본 논문은 유아 교통안전사고를 방지하기 위해서는 유아를 통솔하고 지도하는 교사의 올바른 인식이 무엇보다 중요하며 사고를 예방하기 위한 철저한 안전 교육도 중요하다고 판단, 보육교사와 유치원교사를 중심으로 유아 교통안전교육을 제대로 인지하고 있는지, 그리고 유아 교통안전사고 실태는 어떠한지 살펴보고자 하였다. 이와 같은 목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1) 유아 교통안전교육의 실태는 어떠한가? 2) 유아 교통안전교육의 ...
본 논문은 유아 교통안전사고를 방지하기 위해서는 유아를 통솔하고 지도하는 교사의 올바른 인식이 무엇보다 중요하며 사고를 예방하기 위한 철저한 안전 교육도 중요하다고 판단, 보육교사와 유치원교사를 중심으로 유아 교통안전교육을 제대로 인지하고 있는지, 그리고 유아 교통안전사고 실태는 어떠한지 살펴보고자 하였다. 이와 같은 목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1) 유아 교통안전교육의 실태는 어떠한가? 2) 유아 교통안전교육의 실태는 유치원과 어린이집 간에 차이가 있는가? 3) 유아 교통안전교육에 대한 교사의 인식은 어떠한가? 4) 유아 교통안전교육에 대한 교사의 인식은 유치원과 어린이집 간에 차이가 있는가?본 연구는 서울시와 경기도에 위치하고 있는 국공립어린이집교사, 민간어린이집교사, 병설유치원교사, 사립유치원교사들을 연구대상으로 선정하였다. 본 연구에서는 서울시와 경기도에 위치한 민간어린이집 10곳, 국공립 어린이집 7곳, 사립유치원 7곳, 병설유치원 9곳의 교사 300명에게 설문지를 배부하여 226부(회수율 75%)를 회수하여 분석하였다. 본 연구에서 사용하는 연구 도구는 유치원과 어린이집에서 이뤄지고 있는 유아 안전교육에 관한 교사의 인식과 현황을 조사하기 위한 설문지는 공립유치원의 안전교육에 관한 교사의 인식 및 현황 연구(정영희, 2004) 논문을 토대로 작성하였다. 설문지의 문항은 총 30개의 문항으로 구성하였고, 교사의 인식을 다루는 문항은 5문항이고, 유아교통안전교육 실태에 관련된 문항은 25개 문항이었다. 수집된 자료는 각 문항에 대한 빈도수와 백분율을 사용하여 비교 분석하였다. 그리고 항목에 따라 집단 간의 차를 알아보기 위해 x2 검증을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아 대상의 교통안전교육이 필요한 이유에 대해 살펴본 결과, 어린이집과 유치원 모두 안전사고의 위험성이 높기 때문에 유아의 교통안전교육이 필요하다는 것에 의견을 같이 했다. 유치원과 어린이집에 따라 안전교육에 관한 교사연수 시 가장 중요하게 다루어야 한다고 생각하는 교육 역시 유치원과 어린이집 모두 보행안전을 가장 중요하게 여기는 것으로 드러났다. 둘째, 대체로 유치원보다 어린이집이 유아 교통안전교육이 더 활발히 시행되고 있음이 드러났다. 우선, 유치원과 어린이집 교통안전교육 횟수 역시 유치원보다 어린이집이 더 많았으며, 유치원과 어린이집 연간 교통안전교육 시간 역시 유치원보다 어린이집이 교통안전교육을 더 많이 받는 것으로 나타났다. 또한, 유치원과 어린이집에 따라 지난 1년 동안 유아의 교통안전교육과 관련된 교사연수경험을 조사한 결과 유치원 교사가 어린이집 교사보다 더 많은 것으로 드러났다. 