[학위논문]평생교육기관 경영자의 서번트 리더십, 상사신뢰, 구성원의 직무태도, 조직성과 간의 구조적 관계 Structural Relationships between Servant Leadership of the CEO of Lifelong Education Institute, Trust for the CEO, Attitude of the Employee and Organization Performance원문보기
본 연구는 평생교육기관의 조직성과 향상을 위하여 평생교육기관 경영자의 서번트 리더십, 상사신뢰, 구성원의 직무태도, 조직성과 간의 구조적 관계를 분석하는 데 목적이 있다. 본 연구목적을 위한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 평생교육기관 경영자의 서번트 리더십은 상사신뢰에 영향을 미치는가? 둘째, 평생교육기관 경영자의 서번트 리더십과 상사신뢰는 구성 원의 직무태도에 영향을 미치는가? 셋째, 평생교육기관 경영자의 서번트 리더십과 상사신뢰 및 구성원의 직무태도는 조직성과에 영향을 미치는가? 등이다.
연구의 대상으로는 서울특별시, 인천광역시와 경기도에 소재하고 있는 평생교육기관에 근무하는 구성원 565명을 선정하였다. 연구모델은 통계적으로 검증하기 위하여 ...
본 연구는 평생교육기관의 조직성과 향상을 위하여 평생교육기관 경영자의 서번트 리더십, 상사신뢰, 구성원의 직무태도, 조직성과 간의 구조적 관계를 분석하는 데 목적이 있다. 본 연구목적을 위한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 평생교육기관 경영자의 서번트 리더십은 상사신뢰에 영향을 미치는가? 둘째, 평생교육기관 경영자의 서번트 리더십과 상사신뢰는 구성 원의 직무태도에 영향을 미치는가? 셋째, 평생교육기관 경영자의 서번트 리더십과 상사신뢰 및 구성원의 직무태도는 조직성과에 영향을 미치는가? 등이다.
연구의 대상으로는 서울특별시, 인천광역시와 경기도에 소재하고 있는 평생교육기관에 근무하는 구성원 565명을 선정하였다. 연구모델은 통계적으로 검증하기 위하여 구조방정식모델로 SPSS 18.0과 AMOS 18.0을 사용하여 분석하였다.
분석을 통해서 나타난 연구결과는 다음과 같다.
첫째, 평생교육기관 경영자의 서번트 리더십은 상사신뢰에 직접적인 정적 효과가 있었다. 둘째, 평생교육기관 경영자의 서번트 리더십은 직무태도에 직접적인 정적 효과는 없었고 상사신뢰를 매개로 간접효과는 있었다. 상사신뢰는 구성원의 직무태도에 직접적인 정적 효과가 있었다. 셋째, 평생교육기관 경영자의 서번트 리더십은 조직성과에 대하여 직접적인 정적 효과는 없었고, 상사신뢰와 구성원의 직무태도를 매개로 한 간접효과만 있었다. 상사신뢰는 조직성과에 대하여 직접적인 정적 효과는 없었고, 직무태도를 매개로 한 간접효과는 있었다. 직무태도는 조직성과에 직접적인 정적 효과가 있었다.
이상의 연구결과로부터 도출된 결론은 다음과 같다.
첫째, 평생교육기관 경영자의 서번트 리더십이 상사신뢰에 직접 영향을 주고 있음이 확인됨에 따라 평생교육기관 경영자의 서번트 리더십을 높이는 것은 조직구성원의 상사신뢰를 강화하는 새로운 방법이 될 수 있다. 둘째, 구성원의 직무태도에 직접적인 영향을 미치는 요인 중에서 상사신뢰의 직접효과가 가장 높기 때문에 상사신뢰를 높이는 것은 구성원의 직무태도를 높일 수 있는 효과적인 방법이라 할 수 있다. 셋째, 평생교육기관 경영자의 서번트 리더십이 조직성과에 미치는 직접효과는 없지만 상사신뢰와 구성원의 직무태도를 매개로 간접적인 영향을 미치고 있다. 그러므로 경영자의 서번트 리더십을 높이는 것은 상사신뢰와 구성원의 직무태도를 높이고 결과적으로 구성원의 조직성과를 높이는 효과적인 방법임을 알 수 있다.
