기독교 스토리텔링을 소재로 한 국내 창작 뮤지컬 활성화 방안 연구 : 레퍼토리와 제작시스템을 중심으로 A study on activation strategies for creative musical productions based on christianity storytelling in Korea.: focused on repertory and production system원문보기
21세기에 들어서면서 뮤지컬은 공연예술시장 발전에 기여하는 대표적인 공연 장르로 그 위상이 높아지고 있다. 또한 대중들로부터 많은 관심과 사랑을 받아 한 해에 많은 작품들이 공연되고 있다. 뮤지컬 시장은 우리나라 문화산업에 중요한 콘텐츠로 자리 잡은 것이다. 이미 대중들에게 많이 알려진 문화예술 작품을 살펴보게 되면 고대에서부터 전해 내려오는 기독교적인 이야기는 모든 문화예술 분야에서 원천 소재로 이용되고 있다. 특히 전 세계 언어로 번역되어 많은 사람들에게 삶의 희망과 지혜 그리고 교훈을 전해주는 최고의 베스트셀러 성경의 이야기들은 대중들에게 쉽게 다가갈 수 있어 다양한 공연예술 분야에서 두루 활용이 되고 있고 기독교가 가지고 있는 소재의 다양성으로 문화예술 시장에 더욱 양질의 작품이 제작될 수 있다. 하지만 현재 우리나라의 공연예술 시장 특히 뮤지컬 시장에서는 기독교를 소재로 제작된 작품은 대중들의 외면을 받고 있다. 국내 기독교 뮤지컬은 특정 작품을 제외하고는 그 규모나 작품성도 일반 작품에 비해 흥행에 실패하는 것으로 인식되고 있다. 기독교 소재의 뮤지컬이 대중들에게 외면 받는 가장 큰 이유는 기독교 소재 뮤지컬의 대부분이 기독교인을 위한 목적으로 제작되기 때문이다. 많은 국내 창작 뮤지컬의 목적이 복음의 전달에만 치우쳐 있다. 기독교를 알리고 메시지 전달을 위한다면 일반대중을 대상으로 작품이 창작 제작되어야 기독교인들과 일반 대중에게도 그 공연의 목적과 메시지를 가장 잘 전달할 수 있겠다. 따라서 본 논문은 우선적으로 기독교 공연예술의 의미와 개념, 역사, 기독교 스토리텔링의 개념 또한 일반 뮤지컬의 개념과 특징, 현황 그리고 기독교 스토리텔링을 소재로 한 뮤지컬의 이론연구와 현황조사를 비교분석하며 기독교 소재 뮤지컬의 문헌연구를 통하여 레퍼토리 되고 있는 작품을 조사하여 현재 기독교를 소재로 한 국내 창작 뮤지컬의 문제점을 도출하고 ...
21세기에 들어서면서 뮤지컬은 공연예술시장 발전에 기여하는 대표적인 공연 장르로 그 위상이 높아지고 있다. 또한 대중들로부터 많은 관심과 사랑을 받아 한 해에 많은 작품들이 공연되고 있다. 뮤지컬 시장은 우리나라 문화산업에 중요한 콘텐츠로 자리 잡은 것이다. 이미 대중들에게 많이 알려진 문화예술 작품을 살펴보게 되면 고대에서부터 전해 내려오는 기독교적인 이야기는 모든 문화예술 분야에서 원천 소재로 이용되고 있다. 특히 전 세계 언어로 번역되어 많은 사람들에게 삶의 희망과 지혜 그리고 교훈을 전해주는 최고의 베스트셀러 성경의 이야기들은 대중들에게 쉽게 다가갈 수 있어 다양한 공연예술 분야에서 두루 활용이 되고 있고 기독교가 가지고 있는 소재의 다양성으로 문화예술 시장에 더욱 양질의 작품이 제작될 수 있다. 하지만 현재 우리나라의 공연예술 시장 특히 뮤지컬 시장에서는 기독교를 소재로 제작된 작품은 대중들의 외면을 받고 있다. 국내 기독교 뮤지컬은 특정 작품을 제외하고는 그 규모나 작품성도 일반 작품에 비해 흥행에 실패하는 것으로 인식되고 있다. 기독교 소재의 뮤지컬이 대중들에게 외면 받는 가장 큰 이유는 기독교 소재 뮤지컬의 대부분이 기독교인을 위한 목적으로 제작되기 때문이다. 많은 국내 창작 뮤지컬의 목적이 복음의 전달에만 치우쳐 있다. 기독교를 알리고 메시지 전달을 위한다면 일반대중을 대상으로 작품이 창작 제작되어야 기독교인들과 일반 대중에게도 그 공연의 목적과 메시지를 가장 잘 전달할 수 있겠다. 따라서 본 논문은 우선적으로 기독교 공연예술의 의미와 개념, 역사, 기독교 스토리텔링의 개념 또한 일반 뮤지컬의 개념과 특징, 현황 그리고 기독교 스토리텔링을 소재로 한 뮤지컬의 이론연구와 현황조사를 비교분석하며 기독교 소재 뮤지컬의 문헌연구를 통하여 레퍼토리 되고 있는 작품을 조사하여 현재 기독교를 소재로 한 국내 창작 뮤지컬의 문제점을 도출하고 질적 연구로서 다양한 시각의 뮤지컬시장의 전문가를 대상으로 심층면접을 실시한다. 