셋째, 유아 교통안전교육 실태와 유아 교통안전교육에 대한 교사의 인식을 비교한 결과, 대체로 교사들은 교통안전교육의 필요성에 대해 인식하는 것으로 나타났고, 교사들은 대부분 유아들의 생명을 위해 교통안전교육이 필요하다는 것에 의견을 같이 했으며, 안전교육에 관한 교사연수 시 가장 중요하게 다루어야 한다고 생각하는 교육내용에 대해 가장 적절하다고 생각하는 것을 모두 선택하도록 한 결과, ‘보행안전’이 가장 높아 교사들 대부분이 보행안전의 중요성을 인식하고 있는 것으로 나타났지만, 실태는 교사들의 연수가 제대로 이뤄지지 않았고, 보행안전 사고가 가장 많이 발생한 것으로 조사됐다. 넷째, 유아 교통안전교육 방법 중 가장 많이 활용하는 교육 방법에 따른 순위를 살펴본 결과 이야기나누기, 시청각자료, 현장학습의 순으로 나타났으며, 각 유치원과 어린이집에서 교통안전교육 자료의 활용도가 미미했을 뿐만 아니라 각 유치원과 어린이집에서 유아의 교통안전사고에 대비해 학부모에게 가정에서 교육해야 할 내용에 관해 얼마나 자주 가정통신문을 보내는지 알아본 결과, 교사의 3분의 2 이상이 규칙적으로 배포하지 않고 때때로 배포하는 것으로 드러났다. 다섯째, 교통안전시설의 확충과 정비, 전문가 섭외 등의 필요성이 드러났다. 유아의 교통안전정착을 위해 우선적으로 개선해야 할 분야에 대해 알아본 결과 ‘교통안전교육 내용의 내실화’, ‘교통안전시설의 확충과 정비’ 순으로 가장 많았으며, 유아 교통안전교육에 활용하는 자원의 형태 중 어떤 형태가 가장 유용한지 살펴 본 결과 ‘외부 안전교육 전문가’가 1순위를 차지해 외부 안전교육 전문가의 필요성을 많이 인식하고 있음을 알 수 있었다. 또한, 교사들은 전문가에 의한 강의를 가장 선호하는 것으로 나타났다. 유아 교통안전교육에 대한 교사 연수 방법 중 가장 필요하다고 생각하는 것을 모두 선택하도록 한 결과 ‘전문가에 의한 강의’가 가장 높게 나왔으며, ‘유아 교통안전교육에 관한 실습’이 그 뒤를 이었다.
본 논문은 유아 교통안전사고를 방지하기 위해서는 유아를 통솔하고 지도하는 교사의 올바른 인식이 무엇보다 중요하며 사고를 예방하기 위한 철저한 안전 교육도 중요하다고 판단, 보육교사와 유치원교사를 중심으로 유아 교통안전교육을 제대로 인지하고 있는지, 그리고 유아 교통안전사고 실태는 어떠한지 살펴보고자 하였다. 이와 같은 목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1) 유아 교통안전교육의 실태는 어떠한가? 2) 유아 교통안전교육의 실태는 유치원과 어린이집 간에 차이가 있는가? 3) 유아 교통안전교육에 대한 교사의 인식은 어떠한가? 4) 유아 교통안전교육에 대한 교사의 인식은 유치원과 어린이집 간에 차이가 있는가?본 연구는 서울시와 경기도에 위치하고 있는 국공립어린이집교사, 민간어린이집교사, 병설유치원교사, 사립유치원교사들을 연구대상으로 선정하였다. 본 연구에서는 서울시와 경기도에 위치한 민간어린이집 10곳, 국공립 어린이집 7곳, 사립유치원 7곳, 병설유치원 9곳의 교사 300명에게 설문지를 배부하여 226부(회수율 75%)를 회수하여 분석하였다. 본 연구에서 사용하는 연구 도구는 유치원과 어린이집에서 이뤄지고 있는 유아 안전교육에 관한 교사의 인식과 현황을 조사하기 위한 설문지는 공립유치원의 안전교육에 관한 교사의 인식 및 현황 연구(정영희, 2004) 논문을 토대로 작성하였다. 