본 논문의 목적은 중국여성의 사회적 지위의 변천을 과거로부터 현재까지 조명해보는 것이다. 이를 위하여 크게 4개로 시대구분을 하였다. 즉 전통시기와 신문화운동 시기, 계획경제 시기, 그리고 개혁개방시기가 그것이다. 한편, 중국여성의 사회적 지위의 변화는 법적 규정이나 정치적 역할의 변화를 통해서 나타난다. 즉, 여성의 권익을 보호하기 위한 「여성권익보호법」 이나 「혼인법」 등의 법적제도장치가 마련되고, 중국부녀연합을 통해 여성의 자질향상교육의 중요성을 강조되고 있으며, 사유재산제도를 금지하고, 계획생육정책으로 자녀출산에 제한을 받는 것 등이 그것이다. 어느 국가나 전통적으로 여성의 지위는 남성에 비해 상대적으로 열악한 처지에 놓여 있었다. 수렵어로시대나 농경시대에도 물리적 힘이 생산의 주요 수단이 되었고, 전쟁을 수행하는 데 있어서도 완력이 그 바탕이 되었기 때문이다. 따라서 여성의 지위는 자녀를 낳아서 양육하고 음식을 마련하고 의복을 짓는 등의 가정의 내적인 일을 담당하는 위치가 고작이었다. 그러나 근대화시기에 이르러 여성의 지위는 향상되기 시작했다. 여성의 지위향상은 경제적인 동인으로부터 시작되어 정치적, 사회적으로 진전된다고 할 수 있다. 즉, 산업혁명을 거치면서 물리적 힘의 영향이 줄어들고 여성의 경우도 다양한 직업군에 종사할 수 있게 되어 경제력이 뒷받침된 사회적 지위를 얻게 되며 이는 투표참여 등의 정치적 영역으로 확대되기에 이른 것이다. 본 논문은 문헌고찰의 방법을 사용한다. 전통적으로는 역사적 기록이나 문학작품들을 통하여 여성의 지위를 유추할 수 있으며, 근대나 현대에 들어서서는 구체적인 법규나 사회적 규정, 그리고 각종 통계자료 등을 통하여 이를 살필 수 있다. 본 논문은 다음과 같은 구성으로 전개된다. 제1장 서론에서는 연구이 목적과 방법을 기술하고, 제2장에서는 남녀평등의 개념과 중국에서의 남녀평등을 고찰한다. 제3장에서는 시대적 변화에 따라 중국에서의 여성의 지위의 변천을 4단계로 나누어 고찰하고, 제4장에서는 각각 법적인 측면과 정치적 측면에서 살펴본 다음 제5장에서 결론을 맺는다. 중국에서의 여성지위는 “평등 ? 발전 ? 평화”등의 방향에서 역사적인 진전을 보게 된다. 이러한 실질적인 발전을 위해서는 교육의 역할이 크다고 본다. 여성들에게 평등한 교육기획을 주는 것은 여성들의 능력발전에 대해 존중하는 것이라 할 수 있다. 따라서 중국에서 여성교육권의 발전내지 향상은 중국여성들의 사회적인 지위를 올리는데 크게 기여하고 있다. 교육은 여성들의 사회적 지위를 향상시키는데 충분조건은 아니더라도 필요조건인 것이다. 교육을 통하여 여성들은 자신의 능력과 소양을 충분하게 발전시키고 계발하며 사회생활에 참여하며 자기수입을 증가하고 ...
