본 연구는 현행 『평생교육법』에 제시되어 있는 평생교육사의 역할인 기획, 진행, 분석, 평가 및 교수활동으로 평생교육사의 자질을 구분하고, 이에 대한 평생교육 참여자들의 기대수준을 조사ㆍ분석함으로써 평생교육사 양성 프로그램 편성과 운영에 기여할 목적으로 실시하였다.
먼저, 이론적 배경으로 평생교육 참여자의 특성, 평생교육사의 자질과 역량을 살펴본 후에, 관련 선행연구물을 고찰하였다.
다음으로, 2014년 4월 현재 경기도 관내 3개 대학교의 부설 평생교육원에서 운영하는 교육 프로그램에 참여하고 있는 수강생들과 최근 6개월 이내에 프로그램을 이수한 학습자들을 대상으로 설문조사를 실시하고, 통계처리를 하였다.
통계처리방법은 ...
본 연구는 현행 『평생교육법』에 제시되어 있는 평생교육사의 역할인 기획, 진행, 분석, 평가 및 교수활동으로 평생교육사의 자질을 구분하고, 이에 대한 평생교육 참여자들의 기대수준을 조사ㆍ분석함으로써 평생교육사 양성 프로그램 편성과 운영에 기여할 목적으로 실시하였다.
먼저, 이론적 배경으로 평생교육 참여자의 특성, 평생교육사의 자질과 역량을 살펴본 후에, 관련 선행연구물을 고찰하였다.
다음으로, 2014년 4월 현재 경기도 관내 3개 대학교의 부설 평생교육원에서 운영하는 교육 프로그램에 참여하고 있는 수강생들과 최근 6개월 이내에 프로그램을 이수한 학습자들을 대상으로 설문조사를 실시하고, 통계처리를 하였다.
통계처리방법은 SPSS Windows Ver. 21을 이용하여 응답자의 인구사회학적 특성에 따른 단순빈도분석과 교차분석을 하였고, 평생교육사의 자질에 대한 기대수준을 분석하기 위해서 독립표본의 t-Test와 one-way ANOVAS(일원변량분석) 및 단계적 회귀분석을 하였다.
본 연구의 분석을 통해 나타난 연구결과는 다음과 같다.
첫째, 기획 분야의 평생교육사 자질을 높게 인식한 응답자는 30세에서 69세의 기혼 여성으로 나타났고, 진행 분야의 자질을 높게 인식한 응답자는 40세에서 49세의 기혼 여성이면서 현재 프로그램 참여기간이 3년 이상인 자였다.
둘째, 분석 분야의 평생교육사 자질을 높게 인식한 응답자는 전문대학을 졸업한 기혼자로서 현재 프로그램 참여기간이 6개월~1년 미만인 자로 나타났으며, 평가 분야의 자질을 높게 인식한 응답자는 전문대학을 졸업한 기혼자로서 현재 프로그램 참여기간이 6개월~1년 미만인 자였다.
셋째, 2009년 개정된 평생교육법에서 평생교육사의 역할로 추가된 교수 분야의 평생교육사 자질을 높게 인식한 응답자는 기혼여성인 것으로 나타났다.
이러한 연구결과를 토대로 얻은 결론은 다음과 같다.
첫째, 높은 연령층의 평생교육 프로그램 참여자들은 평생교육사의 기획, 진행 그리고 교수역할에 대한 기대수준이 분석과 평가기능에 비해 상대적으로 높았다. 이는 향후 평생교육사 양성과정의 교육과정을 편성하는 작업에 참고가 될 만하다.
둘째, 평생교육 프로그램에 참여한 기간이 길수록 프로그램의 진행, 분석 그리고 평가역할에 대한 관심이 높은 것으로 나타났다. 이는 오랜 기간 동안 학습에 참여할수록 평생교육 프로그램의 전반적인 편성 및 운영과정에 관심을 가지고 있음을 간과하지 말아야 함을 알려준다.
셋째, 평생교육 프로그램 참여자들의 학력이나 월 평균수입이 평생교육사의 5대 기능과는 유의미한 차이를 보이지 않은 점으로 미루어 보아, 평생교육의 실천을 책임지고 있는 평생교육사로 하여금 (자신의 위치를 파악하고-생략) 현재 프로그램에 참여하고 있는 학습자들의 요구에 귀를 기울일 필요가 있다.
