본 연구는 미술프로그램이 학교폭력 예방에 도움을 주고, 학생들이 학교생활에 잘 적응할 수 있도록 하는데 있다. 현재 학교의 학교폭력 예방교육의 실태와 현황을 분석하여, 학교실정에 맞게 미술프로그램을 적용 할 수 있는 방법을 알아보고, 미술지도안 개발을 통한 학교폭력 예방 미술프로그램 연구에 그 목적을 두고 있다. 제 Ⅱ장에서는 학교폭력의 예비적 고찰을 통해 미술을 통한 학교폭력 예방 프로그램의 필요성을 제시하였다. 최근 매스컴을 통해 학교폭력에 관한 뉴스들을 쉽게 접할 수 있으며, 학교폭력 및 집단 따돌림의 피해자들의 자살 소식은 하루가 멀다 하고 들려온다. 또한 핵가족화, 맞벌이 부모, 외동의 증가로 인해 가족이라는 작은 사회에서 조차 인성교육이 이루어지 않고 있다. 이러한 학교폭력은 점차 집단화, 조직화, 난폭화 되어가고 있으며 그 문제가 심각하다고 볼 수 있다. 이러한 현실 속에서 학교는 그 기능을 유지하기 위해 학교폭력 예방 및 대책에 관한 법률, 시행령 등의 종합대책이 발표 되고 있지만, 보다 근본적인 대책이 필요하다. 또한 학교 현장에서는 학교폭력이 이루어진 것에 대해 처벌하고, 상담하고, 학교폭력에 관한 예방교육이 실시되고 있지만 예방과 개선차원에서는 부족한 실정이다. Ⅲ장에서는 경상북도 중, 고등학교 35개 학교를 중심으로 설문지를 통해 기초 조사, 학교폭력 예방을 위한 프로그램 실시 여부, 기존 학교에서 실시하는 학교폭력 예방프로그램의 효과성 여부, 미술프로그램의 학교폭력예방 예상 효과, 분노 조절에 효과적인 미술활동, 공동체의식 함양에 효과적인 미술활동, ...
본 연구는 미술프로그램이 학교폭력 예방에 도움을 주고, 학생들이 학교생활에 잘 적응할 수 있도록 하는데 있다. 현재 학교의 학교폭력 예방교육의 실태와 현황을 분석하여, 학교실정에 맞게 미술프로그램을 적용 할 수 있는 방법을 알아보고, 미술지도안 개발을 통한 학교폭력 예방 미술프로그램 연구에 그 목적을 두고 있다. 제 Ⅱ장에서는 학교폭력의 예비적 고찰을 통해 미술을 통한 학교폭력 예방 프로그램의 필요성을 제시하였다. 최근 매스컴을 통해 학교폭력에 관한 뉴스들을 쉽게 접할 수 있으며, 학교폭력 및 집단 따돌림의 피해자들의 자살 소식은 하루가 멀다 하고 들려온다. 또한 핵가족화, 맞벌이 부모, 외동의 증가로 인해 가족이라는 작은 사회에서 조차 인성교육이 이루어지 않고 있다. 이러한 학교폭력은 점차 집단화, 조직화, 난폭화 되어가고 있으며 그 문제가 심각하다고 볼 수 있다. 이러한 현실 속에서 학교는 그 기능을 유지하기 위해 학교폭력 예방 및 대책에 관한 법률, 시행령 등의 종합대책이 발표 되고 있지만, 보다 근본적인 대책이 필요하다. 또한 학교 현장에서는 학교폭력이 이루어진 것에 대해 처벌하고, 상담하고, 학교폭력에 관한 예방교육이 실시되고 있지만 예방과 개선차원에서는 부족한 실정이다. Ⅲ장에서는 경상북도 중, 고등학교 35개 학교를 중심으로 설문지를 통해 기초 조사, 학교폭력 예방을 위한 프로그램 실시 여부, 기존 학교에서 실시하는 학교폭력 예방프로그램의 효과성 여부, 미술프로그램의 학교폭력예방 예상 효과, 분노 조절에 효과적인 미술활동, 공동체의식 함양에 효과적인 미술활동, 자아존중감 향상에 효과적인 미술활동, 정서안정에 효과적인 미술활동, 담당할 지도교사에 대한 인식 등을 설문을 통해 알아보았다. 또한, 미술지도에 대한 견해와 실제 지도방법을 조사하기 위하여 연구내용과 목적에 적합하게 작성하였으며, 설문지 문항은 총 13문항으로 주로 선다형 문항으로 구성하였다. Ⅵ장에서는 학교폭력 예방을 위한 프로그램 지도안을 4단계의 프로그램으로 구성하여 분노표출을 위한 미술활동, 공동체 의식을 위한 미술활동, 자아 존중감을 위한 미술활동, 정서안정을 위한 미술활동으로 구성하고, 설문지 분석에 따른 내용을 참고하여 학교실정에 맞는 학교폭력 예방을 위한 미술 수업지도안을 개발하였다. 마지막으로 Ⅴ장에서는 위에 설문지와 지도안 개발을 통한 결론을 도출하였다. 현재 학교와 정부에서는 학교폭력 예방을 위해 학생들의 인성과 정서 함양을 위한 노력이 지속적으로 이루어지고 있다. 이와 같이 미술교과 뿐 아니라 전 과목에서 이를 고려한 프로그램이 개발되고 시행된다면 학교폭력이 감소될 것이다.
