본 연구의 목적은 3∼5세 연령별 누리과정 교사용 지도서를 2015년 7월부터 새롭게 제정되어 시행하게 된 인성교육진흥법에 인성교육 내용으로 제시된 8가지 덕목(예, 효, 정직, 책임, 존중, 배려, 소통, 협동)을 연령별, 생활주제별로 분석함으로써 교육현장의 교사들이 새롭게 변화되는 인성교육을 이해하여 보다 효과적인 인성교육을 계획하고 적용할 때 참고가 될 뿐 아니라 이후 누리과정의 수정 및 보완 시에 참고가 되는 자료를 만드는 것을 목적으로 한다. 이를 위한 연구문제는 다음과 같다. 1. 3∼5세 연령별 누리과정 교사용 지도서에 제시된 활동의 연령별 인성교육 8개 덕목(예(禮), 효(孝), 정직, 책임, 존중, 배려, 소통, 협동)의 분포는 어떠한가? 2. 3∼5세 연령별 누리과정 교사용 지도서에 제시된 활동의 생활주제별 인성교육 8개 덕목(예(禮), 효(孝), 정직, 책임, 존중, 배려, 소통, 협동)의 분포는 어떠한가? 본 연구의 ...
본 연구의 목적은 3∼5세 연령별 누리과정 교사용 지도서를 2015년 7월부터 새롭게 제정되어 시행하게 된 인성교육진흥법에 인성교육 내용으로 제시된 8가지 덕목(예, 효, 정직, 책임, 존중, 배려, 소통, 협동)을 연령별, 생활주제별로 분석함으로써 교육현장의 교사들이 새롭게 변화되는 인성교육을 이해하여 보다 효과적인 인성교육을 계획하고 적용할 때 참고가 될 뿐 아니라 이후 누리과정의 수정 및 보완 시에 참고가 되는 자료를 만드는 것을 목적으로 한다. 이를 위한 연구문제는 다음과 같다. 1. 3∼5세 연령별 누리과정 교사용 지도서에 제시된 활동의 연령별 인성교육 8개 덕목(예(禮), 효(孝), 정직, 책임, 존중, 배려, 소통, 협동)의 분포는 어떠한가? 2. 3∼5세 연령별 누리과정 교사용 지도서에 제시된 활동의 생활주제별 인성교육 8개 덕목(예(禮), 효(孝), 정직, 책임, 존중, 배려, 소통, 협동)의 분포는 어떠한가? 본 연구의 분석대상은 교육과학기술부(2013)가 발행한 ‘3세 누리과정 교사용 지도서’ 10권, ‘4세 누리과정 교사용 지도서’ 11권, ‘5세 누리과정교사용 지도서’ 11권, 총 32권에 제시된 모든 활동으로 총 2113개의 활동을 분석대상으로 선정하였다. 단, ‘세계여러나라’ 생활주제의 경우는 만 3세의 내용에 포함되지 않으므로 만 4세와 만 5세의 내용만을 분석대상으로 하였다. 분석기준은 ‘유치원 기본과정 내실화를 위한 인성교육 프로그램’(교육과학기술부, 2011)과 ‘인성 덕목을 활용한 융합형 인성교육 프로그램 개발연구’(교육과학기술부, 2014), ‘유아인성교육의 이론과 실제’(김영옥, 2014)를 참고하여 분석기준을 세웠다. 분석절차는 지도서에 수록된 활동들을 인성교육 덕목의 하위구성요소에 맞추어 지도서에 기술된 인성교육의 요소를 근거로 분석하였다. 자료 분석은 분석기준을 토대로 분석한 후 그 결과를 빈도와 백분율(%)을 구하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 3∼5세 연령별 누리과정 교사용 지도서에 제시된 활동의 연령별 인성교육 8개 덕목의 분포를 살펴보면 만 3세는 존중, 책임, 협동, 소통, 배려, 예, 효, 정직 순으로 활동에 계획되었다. 4세 누리과정 지도서의 연령별 인성교육 덕목의 분포는 존중, 협동, 소통, 책임, 배려, 예, 효, 정직의 순으로 활동에 계획되었다. 5세 누리과정 지도서의 연령별 인성교육 덕목의 분포는 존중, 협동, 소통, 책임, 배려, 예, 효, 정직으로 만 4세와 동일한 순으로 계획되었다. 둘째, 3∼5세 연령별 누리과정 교사용 지도서에 제시된 활동을 연령과 상관없이 생활주제별로 인성교육 8개 덕목의 분포를 살펴보면 존중, 협동, 소통, 책임의 순으로 활동에 계획되었다. ‘나와 가족’, ‘우리동네’, ‘동식물과 자연’, ‘우리나라’, ‘세계여러나라’, ‘환경과 생활’ 주제는 존중이 강조되었고, ‘유치원/ 어린이집과 친구’, ‘교통기관’은 협동이 강조되었다. ‘생활도구’, ‘봄, 여름, 가을, 겨울’은 소통덕목이 강조되었고, ‘건강과 안전’은 책임 덕목이 가장 강조된 것으로 나타났다. 셋째, 3∼5세 연령별 누리과정 지도서에 제시된 생활주제별 인성교육의 덕목별 하위구성요소의 내용은 연령별 발달에 적합한 수준과 빈도를 보여주지 못하고 있다. 8개 덕목 중 존중, 협동의 2개 덕목이 높은 분포로 편중되어 나타난 반면 예, 효, 정직 덕목의 분포가 매우 적어 8개 덕목이 균형있는 분포를 보이지 않았다. 넷째, 각각의 생활주제에 연관된 인성덕목을 교사용 지도서에 충실하게 반영하지 못하고 있다는 점이다. 누리과정의 각각의 생활주제에 마다 가장 높은 분포를 보인 인성덕목이 해당 생활주제에 적합하지 않은 것이 있었다. 예를 들어 유치원과 어린이집에서 학기 초에 다루는 ‘유치원/어린이집과 친구’ 주제의 경우 존중, 책임, 배려보다는 협동이 강조되어 나타났다.
