본 연구는 고등학교 1학년 학생들을 대상으로 사고도구어 어휘력과 학업성취도의 상관관계, 사고도구어 어휘력과 학업성취도의 상관관계는 수준별 집단에 따라 차이가 있는지를 살펴봄으로써 어휘 및 학습에 있어서 교육적 시사점을 얻고자 하는 데 그 목적이 있다. 와 같은 목적을 달성하기 위하여 설정된 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 사고도구어 어휘력과 학업성취도는 유의미한 상관관계가 있는가? 둘째, 사고도구어 어휘력과 학업성취도의 상관관계는 수준별 집단 간에 차이가 있는가? 본 연구는 인천시에 위치한 S고등학교의 1학년 여학생 244명을 대상으로 하였다. 전체 학생들을 대상으로 사고도구어 어휘력 검사를 실시하였고, 1학기 중간고사 국어․사회․과학 과목에 대한 학업성취도 원점수를 수집하였다. 사고도구어 어휘력의 평균점수와 ...
본 연구는 고등학교 1학년 학생들을 대상으로 사고도구어 어휘력과 학업성취도의 상관관계, 사고도구어 어휘력과 학업성취도의 상관관계는 수준별 집단에 따라 차이가 있는지를 살펴봄으로써 어휘 및 학습에 있어서 교육적 시사점을 얻고자 하는 데 그 목적이 있다. 와 같은 목적을 달성하기 위하여 설정된 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 사고도구어 어휘력과 학업성취도는 유의미한 상관관계가 있는가? 둘째, 사고도구어 어휘력과 학업성취도의 상관관계는 수준별 집단 간에 차이가 있는가? 본 연구는 인천시에 위치한 S고등학교의 1학년 여학생 244명을 대상으로 하였다. 전체 학생들을 대상으로 사고도구어 어휘력 검사를 실시하였고, 1학기 중간고사 국어․사회․과학 과목에 대한 학업성취도 원점수를 수집하였다. 사고도구어 어휘력의 평균점수와 표준편차 ± 0.5를 기준으로 244명의 학생을 상(77명), 중(96명), 하(71명) 수준으로 집단을 구분하였다. 수집된 자료를 바탕으로 사고도구어와 학업성취도의 상관관계, 사고도구어 어휘력과 학업성취도의 상관관계는 수준별 집단에 따라 차이가 있는지를 알아보기 위해 Pearson의 적률상관계수를 산출하였다. 이상의 연구 방법과 절차에 따라 분석된 결과는 다음과 같다. 첫째, 사고도구어 어휘력 전체와 학업성취도 전체 성적(100점 환산점수)은 유의미한 상관관계가 있었다. 국어․사회․과학 과목의 원점수와도 동일한 결과를 보여 주었다. 국어 > 사회 > 과학의 순으로 국어 교과가 다른 교과에 비하여 더 높은 상관관계를 보여 주었다. 둘째, 사고도구어 어휘력 검사의 하위 영역 중 표현 어휘가 이해 어휘 보다 학업성취도 전체 성적과 더 높은 상관관계를 보여 주었다. 셋째, 사고도구어 어휘력과 학업성취도의 상관관계는 수준별 집단에 따라 차이가 있는지를 살펴본 결과, 상관관계는 중 > 하 > 상 집단의 순으로 높게 나타났다. 특히 상 집단의 경우 유의미한 상관관계가 나타나지 않았다. 이러한 연구 결과를 통해 다음과 같은 결론을 내릴 수 있다. 첫째, 사고도구어 어휘가 교육적으로 유용하므로 학교 현장에서 사고도구어의 교수․학습을 어떻게 할 수 있는지에 대한 방안 연구가 더 필요하다. 둘째, 문맥을 통해 단어의 의미를 이해하는 것뿐만 아니라 단어의 의미를 정확히 이해하고 사용할 수 있도록 어휘에 대한 정교화 학습이 필요하다. 셋째, 학업성취도에 영향을 주는 요소는 다양하므로 학교 현장에서는 학생들의 능력 및 학습 수준 등에 맞는 어휘 학습 프로그램이 필요하다.
