본 연구는 간호교육 프로그램학습성과 평가를 위해 전체 프로그램학습성과의 표준화된 루브릭을 갖춘 CEA기반 프로그램학습성과 평가체제를 논리적 절차에 따라 개발하는 데에 목적이 있다. 이를 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
첫째, CEA기반 프로그램학습성과 평가체제(평가목표, 평가준거, 평가척도, 평가방법, 개선사항 제안 등)를 어떻게 구성할 것인가?
둘째, 개발된 CEA기반 프로그램학습성과 평가체제 실행을 위한 개선사항과 관련 서식은 무엇인가?
셋째, 개발된 CEA기반 프로그램학습성과 평가체제는 타당하고 신뢰할만한가?
이와 같은 연구문제를 해결하기 위해 개발연구방법 절차로 연구를 진행하였으며, 진행과정 중에 교육과정평가위원회의 지속적인 피드백과 평가체제 개발의 핵심요소에 대한 성찰로 개선사항을 확인하고 보완하였다. 평가체제 개발과정에 따른 주요 결과를 살펴보면 다음과 같다.
첫째 간호교육인증평가 기준을 분석하고, CEA관련 선행연구를 고찰하여 간호교육 프로그램학습성과 평가에 적용하기 위한 CEA 모형을 설정하였다. 모형은 프로그램학습성과 설정, 가중치 설정, 교과목연계, 루브릭 개발, 교과목별 ...
본 연구는 간호교육 프로그램학습성과 평가를 위해 전체 프로그램학습성과의 표준화된 루브릭을 갖춘 CEA기반 프로그램학습성과 평가체제를 논리적 절차에 따라 개발하는 데에 목적이 있다. 이를 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
첫째, CEA기반 프로그램학습성과 평가체제(평가목표, 평가준거, 평가척도, 평가방법, 개선사항 제안 등)를 어떻게 구성할 것인가?
둘째, 개발된 CEA기반 프로그램학습성과 평가체제 실행을 위한 개선사항과 관련 서식은 무엇인가?
셋째, 개발된 CEA기반 프로그램학습성과 평가체제는 타당하고 신뢰할만한가?
이와 같은 연구문제를 해결하기 위해 개발연구방법 절차로 연구를 진행하였으며, 진행과정 중에 교육과정평가위원회의 지속적인 피드백과 평가체제 개발의 핵심요소에 대한 성찰로 개선사항을 확인하고 보완하였다. 평가체제 개발과정에 따른 주요 결과를 살펴보면 다음과 같다.
첫째 간호교육인증평가 기준을 분석하고, CEA관련 선행연구를 고찰하여 간호교육 프로그램학습성과 평가에 적용하기 위한 CEA 모형을 설정하였다. 모형은 프로그램학습성과 설정, 가중치 설정, 교과목연계, 루브릭 개발, 교과목별 학습성과 평가, 연계 프로그램학습성과 평가결과 종합, 분석, 프로그램학습성과 달성도 확인, 교육개선안 제안으로 구성되었다.
둘째, 프로그램학습성과의 교육과정 연계와 졸업시점 학생들의 학습성과 달성도 산출에 적용하기위해 AHP 방법의 쌍대비교법으로 프로그램학습성과 가중치를 산정하였다. 그 결과 프로그램학습성과 1, 2, 5, 3, 4 의 순서로 높았으며, 이들 가중치의 합은 81%로 나타났다.
셋째, 프로그램학습성과는 가중치, 교육과정 구성원리, 성취수준에 따라 교육과정위원회를 거쳐 교육과정에 연계하고, CEA matrix를 작성하였다. CEA 루브릭을 논리적 절차에 따라 개발하고 메타루브릭을 이용하여 내용타당도를 검증한 결과 CVI 0.85로 나타났다. 개발된 루브릭은 수행준거, 평가척도, 수행수준으로 구성되었다.
