재개발·재건축 및 대형 건축물 신축공사 현장에서는 비산먼지 방지와 인근도로의 청결상태를 유지하기 위하여 세륜기를 설치하여 운영하고 있다. 세륜기에서는 물과 토사, 페기물등이 뒤섞인 슬러지가 발생되며, 이 슬러지를 건설오니라 한다. 세륜기에서 발생한 건설오니는 수분이 다량 함유되어 처분이 어렵고, 건설오니 처분에 대한 현장관계자들의 인식부족으로 대부분 건설폐기물로 처리하거나 자연건조후 토사와 함께 처리 혹은 불법 매립되는 경우도 있는 실정이다. 본 연구의 목적은 세륜기에서 발생되는 건설오니의 기본적인 물리·화학적 특성을 파악하고, 폐기물 유해성 분석 및 ...
재개발·재건축 및 대형 건축물 신축공사 현장에서는 비산먼지 방지와 인근도로의 청결상태를 유지하기 위하여 세륜기를 설치하여 운영하고 있다. 세륜기에서는 물과 토사, 페기물등이 뒤섞인 슬러지가 발생되며, 이 슬러지를 건설오니라 한다. 세륜기에서 발생한 건설오니는 수분이 다량 함유되어 처분이 어렵고, 건설오니 처분에 대한 현장관계자들의 인식부족으로 대부분 건설폐기물로 처리하거나 자연건조후 토사와 함께 처리 혹은 불법 매립되는 경우도 있는 실정이다. 본 연구의 목적은 세륜기에서 발생되는 건설오니의 기본적인 물리·화학적 특성을 파악하고, 폐기물 유해성 분석 및 토양오염도 분석을 통하여 건설오니의 재활용 가능성에 대하여 평가하고자 한다. 가장 대표적인 샘플이라고 볼 수 있는 지장물 철거, 대규모 터파기 공사 및 신축공사가 진행중인 서울시내 대규모 건설현장 3곳에서 건설오니를 채취하여 기본적인 물리·화학적 특성분석과 폐기물 용출시험, 토양오염공정시험을 실시하였다. 물리·화학적 분석 결과 함수율이 최소 68.50%에서 최대 97.39%로 분석되었고, pH는 7.74에서 9.39로 식물 생육에 저해가 일어날 수 있는 알칼리성으로 확인되었으며, 일반토사와 50% 혼합하여 실험한 결과 pH 6.0에서 7.61로 모두 8.0이하로 분석되었다. 입도분석 결과 약 99% 이상이 0.075mm 이상의 입경을 가지는 모래함량이 매우 높은 양질사토로 확인되었으며, 비중은 2.64〜2.70g/㎤로 토사의 평균비중 2.65g/㎤와 유사하게 분석되었다. 전기전도도(EC)는 식물 생육을 저해할 수 있는 수준인 1.5ds/m에 크게 하회하는 0.158〜0.318ds/m 정도로 확인되었으며, 유기물함량은 4.15%에서 5.04%로 양질의 토사로 분석되었다. 세륜기에서 발생하는 건설오니가 폐기물관리법상 유해성분을 함유한 지정폐기물인지를 판단하기 위한 용출시험 결과 중금속을 비롯한 모든 성분이 불검출 되었으며, 이는 세륜기에서 발생한 건설오니가 유해한 폐기물이 아니므로 성·복토재등으로 재활용이 가능하다는 것을 확인할 수 있었다. 또한 토양오염도 분석 결과에서도 카드뮴(Cd), 비소(As), 수은(Hg), 6가크롬(Cr+6), 유기인, PCB, 시안(CN), 페놀, 벤젠, 톨루엔. 에틸벤젠, 자일렌,석유계총탄화수소(TPH), 트리클로로에틸렌(TCE), 테트라클로로에틸렌(PCE) , 벤조(a)피렌은 모든 시료에서 검출되지 않았으며, 구리(Cu)는 기준 150 mg/kg 이하에 14.06~23.50mg/kg, 납(Pb)은 기준 200mg/kg 이하에 9.83~16.07 mg/kg, 아연(Zn)은 기준 300mg/kg 이하에 40.5~107.9mg/kg, 니켈(Ni)은 기준 100mg/kg 이하에 12.53〜22.78mg/kg, 불소(F)은 기준 400mg/kg 이하에 87.0~117.0mg/kg 사이로 검출되었다. 모두 토양오염우려기준 1지역 기준을 크게 하회하는 수준이고, 무기성오니의 재활용기준을 모두 만족하는 것으로 분석되었다. 건설공사 현장의 세륜기에서 발생하는 건설오니는 폐기물관리법에서 정한 무기성오니의 재활용 용도에 맞게 재활용이 가능하며, 다만 높은 pH로 인하여 식물 생육을 저해할 가능성이 높으므로 일반토사를 50%이상 혼합하여 사용하되, 일반토사와 건설오니의 pH를 측정하여 적절한 혼합비율을 산정할 필요가 있을 것으로 판단된다. 또한 건설폐재류를 재활용한 토사와 혼합하여 사용시에는 건설오니와 건설폐재류를 재활용한 토사 모두 강알칼리성이므로 공원·녹지·전·답등의 성·복토재등으로 제한적인 사용이 필요할 것으로 판단된다. 전체적으로 건설공사 현장 세륜기에서 발생하는 건설오니는 물리·화학적 특성이 일반토사와 유사하고, 유해물질 함유 정도와 토양오염도가 현저히 낮은 바, 불법매립하거나 단순히 건설폐기물로 처리할 것이 아니라 현장에서 성·복토재등으로 적극적으로 재활용하는 친환경적 처리가 가능한 것으로 판단된다.
재개발·재건축 및 대형 건축물 신축공사 현장에서는 비산먼지 방지와 인근도로의 청결상태를 유지하기 위하여 세륜기를 설치하여 운영하고 있다. 세륜기에서는 물과 토사, 페기물등이 뒤섞인 슬러지가 발생되며, 이 슬러지를 건설오니라 한다. 세륜기에서 발생한 건설오니는 수분이 다량 함유되어 처분이 어렵고, 건설오니 처분에 대한 현장관계자들의 인식부족으로 대부분 건설폐기물로 처리하거나 자연건조후 토사와 함께 처리 혹은 불법 매립되는 경우도 있는 실정이다. 본 연구의 목적은 세륜기에서 발생되는 건설오니의 기본적인 물리·화학적 특성을 파악하고, 폐기물 유해성 분석 및 토양오염도 분석을 통하여 건설오니의 재활용 가능성에 대하여 평가하고자 한다. 가장 대표적인 샘플이라고 볼 수 있는 지장물 철거, 대규모 터파기 공사 및 신축공사가 진행중인 서울시내 대규모 건설현장 3곳에서 건설오니를 채취하여 기본적인 물리·화학적 특성분석과 폐기물 용출시험, 토양오염공정시험을 실시하였다. 