본 연구는 구성주의적 예술교육 방법인 상상력학습을 교육방법으로 적용하여 인성 교육에서 그 효과를 분석하고자 하였다. 이에 상상력 학습의 핵심요소, 10가지 핵심 역량, 핵심활동 등을 분석하였다. 이와 더불어 인성교육의 이론적 논의와 사례연구를 통해서 상상력 학습과 연관성을 도출하여 자기 주도적 학습, 체험 학습, 협력적 학습 의 특성을 중심으로 인성 덕목을 정직, 책임, 존중, 배려, 공감, 소통 6가지로 구분하 였다. 상상력 학습의 결과가 각각의 요소에 어떤 영향을 미치는 가를 논의하였다. 본연구의 대상은 A시 A고등학교 2~3학년 여학생 12명이다. 각기 다른 교과의 주제 와 관련된 예술작품을 선정하여 탐구활동 – 창작활동 - 성찰활동으로 1, 2, 3차시로 적용되었다. 연구방법으로는 사례 연구 방법을 활용하여 학생들의 성찰일지, 면담, 창 작 작품 발표로 자료를 수집하고 인성요소로 분석하였다. 이러한 분석과정을 통하여 상상력 학습 기반 인성교육은 학습자로 하여금 정직, 책임, 존중, 배려, 공감, 소통의 인성요소에서 유의미한 긍정적인 영향을 확인 하였다. 허용적 분위기에서 자유로운 표현 활동은 학습자들이 스스로를 표현할 기회를 제공 하고, 탐구, 창작 활동을 통해 다른 사람을 이해하고 배려하게 된다. 호기심과 궁금함 으로 질문과 대답 등을 자유롭게 주고받으며, 자신을 드러내고, 다양한 재료와 예술적 형식으로 ‘몸으로 표현하기, 시를 지어보기’ 등의 직접적 표현하는 과정에서 서로 간의 특징을 알게 되고 서로 관점이 다를 수 있다는 것을 알게 된다. 이 차이를 존중하 고 배려하게 되고, 스스로 책임감을 갖게 된다. 이처럼 구성주의에 기반 한 상상력학 습은 학습자들에게 적극적인 참여 기회를 통해 자신을 성찰하게 되고 예술작품을 탐 구하는 과정에서 드러내고 표현하며, 함께 참여함으로써, 다른 학습자들과 공유, 공 감, 소통하는 학습이다. 예술작품을 중심으로 주의 집중하여 깊이 관찰함으로써 ...
본 연구는 구성주의적 예술교육 방법인 상상력학습을 교육방법으로 적용하여 인성 교육에서 그 효과를 분석하고자 하였다. 이에 상상력 학습의 핵심요소, 10가지 핵심 역량, 핵심활동 등을 분석하였다. 이와 더불어 인성교육의 이론적 논의와 사례연구를 통해서 상상력 학습과 연관성을 도출하여 자기 주도적 학습, 체험 학습, 협력적 학습 의 특성을 중심으로 인성 덕목을 정직, 책임, 존중, 배려, 공감, 소통 6가지로 구분하 였다. 상상력 학습의 결과가 각각의 요소에 어떤 영향을 미치는 가를 논의하였다. 본연구의 대상은 A시 A고등학교 2~3학년 여학생 12명이다. 각기 다른 교과의 주제 와 관련된 예술작품을 선정하여 탐구활동 – 창작활동 - 성찰활동으로 1, 2, 3차시로 적용되었다. 연구방법으로는 사례 연구 방법을 활용하여 학생들의 성찰일지, 면담, 창 작 작품 발표로 자료를 수집하고 인성요소로 분석하였다. 이러한 분석과정을 통하여 상상력 학습 기반 인성교육은 학습자로 하여금 정직, 책임, 존중, 배려, 공감, 소통의 인성요소에서 유의미한 긍정적인 영향을 확인 하였다. 허용적 분위기에서 자유로운 표현 활동은 학습자들이 스스로를 표현할 기회를 제공 하고, 탐구, 창작 활동을 통해 다른 사람을 이해하고 배려하게 된다. 호기심과 궁금함 으로 질문과 대답 등을 자유롭게 주고받으며, 자신을 드러내고, 다양한 재료와 예술적 형식으로 ‘몸으로 표현하기, 시를 지어보기’ 등의 직접적 표현하는 과정에서 서로 간의 특징을 알게 되고 서로 관점이 다를 수 있다는 것을 알게 된다. 이 차이를 존중하 고 배려하게 되고, 스스로 책임감을 갖게 된다. 