본 연구는 미술프로그램이 학교폭력 예방에 도움을 주고, 학생들이 학교생활에 잘 적응할 수 있도록 하는데 있다. 현재 학교의 학교폭력 예방교육의 실태와 현황을 분석하여, 학교실정에 맞게 미술프로그램을 적용 할 수 있는 방법을 알아보고, 미술지도안 개발을 통한 학교폭력 예방 미술프로그램 연구에 그 목적을 두고 있다. 제 Ⅱ장에서는 학교폭력의 예비적 고찰을 통해 미술을 통한 학교폭력 예방 프로그램의 필요성을 제시하였다. 최근 매스컴을 통해 학교폭력에 관한 뉴스들을 쉽게 접할 수 있으며, 학교폭력 및 집단 따돌림의 피해자들의 자살 소식은 하루가 멀다 하고 들려온다. 또한 핵가족화, 맞벌이 부모, 외동의 증가로 인해 가족이라는 작은 사회에서 조차 인성교육이 이루어지 않고 있다. 이러한 학교폭력은 점차 집단화, 조직화, 난폭화 되어가고 있으며 그 문제가 심각하다고 볼 수 있다. 이러한 현실 속에서 학교는 그 기능을 유지하기 위해 학교폭력 예방 및 대책에 관한 법률, 시행령 등의 종합대책이 발표 되고 있지만, 보다 근본적인 대책이 필요하다. 또한 학교 현장에서는 학교폭력이 이루어진 것에 대해 처벌하고, 상담하고, 학교폭력에 관한 예방교육이 실시되고 있지만 예방과 개선차원에서는 부족한 실정이다. Ⅲ장에서는 경상북도 중, 고등학교 35개 학교를 중심으로 설문지를 통해 기초 조사, 학교폭력 예방을 위한 프로그램 실시 여부, 기존 학교에서 실시하는 학교폭력 예방프로그램의 효과성 여부, 미술프로그램의 학교폭력예방 예상 효과, 분노 조절에 효과적인 미술활동, 공동체의식 함양에 효과적인 미술활동, 자아존중감 향상에 효과적인 미술활동, 정서안정에 효과적인 미술활동, 담당할 지도교사에 대한 인식 등을 설문을 통해 알아보았다. 또한, 미술지도에 대한 견해와 실제 지도방법을 조사하기 위하여 연구내용과 목적에 적합하게 작성하였으며, 설문지 문항은 총 13문항으로 주로 선다형 문항으로 구성하였다. Ⅵ장에서는 학교폭력 예방을 위한 프로그램 지도안을 4단계의 프로그램으로 구성하여 분노표출을 위한 미술활동, 공동체 의식을 위한 미술활동, 자아 존중감을 위한 미술활동, 정서안정을 위한 미술활동으로 구성하고, 설문지 분석에 따른 내용을 참고하여 학교실정에 맞는 학교폭력 예방을 위한 미술 수업지도안을 개발하였다. 마지막으로 Ⅴ장에서는 위에 설문지와 지도안 개발을 통한 결론을 도출하였다. 현재 학교와 정부에서는 학교폭력 예방을 위해 학생들의 인성과 정서 함양을 위한 노력이 지속적으로 이루어지고 있다. 이와 같이 미술교과 뿐 아니라 전 과목에서 이를 고려한 프로그램이 개발되고 시행된다면 학교폭력이 감소될 것이다.