본 연구의 목적은 3∼5세 연령별 누리과정 교사용 지도서를 2015년 7월부터 새롭게 제정되어 시행하게 된 인성교육진흥법에 인성교육 내용으로 제시된 8가지 덕목(예, 효, 정직, 책임, 존중, 배려, 소통, 협동)을 연령별, 생활주제별로 분석함으로써 교육현장의 교사들이 새롭게 변화되는 인성교육을 이해하여 보다 효과적인 인성교육을 계획하고 적용할 때 참고가 될 뿐 아니라 이후 누리과정의 수정 및 보완 시에 참고가 되는 자료를 만드는 것을 목적으로 한다. 이를 위한 연구문제는 다음과 같다. 1. 3∼5세 연령별 누리과정 교사용 지도서에 제시된 활동의 연령별 인성교육 8개 덕목(예(禮), 효(孝), 정직, 책임, 존중, 배려, 소통, 협동)의 분포는 어떠한가? 2. 3∼5세 연령별 누리과정 교사용 지도서에 제시된 활동의 생활주제별 인성교육 8개 덕목(예(禮), 효(孝), 정직, 책임, 존중, 배려, 소통, 협동)의 분포는 어떠한가? 본 연구의 분석대상은 교육과학기술부(2013)가 발행한 ‘3세 누리과정 교사용 지도서’ 10권, ‘4세 누리과정 교사용 지도서’ 11권, ‘5세 누리과정교사용 지도서’ 11권, 총 32권에 제시된 모든 활동으로 총 2113개의 활동을 분석대상으로 선정하였다. 단, ‘세계여러나라’ 생활주제의 경우는 만 3세의 내용에 포함되지 않으므로 만 4세와 만 5세의 내용만을 분석대상으로 하였다. 분석기준은 ‘유치원 기본과정 내실화를 위한 인성교육 프로그램’(교육과학기술부, 2011)과 ‘인성 덕목을 활용한 융합형 인성교육 프로그램 개발연구’(교육과학기술부, 2014), ‘유아인성교육의 이론과 실제’(김영옥, 2014)를 참고하여 분석기준을 세웠다. 분석절차는 지도서에 수록된 활동들을 인성교육 덕목의 하위구성요소에 맞추어 지도서에 기술된 인성교육의 요소를 근거로 분석하였다. 자료 분석은 분석기준을 토대로 분석한 후 그 결과를 빈도와 백분율(%)을 구하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 3∼5세 연령별 누리과정 교사용 지도서에 제시된 활동의 연령별 인성교육 8개 덕목의 분포를 살펴보면 만 3세는 존중, 책임, 협동, 소통, 배려, 예, 효, 정직 순으로 활동에 계획되었다. 4세 누리과정 지도서의 연령별 인성교육 덕목의 분포는 존중, 협동, 소통, 책임, 배려, 예, 효, 정직의 순으로 활동에 계획되었다. 5세 누리과정 지도서의 연령별 인성교육 덕목의 분포는 존중, 협동, 소통, 책임, 배려, 예, 효, 정직으로 만 4세와 동일한 순으로 계획되었다. 둘째, 3∼5세 연령별 누리과정 교사용 지도서에 제시된 활동을 연령과 상관없이 생활주제별로 인성교육 8개 덕목의 분포를 살펴보면 존중, 협동, 소통, 책임의 순으로 활동에 계획되었다. ‘나와 가족’, ‘우리동네’, ‘동식물과 자연’, ‘우리나라’, ‘세계여러나라’, ‘환경과 생활’ 주제는 존중이 강조되었고, ‘유치원/ 어린이집과 친구’, ‘교통기관’은 협동이 강조되었다. ‘생활도구’, ‘봄, 여름, 가을, 겨울’은 소통덕목이 강조되었고, ‘건강과 안전’은 책임 덕목이 가장 강조된 것으로 나타났다. 셋째, 3∼5세 연령별 누리과정 지도서에 제시된 생활주제별 인성교육의 덕목별 하위구성요소의 내용은 연령별 발달에 적합한 수준과 빈도를 보여주지 못하고 있다. 8개 덕목 중 존중, 협동의 2개 덕목이 높은 분포로 편중되어 나타난 반면 예, 효, 정직 덕목의 분포가 매우 적어 8개 덕목이 균형있는 분포를 보이지 않았다. 넷째, 각각의 생활주제에 연관된 인성덕목을 교사용 지도서에 충실하게 반영하지 못하고 있다는 점이다. 누리과정의 각각의 생활주제에 마다 가장 높은 분포를 보인 인성덕목이 해당 생활주제에 적합하지 않은 것이 있었다. 예를 들어 유치원과 어린이집에서 학기 초에 다루는 ‘유치원/어린이집과 친구’ 주제의 경우 존중, 책임, 배려보다는 협동이 강조되어 나타났다.
