2007년 이후 중국을 포함한 전 세계의 스마트폰 시장이 급격히 성장함에 따라 스마트폰 앱 시장도 같이 발전하였다. 또한, 최근 한국관광시장의 방한 외래관광객이 점차 증가하는 추세이고 그 중 방한 중국 관광객은 한국의 인바운드 관광시장에서 35.5%의 비중을 차지하고 있다. 중국 스마트폰 사용자 수가 2014년 6월까지 5.2억 명을 넘었지만, 중국 관광 모바일 앱에 대한 연구는 부족한 실정이었다. 따라서, 본 연구는 방한 중국인 관광객을 대상으로 관광 모바일 앱의 특성인 유용성, 편의성, 즐거움이 지각된 가치를 ...
2007년 이후 중국을 포함한 전 세계의 스마트폰 시장이 급격히 성장함에 따라 스마트폰 앱 시장도 같이 발전하였다. 또한, 최근 한국관광시장의 방한 외래관광객이 점차 증가하는 추세이고 그 중 방한 중국 관광객은 한국의 인바운드 관광시장에서 35.5%의 비중을 차지하고 있다. 중국 스마트폰 사용자 수가 2014년 6월까지 5.2억 명을 넘었지만, 중국 관광 모바일 앱에 대한 연구는 부족한 실정이었다. 따라서, 본 연구는 방한 중국인 관광객을 대상으로 관광 모바일 앱의 특성인 유용성, 편의성, 즐거움이 지각된 가치를 매개변수로 하여 사용자 만족과 지속적 사용의도에 미치는 영향을 검토하는데 목적을 두었다. 본 연구의 설문조사는 2015년 5월 1일부터 5월 10일까지 10일간 인천국제공항에서 중국인 관광객을 대상으로 실시하였다. 현장조사 설문지는 중국어(간체자)로 구성했고, 300부를 배포하여 274부를 회수하였고, 불성실한 25부의 설문지를 제외한 249부의 유효한 설문지를 표본으로 사용하였다. 설문 문항은 리커트 5점 척도로 측정하였으며, SPSS와 AMOS 통계분석 프로그램을 적용하여 실증적 분석을 실시하였고, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 방한 중국인 관광객이 관광 모바일 앱 사용 시 지각하는 유용성, 편의성, 즐거움이 지각된 가치에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타나 가설1, 가설2, 가설3은 모두 채택되었다. 지각된 가치에 가장 큰 영향을 미치는 요인은 즐거움이었는데, 사용자들이 관광 모바일 앱을 사용하여 즐거움을 느끼면 관광 상품이나 항공권, 호텔예약 등을 할 때 비용이나 시간 등을 합리적인 수준으로 받아들인다고 할 수 있다. 따라서 관광 모바일 앱을 개발하고 판매하는 기업은 관광정보만을 탐색하는 것이 아닌 오락적 즐거움을 통해 수익모델을 개발하고 방한 관광소비자의 욕구를 충족시켜 줄 수 있어야 한다. 둘째, 방한 중국인 관광객이 관광 모바일 앱 사용 시 지각된 가치가 사용자 만족도에 미치는 영향에 관해서는 경제적 가치와 감성적 가치가 사용자 만족도에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났지만, 사회적 가치는 사용자 만족도에 유의한 영향을 미치지 않는다고 하여 가설4-1과 가설4-3은 채택되었고, 가설4-2는 기각되었다. 사용자 만족도에 가장 큰 영향을 미치는 것은 경제적 가치로 관광 모바일 앱 사용 시 경제적으로 이용가치가 있음으로 사용자를 만족시켜 준다는 결과가 제시되었다. 따라서 관광 모바일 앱을 제작하는 과정에서 관광지의 스토리텔링이나 즐거운 요소들을 추가하여 저렴한 비용, 시간 절약 등을 통해 사용자를 만족시키는 수익모델 개발이 필요하다. 셋째, 사용자 만족도가 지속적 사용의도에 긍정적인 영향을 미치는 요인으로 확인되어, 가설5는 채택되었다. 관광 모바일 앱의 서비스업체에서 보았을 때 사용자 만족이 지속적 사용의도에 미치게 되는 것은 그 기업의 성과에 반영되는 것이므로 사용자들이 만족하도록 방한 중국인 관광객에게 필요한 최적화된 정보를 제공하도록 노력해야 한다. 본 연구 결과와 같이 즐거움이 경제적 가치에 가장 큰 영향을 미치고 경제적 가치가 사용자 만족에 가장 큰 영향을 미치기 때문에 관광 모바일 앱의 즐거운 요소를 극대화 할 수 있는 방안을 찾는다면 방한 중국인 관광객은 관광 앱을 지속적으로 사용할 것으로 판단된다. 본 연구는 관광 모바일 앱의 사용이 점차 증가함에 따라 관광기업, 여행사, 관광 앱 제작ㆍ서비스 기업 등의 실무적 시사점을 제안하고자 하였다. 또한 방한 중국인 관광객의 관광 모바일 앱 사용특성을 이해하고, 이를 통해 장기적인 방한 중국인 관광객의 유치 및 한국 관광시장의 발전을 도모하는 것이 필요하다고 판단된다.