본 연구는 고등학교 1학년 학생들을 대상으로 사고도구어 어휘력과 학업성취도의 상관관계, 사고도구어 어휘력과 학업성취도의 상관관계는 수준별 집단에 따라 차이가 있는지를 살펴봄으로써 어휘 및 학습에 있어서 교육적 시사점을 얻고자 하는 데 그 목적이 있다. 와 같은 목적을 달성하기 위하여 설정된 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 사고도구어 어휘력과 학업성취도는 유의미한 상관관계가 있는가? 둘째, 사고도구어 어휘력과 학업성취도의 상관관계는 수준별 집단 간에 차이가 있는가? 본 연구는 인천시에 위치한 S고등학교의 1학년 여학생 244명을 대상으로 하였다. 전체 학생들을 대상으로 사고도구어 어휘력 검사를 실시하였고, 1학기 중간고사 국어․사회․과학 과목에 대한 학업성취도 원점수를 수집하였다. 사고도구어 어휘력의 평균점수와 표준편차 ± 0.5를 기준으로 244명의 학생을 상(77명), 중(96명), 하(71명) 수준으로 집단을 구분하였다. 수집된 자료를 바탕으로 사고도구어와 학업성취도의 상관관계, 사고도구어 어휘력과 학업성취도의 상관관계는 수준별 집단에 따라 차이가 있는지를 알아보기 위해 Pearson의 적률상관계수를 산출하였다. 이상의 연구 방법과 절차에 따라 분석된 결과는 다음과 같다. 첫째, 사고도구어 어휘력 전체와 학업성취도 전체 성적(100점 환산점수)은 유의미한 상관관계가 있었다. 국어․사회․과학 과목의 원점수와도 동일한 결과를 보여 주었다. 국어 > 사회 > 과학의 순으로 국어 교과가 다른 교과에 비하여 더 높은 상관관계를 보여 주었다. 둘째, 사고도구어 어휘력 검사의 하위 영역 중 표현 어휘가 이해 어휘 보다 학업성취도 전체 성적과 더 높은 상관관계를 보여 주었다. 셋째, 사고도구어 어휘력과 학업성취도의 상관관계는 수준별 집단에 따라 차이가 있는지를 살펴본 결과, 상관관계는 중 > 하 > 상 집단의 순으로 높게 나타났다. 특히 상 집단의 경우 유의미한 상관관계가 나타나지 않았다. 이러한 연구 결과를 통해 다음과 같은 결론을 내릴 수 있다. 첫째, 사고도구어 어휘가 교육적으로 유용하므로 학교 현장에서 사고도구어의 교수․학습을 어떻게 할 수 있는지에 대한 방안 연구가 더 필요하다. 둘째, 문맥을 통해 단어의 의미를 이해하는 것뿐만 아니라 단어의 의미를 정확히 이해하고 사용할 수 있도록 어휘에 대한 정교화 학습이 필요하다. 셋째, 학업성취도에 영향을 주는 요소는 다양하므로 학교 현장에서는 학생들의 능력 및 학습 수준 등에 맞는 어휘 학습 프로그램이 필요하다.
The purposes of this study were to examine the correlation between academic vocabulary competence and academic achievement and difference in the correlation according to academic vocabulary level, and ultimately to get educational implications for vocabulary and learning. For these purposes, this st...
The purposes of this study were to examine the correlation between academic vocabulary competence and academic achievement and difference in the correlation according to academic vocabulary level, and ultimately to get educational implications for vocabulary and learning. For these purposes, this study attempted to answer research questions as follows. First, is there a correlation between academic vocabulary competence and academic achievement? Second, is the correlation different according to academic vocabulary competence level? The subjects of this study were 244 tenth‐grade girls sampled from S High School in Incheon City, and data were collected through an academic vocabulary competence test and from the raw scores of first‐semester mid‐term examinations for Korean language, social studies, and science. Based on the mean score of academic vocabulary and standard deviation ±0.5, the students were divided into high (n=77), middle (77), and low (71) groups. From the collected data were calculated Pearson’s product‐moment correlation coefficient. From these research methods and procedure were obtained results as follows. First, a significant correlation was observed between overall academic vocabulary competence and overall academic achievement. The same result was obtained with the raw scores of Korean language, social studies, and science. Second, among the sub‐areas of the academic vocabulary competence test, productive vocabulary showed a higher correlation with overall academic achievement than receptive vocabulary did. Third, the correlation between academic vocabulary competence and overall academic achievement was high in order of the middle > low > high groups. Particularly in the high group, no significant correlation was observed. The findings of this study suggest that academic vocabulary is educationally useful and it is necessary to develop vocabulary and learning programs reflecting students’ competence and academic level.
The purposes of this study were to examine the correlation between academic vocabulary competence and academic achievement and difference in the correlation according to academic vocabulary level, and ultimately to get educational implications for vocabulary and learning. For these purposes, this study attempted to answer research questions as follows. First, is there a correlation between academic vocabulary competence and academic achievement? Second, is the correlation different according to academic vocabulary competence level? The subjects of this study were 244 tenth‐grade girls sampled from S High School in Incheon City, and data were collected through an academic vocabulary competence test and from the raw scores of first‐semester mid‐term examinations for Korean language, social studies, and science. Based on the mean score of academic vocabulary and standard deviation ±0.5, the students were divided into high (n=77), middle (77), and low (71) groups. From the collected data were calculated Pearson’s product‐moment correlation coefficient. From these research methods and procedure were obtained results as follows. First, a significant correlation was observed between overall academic vocabulary competence and overall academic achievement. The same result was obtained with the raw scores of Korean language, social studies, and science. Second, among the sub‐areas of the academic vocabulary competence test, productive vocabulary showed a higher correlation with overall academic achievement than receptive vocabulary did. Third, the correlation between academic vocabulary competence and overall academic achievement was high in order of the middle > low > high groups. Particularly in the high group, no significant correlation was observed. The findings of this study suggest that academic vocabulary is educationally useful and it is necessary to develop vocabulary and learning programs reflecting students’ competence and academic level.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.