본 연구는 평생교육기관 경영자의 서번트 리더십을 높이는 것이 상사신뢰와 구성원의 직무태도는 물론 조직성과를 높이는 핵심전략이라는 이론적 토대를 마련하는 데 그 의의가 있다.
본 연구는 평생교육기관의 조직성과 향상을 위하여 평생교육기관 경영자의 서번트 리더십, 상사신뢰, 구성원의 직무태도, 조직성과 간의 구조적 관계를 분석하는 데 목적이 있다. 본 연구목적을 위한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 평생교육기관 경영자의 서번트 리더십은 상사신뢰에 영향을 미치는가? 둘째, 평생교육기관 경영자의 서번트 리더십과 상사신뢰는 구성 원의 직무태도에 영향을 미치는가? 셋째, 평생교육기관 경영자의 서번트 리더십과 상사신뢰 및 구성원의 직무태도는 조직성과에 영향을 미치는가? 등이다.
연구의 대상으로는 서울특별시, 인천광역시와 경기도에 소재하고 있는 평생교육기관에 근무하는 구성원 565명을 선정하였다. 연구모델은 통계적으로 검증하기 위하여 구조방정식모델로 SPSS 18.0과 AMOS 18.0을 사용하여 분석하였다.
분석을 통해서 나타난 연구결과는 다음과 같다.
첫째, 평생교육기관 경영자의 서번트 리더십은 상사신뢰에 직접적인 정적 효과가 있었다. 둘째, 평생교육기관 경영자의 서번트 리더십은 직무태도에 직접적인 정적 효과는 없었고 상사신뢰를 매개로 간접효과는 있었다. 상사신뢰는 구성원의 직무태도에 직접적인 정적 효과가 있었다. 셋째, 평생교육기관 경영자의 서번트 리더십은 조직성과에 대하여 직접적인 정적 효과는 없었고, 상사신뢰와 구성원의 직무태도를 매개로 한 간접효과만 있었다. 상사신뢰는 조직성과에 대하여 직접적인 정적 효과는 없었고, 직무태도를 매개로 한 간접효과는 있었다. 직무태도는 조직성과에 직접적인 정적 효과가 있었다.
이상의 연구결과로부터 도출된 결론은 다음과 같다.
첫째, 평생교육기관 경영자의 서번트 리더십이 상사신뢰에 직접 영향을 주고 있음이 확인됨에 따라 평생교육기관 경영자의 서번트 리더십을 높이는 것은 조직구성원의 상사신뢰를 강화하는 새로운 방법이 될 수 있다. 둘째, 구성원의 직무태도에 직접적인 영향을 미치는 요인 중에서 상사신뢰의 직접효과가 가장 높기 때문에 상사신뢰를 높이는 것은 구성원의 직무태도를 높일 수 있는 효과적인 방법이라 할 수 있다. 셋째, 평생교육기관 경영자의 서번트 리더십이 조직성과에 미치는 직접효과는 없지만 상사신뢰와 구성원의 직무태도를 매개로 간접적인 영향을 미치고 있다. 그러므로 경영자의 서번트 리더십을 높이는 것은 상사신뢰와 구성원의 직무태도를 높이고 결과적으로 구성원의 조직성과를 높이는 효과적인 방법임을 알 수 있다.
본 연구는 평생교육기관 경영자의 서번트 리더십을 높이는 것이 상사신뢰와 구성원의 직무태도는 물론 조직성과를 높이는 핵심전략이라는 이론적 토대를 마련하는 데 그 의의가 있다.
The purpose of this study was to examine the structural relationships among such variables as the Servant Leadership of the CEO of Lifelong Education Ins., Trust of the CEO, Attitude of the Employees and Organization Performance.
In order to achieve this purpose, this study had specifically three q...