이상의 결론과 더불어 본 연구결과를 토대로 다음과 같이 제언하고자 한다.
평생학습사회의 도래와 함께 국가 주도의 평생교육 정책사업이 확대됨에 따라 평생교육을 책임지고 있는 평생교육사의 역할과 자질함양은 중요한 과제이다. 따라서 국가적인 차원에서 전문성을 지닌 평생교육사를 양성함으로써 평생교육 프로그램을 기획, 진행, 분석, 평가하는 동시에 교수자의 역할까지도 수행하는 능력 있는 평생교육사가 배치되어야 한다. 뿐만 아니라, 평생교육사들 역시 부단한 자기연찬을 위한 노력을 경주해야 할 것이다.
본 연구는 현행 『평생교육법』에 제시되어 있는 평생교육사의 역할인 기획, 진행, 분석, 평가 및 교수활동으로 평생교육사의 자질을 구분하고, 이에 대한 평생교육 참여자들의 기대수준을 조사ㆍ분석함으로써 평생교육사 양성 프로그램 편성과 운영에 기여할 목적으로 실시하였다.
먼저, 이론적 배경으로 평생교육 참여자의 특성, 평생교육사의 자질과 역량을 살펴본 후에, 관련 선행연구물을 고찰하였다.
다음으로, 2014년 4월 현재 경기도 관내 3개 대학교의 부설 평생교육원에서 운영하는 교육 프로그램에 참여하고 있는 수강생들과 최근 6개월 이내에 프로그램을 이수한 학습자들을 대상으로 설문조사를 실시하고, 통계처리를 하였다.
통계처리방법은 SPSS Windows Ver. 21을 이용하여 응답자의 인구사회학적 특성에 따른 단순빈도분석과 교차분석을 하였고, 평생교육사의 자질에 대한 기대수준을 분석하기 위해서 독립표본의 t-Test와 one-way ANOVAS(일원변량분석) 및 단계적 회귀분석을 하였다.
본 연구의 분석을 통해 나타난 연구결과는 다음과 같다.
첫째, 기획 분야의 평생교육사 자질을 높게 인식한 응답자는 30세에서 69세의 기혼 여성으로 나타났고, 진행 분야의 자질을 높게 인식한 응답자는 40세에서 49세의 기혼 여성이면서 현재 프로그램 참여기간이 3년 이상인 자였다.
둘째, 분석 분야의 평생교육사 자질을 높게 인식한 응답자는 전문대학을 졸업한 기혼자로서 현재 프로그램 참여기간이 6개월~1년 미만인 자로 나타났으며, 평가 분야의 자질을 높게 인식한 응답자는 전문대학을 졸업한 기혼자로서 현재 프로그램 참여기간이 6개월~1년 미만인 자였다.
셋째, 2009년 개정된 평생교육법에서 평생교육사의 역할로 추가된 교수 분야의 평생교육사 자질을 높게 인식한 응답자는 기혼여성인 것으로 나타났다.
이러한 연구결과를 토대로 얻은 결론은 다음과 같다.
첫째, 높은 연령층의 평생교육 프로그램 참여자들은 평생교육사의 기획, 진행 그리고 교수역할에 대한 기대수준이 분석과 평가기능에 비해 상대적으로 높았다. 이는 향후 평생교육사 양성과정의 교육과정을 편성하는 작업에 참고가 될 만하다.
둘째, 평생교육 프로그램에 참여한 기간이 길수록 프로그램의 진행, 분석 그리고 평가역할에 대한 관심이 높은 것으로 나타났다. 이는 오랜 기간 동안 학습에 참여할수록 평생교육 프로그램의 전반적인 편성 및 운영과정에 관심을 가지고 있음을 간과하지 말아야 함을 알려준다.
셋째, 평생교육 프로그램 참여자들의 학력이나 월 평균수입이 평생교육사의 5대 기능과는 유의미한 차이를 보이지 않은 점으로 미루어 보아, 평생교육의 실천을 책임지고 있는 평생교육사로 하여금 (자신의 위치를 파악하고-생략) 현재 프로그램에 참여하고 있는 학습자들의 요구에 귀를 기울일 필요가 있다.
