대학생의 취업이 심각한 사회문제로 대두되는 등 최악의 실업난이 계속되고 있다. 이에 따라 대부분의 대학생들은 취업에 대한 자신감이 많이 결여되어 있는 동시에 어떤 일을 해야 하는 지에 대해 매우 막연하며, 취업에 대한 걱정과 장래에 대한 불안, 취업 스트레스를 많이 느끼고 있다. 따라서 본 연구는 취업과 커뮤니케이션 능력과의 연계성을 밝히기 위해 커뮤니케이션과 취업불안, 취업 스트레스간에는 어떠한 관계가 있는가를 살펴보는데 목적이 있다. 연구를 진행하기 위해 4년제 대학생 1학년부터 4학년까지 335명을 대상으로 설문조사를 실시했으며, 불성실한 응답자를 제외하고 315부가 연구 자료로 사용되었다. 조사된 설문은 ...
대학생의 취업이 심각한 사회문제로 대두되는 등 최악의 실업난이 계속되고 있다. 이에 따라 대부분의 대학생들은 취업에 대한 자신감이 많이 결여되어 있는 동시에 어떤 일을 해야 하는 지에 대해 매우 막연하며, 취업에 대한 걱정과 장래에 대한 불안, 취업 스트레스를 많이 느끼고 있다. 따라서 본 연구는 취업과 커뮤니케이션 능력과의 연계성을 밝히기 위해 커뮤니케이션과 취업불안, 취업 스트레스간에는 어떠한 관계가 있는가를 살펴보는데 목적이 있다. 연구를 진행하기 위해 4년제 대학생 1학년부터 4학년까지 335명을 대상으로 설문조사를 실시했으며, 불성실한 응답자를 제외하고 315부가 연구 자료로 사용되었다. 조사된 설문은 SPSS 21.0 통계 프로그램을 이용하였고, 상관관계분석을 실시하여 연구문제를 검증하였다. 그 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 커뮤니케이션 능력을 갖춘 대학생일수록 취업불안이 낮은 것으로 나타났다. 세부적으로 커뮤니케이션 능력 중 표현력, 주장력이 취업불안과 부적 상관관계를 보여주었다. 둘째, 커뮤니케이션 능력이 높은 대학생일수록 취업스트레스가 낮은 것으로 나타났다. 세부적으로 커뮤니케이션 능력 중 주장력, 사회적 긴장완화, 타인지향성은 취업 스트레스의 모든 요인과 부적 상관관계를 보여주었다. 본 연구는 기존의 취업과 관련된 연구에 커뮤니케이션 변인을 연결시킴으로써 학문적 연구영역을 확장시켰다는데 큰 의미가 있으며, 추후 관련된 연구를 시도해 볼만한 바탕을 마련하였다. 또한 취업에 어려움을 겪는 대학생들의 불안과 스트레스를 낮출 수 있는 커뮤니케이션 요인을 발견함으로써 이를 바탕으로 교육현장에서 다양한 커리큘럼과 프로그램들을 마련할 수 있는 토대를 제공하였다는 점에서 의미가 있다.
대학생의 취업이 심각한 사회문제로 대두되는 등 최악의 실업난이 계속되고 있다. 이에 따라 대부분의 대학생들은 취업에 대한 자신감이 많이 결여되어 있는 동시에 어떤 일을 해야 하는 지에 대해 매우 막연하며, 취업에 대한 걱정과 장래에 대한 불안, 취업 스트레스를 많이 느끼고 있다. 따라서 본 연구는 취업과 커뮤니케이션 능력과의 연계성을 밝히기 위해 커뮤니케이션과 취업불안, 취업 스트레스간에는 어떠한 관계가 있는가를 살펴보는데 목적이 있다. 연구를 진행하기 위해 4년제 대학생 1학년부터 4학년까지 335명을 대상으로 설문조사를 실시했으며, 불성실한 응답자를 제외하고 315부가 연구 자료로 사용되었다. 조사된 설문은 SPSS 21.0 통계 프로그램을 이용하였고, 상관관계분석을 실시하여 연구문제를 검증하였다. 그 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 커뮤니케이션 능력을 갖춘 대학생일수록 취업불안이 낮은 것으로 나타났다. 세부적으로 커뮤니케이션 능력 중 표현력, 주장력이 취업불안과 부적 상관관계를 보여주었다. 둘째, 커뮤니케이션 능력이 높은 대학생일수록 취업스트레스가 낮은 것으로 나타났다. 세부적으로 커뮤니케이션 능력 중 주장력, 사회적 긴장완화, 타인지향성은 취업 스트레스의 모든 요인과 부적 상관관계를 보여주었다. 본 연구는 기존의 취업과 관련된 연구에 커뮤니케이션 변인을 연결시킴으로써 학문적 연구영역을 확장시켰다는데 큰 의미가 있으며, 추후 관련된 연구를 시도해 볼만한 바탕을 마련하였다. 또한 취업에 어려움을 겪는 대학생들의 불안과 스트레스를 낮출 수 있는 커뮤니케이션 요인을 발견함으로써 이를 바탕으로 교육현장에서 다양한 커리큘럼과 프로그램들을 마련할 수 있는 토대를 제공하였다는 점에서 의미가 있다.
