본 연구는 독일 통일 후 나타난 동독 향수, 즉 오스탈기(Ostalgie)가 발현되는 양상과 이 현상의 의미를 분석하는 것을 목적으로 하고 있다. 통일 이후 기존의 동독 사회가 급변하면서 구 동독 주민(이하 동독인)들은 그들의 사회적 위치에 대해 불안감을 느끼고 자신들이 구 서독 주민(이하 서독인)들에 비하여 사회적으로 차별받고 있다고 여겼다. 이러한 감정은 통일 후 동독인에게 과거 동독 시절을 살기 좋았던 시절로 기억하도록 만들었고 과거 동독에 대한 향수, 이른바 ‘오스탈기(Ostalgie)’현상으로 나타나기 시작했다. ‘오스탈기’ 현상은 이를 다룬 영화 및 문학작품을 통해 발현되었으며, 대중매체를 통해 독일 사회 전반으로 확산되었다. 본 연구는 오스탈기의 발현 양상과 그것이 가지는 함의를 규명하기 위해서 대중매체와 일상의 두 차원으로 나누어 분석하였다.
대중매체와 일상에서 오스탈기의 대표적 특징으로는 회상과 상업화를 들 수 있다. 오스탈기는 동독인들이 통일 후 사회적 ...
본 연구는 독일 통일 후 나타난 동독 향수, 즉 오스탈기(Ostalgie)가 발현되는 양상과 이 현상의 의미를 분석하는 것을 목적으로 하고 있다. 통일 이후 기존의 동독 사회가 급변하면서 구 동독 주민(이하 동독인)들은 그들의 사회적 위치에 대해 불안감을 느끼고 자신들이 구 서독 주민(이하 서독인)들에 비하여 사회적으로 차별받고 있다고 여겼다. 이러한 감정은 통일 후 동독인에게 과거 동독 시절을 살기 좋았던 시절로 기억하도록 만들었고 과거 동독에 대한 향수, 이른바 ‘오스탈기(Ostalgie)’현상으로 나타나기 시작했다. ‘오스탈기’ 현상은 이를 다룬 영화 및 문학작품을 통해 발현되었으며, 대중매체를 통해 독일 사회 전반으로 확산되었다. 본 연구는 오스탈기의 발현 양상과 그것이 가지는 함의를 규명하기 위해서 대중매체와 일상의 두 차원으로 나누어 분석하였다.
대중매체와 일상에서 오스탈기의 대표적 특징으로는 회상과 상업화를 들 수 있다. 오스탈기는 동독인들이 통일 후 사회적 분열과 열등감을 느끼며 동독에서의 과거를 회상하며 심리적 안정을 찾는 과정으로써 단순히 구 동독을 회상하는 기능을 넘어 동독인들은 물론 서독인들에게 동독에 대한 정보를 제공하는 역할을 하였다. 또한, 이를 상업적으로 발달시켜 다양한 동독 소비재들이나 문화를 통하여 동독주민들에게 그들만의 고유한 문화를 간직할 수 있도록 하였다.
독일의 오스탈기는 정치, 이념적 차원이 아닌 마음의 문제이다. 남과 북이 통일 후에 이와 같은 현상을 겪을 수 있다는 점에서 오스탈기가 우리 사회에 시사하는 바는 크다고 할 수 있다. 또한, 오스탈기에 대한 이해는 통일 이후 사회 통합에 저해되는 문제들에 대비하고 이를 경감시킬 수 있다는 점에서 의미를 지닌다.
본 연구는 독일 통일 후 나타난 동독 향수, 즉 오스탈기(Ostalgie)가 발현되는 양상과 이 현상의 의미를 분석하는 것을 목적으로 하고 있다. 통일 이후 기존의 동독 사회가 급변하면서 구 동독 주민(이하 동독인)들은 그들의 사회적 위치에 대해 불안감을 느끼고 자신들이 구 서독 주민(이하 서독인)들에 비하여 사회적으로 차별받고 있다고 여겼다. 이러한 감정은 통일 후 동독인에게 과거 동독 시절을 살기 좋았던 시절로 기억하도록 만들었고 과거 동독에 대한 향수, 이른바 ‘오스탈기(Ostalgie)’현상으로 나타나기 시작했다. ‘오스탈기’ 현상은 이를 다룬 영화 및 문학작품을 통해 발현되었으며, 대중매체를 통해 독일 사회 전반으로 확산되었다. 본 연구는 오스탈기의 발현 양상과 그것이 가지는 함의를 규명하기 위해서 대중매체와 일상의 두 차원으로 나누어 분석하였다.