이상의 결론과 더불어 본 연구결과를 토대로 다음과 같이 제언하고자 한다.
평생학습사회의 도래와 함께 국가 주도의 평생교육 정책사업이 확대됨에 따라 평생교육을 책임지고 있는 평생교육사의 역할과 자질함양은 중요한 과제이다. 따라서 국가적인 차원에서 전문성을 지닌 평생교육사를 양성함으로써 평생교육 프로그램을 기획, 진행, 분석, 평가하는 동시에 교수자의 역할까지도 수행하는 능력 있는 평생교육사가 배치되어야 한다. 뿐만 아니라, 평생교육사들 역시 부단한 자기연찬을 위한 노력을 경주해야 할 것이다.
This research was carried out with the purpose to contribute to the organization and management of the lifelong educator training program by classifying the lifelong educators' qualification through their roles like planning, processing, analysis, evaluation and teaching activities which were descr...
This research was carried out with the purpose to contribute to the organization and management of the lifelong educator training program by classifying the lifelong educators' qualification through their roles like planning, processing, analysis, evaluation and teaching activities which were described in the present "Lifelong Education Law", by investigating and analyzing the lifelong education program participants' expectation level about this.
Firstly, after searching the lifelong education program participants' characteristics, the lifelong educators' qualification and competence on the theoretical background, the relevant pilot study was considered.
Next the questionnaire survey was carried out with targeting the participants in the educational program organized by the lifelong education center affiliated with 3 universities within the Gyeonggi-province in April, 2014 and the learners who have passed the program in the past 6 months. And then the statistics process was taken.
For the statistics process the Simple Frequency Analysis and Crossover Analysis were used in accordance with respondents' sociodemographic characteristics by SPSS Windows Ver. 21, and t-Test, one way ANOVAS(one-way analysis of variance) and Regression analysis were used to analyze the expectation level of lifelong educators' qualification.
The research results from the analysis of this research is following;
Firstly, as a result of analyzing the difference in awareness of the lifelong educators' qualification in accordance with the program participants' personal background, female by gender, married person by marital status and 60~69 ages by age have higher awareness level of the lifelong educators' qualification in the fields of the planning.
Secondly, as a result of analyzing the difference in awareness of the lifelong educators' qualification in accordance with the program participants' personal background, female by gender, married person by marital status, 40~49 ages by age and the respondents with over 3 years of the program participation experience have higher awareness level of the lifelong educators' qualification in the fields of the processing.
Thirdly, as a result of analyzing the difference in awareness of the lifelong educators' qualification in accordance with the program participants' personal background, married person by marital status, vocational college graduates by educational background and respondents with over 6 months~1 year of the program participation experience have higher awareness level of the lifelong educators' qualification in the fields of the analysis.
Fourthly, as a result of analyzing the difference in awareness of the lifelong educators' qualification in accordance with the program participants' personal background, married person by marital status, vocational college graduates by educational background and respondents with over 6 months ~ 1 year of the program participation experience have higher awareness level of the lifelong educators' qualification in the fields of the evaluation.
Fifthly, as a result of analyzing the difference in awareness of the lifelong educators' qualification in accordance with the program participants' personal background, female by gender and married person by marital status have higher awareness level of the lifelong educators' qualification in the fields of the teaching activities.
On the basis of this research results we have the following conclusion;
Firstly, the high age group of the lifelong education program participants has higher expectation level for the planning, processing and teaching activities than analysis and evaluation. In future this is could be helpful to organize the educational program of the training course for the lifelong educators.
Secondly, the participants with the longer participation period in the lifelong education program have higher interest in the fields of processing, analysis and evaluation of the program. Therefore, we should not overlook the fact that the participants with the longer study term have higher interest in the general organization and management of the lifelong educational program.
Thirdly, there are not meaningful difference in the above 5 functions in accordance with the participants' educational background and average monthly income. Therefore, it is necessary to let the lifelong educators who are responsible for practicing the lifelong education understand their position and pay attention to the requests by the learners taking part in the present program.