본 논문의 목적은 중국여성의 사회적 지위의 변천을 과거로부터 현재까지 조명해보는 것이다. 이를 위하여 크게 4개로 시대구분을 하였다. 즉 전통시기와 신문화운동 시기, 계획경제 시기, 그리고 개혁개방시기가 그것이다. 한편, 중국여성의 사회적 지위의 변화는 법적 규정이나 정치적 역할의 변화를 통해서 나타난다. 즉, 여성의 권익을 보호하기 위한 「여성권익보호법」 이나 「혼인법」 등의 법적제도장치가 마련되고, 중국부녀연합을 통해 여성의 자질향상교육의 중요성을 강조되고 있으며, 사유재산제도를 금지하고, 계획생육정책으로 자녀출산에 제한을 받는 것 등이 그것이다. 어느 국가나 전통적으로 여성의 지위는 남성에 비해 상대적으로 열악한 처지에 놓여 있었다. 수렵어로시대나 농경시대에도 물리적 힘이 생산의 주요 수단이 되었고, 전쟁을 수행하는 데 있어서도 완력이 그 바탕이 되었기 때문이다. 따라서 여성의 지위는 자녀를 낳아서 양육하고 음식을 마련하고 의복을 짓는 등의 가정의 내적인 일을 담당하는 위치가 고작이었다. 그러나 근대화시기에 이르러 여성의 지위는 향상되기 시작했다. 여성의 지위향상은 경제적인 동인으로부터 시작되어 정치적, 사회적으로 진전된다고 할 수 있다. 즉, 산업혁명을 거치면서 물리적 힘의 영향이 줄어들고 여성의 경우도 다양한 직업군에 종사할 수 있게 되어 경제력이 뒷받침된 사회적 지위를 얻게 되며 이는 투표참여 등의 정치적 영역으로 확대되기에 이른 것이다. 본 논문은 문헌고찰의 방법을 사용한다. 전통적으로는 역사적 기록이나 문학작품들을 통하여 여성의 지위를 유추할 수 있으며, 근대나 현대에 들어서서는 구체적인 법규나 사회적 규정, 그리고 각종 통계자료 등을 통하여 이를 살필 수 있다. 본 논문은 다음과 같은 구성으로 전개된다. 제1장 서론에서는 연구이 목적과 방법을 기술하고, 제2장에서는 남녀평등의 개념과 중국에서의 남녀평등을 고찰한다. 제3장에서는 시대적 변화에 따라 중국에서의 여성의 지위의 변천을 4단계로 나누어 고찰하고, 제4장에서는 각각 법적인 측면과 정치적 측면에서 살펴본 다음 제5장에서 결론을 맺는다. 중국에서의 여성지위는 “평등 ? 발전 ? 평화”등의 방향에서 역사적인 진전을 보게 된다. 이러한 실질적인 발전을 위해서는 교육의 역할이 크다고 본다. 여성들에게 평등한 교육기획을 주는 것은 여성들의 능력발전에 대해 존중하는 것이라 할 수 있다. 따라서 중국에서 여성교육권의 발전내지 향상은 중국여성들의 사회적인 지위를 올리는데 크게 기여하고 있다. 교육은 여성들의 사회적 지위를 향상시키는데 충분조건은 아니더라도 필요조건인 것이다. 교육을 통하여 여성들은 자신의 능력과 소양을 충분하게 발전시키고 계발하며 사회생활에 참여하며 자기수입을 증가하고 삶의 질을 올려간다. 또한 교육은 여성들의 자신감을 증대시키고 자기의 가치를 잘 인정하게하며 사회생활의 동등한 구성원으로서의 활동을 보장한다.
