글로벌 경제의 일체화가 지속적으로 추진됨에 따라 한국과 중국 기업이 맞이하는 시장 환경에 거대한 변화가 일고 있다. 예전에 없었던 이 변혁의 시대는 무한한 미지와 가능성이 포함하고 있으며, 이것은 기업에게 기회이자 또한 도전이기도 하다. 전략적 지향을 어떻게 조정하여 복잡하고 변덕스러운 시장 환경에 대응할 것인지가 현재의 한국와 중국기업이 직면한 전략의 난제가 되고 있다. 최근 수년 간 시장 경쟁이 갈수록 치열해지고 있어 기업의 생존과 발전에 엄격한 시련을 던져주고 있다. 기업의 기업가지향성과 시장지향성의 연구역시 학자들이 관심 갖는 초점이 되었으며 특히, 2가지 지향성의 기업의 ...
글로벌 경제의 일체화가 지속적으로 추진됨에 따라 한국과 중국 기업이 맞이하는 시장 환경에 거대한 변화가 일고 있다. 예전에 없었던 이 변혁의 시대는 무한한 미지와 가능성이 포함하고 있으며, 이것은 기업에게 기회이자 또한 도전이기도 하다. 전략적 지향을 어떻게 조정하여 복잡하고 변덕스러운 시장 환경에 대응할 것인지가 현재의 한국와 중국기업이 직면한 전략의 난제가 되고 있다. 최근 수년 간 시장 경쟁이 갈수록 치열해지고 있어 기업의 생존과 발전에 엄격한 시련을 던져주고 있다. 기업의 기업가지향성과 시장지향성의 연구역시 학자들이 관심 갖는 초점이 되었으며 특히, 2가지 지향성의 기업의 경영성과 사이의 관계에 대한 연구가 많은 주목을 받고 있다. 학자들은 각각의 2가지 지향성의 기업의 경영성과에 대한 작용 메커니즘에 관련하여 많은 연구를 진행했지만 현재까지 통일된 결론에 이르지는 못하고 있다. 본 논문은 이전 연구자들의 연구를 토대로 동시에 2가지 전략적 지향성의 기업의 경영성과에 대한 작용 메커니즘 연구를 제기하고, 2가지 지향성의 기업성과에 대한 영향을 분석하며 아울러 기업 혁신 및 환경 변동성 변수를 포함시켜 기업가지향성과 시장지향성을 독립변수로, 기업 혁신을 매개 변수로, 환경 변동성을 조절 변수로, 기업성과를 종속 변수로 하는 이론 모델을 구축한다. 본 논문은 주로 한국과 중국 기업들을 조사 대상으로 하며, 설문조사로써 엄격하게 선정하여 각각 318 300부의 설문지를 수집하여 SPSS18.0 통계 분석 도구를 운용하여 데이터에 대한 기술성 통계 분석, 신뢰도 분석, 타당도 분석, 상관 분석 및 회귀 분석을 진행하였으며, 주로 다음과 같은 연구 성과를 얻었다. 즉, 기업가지향성은 기업의 경영성과에 대해 정방향의 영향 작용이 있고, 시장지향성은 기업의 경영성과에 대해 정방향의 영향 작용이 있으며, 기업 혁신은 기업성과에 대해 정방향의 영향 작용이 있고, 기업가지향성과 시장지향성은 기업 혁신에 정방향의 영향 작용이 있으며, 기업 혁신은 기업가 지향성 및 기업성과 사이의 관계에 대해 부분적인 매개 작용이 있고 또한 기업 혁신은 시장지향성과 기업성과 사이의 관계에 대해 부분적인 매개 작용이 있다는 것 등이다.