핵심용어: 관광 모바일 앱, 확장된 기술수용모델, 유용성, 편의성, 즐거움, 지각된 가치, 경제적 가치, 사회적 가치, 감성적 가치, 사용자 만족도, 지속적 사용의도
2007년 이후 중국을 포함한 전 세계의 스마트폰 시장이 급격히 성장함에 따라 스마트폰 앱 시장도 같이 발전하였다. 또한, 최근 한국관광시장의 방한 외래관광객이 점차 증가하는 추세이고 그 중 방한 중국 관광객은 한국의 인바운드 관광시장에서 35.5%의 비중을 차지하고 있다. 중국 스마트폰 사용자 수가 2014년 6월까지 5.2억 명을 넘었지만, 중국 관광 모바일 앱에 대한 연구는 부족한 실정이었다. 따라서, 본 연구는 방한 중국인 관광객을 대상으로 관광 모바일 앱의 특성인 유용성, 편의성, 즐거움이 지각된 가치를 매개변수로 하여 사용자 만족과 지속적 사용의도에 미치는 영향을 검토하는데 목적을 두었다. 본 연구의 설문조사는 2015년 5월 1일부터 5월 10일까지 10일간 인천국제공항에서 중국인 관광객을 대상으로 실시하였다. 현장조사 설문지는 중국어(간체자)로 구성했고, 300부를 배포하여 274부를 회수하였고, 불성실한 25부의 설문지를 제외한 249부의 유효한 설문지를 표본으로 사용하였다. 설문 문항은 리커트 5점 척도로 측정하였으며, SPSS와 AMOS 통계분석 프로그램을 적용하여 실증적 분석을 실시하였고, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 방한 중국인 관광객이 관광 모바일 앱 사용 시 지각하는 유용성, 편의성, 즐거움이 지각된 가치에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타나 가설1, 가설2, 가설3은 모두 채택되었다. 지각된 가치에 가장 큰 영향을 미치는 요인은 즐거움이었는데, 사용자들이 관광 모바일 앱을 사용하여 즐거움을 느끼면 관광 상품이나 항공권, 호텔예약 등을 할 때 비용이나 시간 등을 합리적인 수준으로 받아들인다고 할 수 있다. 따라서 관광 모바일 앱을 개발하고 판매하는 기업은 관광정보만을 탐색하는 것이 아닌 오락적 즐거움을 통해 수익모델을 개발하고 방한 관광소비자의 욕구를 충족시켜 줄 수 있어야 한다. 둘째, 방한 중국인 관광객이 관광 모바일 앱 사용 시 지각된 가치가 사용자 만족도에 미치는 영향에 관해서는 경제적 가치와 감성적 가치가 사용자 만족도에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났지만, 사회적 가치는 사용자 만족도에 유의한 영향을 미치지 않는다고 하여 가설4-1과 가설4-3은 채택되었고, 가설4-2는 기각되었다. 사용자 만족도에 가장 큰 영향을 미치는 것은 경제적 가치로 관광 모바일 앱 사용 시 경제적으로 이용가치가 있음으로 사용자를 만족시켜 준다는 결과가 제시되었다. 따라서 관광 모바일 앱을 제작하는 과정에서 관광지의 스토리텔링이나 즐거운 요소들을 추가하여 저렴한 비용, 시간 절약 등을 통해 사용자를 만족시키는 수익모델 개발이 필요하다. 셋째, 사용자 만족도가 지속적 사용의도에 긍정적인 영향을 미치는 요인으로 확인되어, 가설5는 채택되었다. 관광 모바일 앱의 서비스업체에서 보았을 때 사용자 만족이 지속적 사용의도에 미치게 되는 것은 그 기업의 성과에 반영되는 것이므로 사용자들이 만족하도록 방한 중국인 관광객에게 필요한 최적화된 정보를 제공하도록 노력해야 한다. 본 연구 결과와 같이 즐거움이 경제적 가치에 가장 큰 영향을 미치고 경제적 가치가 사용자 만족에 가장 큰 영향을 미치기 때문에 관광 모바일 앱의 즐거운 요소를 극대화 할 수 있는 방안을 찾는다면 방한 중국인 관광객은 관광 앱을 지속적으로 사용할 것으로 판단된다. 본 연구는 관광 모바일 앱의 사용이 점차 증가함에 따라 관광기업, 여행사, 관광 앱 제작ㆍ서비스 기업 등의 실무적 시사점을 제안하고자 하였다. 또한 방한 중국인 관광객의 관광 모바일 앱 사용특성을 이해하고, 이를 통해 장기적인 방한 중국인 관광객의 유치 및 한국 관광시장의 발전을 도모하는 것이 필요하다고 판단된다.
핵심용어: 관광 모바일 앱, 확장된 기술수용모델, 유용성, 편의성, 즐거움, 지각된 가치, 경제적 가치, 사회적 가치, 감성적 가치, 사용자 만족도, 지속적 사용의도
In 2007, the development of smartphone application(app) market took off in conjunction with the global growth of the smartphone market. During that period, South Korea’s tourism industry was also growing, especially with Chinese tourists accounting for 35.5% of total tourists. As of June 2014, i...
In 2007, the development of smartphone application(app) market took off in conjunction with the global growth of the smartphone market. During that period, South Korea’s tourism industry was also growing, especially with Chinese tourists accounting for 35.5% of total tourists. As of June 2014, it was estimated that 520 million Chinese use smartphones. Despite these trends, there is limited research conducted on tourism mobile app for Chinese tourists. The study aims