설문지의 문항은 총 30개의 문항으로 구성하였고, 교사의 인식을 다루는 문항은 5문항이고, 유아교통안전교육 실태에 관련된 문항은 25개 문항이었다. 수집된 자료는 각 문항에 대한 빈도수와 백분율을 사용하여 비교 분석하였다. 그리고 항목에 따라 집단 간의 차를 알아보기 위해 x2 검증을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아 대상의 교통안전교육이 필요한 이유에 대해 살펴본 결과, 어린이집과 유치원 모두 안전사고의 위험성이 높기 때문에 유아의 교통안전교육이 필요하다는 것에 의견을 같이 했다. 유치원과 어린이집에 따라 안전교육에 관한 교사연수 시 가장 중요하게 다루어야 한다고 생각하는 교육 역시 유치원과 어린이집 모두 보행안전을 가장 중요하게 여기는 것으로 드러났다. 둘째, 대체로 유치원보다 어린이집이 유아 교통안전교육이 더 활발히 시행되고 있음이 드러났다. 우선, 유치원과 어린이집 교통안전교육 횟수 역시 유치원보다 어린이집이 더 많았으며, 유치원과 어린이집 연간 교통안전교육 시간 역시 유치원보다 어린이집이 교통안전교육을 더 많이 받는 것으로 나타났다. 또한, 유치원과 어린이집에 따라 지난 1년 동안 유아의 교통안전교육과 관련된 교사연수경험을 조사한 결과 유치원 교사가 어린이집 교사보다 더 많은 것으로 드러났다. 셋째, 유아 교통안전교육 실태와 유아 교통안전교육에 대한 교사의 인식을 비교한 결과, 대체로 교사들은 교통안전교육의 필요성에 대해 인식하는 것으로 나타났고, 교사들은 대부분 유아들의 생명을 위해 교통안전교육이 필요하다는 것에 의견을 같이 했으며, 안전교육에 관한 교사연수 시 가장 중요하게 다루어야 한다고 생각하는 교육내용에 대해 가장 적절하다고 생각하는 것을 모두 선택하도록 한 결과, ‘보행안전’이 가장 높아 교사들 대부분이 보행안전의 중요성을 인식하고 있는 것으로 나타났지만, 실태는 교사들의 연수가 제대로 이뤄지지 않았고, 보행안전 사고가 가장 많이 발생한 것으로 조사됐다. 넷째, 유아 교통안전교육 방법 중 가장 많이 활용하는 교육 방법에 따른 순위를 살펴본 결과 이야기나누기, 시청각자료, 현장학습의 순으로 나타났으며, 각 유치원과 어린이집에서 교통안전교육 자료의 활용도가 미미했을 뿐만 아니라 각 유치원과 어린이집에서 유아의 교통안전사고에 대비해 학부모에게 가정에서 교육해야 할 내용에 관해 얼마나 자주 가정통신문을 보내는지 알아본 결과, 교사의 3분의 2 이상이 규칙적으로 배포하지 않고 때때로 배포하는 것으로 드러났다. 다섯째, 교통안전시설의 확충과 정비, 전문가 섭외 등의 필요성이 드러났다. 유아의 교통안전정착을 위해 우선적으로 개선해야 할 분야에 대해 알아본 결과 ‘교통안전교육 내용의 내실화’, ‘교통안전시설의 확충과 정비’ 순으로 가장 많았으며, 유아 교통안전교육에 활용하는 자원의 형태 중 어떤 형태가 가장 유용한지 살펴 본 결과 ‘외부 안전교육 전문가’가 1순위를 차지해 외부 안전교육 전문가의 필요성을 많이 인식하고 있음을 알 수 있었다. 또한, 교사들은 전문가에 의한 강의를 가장 선호하는 것으로 나타났다. 유아 교통안전교육에 대한 교사 연수 방법 중 가장 필요하다고 생각하는 것을 모두 선택하도록 한 결과 ‘전문가에 의한 강의’가 가장 높게 나왔으며, ‘유아 교통안전교육에 관한 실습’이 그 뒤를 이었다.