Together with such conclusion and on the basis of the above research results, we would like to propose as following;
The role and qualification development for the lifelong educators who have responsibility for the lifelong education became the main task, as the state-led policy projects on the lifelong education are expanding together with the coming of lifelong learning society. Therefore, the professional lifelong educators should be educated nationally, through which the competent lifelong educators should be assigned in order to plan, process, analyze, evaluate the lifelong education program and to play the role as a trainer at the same time. Besides the lifelong educators should devote constant effort to pursue their studies, too.
This research was carried out with the purpose to contribute to the organization and management of the lifelong educator training program by classifying the lifelong educators' qualification through their roles like planning, processing, analysis, evaluation and teaching activities which were described in the present "Lifelong Education Law", by investigating and analyzing the lifelong education program participants' expectation level about this.
Firstly, after searching the lifelong education program participants' characteristics, the lifelong educators' qualification and competence on the theoretical background, the relevant pilot study was considered.
Next the questionnaire survey was carried out with targeting the participants in the educational program organized by the lifelong education center affiliated with 3 universities within the Gyeonggi-province in April, 2014 and the learners who have passed the program in the past 6 months. And then the statistics process was taken.
For the statistics process the Simple Frequency Analysis and Crossover Analysis were used in accordance with respondents' sociodemographic characteristics by SPSS Windows Ver. 21, and t-Test, one way ANOVAS(one-way analysis of variance) and Regression analysis were used to analyze the expectation level of lifelong educators' qualification.
The research results from the analysis of this research is following;
Firstly, as a result of analyzing the difference in awareness of the lifelong educators' qualification in accordance with the program participants' personal background, female by gender, married person by marital status and 60~69 ages by age have higher awareness level of the lifelong educators' qualification in the fields of the planning.
Secondly, as a result of analyzing the difference in awareness of the lifelong educators' qualification in accordance with the program participants' personal background, female by gender, married person by marital status, 40~49 ages by age and the respondents with over 3 years of the program participation experience have higher awareness level of the lifelong educators' qualification in the fields of the processing.
Thirdly, as a result of analyzing the difference in awareness of the lifelong educators' qualification in accordance with the program participants' personal background, married person by marital status, vocational college graduates by educational background and respondents with over 6 months~1 year of the program participation experience have higher awareness level of the lifelong educators' qualification in the fields of the analysis.
Fourthly, as a result of analyzing the difference in awareness of the lifelong educators' qualification in accordance with the program participants' personal background, married person by marital status, vocational college graduates by educational background and respondents with over 6 months ~ 1 year of the program participation experience have higher awareness level of the lifelong educators' qualification in the fields of the evaluation.
Fifthly, as a result of analyzing the difference in awareness of the lifelong educators' qualification in accordance with the program participants' personal background, female by gender and married person by marital status have higher awareness level of the lifelong educators' qualification in the fields of the teaching activities.
On the basis of this research results we have the following conclusion;
Firstly, the high age group of the lifelong education program participants has higher expectation level for the planning, processing and teaching activities than analysis and evaluation. In future this is could be helpful to organize the educational program of the training course for the lifelong educators.
Secondly, the participants with the longer participation period in the lifelong education program have higher interest in the fields of processing, analysis and evaluation of the program. Therefore, we should not overlook the fact that the participants with the longer study term have higher interest in the general organization and management of the lifelong educational program.
Thirdly, there are not meaningful difference in the above 5 functions in accordance with the participants' educational background and average monthly income. Therefore, it is necessary to let the lifelong educators who are responsible for practicing the lifelong education understand their position and pay attention to the requests by the learners taking part in the present program.
Together with such conclusion and on the basis of the above research results, we would like to propose as following;
The role and qualification development for the lifelong educators who have responsibility for the lifelong education became the main task, as the state-led policy projects on the lifelong education are expanding together with the coming of lifelong learning society. Therefore, the professional lifelong educators should be educated nationally, through which the competent lifelong educators should be assigned in order to plan, process, analyze, evaluate the lifelong education program and to play the role as a trainer at the same time. Besides the lifelong educators should devote constant effort to pursue their studies, too.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.