본 연구의 목적은 노인자살 예방서비스 실천과정에서 경험하는 성과의 의미를 파악하는 것이다. 따라서 주관적인 인식의 차원에서 바라본 실질적인 성과를 노인자살 예방서비스 제공기관의 기관장, 실무자, 서비스 이용자로 구분하여 분석하였다.
이를 위해 본 연구는 사례연구방법을 통해 경기도 내 42개 노인자살예방센터를 분석단위로 선정하였다. 자료 수집은 「경기도 고령자 삶의 질 향상을 위한 생명사랑사업 효과성 검토 및 정책방안 연구」의 한 파트로 수행된 전문가 서베이 조사의 원자료(raw ...
본 연구의 목적은 노인자살 예방서비스 실천과정에서 경험하는 성과의 의미를 파악하는 것이다. 따라서 주관적인 인식의 차원에서 바라본 실질적인 성과를 노인자살 예방서비스 제공기관의 기관장, 실무자, 서비스 이용자로 구분하여 분석하였다.
이를 위해 본 연구는 사례연구방법을 통해 경기도 내 42개 노인자살예방센터를 분석단위로 선정하였다. 자료 수집은 「경기도 고령자 삶의 질 향상을 위한 생명사랑사업 효과성 검토 및 정책방안 연구」의 한 파트로 수행된 전문가 서베이 조사의 원자료(raw data)와 심층면접을 통해 자료를 수집하고 분석하였다.
본 연구의 결과 노인자살 예방서비스 제공기관의 기관장과 실무자의 관점에서 공통적으로 인식된 성과는 ‘서비스 실천과정에서 구조적인 장애물을 인식하고, 서비스 이용자와 지역사회의 변화를 경험하는 성취’에 초점을 두고 있었다. 이와 다르게, 서비스 이용자는 ‘서비스 경험에 따른 내면의 인식 변화’에 성과에 초점을 두는 것으로 분석되었다.
각각의 관점에서 나타난 성과의 의미와 본질을 요약하면, 첫째, 노인자살 예방서비스 기관장이 인식하는 성과는 ‘서비스를 통해 기관의 정체성이 재발견되는 과정’으로 3개의 상위범주, 5개의 하위범주, 17개의 개념이 도출되었다. 둘째, 실무자가 인식하는 성과는 ‘지역사회와 조직에서 살아남기 위해 몸부림치는 과정 속에서 서비스 이용자들의 변화를 경험하며 지역사회와 조직에서 인정받기’로 5개의 상위범주, 10개의 하위범주, 34개의 개념이 도출되었다. 셋째, 서비스 이용자가 인식하는 서비스 경험의 성과는 ‘벼랑 끝에서 생명의 끈 부여잡기’로 4개의 상위범주, 6개의 하위범주, 14개의 개념이 도출되었다.
이상의 연구결과를 바탕으로 노인자살 예방서비스 실천과정에서 나타난 성과의 논의 점은 다음과 같다.
첫째, 노인자살 예방서비스의 실천과정에서 기관장과 실무자에게 공통적으로 도출된 성과의 인식은 ‘구조적 장애물로 인한 한계’로 나타났다. 둘째, 기관장과 실무자들은 각기 다른 관점에서 환경적 장애물을 극복하고 성과를 창출하려는 움직임이 나타났다. 셋째, 노인자살 예방서비스의 성과 중에서 다양한 복지서비스 연계와 제공은 중요하게 나타났다. 넷째, 노인자살 예방서비스의 성과로서 실무자와 서비스 이용자의 관계의 질이 서비스 이용자로 하여금 자살위기에서 벗어나 일상적인 삶에 적응하는 데 많은 영향을 주고 있었다. 다섯째, 노인자살 예방서비스를 통해 자살 위기를 해소하였지만, 그 이후에 서비스 이용자들이 스스로 해결해야 하는 과제에 대한 사회복지실천의 중요성이 나타났다. 여섯째, 노인자살 예방서비스의 성과를 측정하는 데 정량적 접근의 한계가 나타났다.
