Jo, A Study on the influences of stressors from school on Depression in middle and high school students: moderating effect focusing on the stress coping. Department of Social Welfare The Catholic University of Korea, Master Thesis, 2009. 

  5. H. S. Kim, "The Longitudinal Mediation Effects of Self-esteem in the influence of Academic Stress to Adolescents Depression", Journal of Youth Counseling, Vol. 9, No. 1, pp. 189-225, 2014. 

  6. H. C. Cherl, S. Y. Cho, "Relationships of Ecological Variables with Adolescents Stress", Journal of Adolescent Welfare, Vol. 9, No. 2, pp. 1-21, 2007. 

  7. E. M. Lim, S. S. Chung, "The Changes of youths Stress and Depression and the long-term Effects Stress on the Depression", Journal of Youth Studies, Vol. 16, No. 3, pp. 99-121, 2009. 

  8. C. R. Nho, S. H. Kim, "The Relationship between Study-related Stress, Perceived School Grades, and Psychological Well-being among Middle School Students: Mediating Effects of Personal Factors and Social Support on Self-esteem, Depression, and Anxiety", Journal of the Korean Society of Child Welfare, Vol. 9, pp. 39-68, 2012. 

  9. A. N. Stephanie, "Perfectionism Its Manifestations and Classroom-Based Interventions", The Journal of Secondary Gifted Education, Vol. 11, No. 4, pp. 215-222, 2000. 

  10. S. M. Bjorkman, Relationships Among Academic Stress, Social support, and Internalizing and Externalizing behavior in Adolescence. University of Northern Illinois, Ph. D. thesis, 2007. 

  11. A. S. Rao, Academic stress and adolescent distress: The Experiences of 12th Standard Students in Chemai, India. University of Arizona, Ph. D. thesis, 2008. 

  12. M. Steingardt, D. Christyn, "Evaluation of a Resilience Intervention to Enhance Coping Strategies and Protective Factors and Decrease Symptomatology", Journal of American College Health, Vol. 56, No. 4, pp. 445-453, 2008. 

  13. K. O. Kim, Y. H. Jeon, Y. S. Kim, "The Effects of Mental Health on Obesity among Korean Adolescents", Journal of Digital Convergence, Vol. 12, No. 10, pp. 467-476, 2014. 

  14. H. J. Lee, Research on Stress, Depression and Suicide Ideation Among Female Middle School Students: Comparison Across Academic Achievement Levels. Graduate School of Education Inha University, Master Thesis, 2016. 

  15. J. Y. Yoo, K. M. Kim, "The effect of Physical Activities on the mental health in Korean Middle School Adolescents: Based on the Web-based Survey on Adolescents Health Behavior from 2013", Journal of Digital Convergence, Vol. 12, No. 11, pp. 395-405, 2014. 

  16. S. B. Im, C. S. Jung, "A Comparison of Stressors and Coping Behaviors of the High School Students who have Suicidal Ideation vs those who do not", Journal of Korean Academy of Nursing, Vol. 32, No. 2, pp. 254-264, 2002 

  17. S. H. Jang, "An Analysis on Mental Health Conditions(Suicide, Depression, Stress) of Children and Adolescents and a Study on Improvement Plans", Journal of Child Education, Vol. 23, No. 4, pp. 95-110, 2014. 

  18. J. E. Kim, A Study on Determinants of Juveniles about Suicide. Graduate School of Public Administration and Local Autonomy Hanyang University, MasterThesis, 2009. 

  19. H. Ringeisen, C. E. Casanueva, M. P. Urato, Stambaugh, "Mental Health Service use during the Transition to Adulthood for Adolescents reported to the Child Welfare System", Psychiatric Services, Vol. 60, pp. 1084-1091, 2009. 

  20. H. J. Lee, Study on Stress and Mental Health of Youth. Graduate School of Education Korea University, Master Thesis, 1992. 

  21. R. S. Lee, R. Larson, "The Korean Examination Hell: Long Hours of Studying, distress, and Depression", Journal of Youth and Adolescence, Vol. 29, No. 2. pp. 249-271, 2000. 

  22. K. M. Kwak, Analysis of the Causes, Relief Methods, and Symptoms of Academic Stress in High School Students. Graduate School of Education Kumoh National Institute of Technology University, Master Thesis, 2007. 

  23. H. M. Yoon, Y. O. Nam, "The Mediating Pathways of Psycho-emotional Factors: Factors Associated with Adolescents Risk-taking Behaviors", Journal of the Korean Society of Child Welfare, Vol. 23, pp. 127-153, 2007. 

  24. K. S. Kim, The Effects that Extracurricular Study Stresses of Elementary School Students have of Mental Health of School Life Adjustment. Graduate School of Education Kunkuk University, Master Thesis, 2007. 

  25. G. E. Lee, The Relation between the Perceived Family Support and Mental Health of Adolescents. Graduate School of Kyungpook National University Daegu, Master Thesis, 1993. 

  26. K. Lee, A Study on the Communication Satisfaction of Adolescents to their Parents. Graduate School of Education Chonnam National University, Master Thesis, 1993. 