Considering that correct perception of teachers who are leading and instructing infants comes before anything else to prevent infant traffic safety accident and thorough safety education is important to prevent accidents, this study intended to investigate whether infant traffic safety e...
Considering that correct perception of teachers who are leading and instructing infants comes before anything else to prevent infant traffic safety accident and thorough safety education is important to prevent accidents, this study intended to investigate whether infant traffic safety education is being perceived properly and actual condition of infant traffic safety education around nursing teacher and kindergarten teachers. 1) What is the actual condition of traffic safety education of infants? 2) Is there difference in traffic safety education of infants between kindergarten and daycare center? 3) What is teacher's view on traffic safety education of infants? 4) Was there difference in teacher's perception on traffic safety education of infants between kindergarten and daycare center? This study selected teachers from national daycare center, private daycare center, affiliated kindergarten, and private kindergarten located in Seoul-si and Kyunggi-do. Questionnaire was distributed to 300 teachers from 10 private daycare centers, 7 national daycare centers, 7 private kindergartens, and 9 affiliated kindergartens located in Seoul-si and Kyunggi-do and used 226 collected copies(collect rate 75%) on the analysis. A questionnaire used in this study to investigate perception of teachers and actual condition of infant safety education conducted in kindergarten and daycare centers was prepared based on 'A Study on Perception of Teachers and Present Condition of Safety Education of Public Kindergartens'(Chung, Young Hee, 2004). The questionnaire was comprised of total 30 questions, 5 questions of perception of teachers and 25 questions actual condition of traffic safety education of infants. The collected data was compared and analyzed using frequency and percentage of each question, and conducted x2 test to investigate differenence between groups according to the category. The results of this study are as follows. First, as a result of investigating the reason why traffic safety education for infants is needed, teachers from both daycare center and kindergarten answered that traffic safety education of infants is needed because there is high risk of safety accidents. For education that needs to be conducted most importantly during teacher training on safety education, it was identified that both kindergarten and daycare center considered the pedestrian safety most importantly. Secondly, it was identified that daycare center conducted traffic safety education of infants more actively than kindergartens. First, the number of times of traffic safety education was higher for daycare center than kindergarten, and daycare center was receiving more annual traffic safety education than kindergartens as well. Also, as a result of investigating the teacher training experience related to traffic safety education of infants of the past year by kindergarten and daycare center, it was verified that kindergarten teachers had more experience than daycare center teachers. Thirdly, as a result of comparing actual condition of traffic safety education of infants and teacher's perception on traffic safety education of infants, it was identified that teachers in general perceived traffic safety education to be necessary, and most teachers had a same opinion that traffic safety education is needed for life of infants. As a result of asking teachers to select every item that they consider to be most appropriate to teach during the teacher training on safety, most teachers perceived pedestrian safety to be most important but the teacher training was not being conducted properly and the rate of pedestrian accident was highest. Fourthly, as a result of investigating the order of mostly used traffic safety education methods, it was in the order of story sharing, audio-visual data, and field trip, and as traffic safety education data was used insignificantly in kindergarten and daycare center and as a result of investigating how often school newsletter on areas to be educated in family in preparation for traffic safety accidents is sent to each family, it was identified that over 2/3 of teachers did not distribute newsletter regularly. Fifthly, it was identified that expansion and maintenance of traffic safety facilities and casting experts are necessary. As a result of investigating areas that need to be improved preferentially for the settlement of traffic safety, it was in the order of 'substantiality of traffic safety education contents' and 'expansion and maintenance of traffic safety facility,' and as a result of investigating which type among resources used in the traffic safety education of infants to be most useful, 'external safety education specialist' was ranked highest that teachers perceived high necessity for external safety education specialists. Also, it was identified that teachers most preferred lecture by specialists. As a result of asking teachers to select every item that they consider to be most necessary for the teacher training on traffic safety education of infants, the highest answer was 'lecture by specialists' and was followed by 'practice for traffic safety education of infants.'