이러한 연구를 바탕으로 다음과 같이 제언하였다.
첫째, 노인들의 정신건강을 증진시키기 위한 인식을 확대하고, 프로그램을 마련할 필요가 있다. 둘째, 노인자살 예방서비스 실천가를 위한 교육 기회를 확대할 필요가 있다. 셋째, 노인자살 예방서비스 이후에 서비스 이용자들의 지속적인 모니터링과 사후관리가 요청된다. 넷째, 서비스를 수행하는 기관의 지역적, 시설 및 서비스 환경을 고려한 성과 측정지표를 마련하고, 서비스 이용자들의 변화를 관찰할 수 있는 질적 성과도구를 개발할 필요가 있다. 다섯째, 노인자살 예방서비스 전달체계를 개편하여 효율적․효과적인 서비스를 제공할 필요가 있다. 여섯째, 생명존중문화를 조성하기 위해 국가적 차원의 인식 개선 사업이 필요하다.
본 연구의 목적은 노인자살 예방서비스 실천과정에서 경험하는 성과의 의미를 파악하는 것이다. 따라서 주관적인 인식의 차원에서 바라본 실질적인 성과를 노인자살 예방서비스 제공기관의 기관장, 실무자, 서비스 이용자로 구분하여 분석하였다.
이를 위해 본 연구는 사례연구방법을 통해 경기도 내 42개 노인자살예방센터를 분석단위로 선정하였다. 자료 수집은 「경기도 고령자 삶의 질 향상을 위한 생명사랑사업 효과성 검토 및 정책방안 연구」의 한 파트로 수행된 전문가 서베이 조사의 원자료(raw data)와 심층면접을 통해 자료를 수집하고 분석하였다.
본 연구의 결과 노인자살 예방서비스 제공기관의 기관장과 실무자의 관점에서 공통적으로 인식된 성과는 ‘서비스 실천과정에서 구조적인 장애물을 인식하고, 서비스 이용자와 지역사회의 변화를 경험하는 성취’에 초점을 두고 있었다. 이와 다르게, 서비스 이용자는 ‘서비스 경험에 따른 내면의 인식 변화’에 성과에 초점을 두는 것으로 분석되었다.
각각의 관점에서 나타난 성과의 의미와 본질을 요약하면, 첫째, 노인자살 예방서비스 기관장이 인식하는 성과는 ‘서비스를 통해 기관의 정체성이 재발견되는 과정’으로 3개의 상위범주, 5개의 하위범주, 17개의 개념이 도출되었다. 둘째, 실무자가 인식하는 성과는 ‘지역사회와 조직에서 살아남기 위해 몸부림치는 과정 속에서 서비스 이용자들의 변화를 경험하며 지역사회와 조직에서 인정받기’로 5개의 상위범주, 10개의 하위범주, 34개의 개념이 도출되었다. 셋째, 서비스 이용자가 인식하는 서비스 경험의 성과는 ‘벼랑 끝에서 생명의 끈 부여잡기’로 4개의 상위범주, 6개의 하위범주, 14개의 개념이 도출되었다.
이상의 연구결과를 바탕으로 노인자살 예방서비스 실천과정에서 나타난 성과의 논의 점은 다음과 같다.
첫째, 노인자살 예방서비스의 실천과정에서 기관장과 실무자에게 공통적으로 도출된 성과의 인식은 ‘구조적 장애물로 인한 한계’로 나타났다. 둘째, 기관장과 실무자들은 각기 다른 관점에서 환경적 장애물을 극복하고 성과를 창출하려는 움직임이 나타났다. 셋째, 노인자살 예방서비스의 성과 중에서 다양한 복지서비스 연계와 제공은 중요하게 나타났다. 넷째, 노인자살 예방서비스의 성과로서 실무자와 서비스 이용자의 관계의 질이 서비스 이용자로 하여금 자살위기에서 벗어나 일상적인 삶에 적응하는 데 많은 영향을 주고 있었다. 다섯째, 노인자살 예방서비스를 통해 자살 위기를 해소하였지만, 그 이후에 서비스 이용자들이 스스로 해결해야 하는 과제에 대한 사회복지실천의 중요성이 나타났다. 여섯째, 노인자살 예방서비스의 성과를 측정하는 데 정량적 접근의 한계가 나타났다.