본 논문의 목적은 중국여성의 사회적 지위의 변천을 과거로부터 현재까지 조명해보는 것이다. 이를 위하여 크게 4개로 시대구분을 하였다. 즉 전통시기와 신문화운동 시기, 계획경제 시기, 그리고 개혁개방시기가 그것이다. 한편, 중국여성의 사회적 지위의 변화는 법적 규정이나 정치적 역할의 변화를 통해서 나타난다. 즉, 여성의 권익을 보호하기 위한 「여성권익보호법」 이나 「혼인법」 등의 법적제도장치가 마련되고, 중국부녀연합을 통해 여성의 자질향상교육의 중요성을 강조되고 있으며, 사유재산제도를 금지하고, 계획생육정책으로 자녀출산에 제한을 받는 것 등이 그것이다. 어느 국가나 전통적으로 여성의 지위는 남성에 비해 상대적으로 열악한 처지에 놓여 있었다. 수렵어로시대나 농경시대에도 물리적 힘이 생산의 주요 수단이 되었고, 전쟁을 수행하는 데 있어서도 완력이 그 바탕이 되었기 때문이다. 따라서 여성의 지위는 자녀를 낳아서 양육하고 음식을 마련하고 의복을 짓는 등의 가정의 내적인 일을 담당하는 위치가 고작이었다. 그러나 근대화시기에 이르러 여성의 지위는 향상되기 시작했다. 여성의 지위향상은 경제적인 동인으로부터 시작되어 정치적, 사회적으로 진전된다고 할 수 있다. 즉, 산업혁명을 거치면서 물리적 힘의 영향이 줄어들고 여성의 경우도 다양한 직업군에 종사할 수 있게 되어 경제력이 뒷받침된 사회적 지위를 얻게 되며 이는 투표참여 등의 정치적 영역으로 확대되기에 이른 것이다. 본 논문은 문헌고찰의 방법을 사용한다. 전통적으로는 역사적 기록이나 문학작품들을 통하여 여성의 지위를 유추할 수 있으며, 근대나 현대에 들어서서는 구체적인 법규나 사회적 규정, 그리고 각종 통계자료 등을 통하여 이를 살필 수 있다. 본 논문은 다음과 같은 구성으로 전개된다. 제1장 서론에서는 연구이 목적과 방법을 기술하고, 제2장에서는 남녀평등의 개념과 중국에서의 남녀평등을 고찰한다. 제3장에서는 시대적 변화에 따라 중국에서의 여성의 지위의 변천을 4단계로 나누어 고찰하고, 제4장에서는 각각 법적인 측면과 정치적 측면에서 살펴본 다음 제5장에서 결론을 맺는다. 중국에서의 여성지위는 “평등 ? 발전 ? 평화”등의 방향에서 역사적인 진전을 보게 된다. 이러한 실질적인 발전을 위해서는 교육의 역할이 크다고 본다. 여성들에게 평등한 교육기획을 주는 것은 여성들의 능력발전에 대해 존중하는 것이라 할 수 있다. 따라서 중국에서 여성교육권의 발전내지 향상은 중국여성들의 사회적인 지위를 올리는데 크게 기여하고 있다. 교육은 여성들의 사회적 지위를 향상시키는데 충분조건은 아니더라도 필요조건인 것이다. 교육을 통하여 여성들은 자신의 능력과 소양을 충분하게 발전시키고 계발하며 사회생활에 참여하며 자기수입을 증가하고 삶의 질을 올려간다. 또한 교육은 여성들의 자신감을 증대시키고 자기의 가치를 잘 인정하게하며 사회생활의 동등한 구성원으로서의 활동을 보장한다.
The purpose of this study is to illuminate the changes of Chinese women’s social standing from the past to present. To this end, the period of Chinese history was divided into four major parts including the era of tradition, new culture movement, planned economy and economic reform. Meanwhile, the c...