이처럼 구성주의에 기반 한 상상력학 습은 학습자들에게 적극적인 참여 기회를 통해 자신을 성찰하게 되고 예술작품을 탐 구하는 과정에서 드러내고 표현하며, 함께 참여함으로써, 다른 학습자들과 공유, 공 감, 소통하는 학습이다. 예술작품을 중심으로 주의 집중하여 깊이 관찰함으로써 맥신 그린이 주장한 ‘널리 깨어 있음’ 일상의 무기력함에서 빠져나오게 되고, 다른 학습자들과 함께 작품을 제작 하고 공유하는 활동을 통해 자신의 삶, 다른 이의 삶에 공감하고 실제적 문제들을 자 신의 삶과 연결시키게 된다. 그리고 더 나은 삶을 위해 일상생활에서 실제적으로 실 천으로 이어지게 된다. 본 연구의 결과를 통하여 상상력 학습이 인성교육에 주는 교육적 효과에 관한 실제 적 사례로서 주지교과 위주의 교육현장에서 학습자들에게 인성을 계발할 수 있는 감 성적⦁정서적⦁실천적⦁통합적 교육 방법으로 적용될 수 있는 가능성을 확인하는 계 기가 되기를 기대한다.
본 연구는 구성주의적 예술교육 방법인 상상력학습을 교육방법으로 적용하여 인성 교육에서 그 효과를 분석하고자 하였다. 이에 상상력 학습의 핵심요소, 10가지 핵심 역량, 핵심활동 등을 분석하였다. 이와 더불어 인성교육의 이론적 논의와 사례연구를 통해서 상상력 학습과 연관성을 도출하여 자기 주도적 학습, 체험 학습, 협력적 학습 의 특성을 중심으로 인성 덕목을 정직, 책임, 존중, 배려, 공감, 소통 6가지로 구분하 였다. 상상력 학습의 결과가 각각의 요소에 어떤 영향을 미치는 가를 논의하였다. 본연구의 대상은 A시 A고등학교 2~3학년 여학생 12명이다. 각기 다른 교과의 주제 와 관련된 예술작품을 선정하여 탐구활동 – 창작활동 - 성찰활동으로 1, 2, 3차시로 적용되었다. 연구방법으로는 사례 연구 방법을 활용하여 학생들의 성찰일지, 면담, 창 작 작품 발표로 자료를 수집하고 인성요소로 분석하였다. 이러한 분석과정을 통하여 상상력 학습 기반 인성교육은 학습자로 하여금 정직, 책임, 존중, 배려, 공감, 소통의 인성요소에서 유의미한 긍정적인 영향을 확인 하였다. 허용적 분위기에서 자유로운 표현 활동은 학습자들이 스스로를 표현할 기회를 제공 하고, 탐구, 창작 활동을 통해 다른 사람을 이해하고 배려하게 된다. 호기심과 궁금함 으로 질문과 대답 등을 자유롭게 주고받으며, 자신을 드러내고, 다양한 재료와 예술적 형식으로 ‘몸으로 표현하기, 시를 지어보기’ 등의 직접적 표현하는 과정에서 서로 간의 특징을 알게 되고 서로 관점이 다를 수 있다는 것을 알게 된다. 이 차이를 존중하 고 배려하게 되고, 스스로 책임감을 갖게 된다. 이처럼 구성주의에 기반 한 상상력학 습은 학습자들에게 적극적인 참여 기회를 통해 자신을 성찰하게 되고 예술작품을 탐 구하는 과정에서 드러내고 표현하며, 함께 참여함으로써, 다른 학습자들과 공유, 공 감, 소통하는 학습이다. 예술작품을 중심으로 주의 집중하여 깊이 관찰함으로써 맥신 그린이 주장한 ‘널리 깨어 있음’ 일상의 무기력함에서 빠져나오게 되고, 다른 학습자들과 함께 작품을 제작 하고 공유하는 활동을 통해 자신의 삶, 다른 이의 삶에 공감하고 실제적 문제들을 자 신의 삶과 연결시키게 된다. 그리고 더 나은 삶을 위해 일상생활에서 실제적으로 실 천으로 이어지게 된다. 본 연구의 결과를 통하여 상상력 학습이 인성교육에 주는 교육적 효과에 관한 실제 적 사례로서 주지교과 위주의 교육현장에서 학습자들에게 인성을 계발할 수 있는 감 성적⦁정서적⦁실천적⦁통합적 교육 방법으로 적용될 수 있는 가능성을 확인하는 계 기가 되기를 기대한다.