With rising concerns on job-seeking of the university students, the worst unemployment problem is continuously serious. In that, most university students lose their self-confidence in get a job and don't know what to do for the future. Also, they are suffering from worry about job-seeking, fear of t...
With rising concerns on job-seeking of the university students, the worst unemployment problem is continuously serious. In that, most university students lose their self-confidence in get a job and don't know what to do for the future. Also, they are suffering from worry about job-seeking, fear of the future and heavy stress about finding a job. A look at the previous studies about job-seeking suggests that most of studies are related to students' career or ways to reduce the job stress. Now, however, it requires extension study whether communication ability influences on getting a job because job interview, which requires communication skill such as self-expression, becomes important progress. The purpose of this study was to examine the relationship among the communication skill, employment anxiety and job-stress in order to find out the connectivity between the level of communication ability and the possibility of getting a job This study conducted a survey of 335 four-year university students and used 315 copies finally analyzed except insincere answers. SPSS 21.0 and Correlation analysis were used as a measurement. As a result of this research is as follows. First, the students who are capable of using communication skills experience job anxiety less than those who are not. In detail, communication skills, such as an ability of expression, had a negative correlation with factor of job anxiety, such as anxious status, cause, and situation. Secondly, the students who are capable of using communication skills feel job stress less than those who are not. In detail, communication skills, such as an ability of expression, a lessening of tension, others directivity, had a negative correlation with factors of job stress, such as stress of job anxiety, family environment, university environment and study. This research have much meaning to expand existing theory to communication field. And also, it will provides a background that have reason to research with communication field in the future. In addition, it's meaningful to be a foundation in order to make a variety of curriculums and education programs for the students who have got a stress and anxiety of employment.
With rising concerns on job-seeking of the university students, the worst unemployment problem is continuously serious. In that, most university students lose their self-confidence in get a job and don't know what to do for the future. Also, they are suffering from worry about job-seeking, fear of the future and heavy stress about finding a job. A look at the previous studies about job-seeking suggests that most of studies are related to students' career or ways to reduce the job stress. Now, however, it requires extension study whether communication ability influences on getting a job because job interview, which requires communication skill such as self-expression, becomes important progress. The purpose of this study was to examine the relationship among the communication skill, employment anxiety and job-stress in order to find out the connectivity between the level of communication ability and the possibility of getting a job This study conducted a survey of 335 four-year university students and used 315 copies finally analyzed except insincere answers. SPSS 21.0 and Correlation analysis were used as a measurement. As a result of this research is as follows. First, the students who are capable of using communication skills experience job anxiety less than those who are not. In detail, communication skills, such as an ability of expression, had a negative correlation with factor of job anxiety, such as anxious status, cause, and situation. Secondly, the students who are capable of using communication skills feel job stress less than those who are not. In detail, communication skills, such as an ability of expression, a lessening of tension, others directivity, had a negative correlation with factors of job stress, such as stress of job anxiety, family environment, university environment and study. This research have much meaning to expand existing theory to communication field. And also, it will provides a background that have reason to research with communication field in the future. In addition, it's meaningful to be a foundation in order to make a variety of curriculums and education programs for the students who have got a stress and anxiety of employment.
주제어
#커뮤니케이션 능력 취업불안 취업스트레스 Communication competence Employment Anxiety Jobs Seeking Stress
학위논문 정보
저자
김태희
학위수여기관
경희대학교 언론정보대학원
학위구분
국내석사
학과
전략커뮤니케이션학과 스피치토론 전공
지도교수
장해순
발행연도
2015
총페이지
ⅴ, 67 p.
키워드
커뮤니케이션 능력 취업불안 취업스트레스 Communication competence Employment Anxiety Jobs Seeking Stress
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.