이러한 연구를 바탕으로 다음과 같이 제언하였다.
첫째, 노인들의 정신건강을 증진시키기 위한 인식을 확대하고, 프로그램을 마련할 필요가 있다. 둘째, 노인자살 예방서비스 실천가를 위한 교육 기회를 확대할 필요가 있다. 셋째, 노인자살 예방서비스 이후에 서비스 이용자들의 지속적인 모니터링과 사후관리가 요청된다. 넷째, 서비스를 수행하는 기관의 지역적, 시설 및 서비스 환경을 고려한 성과 측정지표를 마련하고, 서비스 이용자들의 변화를 관찰할 수 있는 질적 성과도구를 개발할 필요가 있다. 다섯째, 노인자살 예방서비스 전달체계를 개편하여 효율적․효과적인 서비스를 제공할 필요가 있다. 여섯째, 생명존중문화를 조성하기 위해 국가적 차원의 인식 개선 사업이 필요하다.
The purpose of this study was to identify the meaning of performance experienced during the process of practicing at the elderly suicide prevention center. Therefore, the actual results perceived from the subjective viewpoints of the chiefs, staff and service users from the public institutions, whic...
The purpose of this study was to identify the meaning of performance experienced during the process of practicing at the elderly suicide prevention center. Therefore, the actual results perceived from the subjective viewpoints of the chiefs, staff and service users from the public institutions, which offer the elderly suicide prevention services were examined.
In the study, 42 elderly suicide prevention centers in Gyeonggi-do were selected as analysis units through a method of case study. The date collected and analyzed are the combination of in-depth interviews and raw data acquired from an expert survey conducted as a part of “A Study on the Effectiveness and Policy Plan of the Life Loving Project for improving the Quality of Life of the Elderly in Gyeonggi-do”.
The results of the study found that the analysis commonly perceived from the perspectives of both the chiefs and staff from the public institutions offering elderly suicide prevention service were ‘the perception of structural obstacles during the process of practicing the services and focused on the achievement of experiencing changes in the service users and the community’. On the other hand, the analysis from the perspective of the service users turned out to be ‘focusing on changes in the users’ internal perception according to service experiences’.
The meaning and essence of the analytical results perceived from each perspective are summarized as follows. First, the analytical results perceived of the chiefs from public institutions offering elderly suicide prevention service was ‘the process in which the identification of the institution is rediscovered through the service’. Three higher categories, five lower categories and 17 concepts were drawn in the analysis. Second, the analytical results perceived of the staff from the institution was ‘being acknowledged in the community and organization while experiencing changes in the service users in the process of struggling to survive in such community and organization’. Five higher categories, 10 lower categories and 34 concepts were drawn in the analysis. Third, the analytical results perceived of the service users was ‘holding onto the lifeline at the edge of a precipice’. Four higher categories, six lower categories and 14 concepts were drawn in the analysis.
Based on the results above, the following characteristic specifics were made with regard to the analysis perceived in the practice process of elderly suicide prevention service.
First, the analysis commonly perceived in both the chiefs and staff during the process of practicing elderly suicide prevention service turned out to be ‘the limitation caused by structural obstacles’.
Second, the chiefs and staff were appeared to overcome the environmental obstacles and create certain results from each different perspective.
Third, among the analytical results of the elderly suicide prevention service, connecting and providing various welfare services considered be significant.
Fourth, as part of the result of the elderly suicide prevention service, the quality of relationship between the staff and service users had a significant influence on the service users, by leading them to survive from the suicide crisis and adapt to daily life.
Fifth, the importance of social welfare practice has been appeared in regards to how service users have to resolve their own problems themselves even after they have been recovered from the suicide crisis through the elderly suicide prevention service.