넷째, 2014학년도 1, 2학기에 연계된 프로그램학습성과 1, 2, 3, 4, 5에 CEA를 적용하여 평가한 결과, 프로그램학습성과 2에 대한 임상실습 연계 matrix작성과 누적평가 체제, 프로그램학습성과 5의 반복적 통합적 연계, 프로그램학습성과 8에 대한 비교과과정 운영과 평가결과 통합 등이 확인 되었다. 또한 평가체제 실행을 용이하게 하기 위해 평가지침과 관련 서식 10개를 개발하였으며, 프로그램학습성과, 정의, 수행준거, 루브릭, 달성목표, CEA교육과정, 결과분석, 평가 및 개선주기, 공개 및 개선사항으로 구성된 CEA평가체제를 완성하였다.
다섯째, 개발된 프로그램학습성과 평가체제에 대해 전문가를 대상으로 타당도를 검증한 결과 CVI는 0.89로 높게 나타났다. 또한 개발된 평가체제에 대해 역량성취와 전문성신장, 긍정적 태도, 목표지향성, 평가결과의 실제적인 교육과정 개선에 반영 등의 긍정적인 의견이 나타났다.
본 연구는 간호교육 프로그램학습성과 평가를 위해 전체 프로그램학습성과의 표준화된 루브릭을 갖춘 CEA기반 프로그램학습성과 평가체제를 논리적 절차에 따라 개발하는 데에 목적이 있다. 이를 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
첫째, CEA기반 프로그램학습성과 평가체제(평가목표, 평가준거, 평가척도, 평가방법, 개선사항 제안 등)를 어떻게 구성할 것인가?
둘째, 개발된 CEA기반 프로그램학습성과 평가체제 실행을 위한 개선사항과 관련 서식은 무엇인가?
셋째, 개발된 CEA기반 프로그램학습성과 평가체제는 타당하고 신뢰할만한가?
이와 같은 연구문제를 해결하기 위해 개발연구방법 절차로 연구를 진행하였으며, 진행과정 중에 교육과정평가위원회의 지속적인 피드백과 평가체제 개발의 핵심요소에 대한 성찰로 개선사항을 확인하고 보완하였다. 평가체제 개발과정에 따른 주요 결과를 살펴보면 다음과 같다.
첫째 간호교육인증평가 기준을 분석하고, CEA관련 선행연구를 고찰하여 간호교육 프로그램학습성과 평가에 적용하기 위한 CEA 모형을 설정하였다. 모형은 프로그램학습성과 설정, 가중치 설정, 교과목연계, 루브릭 개발, 교과목별 학습성과 평가, 연계 프로그램학습성과 평가결과 종합, 분석, 프로그램학습성과 달성도 확인, 교육개선안 제안으로 구성되었다.
둘째, 프로그램학습성과의 교육과정 연계와 졸업시점 학생들의 학습성과 달성도 산출에 적용하기위해 AHP 방법의 쌍대비교법으로 프로그램학습성과 가중치를 산정하였다. 그 결과 프로그램학습성과 1, 2, 5, 3, 4 의 순서로 높았으며, 이들 가중치의 합은 81%로 나타났다.
셋째, 프로그램학습성과는 가중치, 교육과정 구성원리, 성취수준에 따라 교육과정위원회를 거쳐 교육과정에 연계하고, CEA matrix를 작성하였다. CEA 루브릭을 논리적 절차에 따라 개발하고 메타루브릭을 이용하여 내용타당도를 검증한 결과 CVI 0.85로 나타났다. 개발된 루브릭은 수행준거, 평가척도, 수행수준으로 구성되었다.
넷째, 2014학년도 1, 2학기에 연계된 프로그램학습성과 1, 2, 3, 4, 5에 CEA를 적용하여 평가한 결과, 프로그램학습성과 2에 대한 임상실습 연계 matrix작성과 누적평가 체제, 프로그램학습성과 5의 반복적 통합적 연계, 프로그램학습성과 8에 대한 비교과과정 운영과 평가결과 통합 등이 확인 되었다. 또한 평가체제 실행을 용이하게 하기 위해 평가지침과 관련 서식 10개를 개발하였으며, 프로그램학습성과, 정의, 수행준거, 루브릭, 달성목표, CEA교육과정, 결과분석, 평가 및 개선주기, 공개 및 개선사항으로 구성된 CEA평가체제를 완성하였다.
다섯째, 개발된 프로그램학습성과 평가체제에 대해 전문가를 대상으로 타당도를 검증한 결과 CVI는 0.89로 높게 나타났다. 또한 개발된 평가체제에 대해 역량성취와 전문성신장, 긍정적 태도, 목표지향성, 평가결과의 실제적인 교육과정 개선에 반영 등의 긍정적인 의견이 나타났다.