to explore the impact of the characteristics of tourism mobile app, including its usefulness, ease of use on user’s satisfaction and continuous usage intention among Chinese tourists in South Korea. The sample group for tis study consists of Chinese tourists who visited South Korea from 1 May to 10 May 2015. The data was collected through a Likert scale survey conducted at Incheon International airport, where questions were asked in Mandarin. 274 out of the 300 questionnaires distributed were received, with 249 questionnaires accepted for analysis. The data collected was analyzed using statistical program ‘SPSS’ and ‘AMOS’. Firstly, the study shows that among Chinese users, factors on South Korean tourism mobile app such as usefulness, ease of use and enjoyment influence a user’s perceived value positively. As a result, the hypothesis one, two and three are selected. The key factor that significantly influences perceived value was enjoyment. When the Chinese tourist felt enjoyed, using tourism mobile App, they recognized costs or time on the effective and efficient levels during travel preparations such as package tour, flight or accommodation. Therefore companies looking at developing and providing mobile apps should create a profit model based on meeting the needs of tourists visiting South Korea through provision of tourist information and enjoyment at the same time. In addition, in terms of perceived value, economic and emotional value showed a positive effect on user’s satisfaction, but social value showed no significant effect. Therefore, hypothesis 4-1 and 4-3 were accepted, but hypothesis 4-2 was rejected Chinese tourists recognized the app’s economic value leading to high satisfaction. This shows that it is necessary for companies to create a profitable business model with low costs yet saves time to meet customer satisfaction. The process of developing mobile app includes tourist attractions with its story telling or enjoyable elements. The results of the study also show positivity on the validity and reliability of the impact of customer satisfaction on continuous intention to use the app. Users who received quality of satisfaction showed continuous usage intention. Such relationship between customer satisfaction and intention of use can be closely linked to the company’s outcomes. Thus, companies should provide Chinese visiting South Korea with optimal information to improve user’s satisfaction. In conclusion, this study suggests how companies related to the tourism industry such as tourism businesses, travel agents or organizations can approach Chinese tourists with enhance practical implementation on mobile apps. Businesses need to be fully aware of Chinese tourists needs, which will contribute to the retention of Chinese tourists, further flourishing the tourism industry in South Korea.