대중매체와 일상에서 오스탈기의 대표적 특징으로는 회상과 상업화를 들 수 있다. 오스탈기는 동독인들이 통일 후 사회적 분열과 열등감을 느끼며 동독에서의 과거를 회상하며 심리적 안정을 찾는 과정으로써 단순히 구 동독을 회상하는 기능을 넘어 동독인들은 물론 서독인들에게 동독에 대한 정보를 제공하는 역할을 하였다. 또한, 이를 상업적으로 발달시켜 다양한 동독 소비재들이나 문화를 통하여 동독주민들에게 그들만의 고유한 문화를 간직할 수 있도록 하였다.
독일의 오스탈기는 정치, 이념적 차원이 아닌 마음의 문제이다. 남과 북이 통일 후에 이와 같은 현상을 겪을 수 있다는 점에서 오스탈기가 우리 사회에 시사하는 바는 크다고 할 수 있다. 또한, 오스탈기에 대한 이해는 통일 이후 사회 통합에 저해되는 문제들에 대비하고 이를 경감시킬 수 있다는 점에서 의미를 지닌다.
The objective of this study is to analyze the manifestation of Ostalgie, a German term referring to nostalgia for aspects of life in East Germany after reunification, and the significance of this phenomenon. As the East German society underwent rapid transformation after the reunification, the forme...
The objective of this study is to analyze the manifestation of Ostalgie, a German term referring to nostalgia for aspects of life in East Germany after reunification, and the significance of this phenomenon. As the East German society underwent rapid transformation after the reunification, the former East Germans (hereinafter referred to as ‘East Germans’) began to concern regarding their social statuses, and they could not help but feel, in comparison with the former West Germans (hereinafter referred to as ‘West Germans’), discriminated, socially. Such sentiment triggered the East Germans to reminisce about the aspects of their lives back in the former East Germany, and then came the nostalgic phenomenon called Ostalgie. Ostalgie was expressed in movies and literatures after which the sentiment spread across entire Germany. In order to explore the manifestation of Ostalgie and its implications, this classified the phenomenon in to two groups, mass media and daily life.
In mass media and daily life, the most prominent characteristics of Ostalgie are recollection and commercialization. Ostalgie was not just a measure for East Germans in realizing occasional psychological composure whilst going through social conflicts and suffering inferiority complex. It has taken the role of spreading information on East Germany to the West Germans. Building on this commercially, diversified former East German consumption goods and cultures were brought back for the East Germans to hold onto their inherent customs.
The German Ostalgie is not derived from political or ideological aspects, but from within the minds of people. This is especially suggestive to us as we could also be subjected to a similar course after our reunification. Also, appreciating Ostalgie may mitigate some of the predicaments that may be detrimental to our reunified society, in the long run.Die vorliegende Arbeit beschaftigt sich mit dem Phanomen der ‘Ostalgie’ in Deutschland. Das Ziel der Arbeit ist es zu zeigen, wie sich die Ostalgie verbreitete und welche Bedeutung sie in der deutschen Gesellschaft hat. Nach der Wiedervereinigung in Deutschland hat sich die deutsche Gesellschaft rasch verandert. Die neuen Bundesburger(Ostdeutsche) waren mit ihrer Zukunft unsicher und fuhlten sich im Vergleich zu den alten Bundesburgern (Westdeutsche) diskriminiert. Die Ostdeutschen riefen ihre Heimat wieder ins Gedachtnis. Dieses nostalgische Phanomen wurde spater als ‘Ostalgie’ Phanomen bezeichnet und verkorperte sich durch Filme und Literatur. Medien spielten dabei eine grosse Rolle. Um die Bedeutsamkeit des nostalgischen Phanomens zu untersuchen, wurde in dieser Arbeit die Ostalgie in den Massemedien und im Alltagsleben analysiert.
