본 연구의 목적은 그림책을 활용한 인성교육활동이 유아의 조망수용능력 및 친사회적 행동에 미치는 영향에 대하여 알아보고자 하는 것이다. 본 연구에서 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 그림책을 활용한 인성교육이 만 4세 유아의 조망수용능력에 어떠한 영향을 미칠 것인가? 2. 그림책을 활용한 인성교육이 만 4세 유아의 친사회적 행동에 ...
본 연구의 목적은 그림책을 활용한 인성교육활동이 유아의 조망수용능력 및 친사회적 행동에 미치는 영향에 대하여 알아보고자 하는 것이다. 본 연구에서 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 그림책을 활용한 인성교육이 만 4세 유아의 조망수용능력에 어떠한 영향을 미칠 것인가? 2. 그림책을 활용한 인성교육이 만 4세 유아의 친사회적 행동에 어떠한 영향을 미칠 것인가? 본 연구의 효과를 검증하기 위해 경기도 안산시에 위치한 D유치원 만 4세 1반씩 2반 총 48명을 연구 대상으로 선정하였다. 검사는 유아의 조망수용능력을 알아보기 위해 Hudson, Forman과 Brion(1982)의 [조망수용능력 측정도구]를 기초로 수정·보완해서 사용한 신현옥(1998)의 도구를 사용하였고, 유아의 친사회적 행동을 알아보기 위해서는 Mcginnosd Goldstin(1990)의 기술 상황 척도[Skill Situation Measures]를 이원영, 박찬옥, 노영희(1993)가 번안, 발췌 수정하여 ‘유아의 친사회적 행동 검사 도구’로 제작하는 것을 사용하였다. 실험집단과 비교집단의 실험처치는 2013년 4월 8일부터 2013년 6월 14일까지 주 2회씩, 1회 활동은 40분씩 총 20차시 분량의 인성교육을 진행하였으며, 실험집단 유아에게는 그림책을 활용한 인성교육활동을 실시하였고, 비교집단은 만 4세 누리과정 생활주제에 적합한 그림책 읽기 활동으로 이루어졌다. 실험처치 후, 그림책을 활용한 인성교육활동의 효과를 검증하기 위해 2013년 6월 17일부터 6월 22일까지 6일 동안 실험집단과 비교집단 유아를 대상으로 동일한 방법으로 사후검사를 실시하였다. 본 연구에서 교육현장에 적용하여 교육활동에 대한 효과를 검증한 결과는 다음과 같다. 첫째, 그림책을 활용한 인성교육활동을 참여한 유아의 조망수용능력은 실험집단과 비교집단 간의 사후 점수가 통계적으로 높게 나타나 유의미한 차이를 보였다. 유아조망수용능력의 하위요소인 타인의도조망수용능력, 타인감정 조망수용능력의 영역에서 실험집단의 유아가 비교집단의 유아보다 향상된 것으로 나타났다. 둘째, 그림책을 활용한 인성교육활동을 참여한 유아의 친사회적 행동의 하위영역인 개인정서조절능력, 대인관계 형성능력, 교육기관 적응능력에서 실험집단과 비교집단 간의 사후 점수가 통계적으로 높게 나타나 유의미한 차이를 보였다. 본 연구의 결과는 그림책을 활용한 인성교육활동을 진행했을 때의 실험집단 유아가 누리과정 생활주제에 관한 그림책 활동만 이루어진 유아보다 유아의 조망수용능력과 유아의 친사회적 행동 증진에 긍정적인 효과가 있었음을 확인할 수 있었다. 즉, 그림책을 활용한 인성교육활동을 진행했을 때 긍정적인 효과가 있었으므로 교육현장에서 본 연구에서 제안한 부분을 수정·보완하여 활동을 적용해볼 것을 기대해본다.