물리·화학적 분석 결과 함수율이 최소 68.50%에서 최대 97.39%로 분석되었고, pH는 7.74에서 9.39로 식물 생육에 저해가 일어날 수 있는 알칼리성으로 확인되었으며, 일반토사와 50% 혼합하여 실험한 결과 pH 6.0에서 7.61로 모두 8.0이하로 분석되었다. 입도분석 결과 약 99% 이상이 0.075mm 이상의 입경을 가지는 모래함량이 매우 높은 양질사토로 확인되었으며, 비중은 2.64〜2.70g/㎤로 토사의 평균비중 2.65g/㎤와 유사하게 분석되었다. 전기전도도(EC)는 식물 생육을 저해할 수 있는 수준인 1.5ds/m에 크게 하회하는 0.158〜0.318ds/m 정도로 확인되었으며, 유기물함량은 4.15%에서 5.04%로 양질의 토사로 분석되었다. 세륜기에서 발생하는 건설오니가 폐기물관리법상 유해성분을 함유한 지정폐기물인지를 판단하기 위한 용출시험 결과 중금속을 비롯한 모든 성분이 불검출 되었으며, 이는 세륜기에서 발생한 건설오니가 유해한 폐기물이 아니므로 성·복토재등으로 재활용이 가능하다는 것을 확인할 수 있었다. 또한 토양오염도 분석 결과에서도 카드뮴(Cd), 비소(As), 수은(Hg), 6가크롬(Cr+6), 유기인, PCB, 시안(CN), 페놀, 벤젠, 톨루엔. 에틸벤젠, 자일렌,석유계총탄화수소(TPH), 트리클로로에틸렌(TCE), 테트라클로로에틸렌(PCE) , 벤조(a)피렌은 모든 시료에서 검출되지 않았으며, 구리(Cu)는 기준 150 mg/kg 이하에 14.06~23.50mg/kg, 납(Pb)은 기준 200mg/kg 이하에 9.83~16.07 mg/kg, 아연(Zn)은 기준 300mg/kg 이하에 40.5~107.9mg/kg, 니켈(Ni)은 기준 100mg/kg 이하에 12.53〜22.78mg/kg, 불소(F)은 기준 400mg/kg 이하에 87.0~117.0mg/kg 사이로 검출되었다. 모두 토양오염우려기준 1지역 기준을 크게 하회하는 수준이고, 무기성오니의 재활용기준을 모두 만족하는 것으로 분석되었다. 건설공사 현장의 세륜기에서 발생하는 건설오니는 폐기물관리법에서 정한 무기성오니의 재활용 용도에 맞게 재활용이 가능하며, 다만 높은 pH로 인하여 식물 생육을 저해할 가능성이 높으므로 일반토사를 50%이상 혼합하여 사용하되, 일반토사와 건설오니의 pH를 측정하여 적절한 혼합비율을 산정할 필요가 있을 것으로 판단된다. 또한 건설폐재류를 재활용한 토사와 혼합하여 사용시에는 건설오니와 건설폐재류를 재활용한 토사 모두 강알칼리성이므로 공원·녹지·전·답등의 성·복토재등으로 제한적인 사용이 필요할 것으로 판단된다. 전체적으로 건설공사 현장 세륜기에서 발생하는 건설오니는 물리·화학적 특성이 일반토사와 유사하고, 유해물질 함유 정도와 토양오염도가 현저히 낮은 바, 불법매립하거나 단순히 건설폐기물로 처리할 것이 아니라 현장에서 성·복토재등으로 적극적으로 재활용하는 친환경적 처리가 가능한 것으로 판단된다.
The tire washer is installed and operated at redevelopment, recons truction and large building construction sites to prevent fly dust and keep clearliness of nearly road, Water, soil and sludge mixed with waste are generated in the tire washer, the sludge is called construction sludge. Because of co...
The tire washer is installed and operated at redevelopment, recons truction and large building construction sites to prevent fly dust and keep clearliness of nearly road, Water, soil and sludge mixed with waste are generated in the tire washer, the sludge is called construction sludge. Because of containing a large amount of water and lack of awareness among field workers, construction sludge in the tire washer is disposed as construction waste or disposed with soil after natural drying. There is also a case where the construction sludge is illegally landfilled. The purposes of this study are to investigate the basic physical and chemical properties and evaluate the possibility of recycling of the construction sludge with the tire washer. Basic physical and chemical properties and waste leaching test, soil contamination analysis of construction sludge in tire washer of three large construction sites in Seoul were performed. In the results of moisture content of construction sludge