The purpose of this study is for art programs to provide help in preventing school violence and for students to adjust well in school life. This study intends to analyze actual condition and current situation of the school violence prevention education to find ways to apply art program according to ...
The purpose of this study is for art programs to provide help in preventing school violence and for students to adjust well in school life. This study intends to analyze actual condition and current situation of the school violence prevention education to find ways to apply art program according to the actual circumstances of school, and to research art program for school violence prevention through development of art teaching guides. The necessity of school violence preventive program through art was suggested in chapter II through preliminary consideration. Recently, people can easily access news about school violence through the media, and there are news reports on suicides committed by victims of school violence or bullying in group on a daily basis. Also, humanism education is not even being conducted in a small community of so-called family due to increased nuclearization, working parents, and single-child families. The school violence is a serious problem as it is gradually becoming more systemized and violent. Schools are announcing laws, enforcement ordinance, and comprehensive countermeasures on the school violence prevention and countermeasures, but more fundamental measures are needed. Also, students are getting punished for school violence, receive counseling, and preventive education on school violence in schools, but it is still inadequate in precaution and improvement dimensions. In Chapter III, this study conducted questionnaire on 35 junior high and high schools located in Gyeongsangbuk-do for basic investigation, and investigated implementation of the school violence preventive program, effectiveness, expectation effect of art program, effective art activity on anger adjustment, effective art activity for increasing community sense, effective art activity for improving self-respect, effective art activity for emotion stability, and opinions on teachers who will be instructing the program. Also, the questionnaire was organized to suit the research contents and purpose to investigate opinions about art instruction and actual teaching methods, and the questionnaire consisted total 13 questions, mostly multiple choice questions. In Chapter VI, the program guidance plan for school violence prevention was organized into 4 steps as art activity for anger expression, art activity for community spirit, art activity for self-respect, and art activity for emotional stability, and developed art teaching guide for school violence prevention that suits actual situation of schools by referring to the contents of questionnaire analysis. Lastly, this study arrived at a conclusion through questionnaire and development of teaching guide listed above in Chapter V. Currently, schools and the government are making persistent effort in character and emotion cultivation of students to prevent school violence. Thus the development and implementation of programs in all subjects, including art subject, will decrease school violence.
The purpose of this study is for art programs to provide help in preventing school violence and for students to adjust well in school life. This study intends to analyze actual condition and current situation of the school violence prevention education to find ways to apply art program according to the actual circumstances of school, and to research art program for school violence prevention through development of art teaching guides. The necessity of school violence preventive program through art was suggested in chapter II through preliminary consideration. Recently, people can easily access news about school violence through the media, and there are news reports on suicides committed by victims of school violence or bullying in group on a daily basis. Also, humanism education is not even being conducted in a small community of so-called family due to increased nuclearization, working parents, and single-child families. The school violence is a serious problem as it is gradually becoming more systemized and violent. Schools are announcing laws, enforcement ordinance, and comprehensive countermeasures on the school violence prevention and countermeasures, but more fundamental measures are needed. Also, students are getting punished for school violence, receive counseling, and preventive education on school violence in schools, but it is still inadequate in precaution and improvement dimensions. In Chapter III, this study conducted questionnaire on 35 junior high and high schools located in Gyeongsangbuk-do for basic investigation, and investigated implementation of the school violence preventive program, effectiveness, expectation effect of art program, effective art activity on anger adjustment, effective art activity for increasing community sense, effective art activity for improving self-respect, effective art activity for emotion stability, and opinions on teachers who will be instructing the program. Also, the questionnaire was organized to suit the research contents and purpose to investigate opinions about art instruction and actual teaching methods, and the questionnaire consisted total 13 questions, mostly multiple choice questions. In Chapter VI, the program guidance plan for school violence prevention was organized into 4 steps as art activity for anger expression, art activity for community spirit, art activity for self-respect, and art activity for emotional stability, and developed art teaching guide for school violence prevention that suits actual situation of schools by referring to the contents of questionnaire analysis. Lastly, this study arrived at a conclusion through questionnaire and development of teaching guide listed above in Chapter V. Currently, schools and the government are making persistent effort in character and emotion cultivation of students to prevent school violence. Thus the development and implementation of programs in all subjects, including art subject, will decrease school violence.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.