생활그림책을 활용한 이야기나누기활동이 유아의 기본생활습관 형성과 또래관계에 미치는 영향 The effects of the story sharing activity using daily realistic fiction book on the development of children`s basic life habits and the peer relationship원문보기
본 연구는 만 3세 유아를 대상으로 생활그림책을 활용한 이야기나누기 활동이 기본생활습관과 또래관계 형성에 어떠한 효과를 미치는지를 검증하는데 그 목적이 있다. 이를 위해 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다.
첫째, 생활그림책을 활용한 이야기나누기 활동은 유아의 기본생활습관 형성에 효과가 있는가?
둘째, 생활그림책을 활용한 이야기나누기 활동은 유아의 또래관계에 효과가 있는가?
본 연구 문제를 검증하기 위하여 연구 대상은 경기도 양주시에 소재하고 있는 D어린이집의 만 3세 유아 15명을 실험집단으로, E어린이집의 만 3세 유아 15명을 비교집단으로 선정하였다. 이 중 실험 집단에서는 생활그림책을 활용한 이야기나누기를 통한 기본생활습관과 또래 관계형성에 대한 연계 활동을 실시하고 비교집단에서는 어린이집의 기본 표준교육과정이 진행되었다.
이 연구애서 사용한 도구는 유아의 기본생활습관을 평가하기 위헤 강해주(2014)가 국립교육평가원(1995)의 평가도구를 참고하여 수정·보완한 ‘유아 기본생활습관 평가도구(교사용)’를 사용하였으며, 유아의 또래관계를 측정하기 위해 LaFreniere와 Dumas(1995)가 개발한 ...
본 연구는 만 3세 유아를 대상으로 생활그림책을 활용한 이야기나누기 활동이 기본생활습관과 또래관계 형성에 어떠한 효과를 미치는지를 검증하는데 그 목적이 있다. 이를 위해 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다.
첫째, 생활그림책을 활용한 이야기나누기 활동은 유아의 기본생활습관 형성에 효과가 있는가?
둘째, 생활그림책을 활용한 이야기나누기 활동은 유아의 또래관계에 효과가 있는가?
본 연구 문제를 검증하기 위하여 연구 대상은 경기도 양주시에 소재하고 있는 D어린이집의 만 3세 유아 15명을 실험집단으로, E어린이집의 만 3세 유아 15명을 비교집단으로 선정하였다. 이 중 실험 집단에서는 생활그림책을 활용한 이야기나누기를 통한 기본생활습관과 또래 관계형성에 대한 연계 활동을 실시하고 비교집단에서는 어린이집의 기본 표준교육과정이 진행되었다.
이 연구애서 사용한 도구는 유아의 기본생활습관을 평가하기 위헤 강해주(2014)가 국립교육평가원(1995)의 평가도구를 참고하여 수정·보완한 ‘유아 기본생활습관 평가도구(교사용)’를 사용하였으며, 유아의 또래관계를 측정하기 위해 LaFreniere와 Dumas(1995)가 개발한 Social Competence and Behavior Evaluation(SCBE)를 안라리(2005)가 번안하여 사용한 도구를 참고하였다.
실험집단을 대상으로 매주 2회씩 총 13회기의 생활그림책을 활용한 이야기나누기 활동을 실시하였으며, 수집된 자료의 분석은 SPSSWIN 19 프로그램을 사용하여 통계처리하고 t검증을 통하여 사전-사후 차이를 비교하였다.
본 연구의 결과를 살펴보면
다음과 같다.
첫째, 생활그림책을 활용한 이야기나누기활동이 유아의 기본생활습관 하위영역인 청결, 질서, 예절, 절제 여러 측면에서 긍정적인 효과를 일으킨 것으로 나타났다. 이러한 사실은 생활그림책을 활용한 이야기나누기활동이 기본생활습관지도에 있어서 효과가 있다고 볼 수 있고, 프로그램 적용기간 내내 유아들의 동기유발이 무척 용이 했으며 또래 관계에서도 친근감을 가지고 다가가는 것을 볼 수 있었다.
둘째, 본 연구결과는 유아의 기본생활습관과 또래관계에 미치는 효과를 보았으며, 이야기나누기 활동에 생활그림책을 활용하여 교수학습에 활용할 수 있는 도구로써 그 활동 범위와 교육적 효용가치는 높다고 할 수 있다.
본 연구는 만 3세 유아를 대상으로 생활그림책을 활용한 이야기나누기 활동이 기본생활습관과 또래관계 형성에 어떠한 효과를 미치는지를 검증하는데 그 목적이 있다. 이를 위해 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다.
첫째, 생활그림책을 활용한 이야기나누기 활동은 유아의 기본생활습관 형성에 효과가 있는가?
둘째, 생활그림책을 활용한 이야기나누기 활동은 유아의 또래관계에 효과가 있는가?
본 연구 문제를 검증하기 위하여 연구 대상은 경기도 양주시에 소재하고 있는 D어린이집의 만 3세 유아 15명을 실험집단으로, E어린이집의 만 3세 유아 15명을 비교집단으로 선정하였다. 이 중 실험 집단에서는 생활그림책을 활용한 이야기나누기를 통한 기본생활습관과 또래 관계형성에 대한 연계 활동을 실시하고 비교집단에서는 어린이집의 기본 표준교육과정이 진행되었다.