were ranged 68.50~97.39%. The results of pH are alkaline in the range of 7.74~9.35, which can affect the plant growth and the results of pH with a mixture of 50% general soil are analyzed 6.0 to 7.61 by 8 or less. Sieve analysis were confirmed by about 99% over the sand with a particle size of more than 0.075mm and specific gravity was 2.64∼2.70g/㎤ which is similar to the average specific gravity of soil as 2.65. The results of electric conductivity(EC) are observed in the range of 0.158~0.318ds/m and it is significantly lower than 1.5ds/m which can affect the plant growth. And the results of organic content are analyzed 4.15 to 5.04% as soil of good quality. Leaching test was performed to confirm whether the construction sludge in the tire washer would be classified as hazardous waste, and all components including heavy metal were analyzed less then the standard value. Construction sludge in the tire washer is possible to recycle as a fill material and cover material. In addition, soil contamination analysis was carried out and as a result Cd, As, Hg, Cr6+, organophosphorus, PCB, CN, Phenol, Benzene, Tolune, Ethylbenzene, Xylene TPH, TCE, PCE, Benzo(a) pyrene have not been detected. The concentration of Cd was that a range appeared to 14.06~23.50mg/kg, it is lower than standard value 150 mg/kg. The concentration of Pb was that a range appeared to 9.83 ~16.07mg/kg, it is lower than standard value 200mg/kg. The concentration of Zn was that a range appeared to 40.5~107.9mg/kg , it is lower than standard value 300mg/kg. The concentration of Ni was that a range appeared to 12.53~22.78mg/kg, it is lower than standard value 100mg/kg. Also, the concentration of F was that a range appeared to 87.0~117.0mg/kg, it is lower than standard value 400mg/kg. Overall, the construction sludge in the tire washer can be recycled to match the purpose of recycling inorganic sludge specified in the Korea Waste Control Act. But it may just disturb the plant growth due to the high pH , it is necessary to mix general soil more than 50%. It is necessary to evaluate the proper mixing ratio by measuring the pH of the general soil and construction sludge. In addition, it is necessary to use restrictively in park, greenery and fields as a fill material and cover material because both the construction sludge and recycled soil of construction waste are strong alkaline. In general, construction sludge in the tire washer is possible to recycle environmentally as a fill material and cover material at construction site rather than illegal landfills or simply be treated such as construction waste, because it is similar to general soil with physical, chemical properties and soil contamination is significantly low.
