오랜 전통과 역사를 지니고 있는 전통시장은 상업의 장, 문화의 장인 동시에 소통의 장이었지만, 경제발전으로 인한 다양한 유통업태의 출현과 변화로 인해 대형할인점, SSM이 등장으로 사람들은 좀 더 편리한 시설과 문화, 서비스를 즐길 수 있는 곳으로 시선을 돌리고 있다. 이에 정부는 전통시장 활성화를 위해 정책적 투자를 확대 개편하여 2002년부터 지속적이고, 다양한 사업들을 추진하였으나 특화된 사업보다는 일반화된 지원 사업(시설현대화+경영현대화 사업)이 주를 이루었다. 이에 정부는 2008년부터 문화관광형 시장 사업을 추진하여 현...
오랜 전통과 역사를 지니고 있는 전통시장은 상업의 장, 문화의 장인 동시에 소통의 장이었지만, 경제발전으로 인한 다양한 유통업태의 출현과 변화로 인해 대형할인점, SSM이 등장으로 사람들은 좀 더 편리한 시설과 문화, 서비스를 즐길 수 있는 곳으로 시선을 돌리고 있다. 이에 정부는 전통시장 활성화를 위해 정책적 투자를 확대 개편하여 2002년부터 지속적이고, 다양한 사업들을 추진하였으나 특화된 사업보다는 일반화된 지원 사업(시설현대화+경영현대화 사업)이 주를 이루었다. 이에 정부는 2008년부터 문화관광형 시장 사업을 추진하여 현재 109곳을 선정, 문화와 지역관광자원을 연계한 문화·관광 서비스형 시장으로써 시장 특성화사업을 추진 중이다. 그러나 문화관광형 시장 사업 또한 사업비 투자에만 집중되어 있어서 실제로 시장의 환경개선 및 이용에 관한 물리적인 가이드라인이 마련되어 있지 않은 실정이다. 이에 본 논문은 시장특성화 사업으로 이미 진행 중인 문화관광형 시장을 대상으로 시장 내 문화공간의 물리적인 현황 및 이용실태를 조사, 분석하여 향후 시장특성화 사업을 진행할 때 문화공간의 개선방향을 제시하고자 한다.
오랜 전통과 역사를 지니고 있는 전통시장은 상업의 장, 문화의 장인 동시에 소통의 장이었지만, 경제발전으로 인한 다양한 유통업태의 출현과 변화로 인해 대형할인점, SSM이 등장으로 사람들은 좀 더 편리한 시설과 문화, 서비스를 즐길 수 있는 곳으로 시선을 돌리고 있다. 이에 정부는 전통시장 활성화를 위해 정책적 투자를 확대 개편하여 2002년부터 지속적이고, 다양한 사업들을 추진하였으나 특화된 사업보다는 일반화된 지원 사업(시설현대화+경영현대화 사업)이 주를 이루었다. 이에 정부는 2008년부터 문화관광형 시장 사업을 추진하여 현재 109곳을 선정, 문화와 지역관광자원을 연계한 문화·관광 서비스형 시장으로써 시장 특성화사업을 추진 중이다. 그러나 문화관광형 시장 사업 또한 사업비 투자에만 집중되어 있어서 실제로 시장의 환경개선 및 이용에 관한 물리적인 가이드라인이 마련되어 있지 않은 실정이다. 이에 본 논문은 시장특성화 사업으로 이미 진행 중인 문화관광형 시장을 대상으로 시장 내 문화공간의 물리적인 현황 및 이용실태를 조사, 분석하여 향후 시장특성화 사업을 진행할 때 문화공간의 개선방향을 제시하고자 한다.
Traditional markets with time-honored tradition and a long history used to be the place for commerce, culture and communication, yet the appearance of a variety of distribution business conditions and changes in them following economic development have caused large-sized discount stores and SSM to e...
Traditional markets with time-honored tradition and a long history used to be the place for commerce, culture and communication, yet the appearance of a variety of distribution business conditions and changes in them following economic development have caused large-sized discount stores and SSM to emerge, and now people are averting their eyes toward the places where they can enjoy more convenient facilities, culture and service. Accordingly, for the purpose of vitalization of traditional markets, the government expanded and reorganized its politic investment, and carried forward sustainable and diverse business from 2002, but the focus was on general support (modernization of facilities and administration) rather than on specialized project. Hence, the government has been promoting the project of cultural tourism markets since 2008 by selecting 109 markets and specializing them as the markets offering culture and tourism service connecting culture and local tourism resources. However, the cultural tourism market project is also concentrated only on the investment of working expenses, so physical guideline for actual enhancement of the market environment and use has not been established.
Therefore, this study targets the cultural tourism markets where the market specialization project is already proceeding, investigates and analyzes the present physical conditions and current status of use of the cultural space in the markets, and aims at suggesting the improvement direction of the cultural space for future market specialization project.
Traditional markets with time-honored tradition and a long history used to be the place for commerce, culture and communication, yet the appearance of a variety of distribution business conditions and changes in them following economic development have caused large-sized discount stores and SSM to emerge, and now people are averting their eyes toward the places where they can enjoy more convenient facilities, culture and service. Accordingly, for the purpose of vitalization of traditional markets, the government expanded and reorganized its politic investment, and carried forward sustainable and diverse business from 2002, but the focus was on general support (modernization of facilities and administration) rather than on specialized project. Hence, the government has been promoting the project of cultural tourism markets since 2008 by selecting 109 markets and specializing them as the markets offering culture and tourism service connecting culture and local tourism resources. However, the cultural tourism market project is also concentrated only on the investment of working expenses, so physical guideline for actual enhancement of the market environment and use has not been established.
Therefore, this study targets the cultural tourism markets where the market specialization project is already proceeding, investigates and analyzes the present physical conditions and current status of use of the cultural space in the markets, and aims at suggesting the improvement direction of the cultural space for future market specialization project.
주제어
#문화공간
#접근성
#개방성
#편의성
#연계성
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