본 연구의 목적은 그림책을 활용한 인성교육활동이 유아의 조망수용능력 및 친사회적 행동에 미치는 영향에 대하여 알아보고자 하는 것이다. 본 연구에서 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 그림책을 활용한 인성교육이 만 4세 유아의 조망수용능력에 어떠한 영향을 미칠 것인가? 2. 그림책을 활용한 인성교육이 만 4세 유아의 친사회적 행동에 어떠한 영향을 미칠 것인가? 본 연구의 효과를 검증하기 위해 경기도 안산시에 위치한 D유치원 만 4세 1반씩 2반 총 48명을 연구 대상으로 선정하였다. 검사는 유아의 조망수용능력을 알아보기 위해 Hudson, Forman과 Brion(1982)의 [조망수용능력 측정도구]를 기초로 수정·보완해서 사용한 신현옥(1998)의 도구를 사용하였고, 유아의 친사회적 행동을 알아보기 위해서는 Mcginnosd Goldstin(1990)의 기술 상황 척도[Skill Situation Measures]를 이원영, 박찬옥, 노영희(1993)가 번안, 발췌 수정하여 ‘유아의 친사회적 행동 검사 도구’로 제작하는 것을 사용하였다. 실험집단과 비교집단의 실험처치는 2013년 4월 8일부터 2013년 6월 14일까지 주 2회씩, 1회 활동은 40분씩 총 20차시 분량의 인성교육을 진행하였으며, 실험집단 유아에게는 그림책을 활용한 인성교육활동을 실시하였고, 비교집단은 만 4세 누리과정 생활주제에 적합한 그림책 읽기 활동으로 이루어졌다. 실험처치 후, 그림책을 활용한 인성교육활동의 효과를 검증하기 위해 2013년 6월 17일부터 6월 22일까지 6일 동안 실험집단과 비교집단 유아를 대상으로 동일한 방법으로 사후검사를 실시하였다. 본 연구에서 교육현장에 적용하여 교육활동에 대한 효과를 검증한 결과는 다음과 같다. 첫째, 그림책을 활용한 인성교육활동을 참여한 유아의 조망수용능력은 실험집단과 비교집단 간의 사후 점수가 통계적으로 높게 나타나 유의미한 차이를 보였다. 유아조망수용능력의 하위요소인 타인의도조망수용능력, 타인감정 조망수용능력의 영역에서 실험집단의 유아가 비교집단의 유아보다 향상된 것으로 나타났다. 둘째, 그림책을 활용한 인성교육활동을 참여한 유아의 친사회적 행동의 하위영역인 개인정서조절능력, 대인관계 형성능력, 교육기관 적응능력에서 실험집단과 비교집단 간의 사후 점수가 통계적으로 높게 나타나 유의미한 차이를 보였다. 본 연구의 결과는 그림책을 활용한 인성교육활동을 진행했을 때의 실험집단 유아가 누리과정 생활주제에 관한 그림책 활동만 이루어진 유아보다 유아의 조망수용능력과 유아의 친사회적 행동 증진에 긍정적인 효과가 있었음을 확인할 수 있었다. 즉, 그림책을 활용한 인성교육활동을 진행했을 때 긍정적인 효과가 있었으므로 교육현장에서 본 연구에서 제안한 부분을 수정·보완하여 활동을 적용해볼 것을 기대해본다.
The primary object of this study is to find out the effects of humanistic education using picture story books on ‘perspective taking ability’ and ‘prosocial behaviors’ on young children. The research questions are as followed: 1. What effects will be taken if humanistic education was carried ou...