The tire washer is installed and operated at redevelopment, recons truction and large building construction sites to prevent fly dust and keep clearliness of nearly road, Water, soil and sludge mixed with waste are generated in the tire washer, the sludge is called construction sludge. Because of containing a large amount of water and lack of awareness among field workers, construction sludge in the tire washer is disposed as construction waste or disposed with soil after natural drying. There is also a case where the construction sludge is illegally landfilled. The purposes of this study are to investigate the basic physical and chemical properties and evaluate the possibility of recycling of the construction sludge with the tire washer. Basic physical and chemical properties and waste leaching test, soil contamination analysis of construction sludge in tire washer of three large construction sites in Seoul were performed. In the results of moisture content of construction sludge were ranged 68.50~97.39%. The results of pH are alkaline in the range of 7.74~9.35, which can affect the plant growth and the results of pH with a mixture of 50% general soil are analyzed 6.0 to 7.61 by 8 or less. Sieve analysis were confirmed by about 99% over the sand with a particle size of more than 0.075mm and specific gravity was 2.64∼2.70g/㎤ which is similar to the average specific gravity of soil as 2.65. The results of electric conductivity(EC) are observed in the range of 0.158~0.318ds/m and it is significantly lower than 1.5ds/m which can affect the plant growth. And the results of organic content are analyzed 4.15 to 5.04% as soil of good quality. Leaching test was performed to confirm whether the construction sludge in the tire washer would be classified as hazardous waste, and all components including heavy metal were analyzed less then the standard value. Construction sludge in the tire washer is possible to recycle as a fill material and cover material. In addition, soil contamination analysis was carried out and as a result Cd, As, Hg, Cr6+, organophosphorus, PCB, CN, Phenol, Benzene, Tolune, Ethylbenzene, Xylene TPH, TCE, PCE, Benzo(a) pyrene have not been detected. The concentration of Cd was that a range appeared to 14.06~23.50mg/kg, it is lower than standard value 150 mg/kg. The concentration of Pb was that a range appeared to 9.83 ~16.07mg/kg, it is lower than standard value 200mg/kg. The concentration of Zn was that a range appeared to 40.5~107.9mg/kg , it is lower than standard value 300mg/kg. The concentration of Ni was that a range appeared to 12.53~22.78mg/kg, it is lower than standard value 100mg/kg. Also, the concentration of F was that a range appeared to 87.0~117.0mg/kg, it is lower than standard value 400mg/kg. Overall, the construction sludge in the tire washer can be recycled to match the purpose of recycling inorganic sludge specified in the Korea Waste Control Act. But it may just disturb the plant growth due to the high pH , it is necessary to mix general soil more than 50%. It is necessary to evaluate the proper mixing ratio by measuring the pH of the general soil and construction sludge. In addition, it is necessary to use restrictively in park, greenery and fields as a fill material and cover material because both the construction sludge and recycled soil of construction waste are strong alkaline. In general, construction sludge in the tire washer is possible to recycle environmentally as a fill material and cover material at construction site rather than illegal landfills or simply be treated such as construction waste, because it is similar to general soil with physical, chemical properties and soil contamination is significantly low.
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