새로운 정보화 기술이 출현되면서 정보화 프로젝트도 다양해지고 프로젝트의 규모도 커지면서 프로젝트 성공에 대한 관심이 높고 프로젝트 성공모델에 대한 연구도 많지만 프로젝트 성공률이 기대만큼 높지만은 않다. 조직의 경영 효율화, 핵심인력 전문화를 위하여 IT 운영인력에 대해서 아웃소싱 도입이 일반화되고 그 규모도 증대되고 있다. 아웃소싱의 도입단계에서는 아웃소싱의 도입이 조직의 성과에 미치는 영향을 중심으로 연구가 이루어졌다. ...
새로운 정보화 기술이 출현되면서 정보화 프로젝트도 다양해지고 프로젝트의 규모도 커지면서 프로젝트 성공에 대한 관심이 높고 프로젝트 성공모델에 대한 연구도 많지만 프로젝트 성공률이 기대만큼 높지만은 않다. 조직의 경영 효율화, 핵심인력 전문화를 위하여 IT 운영인력에 대해서 아웃소싱 도입이 일반화되고 그 규모도 증대되고 있다. 아웃소싱의 도입단계에서는 아웃소싱의 도입이 조직의 성과에 미치는 영향을 중심으로 연구가 이루어졌다. IT 아웃소싱 도입이 성숙단계의 현 시점에서는 IT 프로젝트 위험요인을 식별하여 식별된 위험요인이 IT 아웃소싱의 성과에 미치는 영향 연구를 통해 프로젝트의 성공률을 높이고자 하였다.
본 연구는 관련 문헌에 대해서 선행 연구를 통해 프로젝트의 위험요인, 정보시스템 성공모델 및 기술수용모델, IT 아웃소싱의 성과를 조사하였으며, 이를 기초하여 연구 모형을 설계하였다. 연구 모형은 프로젝트 위험요인을 서비스 품질 위험요인, 정보 품질 위험요인, 시스템 품질 위험요인으로 구분하여 각각의 위험요인과 아웃소싱 만족도, 아웃소싱 성과 간의 영향관계를 검정한다. 또한, IT 아웃소싱의 프로젝트 수행인력 규모와 수행 경험의 조절효과도 검정한다.
연구 가설 검정 결과를 요약하면 서비스 품질 위험요인, 정보 품질 위험요인, 시스템 품질 위험요인 모두 만족도에 부정적인 영향을 미치는 것으로 나타났고, 만족도는 성과에 긍정적인 영향을 미쳤다. 조절효과는 프로젝트 규모가 작은 집단(30인 미만)에서 서비스 품질 위험요인이 만족도에 조절효과가 있는 것으로, 프로젝트 수행 경험이 적은 집단(10년 미만)에서는 정보 품질 위험요인이 만족도에 조절효과가 있는 것으로 나타났다.
그 동안의 연구는 IT 프로젝트의 성과를 높이기 위하여 프로젝트 성공요인(PMO 조직 도입 등)에 대한 연구나 프로젝트 위험요인에 관한 연구였다면 본 연구는 프로젝트 수행하면서 발생되는 위험요인과 프로젝트의 성과에 관한 모델을 IT 아웃소싱 프로젝트에 적용한 연구로 IT 프로젝트 위험요인이 IT 아웃소싱 프로젝트 성과에 미치는 영향을 검정할 수 있었다. 또한 IT 프로젝트 위험요인과 IT 아웃소싱 프로젝트 성과 간 조절효과를 분석하여 IT 아웃소싱 프로젝트 수행 경험과 수행 규모의 집단별 특성이 미치는 조절 효과를 확인할 수 있었다.
본 연구는 IT 아웃소싱 프로제트 수행 경험이 있는 자 중 수행 경험이 다양하고, 수행 규모도 다양한 자를 연구 대상으로 하여 연구 결과의 학술적 가치를 높였다. 일반적인 프로젝트에서는 시스템 품질 위험요인, 정보 품질 위험요인, 서비스 품질 위험요인 순으로 중요도를 두어 관리하고, 프로젝트의 특성을 봐서 아웃소싱 규모가 작은 경우는 서비스 품질 위험요인에, 아웃소싱 수행경험이 짧은 인력으로 구성 시에는 정보 품질 위험요인에 관리의 역점을 둔다면 아웃소싱 프로젝트 성과에 좋은 결과를 얻을 것이다.
본 연구는 프로젝트 특성을 고려하지 않고 기존 프로젝트의 위험요인을 IT 아웃소싱에 적용한 한계가 있다. 향후 IT 아웃소싱의 프로젝트에 맞는 위험요인과 조절변수를 식별하여 연구 모형을 발전시킬 필요가 있겠다.