Key words: Tourism Mobile App, Augmented TAM, Usefulness, Ease of Use, Enjoyment, Perceived Value, Economic Value, Social Value, Emotional Value, User Satisfaction, Continuous Use Intention
In 2007, the development of smartphone application(app) market took off in conjunction with the global growth of the smartphone market. During that period, South Korea’s tourism industry was also growing, especially with Chinese tourists accounting for 35.5% of total tourists. As of June 2014, it was estimated that 520 million Chinese use smartphones. Despite these trends, there is limited research conducted on tourism mobile app for Chinese tourists. The study aims to explore the impact of the characteristics of tourism mobile app, including its usefulness, ease of use on user’s satisfaction and continuous usage intention among Chinese tourists in South Korea. The sample group for tis study consists of Chinese tourists who visited South Korea from 1 May to 10 May 2015. The data was collected through a Likert scale survey conducted at Incheon International airport, where questions were asked in Mandarin. 274 out of the 300 questionnaires distributed were received, with 249 questionnaires accepted for analysis. The data collected was analyzed using statistical program ‘SPSS’ and ‘AMOS’. Firstly, the study shows that among Chinese users, factors on South Korean tourism mobile app such as usefulness, ease of use and enjoyment influence a user’s perceived value positively. As a result, the hypothesis one, two and three are selected. The key factor that significantly influences perceived value was enjoyment. When the Chinese tourist felt enjoyed, using tourism mobile App, they recognized costs or time on the effective and efficient levels during travel preparations such as package tour, flight or accommodation. Therefore companies looking at developing and providing mobile apps should create a profit model based on meeting the needs of tourists visiting South Korea through provision of tourist information and enjoyment at the same time. In addition, in terms of perceived value, economic and emotional value showed a positive effect on user’s satisfaction, but social value showed no significant effect. Therefore, hypothesis 4-1 and 4-3 were accepted, but hypothesis 4-2 was rejected Chinese tourists recognized the app’s economic value leading to high satisfaction. This shows that it is necessary for companies to create a profitable business model with low costs yet saves time to meet customer satisfaction. The process of developing mobile app includes tourist attractions with its story telling or enjoyable elements. The results of the study also show positivity on the validity and reliability of the impact of customer satisfaction on continuous intention to use the app. Users who received quality of satisfaction showed continuous usage intention. Such relationship between customer satisfaction and intention of use can be closely linked to the company’s outcomes. Thus, companies should provide Chinese visiting South Korea with optimal information to improve user’s satisfaction. In conclusion, this study suggests how companies related to the tourism industry such as tourism businesses, travel agents or organizations can approach Chinese tourists with enhance practical implementation on mobile apps. Businesses need to be fully aware of Chinese tourists needs, which will contribute to the retention of Chinese tourists, further flourishing the tourism industry in South Korea.
Key words: Tourism Mobile App, Augmented TAM, Usefulness, Ease of Use, Enjoyment, Perceived Value, Economic Value, Social Value, Emotional Value, User Satisfaction, Continuous Use Intention
Keyword
#관광 모바일 앱 확장된 기술수용모델 유용성 편의성 즐거움 지각된 가치 경제적 가치 사회적 가치 감성적 가치 사용자 만족도 지속적 사용의도
학위논문 정보
저자
김재훈
학위수여기관
경희대학교 일반대학원
학위구분
국내석사
학과
호텔경영학과 호텔경영학전공
지도교수
변정우
발행연도
2015
총페이지
ⅵ, 120 p.
키워드
관광 모바일 앱 확장된 기술수용모델 유용성 편의성 즐거움 지각된 가치 경제적 가치 사회적 가치 감성적 가치 사용자 만족도 지속적 사용의도
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.