Considering that correct perception of teachers who are leading and instructing infants comes before anything else to prevent infant traffic safety accident and thorough safety education is important to prevent accidents, this study intended to investigate whether infant traffic safety education is being perceived properly and actual condition of infant traffic safety education around nursing teacher and kindergarten teachers. 1) What is the actual condition of traffic safety education of infants? 2) Is there difference in traffic safety education of infants between kindergarten and daycare center? 3) What is teacher's view on traffic safety education of infants? 4) Was there difference in teacher's perception on traffic safety education of infants between kindergarten and daycare center? This study selected teachers from national daycare center, private daycare center, affiliated kindergarten, and private kindergarten located in Seoul-si and Kyunggi-do. Questionnaire was distributed to 300 teachers from 10 private daycare centers, 7 national daycare centers, 7 private kindergartens, and 9 affiliated kindergartens located in Seoul-si and Kyunggi-do and used 226 collected copies(collect rate 75%) on the analysis. A questionnaire used in this study to investigate perception of teachers and actual condition of infant safety education conducted in kindergarten and daycare centers was prepared based on 'A Study on Perception of Teachers and Present Condition of Safety Education of Public Kindergartens'(Chung, Young Hee, 2004). The questionnaire was comprised of total 30 questions, 5 questions of perception of teachers and 25 questions actual condition of traffic safety education of infants. The collected data was compared and analyzed using frequency and percentage of each question, and conducted x2 test to investigate differenence between groups according to the category. The results of this study are as follows. First, as a result of investigating the reason why traffic safety education for infants is needed, teachers from both daycare center and kindergarten answered that traffic safety education of infants is needed because there is high risk of safety accidents. For education that needs to be conducted most importantly during teacher training on safety education, it was identified that both kindergarten and daycare center considered the pedestrian safety most importantly. Secondly, it was identified that daycare center conducted traffic safety education of infants more actively than kindergartens. First, the number of times of traffic safety education was higher for daycare center than kindergarten, and daycare center was receiving more annual traffic safety education than kindergartens as well. Also, as a result of investigating the teacher training experience related to traffic safety education of infants of the past year by kindergarten and daycare center, it was verified that kindergarten teachers had more experience than daycare center teachers. Thirdly, as a result of comparing actual condition of traffic safety education of infants and teacher's perception on traffic safety education of infants, it was identified that teachers in general perceived traffic safety education to be necessary, and most teachers had a same opinion that traffic safety education is needed for life of infants. As a result of asking teachers to select every item that they consider to be most appropriate to teach during the teacher training on safety, most teachers perceived pedestrian safety to be most important but the teacher training was not being conducted properly and the rate of pedestrian accident was highest. Fourthly, as a result of investigating the order of mostly used traffic safety education methods, it was in the order of story sharing, audio-visual data, and field trip, and as traffic safety education data was used insignificantly in kindergarten and daycare center and as a result of investigating how often school newsletter on areas to be educated in family in preparation for traffic safety accidents is sent to each family, it was identified that over 2/3 of teachers did not distribute newsletter regularly. Fifthly, it was identified that expansion and maintenance of traffic safety facilities and casting experts are necessary. As a result of investigating areas that need to be improved preferentially for the settlement of traffic safety, it was in the order of 'substantiality of traffic safety education contents' and 'expansion and maintenance of traffic safety facility,' and as a result of investigating which type among resources used in the traffic safety education of infants to be most useful, 'external safety education specialist' was ranked highest that teachers perceived high necessity for external safety education specialists. Also, it was identified that teachers most preferred lecture by specialists. As a result of asking teachers to select every item that they consider to be most necessary for the teacher training on traffic safety education of infants, the highest answer was 'lecture by specialists' and was followed by 'practice for traffic safety education of infants.'
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