The purpose of this study was to examine the contents of teacher's guidebooks for the Nuri Curriculum of 3-5 years old children by ages and life themes, based on 8 virtues (manners, filial piety, honesty, responsibility, respect, consideration, communication and cooperation), presented as the compon...
The purpose of this study was to examine the contents of teacher's guidebooks for the Nuri Curriculum of 3-5 years old children by ages and life themes, based on 8 virtues (manners, filial piety, honesty, responsibility, respect, consideration, communication and cooperation), presented as the components of personality education in the promotion law of character education of young children, newly enacted in July 2015, and then work out reference data on the planning/application of more effective of education of humanism by making teachers understand character education of young children and data on the modification and supplement of the Nuri Curriculum in the future. This questions of Research were established: 1. 'What is the distribution of 8 virtues (manners, filial piety, honesty, responsibility, respect, consideration, communication and cooperation) of age-oriented character education of young children, presented in teacher's guidebooks for the Nuri Curriculum of 3-5 years old children?' 2. 'What is the distribution of 8 virtues (manners, filial piety, honesty, responsibility, respect, consideration, communication and cooperation) of life theme-oriented character education of young children, presented in teacher's guidebooks for the Nuri Curriculum of 3-5 years old children?' The subjects of analysis sampled in this study were 2113 activities, presented in such 32 teacher's guidebooks as 10 teacher's guidebooks for the Nuri Curriculum of 3 years old children, 11 teacher's guidebooks for the Nuri Curriculum of 4 years old children and 11 teacher's guidebooks for the Nuri Curriculum of 5 years old children, published by the Ministry of Education, Science and Technology (2013). However, since the life theme of 'many countries in the world' was not included in the contents for 3 years old children, only the contents for 4 and 5 years old children were analyzed. The criterion of analysis was established based on 'the character education of young children Program for the Stabilization of Kindergarten's Basic Curriculum' (the Ministry of Education, Science and Technology, 2011), 'the Development and Research of Personality Virtue-utilized Convergence-type Personality Education Program' (the Ministry of Education, Science and Technology, 2014), and 'Character education of young children' (Kim Yeong-ok, 2014). As the procedure of analysis, activities contained in guidebooks were analyzed based on the factors of personality education described in guidebooks according to the sub-contents of virtues of character education of young children. After analyzing data based on the criterion of analysis, frequency and percentage (%) were calculated. The finding of Research is as follows: First, the distribution of 8 virtues of age-based activities of character education of young children presented in the Nuri Curriculum of 3-5 years old children, was as follows: For the children of 3 years old, activities were planned by the order of respect, responsibility, cooperation, communication, consideration, manners, filial piety and honesty; for the children of 4 years old, activities were planned by the order of respect, cooperation, communication, responsibility, consideration, manners, filial piety and honesty; and for the children of 5 years old, the order of activities was the same with that of 4 years old children. Second, as for the distribution of 8 virtues of life theme-based activities of character education of young children, presented in the Nuri Curriculum of 3-5 years old children, regardless of ages, activities were planned by the order of respect, cooperation, communication and responsibility. For the life themes of 'I and my family', 'our town', 'animals/plants and nature', 'my country', 'many countries in the world' and 'environment and life', respect was emphasized. For the life themes of 'kindergarten/day-care center and friends' and 'means of transportation', cooperation was emphasized. For the life themes of 'life tools' and 'spring, summer, fall and winter', the virtue of communication was emphasized. And for the life theme of 'health and safety' the virtue of responsibility was emphasized. Third, the contents of sub-components of virtues for life theme-based character education of young children, presented in the guidebooks for the Nuri Curriculum of 3-5 years old children, did not present appropriate levels and frequencies for the age-oriented development of children. Among 8 virtues, the virtues of respect and cooperation were heavily distributed, and the virtues of filial piety and honesty were rarely distributed. Therefore, the 8 virtues were not distributed in a balanced way. Fourth, teacher's guidebooks did not sufficiently reflect the life theme-related personality virtues. Some personality virtues of which distribution into life themes was most high were not appropriate for the life themes. The theme of 'kindergarten/Day-care center and friends' dealt in the beginning of the school term of kindergartens and Day-care centers emphasized not respect, responsibility and consideration but cooperation.