Finally, the limitation of quantitative approach was found in measuring the analytical results of elderly suicide prevention service.
Based on these research findings, following suggestions could be made.
First, program should be arranged for mental health of aged people, and recognition for elderly mental health has to be extended.
Second, an educational opportunity for staff of elderly suicide prevention service has to be extended.
Third, Service users should monitor steadly and offer the follow-up service after elderly suicide prevention service.
Fourth, performance measurement index considering local facility and service environment needs to be prepared and qualitative performance device also needs to be developed for watching how changeable service users.
Fifth, more effective service should be provided by reforming delivery system of elderly suicide prevention service.
Finally, a national leveled awareness improvement project needs to be progressed to build a culture of life.
The purpose of this study was to identify the meaning of performance experienced during the process of practicing at the elderly suicide prevention center. Therefore, the actual results perceived from the subjective viewpoints of the chiefs, staff and service users from the public institutions, which offer the elderly suicide prevention services were examined.
In the study, 42 elderly suicide prevention centers in Gyeonggi-do were selected as analysis units through a method of case study. The date collected and analyzed are the combination of in-depth interviews and raw data acquired from an expert survey conducted as a part of “A Study on the Effectiveness and Policy Plan of the Life Loving Project for improving the Quality of Life of the Elderly in Gyeonggi-do”.
The results of the study found that the analysis commonly perceived from the perspectives of both the chiefs and staff from the public institutions offering elderly suicide prevention service were ‘the perception of structural obstacles during the process of practicing the services and focused on the achievement of experiencing changes in the service users and the community’. On the other hand, the analysis from the perspective of the service users turned out to be ‘focusing on changes in the users’ internal perception according to service experiences’.
The meaning and essence of the analytical results perceived from each perspective are summarized as follows. First, the analytical results perceived of the chiefs from public institutions offering elderly suicide prevention service was ‘the process in which the identification of the institution is rediscovered through the service’. Three higher categories, five lower categories and 17 concepts were drawn in the analysis. Second, the analytical results perceived of the staff from the institution was ‘being acknowledged in the community and organization while experiencing changes in the service users in the process of struggling to survive in such community and organization’. Five higher categories, 10 lower categories and 34 concepts were drawn in the analysis. Third, the analytical results perceived of the service users was ‘holding onto the lifeline at the edge of a precipice’. Four higher categories, six lower categories and 14 concepts were drawn in the analysis.
Based on the results above, the following characteristic specifics were made with regard to the analysis perceived in the practice process of elderly suicide prevention service.
First, the analysis commonly perceived in both the chiefs and staff during the process of practicing elderly suicide prevention service turned out to be ‘the limitation caused by structural obstacles’.
Second, the chiefs and staff were appeared to overcome the environmental obstacles and create certain results from each different perspective.
Third, among the analytical results of the elderly suicide prevention service, connecting and providing various welfare services considered be significant.
Fourth, as part of the result of the elderly suicide prevention service, the quality of relationship between the staff and service users had a significant influence on the service users, by leading them to survive from the suicide crisis and adapt to daily life.
Fifth, the importance of social welfare practice has been appeared in regards to how service users have to resolve their own problems themselves even after they have been recovered from the suicide crisis through the elderly suicide prevention service.
Finally, the limitation of quantitative approach was found in measuring the analytical results of elderly suicide prevention service.
Based on these research findings, following suggestions could be made.
First, program should be arranged for mental health of aged people, and recognition for elderly mental health has to be extended.
Second, an educational opportunity for staff of elderly suicide prevention service has to be extended.
Third, Service users should monitor steadly and offer the follow-up service after elderly suicide prevention service.
Fourth, performance measurement index considering local facility and service environment needs to be prepared and qualitative performance device also needs to be developed for watching how changeable service users.
Fifth, more effective service should be provided by reforming delivery system of elderly suicide prevention service.
Finally, a national leveled awareness improvement project needs to be progressed to build a culture of life.
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