새로운 정보화 기술이 출현되면서 정보화 프로젝트도 다양해지고 프로젝트의 규모도 커지면서 프로젝트 성공에 대한 관심이 높고 프로젝트 성공모델에 대한 연구도 많지만 프로젝트 성공률이 기대만큼 높지만은 않다. 조직의 경영 효율화, 핵심인력 전문화를 위하여 IT 운영인력에 대해서 아웃소싱 도입이 일반화되고 그 규모도 증대되고 있다. 아웃소싱의 도입단계에서는 아웃소싱의 도입이 조직의 성과에 미치는 영향을 중심으로 연구가 이루어졌다. IT 아웃소싱 도입이 성숙단계의 현 시점에서는 IT 프로젝트 위험요인을 식별하여 식별된 위험요인이 IT 아웃소싱의 성과에 미치는 영향 연구를 통해 프로젝트의 성공률을 높이고자 하였다.
본 연구는 관련 문헌에 대해서 선행 연구를 통해 프로젝트의 위험요인, 정보시스템 성공모델 및 기술수용모델, IT 아웃소싱의 성과를 조사하였으며, 이를 기초하여 연구 모형을 설계하였다. 연구 모형은 프로젝트 위험요인을 서비스 품질 위험요인, 정보 품질 위험요인, 시스템 품질 위험요인으로 구분하여 각각의 위험요인과 아웃소싱 만족도, 아웃소싱 성과 간의 영향관계를 검정한다. 또한, IT 아웃소싱의 프로젝트 수행인력 규모와 수행 경험의 조절효과도 검정한다.
연구 가설 검정 결과를 요약하면 서비스 품질 위험요인, 정보 품질 위험요인, 시스템 품질 위험요인 모두 만족도에 부정적인 영향을 미치는 것으로 나타났고, 만족도는 성과에 긍정적인 영향을 미쳤다. 조절효과는 프로젝트 규모가 작은 집단(30인 미만)에서 서비스 품질 위험요인이 만족도에 조절효과가 있는 것으로, 프로젝트 수행 경험이 적은 집단(10년 미만)에서는 정보 품질 위험요인이 만족도에 조절효과가 있는 것으로 나타났다.
그 동안의 연구는 IT 프로젝트의 성과를 높이기 위하여 프로젝트 성공요인(PMO 조직 도입 등)에 대한 연구나 프로젝트 위험요인에 관한 연구였다면 본 연구는 프로젝트 수행하면서 발생되는 위험요인과 프로젝트의 성과에 관한 모델을 IT 아웃소싱 프로젝트에 적용한 연구로 IT 프로젝트 위험요인이 IT 아웃소싱 프로젝트 성과에 미치는 영향을 검정할 수 있었다. 또한 IT 프로젝트 위험요인과 IT 아웃소싱 프로젝트 성과 간 조절효과를 분석하여 IT 아웃소싱 프로젝트 수행 경험과 수행 규모의 집단별 특성이 미치는 조절 효과를 확인할 수 있었다.
본 연구는 IT 아웃소싱 프로제트 수행 경험이 있는 자 중 수행 경험이 다양하고, 수행 규모도 다양한 자를 연구 대상으로 하여 연구 결과의 학술적 가치를 높였다. 일반적인 프로젝트에서는 시스템 품질 위험요인, 정보 품질 위험요인, 서비스 품질 위험요인 순으로 중요도를 두어 관리하고, 프로젝트의 특성을 봐서 아웃소싱 규모가 작은 경우는 서비스 품질 위험요인에, 아웃소싱 수행경험이 짧은 인력으로 구성 시에는 정보 품질 위험요인에 관리의 역점을 둔다면 아웃소싱 프로젝트 성과에 좋은 결과를 얻을 것이다.
본 연구는 프로젝트 특성을 고려하지 않고 기존 프로젝트의 위험요인을 IT 아웃소싱에 적용한 한계가 있다. 향후 IT 아웃소싱의 프로젝트에 맞는 위험요인과 조절변수를 식별하여 연구 모형을 발전시킬 필요가 있겠다.
Emergence of latest Information Technology has led us to more diversity and complexity of related projects. Focuses for successful project have been greater than ever along with the increasing number of the researches. However, the rate of successful project has not been reaching the expectation. Fo...