The purpose of this study was to develop a program outcomes assessment system based on Course-Embedded Assessment (CEA) for nursing education.
Three research questions were set up
1. How should a program outcomes assessment system based on CEA be configured?
2. What are the improve...
The purpose of this study was to develop a program outcomes assessment system based on Course-Embedded Assessment (CEA) for nursing education.
Three research questions were set up
1. How should a program outcomes assessment system based on CEA be configured?
2. What are the improvements in assessment system and documents needed for implementation of a program outcomes assessment system?
3. Is the assessment system valid?
CEA is a method that links program outcomes with the curriculum and evaluates in the instructional process. This is a convenient method to collect data, which saves time and cost. Furthermore, this method promotes interaction with the learner.
This study was conducted in accordance with the procedures of developmental research method.
The major results are as follows.
1. A CEA-based program outcomes assessment system, which consisted of program outcomes, a program outcomes'' definition, anticipate objective, rubrics (performance criteria, rating scale), curriculum links, analysis of assessment results, student guidance, an evaluation tool, and suggestions for improving education.
2. The program outcome was measured by according to the weighting method AHP. The results indicated that the program outcomes were highest in the order of PO1, PO2, PO5, PO3, PO4 and the sum of these program outcome's weights was 81%.
3. The CEA matrix was made according to program outcomes' weight, the curriculum-organizing principle, and achievement levels.
4. The CEA rubric was developed in logical process, and consisted of a performance criteria, rating scale. The content validity index of the CEA rubric was 0.85.
5. The CEA-based program outcomes assessment system was applied to PO1, PO2, PO3, PO4, PO5 linked with the first and second semesters of 2014. As a result, an evaluation guide and 12 documents were developed to facilitate performance of the assessment system.
6. The average content validity index of the CEA-based program outcomes assessment system was as high as 0.89.
In conclusion, this CEA-based program outcomes assessment system is more suitable for accreditation of nursing education than the previous studies. Because this system evaluates the process of achievement as well as program outcomes, and the results can also serve as immediate feedback to improve the educational process. Above all, this system facilitates that students check their achievements and strive to acquire core competencies in nursing.
The purpose of this study was to develop a program outcomes assessment system based on Course-Embedded Assessment (CEA) for nursing education.
Three research questions were set up
1. How should a program outcomes assessment system based on CEA be configured?
2. What are the improvements in assessment system and documents needed for implementation of a program outcomes assessment system?
3. Is the assessment system valid?
CEA is a method that links program outcomes with the curriculum and evaluates in the instructional process. This is a convenient method to collect data, which saves time and cost. Furthermore, this method promotes interaction with the learner.
This study was conducted in accordance with the procedures of developmental research method.
The major results are as follows.
1. A CEA-based program outcomes assessment system, which consisted of program outcomes, a program outcomes'' definition, anticipate objective, rubrics (performance criteria, rating scale), curriculum links, analysis of assessment results, student guidance, an evaluation tool, and suggestions for improving education.
2. The program outcome was measured by according to the weighting method AHP. The results indicated that the program outcomes were highest in the order of PO1, PO2, PO5, PO3, PO4 and the sum of these program outcome's weights was 81%.
3. The CEA matrix was made according to program outcomes' weight, the curriculum-organizing principle, and achievement levels.
4. The CEA rubric was developed in logical process, and consisted of a performance criteria, rating scale. The content validity index of the CEA rubric was 0.85.
5. The CEA-based program outcomes assessment system was applied to PO1, PO2, PO3, PO4, PO5 linked with the first and second semesters of 2014. As a result, an evaluation guide and 12 documents were developed to facilitate performance of the assessment system.
6. The average content validity index of the CEA-based program outcomes assessment system was as high as 0.89.
In conclusion, this CEA-based program outcomes assessment system is more suitable for accreditation of nursing education than the previous studies. Because this system evaluates the process of achievement as well as program outcomes, and the results can also serve as immediate feedback to improve the educational process. Above all, this system facilitates that students check their achievements and strive to acquire core competencies in nursing.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.