Die typischen Merkmale der Ostalgie sind die Erinnerung und die Vermarktung. Die Ostdeutschen fuhlten sich minderwertig. Daher blickten sie auf das ehemaliges Ostdeutschland zuruck und fanden dadurch innere Ruhe. Die Ostalgie funktionierte nicht nur als Erinnerung an Ostdeutschland, sondern gab auch Informationen uber Ostdeutschland an die Westdeutschen weiter. Es wurde gleichzeitig kommerziell entwickelt. Die Ostdeutschen konnten durch die Vermarktung der Ostalgie ihre eigene Kultur wieder erleben und aufbewahren.
Das Phanomen der Ostalgie ist keine politische oder ideologische Frage, sondern die Frage der inneren Einheit. Die Arbeit ist bedeutungsvoll, da auch nach der Wiedervereinigung Koreas eine ahnliche Situation hervortreten kann. Langfristig orientiert, kann das Verstandnis uber die Ostalgie die Nebenwirkungen der koreanischen Wiedervereinigung vermindern.
The objective of this study is to analyze the manifestation of Ostalgie, a German term referring to nostalgia for aspects of life in East Germany after reunification, and the significance of this phenomenon. As the East German society underwent rapid transformation after the reunification, the former East Germans (hereinafter referred to as ‘East Germans’) began to concern regarding their social statuses, and they could not help but feel, in comparison with the former West Germans (hereinafter referred to as ‘West Germans’), discriminated, socially. Such sentiment triggered the East Germans to reminisce about the aspects of their lives back in the former East Germany, and then came the nostalgic phenomenon called Ostalgie. Ostalgie was expressed in movies and literatures after which the sentiment spread across entire Germany. In order to explore the manifestation of Ostalgie and its implications, this classified the phenomenon in to two groups, mass media and daily life.
In mass media and daily life, the most prominent characteristics of Ostalgie are recollection and commercialization. Ostalgie was not just a measure for East Germans in realizing occasional psychological composure whilst going through social conflicts and suffering inferiority complex. It has taken the role of spreading information on East Germany to the West Germans. Building on this commercially, diversified former East German consumption goods and cultures were brought back for the East Germans to hold onto their inherent customs.
The German Ostalgie is not derived from political or ideological aspects, but from within the minds of people. This is especially suggestive to us as we could also be subjected to a similar course after our reunification. Also, appreciating Ostalgie may mitigate some of the predicaments that may be detrimental to our reunified society, in the long run.Die vorliegende Arbeit beschaftigt sich mit dem Phanomen der ‘Ostalgie’ in Deutschland. Das Ziel der Arbeit ist es zu zeigen, wie sich die Ostalgie verbreitete und welche Bedeutung sie in der deutschen Gesellschaft hat. Nach der Wiedervereinigung in Deutschland hat sich die deutsche Gesellschaft rasch verandert. Die neuen Bundesburger(Ostdeutsche) waren mit ihrer Zukunft unsicher und fuhlten sich im Vergleich zu den alten Bundesburgern (Westdeutsche) diskriminiert. Die Ostdeutschen riefen ihre Heimat wieder ins Gedachtnis. Dieses nostalgische Phanomen wurde spater als ‘Ostalgie’ Phanomen bezeichnet und verkorperte sich durch Filme und Literatur. Medien spielten dabei eine grosse Rolle. Um die Bedeutsamkeit des nostalgischen Phanomens zu untersuchen, wurde in dieser Arbeit die Ostalgie in den Massemedien und im Alltagsleben analysiert.
Die typischen Merkmale der Ostalgie sind die Erinnerung und die Vermarktung. Die Ostdeutschen fuhlten sich minderwertig. Daher blickten sie auf das ehemaliges Ostdeutschland zuruck und fanden dadurch innere Ruhe. Die Ostalgie funktionierte nicht nur als Erinnerung an Ostdeutschland, sondern gab auch Informationen uber Ostdeutschland an die Westdeutschen weiter. Es wurde gleichzeitig kommerziell entwickelt. Die Ostdeutschen konnten durch die Vermarktung der Ostalgie ihre eigene Kultur wieder erleben und aufbewahren.
Das Phanomen der Ostalgie ist keine politische oder ideologische Frage, sondern die Frage der inneren Einheit. Die Arbeit ist bedeutungsvoll, da auch nach der Wiedervereinigung Koreas eine ahnliche Situation hervortreten kann. Langfristig orientiert, kann das Verstandnis uber die Ostalgie die Nebenwirkungen der koreanischen Wiedervereinigung vermindern.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.