The purpose of this study was to examine the contents of teacher's guidebooks for the Nuri Curriculum of 3-5 years old children by ages and life themes, based on 8 virtues (manners, filial piety, honesty, responsibility, respect, consideration, communication and cooperation), presented as the components of personality education in the promotion law of character education of young children, newly enacted in July 2015, and then work out reference data on the planning/application of more effective of education of humanism by making teachers understand character education of young children and data on the modification and supplement of the Nuri Curriculum in the future. This questions of Research were established: 1. 'What is the distribution of 8 virtues (manners, filial piety, honesty, responsibility, respect, consideration, communication and cooperation) of age-oriented character education of young children, presented in teacher's guidebooks for the Nuri Curriculum of 3-5 years old children?' 2. 'What is the distribution of 8 virtues (manners, filial piety, honesty, responsibility, respect, consideration, communication and cooperation) of life theme-oriented character education of young children, presented in teacher's guidebooks for the Nuri Curriculum of 3-5 years old children?' The subjects of analysis sampled in this study were 2113 activities, presented in such 32 teacher's guidebooks as 10 teacher's guidebooks for the Nuri Curriculum of 3 years old children, 11 teacher's guidebooks for the Nuri Curriculum of 4 years old children and 11 teacher's guidebooks for the Nuri Curriculum of 5 years old children, published by the Ministry of Education, Science and Technology (2013). However, since the life theme of 'many countries in the world' was not included in the contents for 3 years old children, only the contents for 4 and 5 years old children were analyzed. The criterion of analysis was established based on 'the character education of young children Program for the Stabilization of Kindergarten's Basic Curriculum' (the Ministry of Education, Science and Technology, 2011), 'the Development and Research of Personality Virtue-utilized Convergence-type Personality Education Program' (the Ministry of Education, Science and Technology, 2014), and 'Character education of young children' (Kim Yeong-ok, 2014). As the procedure of analysis, activities contained in guidebooks were analyzed based on the factors of personality education described in guidebooks according to the sub-contents of virtues of character education of young children. After analyzing data based on the criterion of analysis, frequency and percentage (%) were calculated. The finding of Research is as follows: First, the distribution of 8 virtues of age-based activities of character education of young children presented in the Nuri Curriculum of 3-5 years old children, was as follows: For the children of 3 years old, activities were planned by the order of respect, responsibility, cooperation, communication, consideration, manners, filial piety and honesty; for the children of 4 years old, activities were planned by the order of respect, cooperation, communication, responsibility, consideration, manners, filial piety and honesty; and for the children of 5 years old, the order of activities was the same with that of 4 years old children. Second, as for the distribution of 8 virtues of life theme-based activities of character education of young children, presented in the Nuri Curriculum of 3-5 years old children, regardless of ages, activities were planned by the order of respect, cooperation, communication and responsibility. For the life themes of 'I and my family', 'our town', 'animals/plants and nature', 'my country', 'many countries in the world' and 'environment and life', respect was emphasized. For the life themes of 'kindergarten/day-care center and friends' and 'means of transportation', cooperation was emphasized. For the life themes of 'life tools' and 'spring, summer, fall and winter', the virtue of communication was emphasized. And for the life theme of 'health and safety' the virtue of responsibility was emphasized. Third, the contents of sub-components of virtues for life theme-based character education of young children, presented in the guidebooks for the Nuri Curriculum of 3-5 years old children, did not present appropriate levels and frequencies for the age-oriented development of children. Among 8 virtues, the virtues of respect and cooperation were heavily distributed, and the virtues of filial piety and honesty were rarely distributed. Therefore, the 8 virtues were not distributed in a balanced way. Fourth, teacher's guidebooks did not sufficiently reflect the life theme-related personality virtues. Some personality virtues of which distribution into life themes was most high were not appropriate for the life themes. The theme of 'kindergarten/Day-care center and friends' dealt in the beginning of the school term of kindergartens and Day-care centers emphasized not respect, responsibility and consideration but cooperation.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.