이를 바탕으로 과거 기독교 소재 뮤지컬이 갖고 있었던 한계점과 향후 기독교 소재 뮤지컬이 대중들로 부터 사랑받는 레퍼토리로 정착되기 위한 활성화 방안을 제시하고자 한다. 문헌연구와 실증연구를 통한 기독교 스토리텔링을 소재로 한 국내 창작 뮤지컬 활성화 방안은 다음과 같다. 첫째, 기독교 소재 뮤지컬은 레퍼토리 작품으로 제작되어야 한다. 둘째, 작품의 목적을 분명히 하고 외적요소로 작용하는 문제점들을 개선해야 한다. 셋째, 일반 뮤지컬과 같은 전문적인 제작시스템이 필요하다. 넷째, 유통 및 홍보가 일반 뮤지컬과 같이 이루어져야 한다. 다섯째, 제작에 필요한 재원조성은 투자방식으로 이루어져야 한다. 여섯째, 전문 제작사 또는 기획사에서 전문 인력을 활용해 제작되어야 한다. 본 연구를 통해 기독교 스토리텔링을 소재로 한 국내 창작 뮤지컬 작품이 기독교인들을 비롯하여 일반 대중들에게도 예술작품으로서의 가치를 인정받을 수 있는 레퍼토리 적 작품이 제작되어 대중들에게 사랑받는 또 하나의 작품으로 자리를 잡고 발전해 나가는데 기여하고자 한다.
21세기에 들어서면서 뮤지컬은 공연예술시장 발전에 기여하는 대표적인 공연 장르로 그 위상이 높아지고 있다. 또한 대중들로부터 많은 관심과 사랑을 받아 한 해에 많은 작품들이 공연되고 있다. 뮤지컬 시장은 우리나라 문화산업에 중요한 콘텐츠로 자리 잡은 것이다. 이미 대중들에게 많이 알려진 문화예술 작품을 살펴보게 되면 고대에서부터 전해 내려오는 기독교적인 이야기는 모든 문화예술 분야에서 원천 소재로 이용되고 있다. 특히 전 세계 언어로 번역되어 많은 사람들에게 삶의 희망과 지혜 그리고 교훈을 전해주는 최고의 베스트셀러 성경의 이야기들은 대중들에게 쉽게 다가갈 수 있어 다양한 공연예술 분야에서 두루 활용이 되고 있고 기독교가 가지고 있는 소재의 다양성으로 문화예술 시장에 더욱 양질의 작품이 제작될 수 있다. 하지만 현재 우리나라의 공연예술 시장 특히 뮤지컬 시장에서는 기독교를 소재로 제작된 작품은 대중들의 외면을 받고 있다. 국내 기독교 뮤지컬은 특정 작품을 제외하고는 그 규모나 작품성도 일반 작품에 비해 흥행에 실패하는 것으로 인식되고 있다. 기독교 소재의 뮤지컬이 대중들에게 외면 받는 가장 큰 이유는 기독교 소재 뮤지컬의 대부분이 기독교인을 위한 목적으로 제작되기 때문이다. 많은 국내 창작 뮤지컬의 목적이 복음의 전달에만 치우쳐 있다. 기독교를 알리고 메시지 전달을 위한다면 일반대중을 대상으로 작품이 창작 제작되어야 기독교인들과 일반 대중에게도 그 공연의 목적과 메시지를 가장 잘 전달할 수 있겠다. 따라서 본 논문은 우선적으로 기독교 공연예술의 의미와 개념, 역사, 기독교 스토리텔링의 개념 또한 일반 뮤지컬의 개념과 특징, 현황 그리고 기독교 스토리텔링을 소재로 한 뮤지컬의 이론연구와 현황조사를 비교분석하며 기독교 소재 뮤지컬의 문헌연구를 통하여 레퍼토리 되고 있는 작품을 조사하여 현재 기독교를 소재로 한 국내 창작 뮤지컬의 문제점을 도출하고 질적 연구로서 다양한 시각의 뮤지컬시장의 전문가를 대상으로 심층면접을 실시한다. 이를 바탕으로 과거 기독교 소재 뮤지컬이 갖고 있었던 한계점과 향후 기독교 소재 뮤지컬이 대중들로 부터 사랑받는 레퍼토리로 정착되기 위한 활성화 방안을 제시하고자 한다. 문헌연구와 실증연구를 통한 기독교 스토리텔링을 소재로 한 국내 창작 뮤지컬 활성화 방안은 다음과 같다. 첫째, 기독교 소재 뮤지컬은 레퍼토리 작품으로 제작되어야 한다. 둘째, 작품의 목적을 분명히 하고 외적요소로 작용하는 문제점들을 개선해야 한다. 셋째, 일반 뮤지컬과 같은 전문적인 제작시스템이 필요하다. 넷째, 유통 및 홍보가 일반 뮤지컬과 같이 이루어져야 한다. 다섯째, 제작에 필요한 재원조성은 투자방식으로 이루어져야 한다. 여섯째, 전문 제작사 또는 기획사에서 전문 인력을 활용해 제작되어야 한다. 본 연구를 통해 기독교 스토리텔링을 소재로 한 국내 창작 뮤지컬 작품이 기독교인들을 비롯하여 일반 대중들에게도 예술작품으로서의 가치를 인정받을 수 있는 레퍼토리 적 작품이 제작되어 대중들에게 사랑받는 또 하나의 작품으로 자리를 잡고 발전해 나가는데 기여하고자 한다.