Emergence of latest Information Technology has led us to more diversity and complexity of related projects. Focuses for successful project have been greater than ever along with the increasing number of the researches. However, the rate of successful project has not been reaching the expectation. For efficient management and manpower reinforcement within an organization, utilization of outsourced IT operation team has been generalized with greater scale. At the entry level of the IT outsourcing, the research often focuses only on its contribution towards the outcome of an organization. As integration of IT outsourcing has advanced so far, a study for risk criteria identification and how they affect towards the outcome has become inevitable.
This study designates a research model based on researches on project risk criteria, successful models and TAM(Technology Acceptance Models) of IT system, and outcomes of IT outsourcing. The research model classifies project risk criteria into Service Quality, Information Quality and System Quality, and verifies risk factors, satisfaction rate and interrelationship between outsourcing results. The study also verifies the moderating effect in perfuming IT outsourcing project with numbers of manpower and preceding experience.
Verification of the study hypothesis could be summarized that all risk factors in Service Quality, Information Quality and System Quality provide negative effects onto satisfaction rate, whereas the satisfaction rate gives positive effects onto the outcomes. The moderating effect could be seen as negative effects of Service Quality risk factor onto the satisfaction rate in small sized groups(less than 30 people), and that of Information Quality risk factor onto the satisfaction rate in less experienced groups(less than 10 years).
Existing researches for successful IT project normally focus just on project success factors such as introduction of PMO organization, or on project risk factors only. In this study, a modeling of possible risk factors during project management and their effects on project outcomes, was applied for IT outsourcing project. Specific relativity between IT project risk factors and IT outsourcing project outcome could be seen as the result. Also by analyzing the moderating factors between IT project risk factors and IT outsourcing project outcomes, the effects of IT outsourcing project experience with different numbers of manpower could be verified.
This study was carried on people with various experiences on IT outsourcing project with different sizes, which provides its results with superior academic quality. It was concluded that for normal projects, the risk factor management priority should be in the order of System Quality, Information Quality and Service Quality for successful outsourcing project outcome, while smaller projects should focus on Service Quality risk factor management. Also with lack in outsourcing project experience, the focus should be on the Information Quality risk factor management.
However, there still are some limitations from application of risk factors of existing project directly onto IT outsourcing. Further development of research model with verification of risk factors and moderation factors specifically for IT outsourcing projects shall be considered necessary.
Emergence of latest Information Technology has led us to more diversity and complexity of related projects. Focuses for successful project have been greater than ever along with the increasing number of the researches. However, the rate of successful project has not been reaching the expectation. For efficient management and manpower reinforcement within an organization, utilization of outsourced IT operation team has been generalized with greater scale. At the entry level of the IT outsourcing, the research often focuses only on its contribution towards the outcome of an organization. As integration of IT outsourcing has advanced so far, a study for risk criteria identification and how they affect towards the outcome has become inevitable.
This study designates a research model based on researches on project risk criteria, successful models and TAM(Technology Acceptance Models) of IT system, and outcomes of IT outsourcing. The research model classifies project risk criteria into Service Quality, Information Quality and System Quality, and verifies risk factors, satisfaction rate and interrelationship between outsourcing results. The study also verifies the moderating effect in perfuming IT outsourcing project with numbers of manpower and preceding experience.
Verification of the study hypothesis could be summarized that all risk factors in Service Quality, Information Quality and System Quality provide negative effects onto satisfaction rate, whereas the satisfaction rate gives positive effects onto the outcomes. The moderating effect could be seen as negative effects of Service Quality risk factor onto the satisfaction rate in small sized groups(less than 30 people), and that of Information Quality risk factor onto the satisfaction rate in less experienced groups(less than 10 years).
Existing researches for successful IT project normally focus just on project success factors such as introduction of PMO organization, or on project risk factors only. In this study, a modeling of possible risk factors during project management and their effects on project outcomes, was applied for IT outsourcing project. Specific relativity between IT project risk factors and IT outsourcing project outcome could be seen as the result. Also by analyzing the moderating factors between IT project risk factors and IT outsourcing project outcomes, the effects of IT outsourcing project experience with different numbers of manpower could be verified.
This study was carried on people with various experiences on IT outsourcing project with different sizes, which provides its results with superior academic quality. It was concluded that for normal projects, the risk factor management priority should be in the order of System Quality, Information Quality and Service Quality for successful outsourcing project outcome, while smaller projects should focus on Service Quality risk factor management. Also with lack in outsourcing project experience, the focus should be on the Information Quality risk factor management.
However, there still are some limitations from application of risk factors of existing project directly onto IT outsourcing. Further development of research model with verification of risk factors and moderation factors specifically for IT outsourcing projects shall be considered necessary.
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