The purpose of this study is to illuminate the changes of Chinese women’s social standing from the past to present. To this end, the period of Chinese history was divided into four major parts including the era of tradition, new culture movement, planned economy and economic reform. Meanwhile, the changes of Chinese women’s social standing can be observed by the changes of the laws or political roles. That is to say, you can recognize the changes of their standing through some examples such as the implementation of ‘Women’s Right Protection Law’ or ‘Marriage Law’ which aims to protect the rights of women. Also, the importance of the education to improve women’s quality is being highlighted by the China Women Union, and the private property system is forbidden. In addition, their childbirth is strictly limited by the planned population policy. In almost every country, the standing of the women is commonly inferior to that of the man relatively. It is because the physical strength was the main factor of the production during the periods of hunting, fishing and farming. Even the basement of the wars was the force that men had. Thus, the standing of the women could not surpass the internal roles in their families such as making food, giving birth to and taking care of the children, and making clothes. However, reaching to the time of modernization, the standing of the women began to advance. The advancement of the women’s standing started from the driver of economy, and moved forward towards the social, political issues. In other words, the importance of the physical strength or force became minor through the industrialization, and women finally began to work in various occupational clusters. This made them obtain better social standing based on their economic competence, and eventually women extended their standing to political area getting the right to vote. This study uses the method of literature review. Women’s standing can be traditionally inferred form history records or literary works. Today, it can be researched by detailed laws, social regulations or other statistical data. The following shows the composition of this study. In chapter 1, the purpose and method of the study will be described. In chapter 2, the definition of gender equality and the way how it works in China will be reviewed. In chapter 3, the changes of Chinese women’s standing will be analyzed based on the four major periods of Chinese history. The aspects of law and politics will be separately looked into in chapter 4. Lastly, the conclusion will be made in chapter 5. Women’s standing in China meets its historic advancement in ‘Equality, Development, Peace’. The education highly seems to do a great role in this practical advancement. Giving equal opportunities of education to women means the respect to improve their capability. Thus, the advancement or development of women’s education is significantly contributing to the social standing of Chinese women. Though it may not be the sufficient condition for advancing social standing of women, it must be the necessary condition for that. Through education, women can fully develop and improve their capability and potential, participate in social activities, and heighten the quality of their life increasing more income. Also, the education enlarges the confidence of women, makes them recognize their own value, and secures the activities as the equal members of the society.
The purpose of this study is to illuminate the changes of Chinese women’s social standing from the past to present. To this end, the period of Chinese history was divided into four major parts including the era of tradition, new culture movement, planned economy and economic reform. Meanwhile, the changes of Chinese women’s social standing can be observed by the changes of the laws or political roles. That is to say, you can recognize the changes of their standing through some examples such as the implementation of ‘Women’s Right Protection Law’ or ‘Marriage Law’ which aims to protect the rights of women. Also, the importance of the education to improve women’s quality is being highlighted by the China Women Union, and the private property system is forbidden. In addition, their childbirth is strictly limited by the planned population policy. In almost every country, the standing of the women is commonly inferior to that of the man relatively. It is because the physical strength was the main factor of the production during the periods of hunting, fishing and farming. Even the basement of the wars was the force that men had. Thus, the standing of the women could not surpass the internal roles in their families such as making food, giving birth to and taking care of the children, and making clothes. However, reaching to the time of modernization, the standing of the women began to advance. The advancement of the women’s standing started from the driver of economy, and moved forward towards the social, political issues. In other words, the importance of the physical strength or force became minor through the industrialization, and women finally began to work in various occupational clusters. This made them obtain better social standing based on their economic competence, and eventually women extended their standing to political area getting the right to vote. This study uses the method of literature review. Women’s standing can be traditionally inferred form history records or literary works. Today, it can be researched by detailed laws, social regulations or other statistical data. The following shows the composition of this study. In chapter 1, the purpose and method of the study will be described. In chapter 2, the definition of gender equality and the way how it works in China will be reviewed. In chapter 3, the changes of Chinese women’s standing will be analyzed based on the four major periods of Chinese history. The aspects of law and politics will be separately looked into in chapter 4. Lastly, the conclusion will be made in chapter 5. Women’s standing in China meets its historic advancement in ‘Equality, Development, Peace’. The education highly seems to do a great role in this practical advancement. Giving equal opportunities of education to women means the respect to improve their capability. Thus, the advancement or development of women’s education is significantly contributing to the social standing of Chinese women. Though it may not be the sufficient condition for advancing social standing of women, it must be the necessary condition for that. Through education, women can fully develop and improve their capability and potential, participate in social activities, and heighten the quality of their life increasing more income. Also, the education enlarges the confidence of women, makes them recognize their own value, and secures the activities as the equal members of the society.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.