In this research, the author tried to analyze an imagination learning method which is a structural method of art education in the personality education, making use of it for an education method. The author analyzed the core factor of imagination study, 10 core capacities and core activit...
In this research, the author tried to analyze an imagination learning method which is a structural method of art education in the personality education, making use of it for an education method. The author analyzed the core factor of imagination study, 10 core capacities and core activity. Together with the above, the author drew out imagination study and its relativity through the theoretical discussion and sample research to classify personality virtue into 6 factors such as sincerity, reliance, respect, consideration, compassion and communication based on the properties such as self-leading study, experiential study and cooperative study. Finally, the author discussed how the result of imagination study influences on each factor. The targets of this study is 12 2nd to 3rd grade girl students in A high schools. The author selected several different themes of a textbook related art works to apply them for 3 activities such as exploring activity, creating activity and self-examining activity. For a researching method, the author select certain data through the students’ self-examining diary, interview, creative works presentation and analyzed them with personality factors. Through these analytic process, the author made sure that imagination oriented personality education influenced significantly on sincerity, reliance, respect, consideration, compassion and communication. Free expression activity lets the learners express themselves for themselves and makes themselves understand and consider others through exploring and creating activity in a smooth mood. In the courses such as free questions & responses, showing themselves and direct expressions such as ‘Expression by Your Body’ and ‘Composing Poets’ with several materials and art forms. Therefore, they considers this difference and takes responsibility by themselves. Like this, imagination learning based on the constructivism makes them estimate for themselves and reveals or expresses themselves in the course of researching process for art works through progressive participating opportunities to share, compass and communicate. As they observe carefully the art works, we can get out of Green’s suggestion, ‘Wide-Awakeness’ from daily enervation, empathy self-life and other life and connect realistic events to themselves’ life through making works and share themselves with other learners. Moreover, practice occurs from routine life to substantial life for better life. Through the result of this research, the author hopes to develop their personalities with emotional, feeling, practical and convergent educating method with real examples and on the education spots for the text full of common knowledge.
In this research, the author tried to analyze an imagination learning method which is a structural method of art education in the personality education, making use of it for an education method. The author analyzed the core factor of imagination study, 10 core capacities and core activity. Together with the above, the author drew out imagination study and its relativity through the theoretical discussion and sample research to classify personality virtue into 6 factors such as sincerity, reliance, respect, consideration, compassion and communication based on the properties such as self-leading study, experiential study and cooperative study. Finally, the author discussed how the result of imagination study influences on each factor. The targets of this study is 12 2nd to 3rd grade girl students in A high schools. The author selected several different themes of a textbook related art works to apply them for 3 activities such as exploring activity, creating activity and self-examining activity. For a researching method, the author select certain data through the students’ self-examining diary, interview, creative works presentation and analyzed them with personality factors. Through these analytic process, the author made sure that imagination oriented personality education influenced significantly on sincerity, reliance, respect, consideration, compassion and communication. Free expression activity lets the learners express themselves for themselves and makes themselves understand and consider others through exploring and creating activity in a smooth mood. In the courses such as free questions & responses, showing themselves and direct expressions such as ‘Expression by Your Body’ and ‘Composing Poets’ with several materials and art forms. Therefore, they considers this difference and takes responsibility by themselves. Like this, imagination learning based on the constructivism makes them estimate for themselves and reveals or expresses themselves in the course of researching process for art works through progressive participating opportunities to share, compass and communicate. As they observe carefully the art works, we can get out of Green’s suggestion, ‘Wide-Awakeness’ from daily enervation, empathy self-life and other life and connect realistic events to themselves’ life through making works and share themselves with other learners. Moreover, practice occurs from routine life to substantial life for better life. Through the result of this research, the author hopes to develop their personalities with emotional, feeling, practical and convergent educating method with real examples and on the education spots for the text full of common knowledge.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.