The purpose of this study was to examine the structural relationships among such variables as the Servant Leadership of the CEO of Lifelong Education Ins., Trust of the CEO, Attitude of the Employees and Organization Performance.
In order to achieve this purpose, this study had specifically three questions as follows:
First, does the servant leadership of the CEO of lifelong education institute have an effect on trust of the CEO?
Second, does the servant leadership of the CEO of lifelong education institute and trust of the CEO have an effect on attitude of the employees?
Third, does the servant leadership of the CEO of lifelong education institute, trust of the CEO and attitude of the employees have an effect on organization performance?
A questionnaire was used as the research instrument. A total number of 565 employees working lifelong education ins. for Seoul, Incheon and Kyeonggi Province responded to the questionnaire. In order to estimate the hypothesized structural equation model, the collected data were analyzed with SPSS 18.0 and AMOS 18.0, a statistical program for structural equation modeling.
The major findings of this study were as follows:
First, the servant leadership of the CEO of lifelong education institute was found to have a direct positive effect on trust of the CEO.
Second, the servant leadership of the CEO of lifelong education institute were not found to have a direct positive effect on attitude of the employees. In addition, the mediation effect of trust of the CEO between the servant leadership of the CEO of lifelong education institute and attitude of the employees appeared positive effect. But, trust of the CEO were found to have a direct positive effect on attitude of the employees.
Third, no direct relationship was found between the servant leadership of the CEO and organization performance in lifelong education institute. However, there appeared the mediation effect of trust of the CEO and attitude of the employees between the servant leadership of the CEO and organization performance in lifelong education institute. Despite the absence of no direct relationship between the servant leadership of the CEO and organization performance, the finding still showed that the methods to increase the servant leadership of the CEO would be effective in reinforcing organization performance through the trust of the CEO and attitude of the employees in lifelong education institute.
In conclusion, the major findings of this study would provide the theoretical underpinnings that the enhancement of the servant leadership of the CEO would be geared to both trust of the CEO, attitude of the employees and the boost for organization performance in lifelong education institute.
The purpose of this study was to examine the structural relationships among such variables as the Servant Leadership of the CEO of Lifelong Education Ins., Trust of the CEO, Attitude of the Employees and Organization Performance.
In order to achieve this purpose, this study had specifically three questions as follows:
First, does the servant leadership of the CEO of lifelong education institute have an effect on trust of the CEO?
Second, does the servant leadership of the CEO of lifelong education institute and trust of the CEO have an effect on attitude of the employees?
Third, does the servant leadership of the CEO of lifelong education institute, trust of the CEO and attitude of the employees have an effect on organization performance?
A questionnaire was used as the research instrument. A total number of 565 employees working lifelong education ins. for Seoul, Incheon and Kyeonggi Province responded to the questionnaire. In order to estimate the hypothesized structural equation model, the collected data were analyzed with SPSS 18.0 and AMOS 18.0, a statistical program for structural equation modeling.
The major findings of this study were as follows:
First, the servant leadership of the CEO of lifelong education institute was found to have a direct positive effect on trust of the CEO.
Second, the servant leadership of the CEO of lifelong education institute were not found to have a direct positive effect on attitude of the employees. In addition, the mediation effect of trust of the CEO between the servant leadership of the CEO of lifelong education institute and attitude of the employees appeared positive effect. But, trust of the CEO were found to have a direct positive effect on attitude of the employees.
Third, no direct relationship was found between the servant leadership of the CEO and organization performance in lifelong education institute. However, there appeared the mediation effect of trust of the CEO and attitude of the employees between the servant leadership of the CEO and organization performance in lifelong education institute. Despite the absence of no direct relationship between the servant leadership of the CEO and organization performance, the finding still showed that the methods to increase the servant leadership of the CEO would be effective in reinforcing organization performance through the trust of the CEO and attitude of the employees in lifelong education institute.
In conclusion, the major findings of this study would provide the theoretical underpinnings that the enhancement of the servant leadership of the CEO would be geared to both trust of the CEO, attitude of the employees and the boost for organization performance in lifelong education institute.
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