The primary object of this study is to find out the effects of humanistic education using picture story books on ‘perspective taking ability’ and ‘prosocial behaviors’ on young children. The research questions are as followed: 1. What effects will be taken if humanistic education was carried out with story books with pictures on four-year-old children’s perspective taking ability? 2. How will humanistic education using story books with pictures affect four-year-old children’s prosocial behavior? To examine the effects of the research experiments forty eight 4-year-old learners from two classes in ‘D’ kindergarten located in ‘Y’ district of Kyunggi province were chosen for the study. To examine children’s perspective taking ability measuring instrument of Hyun-ok Shin(1998) which was modified and based on ‘Measurement tool for perspective taking ability’ of Forman and Brion(1982) was used. In addition, ‘Measuring tool for young learners’ prosocial behavior’ which was extracted from ‘Skill Situation Measures’ of Mcginnosd Goldstin(1990) and then adapted by Wonyoung Lee, Chanok Park, and Younghee Noh was used to verify effects on children’s prosocial behaviors. The experiment on experimental group and comparative group was held from April 8th to June 14th in 2013. Both groups had 40-minute humanistic education twice a week, 20 times in total during the session. Experimental group was educated with picture story books which had specified topic of building child’s personality and comparative group had education for 4-year-olds in ‘Nuri Process’ which provides general topics of living in a society by using different set of story books. Basically both of the groups used picture story books but one was reading about specialized topic, humanistic education, and another was reading about general moral themes in life. The post test to prove effects of picture story books specialized in building child’s personality was carried out with the same method for six days from June 17th to June 22nd 2013. The results of effects of experimental activities applied in real education environment are as followed: First, the experimental group with picture story books specialized in building child’s personality scored statistically higher in post test than the comparative group which showed meaningful difference between two groups. The subordinate elements of perspective taking ability such as perceiving others’ intentions or emotions ability of the children in experimental group increased meaningfully in numbers than children in the comparative group. Second, post test scores of the ability to control personal emotion, the interpersonal competency, and the ability to adapt in educational institutions, which are subordinate elements of prosocial behavior, showed meaningful difference between two groups. The experimental group with picture story books specialized in topic of building child’s personality scored statistically higher than the comparative group. The study was able to show positive effects of increase in children’s perspective taking ability and prosocial behavior by using picture story books with specialized topic of building child’s personality. In other words, applying personality building education using picture story books about humanistic education topics had clear positive effects that it may be said that the activities from the research will have the same positive effects in other educational environment after a few adjustments and complements before applying in different educational setting.
The primary object of this study is to find out the effects of humanistic education using picture story books on ‘perspective taking ability’ and ‘prosocial behaviors’ on young children. The research questions are as followed: 1. What effects will be taken if humanistic education was carried out with story books with pictures on four-year-old children’s perspective taking ability? 2. How will humanistic education using story books with pictures affect four-year-old children’s prosocial behavior? To examine the effects of the research experiments forty eight 4-year-old learners from two classes in ‘D’ kindergarten located in ‘Y’ district of Kyunggi province were chosen for the study. To examine children’s perspective taking ability measuring instrument of Hyun-ok Shin(1998) which was modified and based on ‘Measurement tool for perspective taking ability’ of Forman and Brion(1982) was used. In addition, ‘Measuring tool for young learners’ prosocial behavior’ which was extracted from ‘Skill Situation Measures’ of Mcginnosd Goldstin(1990) and then adapted by Wonyoung Lee, Chanok Park, and Younghee Noh was used to verify effects on children’s prosocial behaviors. The experiment on experimental group and comparative group was held from April 8th to June 14th in 2013. Both groups had 40-minute humanistic education twice a week, 20 times in total during the session. Experimental group was educated with picture story books which had specified topic of building child’s personality and comparative group had education for 4-year-olds in ‘Nuri Process’ which provides general topics of living in a society by using different set of story books. Basically both of the groups used picture story books but one was reading about specialized topic, humanistic education, and another was reading about general moral themes in life. The post test to prove effects of picture story books specialized in building child’s personality was carried out with the same method for six days from June 17th to June 22nd 2013. The results of effects of experimental activities applied in real education environment are as followed: First, the experimental group with picture story books specialized in building child’s personality scored statistically higher in post test than the comparative group which showed meaningful difference between two groups. The subordinate elements of perspective taking ability such as perceiving others’ intentions or emotions ability of the children in experimental group increased meaningfully in numbers than children in the comparative group. Second, post test scores of the ability to control personal emotion, the interpersonal competency, and the ability to adapt in educational institutions, which are subordinate elements of prosocial behavior, showed meaningful difference between two groups. The experimental group with picture story books specialized in topic of building child’s personality scored statistically higher than the comparative group. The study was able to show positive effects of increase in children’s perspective taking ability and prosocial behavior by using picture story books with specialized topic of building child’s personality. In other words, applying personality building education using picture story books about humanistic education topics had clear positive effects that it may be said that the activities from the research will have the same positive effects in other educational environment after a few adjustments and complements before applying in different educational setting.
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