As we move into the 21st century, musical is solidifying its stance as representative performance art form that further improves the performance art market. Not only that, there are many different musical pieces that go on production each year, supported by the public fans. In other words, the music...
As we move into the 21st century, musical is solidifying its stance as representative performance art form that further improves the performance art market. Not only that, there are many different musical pieces that go on production each year, supported by the public fans. In other words, the musical industry has confirmed its importance within the Korean cultural content industry. When we observe the various famous cultural contents known to public, many of them have their roots in well-known Christian parables. This is especially the case for the Holy Bible, a world’s bestseller translated into multiple languages which provides various messages on hope and wisdom. Tales in the Bible are highly familiar and accessible to people so they are used in various performance art industries. Not only that, variety of subjects discussed in the bible can provide a way to create high quality musicals within the cultural art industry. However, in Korea’s cultural market, productions with their basis in Christianity have been rejected by the public. Except for few productions, most Christianity musicals are viewed as low in size and quality of production. One of the main reasons why musicals based on Christian messages fail is because most of the productions are made for Christians. In other words, too many of the Christian productions are created as a way to preach. In order for musicals based on Christian messages to become successful, these productions must be produced for the general public and have the messages crafted in a way that communicates the goal and message of the musical. Therefore, the goal of this research is to compare and analyse the concepts in the Christianity performance art and its meaning and concept, history, and the concept of Christianity storytelling. This research will study the theory and current trends in musicals with their basis in Christianity storytelling in order to discover problems related to Christianity musicals in Korea and conduct in-dept interviews with experts in each musical market for studying quality. This research will suggest solutions to limitations to previous Christianity storytelling based musicals and provide a plan for facilitating public access and involvement with such musicals. Plan for facilitating production of Christianity storytelling based musicals through researches on literature and evidences is like the following. First, musicals based on Christianity should be produced as repertoire product. Second, goal of the production should be clear and various external factors that cause problems must be improved. Third, there’s a need for professional production system similar to regular musicals. Forth, distribution and marketing for Christianity musicals must be conducted in the same way as do commercial productions. Fifth, funding for these musicals must be through investment. Sixth, professional producers or production companies with professionals in the industry must be involved to create musicals based on Christianity storytelling.
As we move into the 21st century, musical is solidifying its stance as representative performance art form that further improves the performance art market. Not only that, there are many different musical pieces that go on production each year, supported by the public fans. In other words, the musical industry has confirmed its importance within the Korean cultural content industry. When we observe the various famous cultural contents known to public, many of them have their roots in well-known Christian parables. This is especially the case for the Holy Bible, a world’s bestseller translated into multiple languages which provides various messages on hope and wisdom. Tales in the Bible are highly familiar and accessible to people so they are used in various performance art industries. Not only that, variety of subjects discussed in the bible can provide a way to create high quality musicals within the cultural art industry. However, in Korea’s cultural market, productions with their basis in Christianity have been rejected by the public. Except for few productions, most Christianity musicals are viewed as low in size and quality of production. One of the main reasons why musicals based on Christian messages fail is because most of the productions are made for Christians. In other words, too many of the Christian productions are created as a way to preach. In order for musicals based on Christian messages to become successful, these productions must be produced for the general public and have the messages crafted in a way that communicates the goal and message of the musical. Therefore, the goal of this research is to compare and analyse the concepts in the Christianity performance art and its meaning and concept, history, and the concept of Christianity storytelling. This research will study the theory and current trends in musicals with their basis in Christianity storytelling in order to discover problems related to Christianity musicals in Korea and conduct in-dept interviews with experts in each musical market for studying quality. This research will suggest solutions to limitations to previous Christianity storytelling based musicals and provide a plan for facilitating public access and involvement with such musicals. Plan for facilitating production of Christianity storytelling based musicals through researches on literature and evidences is like the following. First, musicals based on Christianity should be produced as repertoire product. Second, goal of the production should be clear and various external factors that cause problems must be improved. Third, there’s a need for professional production system similar to regular musicals. Forth, distribution and marketing for Christianity musicals must be conducted in the same way as do commercial productions. Fifth, funding for these musicals must be through investment. Sixth, professional producers or production companies with professionals in the industry must be involved to create musicals based on Christianity storytelling.
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