최근의 시장 환경은 정보기술의 발달, 인터넷의 확산에 따라 제품의 수명주기가 짧아지게 되고 시장 정보의 흐름이 가속화되었다. 기업들은 경쟁이 치열해진 환경에서 사업성과를 얻기 위해 소비자의 다양화진 욕구를 충족시킬 수 있는 상품을 적당한 시간과 장소에 구입할 수 있도록 경쟁력을 확보해야만 시장에서 생존할 수 있다는 원리를 인식하여야 한다. 이런 특성을 가지고 있는 중국 섬유·의류산업의 기업들은 수출량 감소, 비용 상승, 재고량 상승, 기업 간 협력 부진 등으로 많은 어려움을 겪고 있다. 이와 같이 글로벌 시장의 치열해진 경쟁 환경의 대응방안으로 기업들은 협력 업체와의 유연한 정보공유를 바탕으로 ...
최근의 시장 환경은 정보기술의 발달, 인터넷의 확산에 따라 제품의 수명주기가 짧아지게 되고 시장 정보의 흐름이 가속화되었다. 기업들은 경쟁이 치열해진 환경에서 사업성과를 얻기 위해 소비자의 다양화진 욕구를 충족시킬 수 있는 상품을 적당한 시간과 장소에 구입할 수 있도록 경쟁력을 확보해야만 시장에서 생존할 수 있다는 원리를 인식하여야 한다. 이런 특성을 가지고 있는 중국 섬유·의류산업의 기업들은 수출량 감소, 비용 상승, 재고량 상승, 기업 간 협력 부진 등으로 많은 어려움을 겪고 있다. 이와 같이 글로벌 시장의 치열해진 경쟁 환경의 대응방안으로 기업들은 협력 업체와의 유연한 정보공유를 바탕으로 SCM 프로세스혁신을 구축해 기업의 경쟁력을 강화할 필요성이 있다. 섬유·의류산업의 SCM 프로세스혁신이 QR(Quick Response: 신속대응)로 명명되고 있고 리드타임 단축 효과와 재고비용 감소 효과가 있다. 중국 섬유·의류산업의 가업들은 QR를 추진하고 있지만 전문화 정도가 낮은 현황이 존재하고 있다. 본 논문의 목적은 중국 섬유·의류산업을 중심으로 SCM 프로세스혁신의 성공요인을 밝혀 기업의 사업성과에 영향을 미치는 요인들을 규명하는 데 있다. 본 연구에서 조직역량, 핵심경쟁력, 정보기술, 파트너십 4가지 독립변수로 설정하고 사업성과의 대응성과 유연성 2가지 종속변수로 설정하였고 SPSS 19.0을 통해 실증적 분석을 하였다. 본 연구의 결과가 다음과 같다. 첫째, 조직역량 중의 최고경영자의 태도 및 행동은 기업의 사업성과인 대응성과 유연성에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 조직역량 중의 사원의 태도 및 행동은 기업의 사업성과인 대응성에 긍정적 영향을 미치는데 기업의 유연성에 긍정적 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 둘째, 핵심경쟁력 중의 핵심 업무의 역할은 기업의 사업성과인 대응성과 유연성에 긍정적 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 핵심경쟁력 중의 아웃소싱 업무의 역할은 기업의 사업성과인 대응성과 유연성에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 정보기술 중의 IT시설 투입 수준은 기업의 사업성과인 대응성과 유연성에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 정보기술 중의 IT 활용수준은 기업의 사업성과인 대응성에 긍정적 영향을 미치고 있으나 유연성에 긍정적 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 넷째, 파트너십 중의 신뢰성은 기업의 사업성과인 대응성과 유연성에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 파트너십 중의 협력성은 사업성과인 대응성에 긍정적 영향을 미치고 있으나 유연성에 긍정적 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 학문적으로 보면 현재 중국에서 섬유·의류산업의 SCM 프로세스혁신 기존 연구에서는 중국 섬유·의류기업 연구대상으로 사례연구가 많이 있지만, 실증적 분석이 부족하다. 따라서 본 연구는 전반 시점에서 중국 섬유·의류산업이 SCM 프로세스혁신이 사업성과에 미치는 영향을 실증적 분석하고 성공요인을 규명하는 기여가 있다.