  27. S. H. Noh, The type of Communication with the Parents and the Maladjustment of Youth. Graduate School of Korea University Seoul, Master Thesis, 1994. 

  28. I. H. Kim, The Effect of Stress Coping style and Communication with Mother on Depression. Graduate School of Yonsei University Seoul, Master Thesis, 1997. 

  29. J. S. Han, A Study on the Effect of Parent-Child Communication of Family Functions on Mental Health of Children. Graduate School of University of Seoul, Master Thesis, 2006. 

  30. J. M. Park, Relationships among Parent's Communication Style, Communication between Parents and Adolescents, and Psychological Adjustment Perceived by Adolescents. Graduate School of Education Chonbuk National University, Master Thesis, 2004. 

  31. J. S. Leem, The Relationship between Father-Child Communication Type and Child's Depression Disposition. Graduate School of Chonnam National University, Master Thesis, 2000. 

  32. H, R. Kim, "Mental Health and Social Work", Hakjisa, 2001. 

  33. C. S. Jung, "How Study Stress of High School Seniors Affects their Mental Health: Validation of Mediation Effect of Self Control", Korean Journal of Youth Studies, Vol. 18, No. 9, pp.1-18, 2011. 

  34. J. L. Ko, The Relationship of Adolescents Academic Stress, Mental Health, Addiction to Smart-phone and Suicidal Ideation: Moderation Effects of Ego-Resilience and Family Health. Graduate School of Seoul Venture University, Doctoral Dissertation, 2016. 

  35. M. Y. Jo, A Study on the Influences of the Stressors from School on Depression in Middle and High School Students: Moderating Effect Focusing on the Stress Coping. Graduate School of The Catholic University, 2004. 

  36. S, Y. Yoon, The Mediating Effects of Self-Encouragement on the Relationship between Academic Stress and Mental Health among Adolescents. Graduate School of Sungshin Women's University, Master Thesis, 2012. 

  37. S. Y. Lee, The Effects of Family-Environment on School Adjustment of Adolescents: Mediating Effect of Ego-Resiliency, Academic Stress, Mental Health. Graduate School of Seoul Women's University, Ph. D. thesis, 2010. 

  38. N. S. Bea, Study of Mental Health of male High School Students. Graduate School of Education Inha University, Master Thesis, 2016. 

  39. J. S. Han, A Study on the Effect of Parent-Child Communication of Family Functions on Mental Health of Children Graduate School of University of Seoul, Master Thesis, 2006. 

  40. H. R. Hong, Impact of Parent-Child Communication and Perceived Inter-parental Conflicts on Mental Health in Adolescents. Graduate School of Soongsil University, Master Thesis, 2009. 

  41. H. S. Kim, S. H. Hong, E. J. Yoon, "The Relationship between Parent-Adolescent Communication, Self-Efficacy, and Career Decision in Adolescents", Journal of Studies on Korean Youth, Vol. 16, No. 2, pp. 37-65, 2005. 

  42. M. S. Seon, The Relations among Perceived Parent-Adolescent Communication, Sense of Well-Being, Self-Efficacy, and Ego-Resilience of High School Students. Graduate School of Ewha Women's University, Master Thesis, 2011. 

  43. D. Y. Shin, Influence of Parental Learning Involvement Perceived by Students and their Psychological Well-Being on High School Students Academic Self-Efficacy Ability. Graduate School of Kyonggi University, Master Thesis, 2014. 

  44. M. H. Oh, The Effects of Meditation Training for Middle School Students Academic Stressors and Symptoms Analysis and its reduction. Graduate School of Education Kyungpook National University Daegu, Master Thesis, 1993. 

  45. H. J. Kim, The Relationships Among High School Students Academic Stress, Self-Esteem and Problem-Solving Ability. Graduate School of Dankook University, Master Thesis, 2006. 

  46. H. Barnes, D. H. Olsen, Parent-Adolescent Communication in Olsen D. H, McCubbin, H. L, Barnes H., Larsen, A. Muxen, M. & Wilson, M. Family Inventories. Family Social, M. N:University of Minnesota, 1982. 

  47. Y. H. Kim, The Interrelationship between the Juvenile Delinquency and the Couple Relationship, Parent-Adolescent Communication, and Family Functioning. SookMyung Women's University, Ph. D. thesis, 1990. 

  48. L. R. Derogatis, Primary Health Care of the well Adult. New York: McGraw Hill, 1976. 

  49. R. M. Baron, D. A. Kenny, "The Moderator-mediator variable Distinction in Social Psychological Research: Conceptual, Strategic, and Statistical Considerations", Journal of Personality and Social Psychology, Vol. 51, pp. 1173-1182, 1986. 

  50. K. E. Cho, The Effects of Parent-Child Communication, Family Rule and Children's Locus of Control on their Peer Relational Skills Graduate School of Yonsei University Master Thesis, 2008. 

  51. S. Y. Yoon, The Mediating Effects of Self-Encouragement on the Relationship between Academic Stress and Mental Health among Adolescents. Graduate School of Sungshin Women's University Master Thesis, 2011. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로