글로벌 경제의 일체화가 지속적으로 추진됨에 따라 한국과 중국 기업이 맞이하는 시장 환경에 거대한 변화가 일고 있다. 예전에 없었던 이 변혁의 시대는 무한한 미지와 가능성이 포함하고 있으며, 이것은 기업에게 기회이자 또한 도전이기도 하다. 전략적 지향을 어떻게 조정하여 복잡하고 변덕스러운 시장 환경에 대응할 것인지가 현재의 한국와 중국기업이 직면한 전략의 난제가 되고 있다. 최근 수년 간 시장 경쟁이 갈수록 치열해지고 있어 기업의 생존과 발전에 엄격한 시련을 던져주고 있다. 기업의 기업가지향성과 시장지향성의 연구역시 학자들이 관심 갖는 초점이 되었으며 특히, 2가지 지향성의 기업의 경영성과 사이의 관계에 대한 연구가 많은 주목을 받고 있다. 학자들은 각각의 2가지 지향성의 기업의 경영성과에 대한 작용 메커니즘에 관련하여 많은 연구를 진행했지만 현재까지 통일된 결론에 이르지는 못하고 있다. 본 논문은 이전 연구자들의 연구를 토대로 동시에 2가지 전략적 지향성의 기업의 경영성과에 대한 작용 메커니즘 연구를 제기하고, 2가지 지향성의 기업성과에 대한 영향을 분석하며 아울러 기업 혁신 및 환경 변동성 변수를 포함시켜 기업가지향성과 시장지향성을 독립변수로, 기업 혁신을 매개 변수로, 환경 변동성을 조절 변수로, 기업성과를 종속 변수로 하는 이론 모델을 구축한다. 본 논문은 주로 한국과 중국 기업들을 조사 대상으로 하며, 설문조사로써 엄격하게 선정하여 각각 318 300부의 설문지를 수집하여 SPSS18.0 통계 분석 도구를 운용하여 데이터에 대한 기술성 통계 분석, 신뢰도 분석, 타당도 분석, 상관 분석 및 회귀 분석을 진행하였으며, 주로 다음과 같은 연구 성과를 얻었다. 즉, 기업가지향성은 기업의 경영성과에 대해 정방향의 영향 작용이 있고, 시장지향성은 기업의 경영성과에 대해 정방향의 영향 작용이 있으며, 기업 혁신은 기업성과에 대해 정방향의 영향 작용이 있고, 기업가지향성과 시장지향성은 기업 혁신에 정방향의 영향 작용이 있으며, 기업 혁신은 기업가 지향성 및 기업성과 사이의 관계에 대해 부분적인 매개 작용이 있고 또한 기업 혁신은 시장지향성과 기업성과 사이의 관계에 대해 부분적인 매개 작용이 있다는 것 등이다.
With the continuous development of economic globalization, the market environment which medium-sized and small enterprises are facing has undergone tremendous changes. This is an unprecedented time of change with unlimited unknown and potential, which are an opportunity as well as a challenge for me...
With the continuous development of economic globalization, the market environment which medium-sized and small enterprises are facing has undergone tremendous changes. This is an unprecedented time of change with unlimited unknown and potential, which are an opportunity as well as a challenge for medium-sized and small enterprises. With that, how to adjust the strategic orientation to respond to complex market environment have become the major strategy problems for current medium-sized and small enterprises. At the same time, with the background of high competition intensity in the changing market environment, the innovation capability of Chinese Korean enterprises are facing a new strategic paradigm brought by the rise of a major strategic opportunity. Entrepreneurial orientation and market orientation had also become the focus in the research field, especially the research of the relationship between the enterprise orientation and enterprise performance. However, conclusions about the effect mechanism of the two orientations on enterprise performance are different. Based on available literature, a theoretical framework about the two orientations together effect mechanism on enterprise performance is proposed. The framework is to analyze the two orientations on enterprise performance. Both Entrepreneurial orientation and market orientation are the independent variables. Business Innovation is the mediate variable. Environmental turbulence is the moderate variable. Enterprise performance is the dependent variable. The main surveyed enterprise are the enterprise in China and Korean. After investigating and rigorous selection. Applying SPSS software to conduct descriptive statistical analysis, exploratory factor analysis. Cronbach‘s a reliability analysis. Pearson correctional analysis and multi-collinearity analysis to confirm the quality of the date. The empirical research result shows that entrepreneurial orientation and market orientation have positive effect on performance, the enterprise innovation‘s effect on performance is significant, entrepreneurial orientation and market orientation have positive effect on business innovation, enterprise innovation serves as complete mediating between entrepreneurial orientation and performance, and enterprise innovation. Serves an partial mediating between market orientation and performance.
With the continuous development of economic globalization, the market environment which medium-sized and small enterprises are facing has undergone tremendous changes. This is an unprecedented time of change with unlimited unknown and potential, which are an opportunity as well as a challenge for medium-sized and small enterprises. With that, how to adjust the strategic orientation to respond to complex market environment have become the major strategy problems for current medium-sized and small enterprises. At the same time, with the background of high competition intensity in the changing market environment, the innovation capability of Chinese Korean enterprises are facing a new strategic paradigm brought by the rise of a major strategic opportunity. Entrepreneurial orientation and market orientation had also become the focus in the research field, especially the research of the relationship between the enterprise orientation and enterprise performance. However, conclusions about the effect mechanism of the two orientations on enterprise performance are different. Based on available literature, a theoretical framework about the two orientations together effect mechanism on enterprise performance is proposed. The framework is to analyze the two orientations on enterprise performance. Both Entrepreneurial orientation and market orientation are the independent variables. Business Innovation is the mediate variable. Environmental turbulence is the moderate variable. Enterprise performance is the dependent variable. The main surveyed enterprise are the enterprise in China and Korean. After investigating and rigorous selection. Applying SPSS software to conduct descriptive statistical analysis, exploratory factor analysis. Cronbach‘s a reliability analysis. Pearson correctional analysis and multi-collinearity analysis to confirm the quality of the date. The empirical research result shows that entrepreneurial orientation and market orientation have positive effect on performance, the enterprise innovation‘s effect on performance is significant, entrepreneurial orientation and market orientation have positive effect on business innovation, enterprise innovation serves as complete mediating between entrepreneurial orientation and performance, and enterprise innovation. Serves an partial mediating between market orientation and performance.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.