최근의 시장 환경은 정보기술의 발달, 인터넷의 확산에 따라 제품의 수명주기가 짧아지게 되고 시장 정보의 흐름이 가속화되었다. 기업들은 경쟁이 치열해진 환경에서 사업성과를 얻기 위해 소비자의 다양화진 욕구를 충족시킬 수 있는 상품을 적당한 시간과 장소에 구입할 수 있도록 경쟁력을 확보해야만 시장에서 생존할 수 있다는 원리를 인식하여야 한다. 이런 특성을 가지고 있는 중국 섬유·의류산업의 기업들은 수출량 감소, 비용 상승, 재고량 상승, 기업 간 협력 부진 등으로 많은 어려움을 겪고 있다. 이와 같이 글로벌 시장의 치열해진 경쟁 환경의 대응방안으로 기업들은 협력 업체와의 유연한 정보공유를 바탕으로 SCM 프로세스혁신을 구축해 기업의 경쟁력을 강화할 필요성이 있다. 섬유·의류산업의 SCM 프로세스혁신이 QR(Quick Response: 신속대응)로 명명되고 있고 리드타임 단축 효과와 재고비용 감소 효과가 있다. 중국 섬유·의류산업의 가업들은 QR를 추진하고 있지만 전문화 정도가 낮은 현황이 존재하고 있다. 본 논문의 목적은 중국 섬유·의류산업을 중심으로 SCM 프로세스혁신의 성공요인을 밝혀 기업의 사업성과에 영향을 미치는 요인들을 규명하는 데 있다. 본 연구에서 조직역량, 핵심경쟁력, 정보기술, 파트너십 4가지 독립변수로 설정하고 사업성과의 대응성과 유연성 2가지 종속변수로 설정하였고 SPSS 19.0을 통해 실증적 분석을 하였다. 본 연구의 결과가 다음과 같다. 첫째, 조직역량 중의 최고경영자의 태도 및 행동은 기업의 사업성과인 대응성과 유연성에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 조직역량 중의 사원의 태도 및 행동은 기업의 사업성과인 대응성에 긍정적 영향을 미치는데 기업의 유연성에 긍정적 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 둘째, 핵심경쟁력 중의 핵심 업무의 역할은 기업의 사업성과인 대응성과 유연성에 긍정적 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 핵심경쟁력 중의 아웃소싱 업무의 역할은 기업의 사업성과인 대응성과 유연성에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 정보기술 중의 IT시설 투입 수준은 기업의 사업성과인 대응성과 유연성에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 정보기술 중의 IT 활용수준은 기업의 사업성과인 대응성에 긍정적 영향을 미치고 있으나 유연성에 긍정적 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 넷째, 파트너십 중의 신뢰성은 기업의 사업성과인 대응성과 유연성에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 파트너십 중의 협력성은 사업성과인 대응성에 긍정적 영향을 미치고 있으나 유연성에 긍정적 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 학문적으로 보면 현재 중국에서 섬유·의류산업의 SCM 프로세스혁신 기존 연구에서는 중국 섬유·의류기업 연구대상으로 사례연구가 많이 있지만, 실증적 분석이 부족하다. 따라서 본 연구는 전반 시점에서 중국 섬유·의류산업이 SCM 프로세스혁신이 사업성과에 미치는 영향을 실증적 분석하고 성공요인을 규명하는 기여가 있다.
With the development of information technology and spread of the Internet, the life cycle of a product is shortened. The scope of the global consumer market was formed in accordance with the zoom. Therefore, in a highly competitive environment, companies in order to meet the diverse needs of consume...
With the development of information technology and spread of the Internet, the life cycle of a product is shortened. The scope of the global consumer market was formed in accordance with the zoom. Therefore, in a highly competitive environment, companies in order to meet the diverse needs of consumers to ensure their competitive advantage. China's textile apparel industry companies that have these characteristics are need for establishing an SCM process innovation based on a flexible information sharing with partners to enhance the competitiveness of enterprises. The purpose of this paper is to identify the success factors of the SCM process innovation around the China’s textile apparel industry to identify the factors affecting the company's business performance. In this study, organizational capabilities, core competencies, information technology and partnerships set up with 4 independent variables and set the responsiveness and flexibility of business performance were 2 kinds of dependent variables were the empirical analysis through SPSS 19.0. The results of this study are as follows. First, the attitude of the top management of the organization, competence and behavior significantly affected the business performance of responsiveness and flexibility of the company. Second, the role of the core business of the core competitive appeared that it does not have a positive impact on the business performance of responsiveness and flexibility of the company. Third, if facilities put level of information technology is significantly affected business performance in responsiveness and flexibility of the company. Fourth, the reliability of the partnership is significantly affected business performance in responsiveness and flexibility of the company. Contribution of this study was to elucidate the influence of China’s textile apparel enterprises SCM process innovation on firm performance by empirical analysis. Only the core business of the enterprise to perform the outsourced business efficiently without affecting the business performance to affect the business performance is differentiated from existing research.
With the development of information technology and spread of the Internet, the life cycle of a product is shortened. The scope of the global consumer market was formed in accordance with the zoom. Therefore, in a highly competitive environment, companies in order to meet the diverse needs of consumers to ensure their competitive advantage. China's textile apparel industry companies that have these characteristics are need for establishing an SCM process innovation based on a flexible information sharing with partners to enhance the competitiveness of enterprises. The purpose of this paper is to identify the success factors of the SCM process innovation around the China’s textile apparel industry to identify the factors affecting the company's business performance. In this study, organizational capabilities, core competencies, information technology and partnerships set up with 4 independent variables and set the responsiveness and flexibility of business performance were 2 kinds of dependent variables were the empirical analysis through SPSS 19.0. The results of this study are as follows. First, the attitude of the top management of the organization, competence and behavior significantly affected the business performance of responsiveness and flexibility of the company. Second, the role of the core business of the core competitive appeared that it does not have a positive impact on the business performance of responsiveness and flexibility of the company. Third, if facilities put level of information technology is significantly affected business performance in responsiveness and flexibility of the company. Fourth, the reliability of the partnership is significantly affected business performance in responsiveness and flexibility of the company. Contribution of this study was to elucidate the influence of China’s textile apparel enterprises SCM process innovation on firm performance by empirical analysis. Only the core business of the enterprise to perform the outsourced business efficiently without affecting the business performance to affect the business performance is differentiated from existing research.
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