이 연구애서 사용한 도구는 유아의 기본생활습관을 평가하기 위헤 강해주(2014)가 국립교육평가원(1995)의 평가도구를 참고하여 수정·보완한 ‘유아 기본생활습관 평가도구(교사용)’를 사용하였으며, 유아의 또래관계를 측정하기 위해 LaFreniere와 Dumas(1995)가 개발한 Social Competence and Behavior Evaluation(SCBE)를 안라리(2005)가 번안하여 사용한 도구를 참고하였다.
실험집단을 대상으로 매주 2회씩 총 13회기의 생활그림책을 활용한 이야기나누기 활동을 실시하였으며, 수집된 자료의 분석은 SPSSWIN 19 프로그램을 사용하여 통계처리하고 t검증을 통하여 사전-사후 차이를 비교하였다.
본 연구의 결과를 살펴보면
다음과 같다.
첫째, 생활그림책을 활용한 이야기나누기활동이 유아의 기본생활습관 하위영역인 청결, 질서, 예절, 절제 여러 측면에서 긍정적인 효과를 일으킨 것으로 나타났다. 이러한 사실은 생활그림책을 활용한 이야기나누기활동이 기본생활습관지도에 있어서 효과가 있다고 볼 수 있고, 프로그램 적용기간 내내 유아들의 동기유발이 무척 용이 했으며 또래 관계에서도 친근감을 가지고 다가가는 것을 볼 수 있었다.
둘째, 본 연구결과는 유아의 기본생활습관과 또래관계에 미치는 효과를 보았으며, 이야기나누기 활동에 생활그림책을 활용하여 교수학습에 활용할 수 있는 도구로써 그 활동 범위와 교육적 효용가치는 높다고 할 수 있다.
The purpose of this study is to verify that on the survey on a three-year-old infant how practical use of daily realistic fiction book through sharing story has an effect on the peer relationship and basic life habits. In order to achieve the research objectives, this research established following ...
The purpose of this study is to verify that on the survey on a three-year-old infant how practical use of daily realistic fiction book through sharing story has an effect on the peer relationship and basic life habits. In order to achieve the research objectives, this research established following subject of study
First, is the activity of daily realistic fiction book through sharing story effective on forming a life habits ?
Second. is the activity of daily realistic fiction book through sharing story effective on making relationship of a group of infant of that age ?
To inspect the subject of the research, we have selected 15 infants who are three years old in D kindergarten located in Yang-ju city as an experimental group and as a comparison group ( 15 infants ) which is in E kindergarten located in Yang-ju city.
In experimental group, basic life habits with daily realistic fiction book and activity connected with peer relationship are carried out. On the contrary in comparison group, a standard curriculum of the kindergarten is conducted.
In order to evaluate infant's basic daily habits. research tool which is used is 'evaluation tool of standards for infant's daily life ( teacher's manual ) ', which is amended and supplemented by Hae Ju Kang(2104) who uses evaluation tool of National Institution of Educational Evaluation(1995). Also to evaluate the peer relationship, this study refers to a research tool which is Social Competence and Behavior Evaluation(SCBE) developed by LaFreniere and Dumas(1995) translated by LaLi Ahn(2005)
To verify the hypothesis, sharing the stories with daily realistic fiction book is conducted two times a week all 13 times. The analysis of the collected data is managed statistically using SPSSWIN 19 program, and the results of before and after the execution are compared through t verification
The conclusions of the research are as follows
First, Sharing stories through daily realistic fiction book has positive effect on cleanliness, order, moderation which are subgroup of basic life habits. This fact shows the effect of instruction on basic life habits. Throughout experimental period, the infants have motivation themselves. And they get to know each other with affection
.Second, The research results have a higher utility value and the wide application range on the peer relationship and life habits with practical use of daily realistic fiction book through sharing story.
The purpose of this study is to verify that on the survey on a three-year-old infant how practical use of daily realistic fiction book through sharing story has an effect on the peer relationship and basic life habits. In order to achieve the research objectives, this research established following subject of study
First, is the activity of daily realistic fiction book through sharing story effective on forming a life habits ?
Second. is the activity of daily realistic fiction book through sharing story effective on making relationship of a group of infant of that age ?
To inspect the subject of the research, we have selected 15 infants who are three years old in D kindergarten located in Yang-ju city as an experimental group and as a comparison group ( 15 infants ) which is in E kindergarten located in Yang-ju city.
In experimental group, basic life habits with daily realistic fiction book and activity connected with peer relationship are carried out. On the contrary in comparison group, a standard curriculum of the kindergarten is conducted.
In order to evaluate infant's basic daily habits. research tool which is used is 'evaluation tool of standards for infant's daily life ( teacher's manual ) ', which is amended and supplemented by Hae Ju Kang(2104) who uses evaluation tool of National Institution of Educational Evaluation(1995). Also to evaluate the peer relationship, this study refers to a research tool which is Social Competence and Behavior Evaluation(SCBE) developed by LaFreniere and Dumas(1995) translated by LaLi Ahn(2005)
To verify the hypothesis, sharing the stories with daily realistic fiction book is conducted two times a week all 13 times. The analysis of the collected data is managed statistically using SPSSWIN 19 program, and the results of before and after the execution are compared through t verification
The conclusions of the research are as follows
First, Sharing stories through daily realistic fiction book has positive effect on cleanliness, order, moderation which are subgroup of basic life habits. This fact shows the effect of instruction on basic life habits. Throughout experimental period, the infants have motivation themselves. And they get to know each other with affection
.Second, The research results have a higher utility value and the wide application range on the peer relationship and life habits with practical use of daily realistic fiction book through sharing story.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.