본 연구는 김소희 바디 ??춘향가??의 사설구성과 음악적 특징에 관한 연구이다. 이를 위해 김소희 바디 ??춘향가??에 수용된 각 스승들의 사설비교와 함께 전 바탕을 채보하여 음악적 구조와 특징에 관하여 분석하였다. 사설분석은 송만갑제 8대목, 정정렬제 21대목, 정응민제 5대목을 김소희 바디 ??춘향가??의 사설과 비교분석하였고, 음악분석은 장단별로 나누고 다시 음계별로 나누어 내드름, 조성변화, 이면에 따른 음악적분석 등 음악적 특징을 분석...
본 연구는 김소희 바디 ??춘향가??의 사설구성과 음악적 특징에 관한 연구이다. 이를 위해 김소희 바디 ??춘향가??에 수용된 각 스승들의 사설비교와 함께 전 바탕을 채보하여 음악적 구조와 특징에 관하여 분석하였다. 사설분석은 송만갑제 8대목, 정정렬제 21대목, 정응민제 5대목을 김소희 바디 ??춘향가??의 사설과 비교분석하였고, 음악분석은 장단별로 나누고 다시 음계별로 나누어 내드름, 조성변화, 이면에 따른 음악적분석 등 음악적 특징을 분석하였다. 분석결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 사설분석 결과 김소희는 가급적 아름답고 풍부한 내용전달이 가능하도록 자신의 예술적 기준을 가지고 김소희 바디 ??춘향가??의 사설을 구성하였음을 알 수 있다. 이를 위해 각 대목에서도 어느 한 스승의 바디를 전면 수용하기 보다는 사설의 생략과 첨가를 시도하였다. 또한 반복되는 사설은 과감히 정리하였고, 거친 표현들은 내용이 유사하고 어감이 부드러운 단어들로 교체하였다. 둘째, 음악적 분석 중 내드름 유형은 다양한 형태로 구성되어 시작부분부터 선율을 풍성하게 하고 있다. 특히 전반적으로 하청과 본청 내드름의 곡이 많이 나타나고 있는데 이는 김소희가 여러 내드름 가운데 안정감을 주는 하청과 본청 내드름을 즐겨 사용한 때문인 것으로 보인다. 셋째, 극중 효과를 극대화하기 위해 다양한 조성변화기법을 사용하였다. 즉 극중 역할의 변화, 해설 부분 및 사설의 극적 전환 등이 필요한 부분에서 여러 가지 유형의 변청과 변조기법이 사용되었다. 이 때 여러 기법의 음계가 활용됨으로써 전체적으로 선율의 단조로움이 완화되고 예술성이 짙은 곡이 만들어짐을 볼 수 있다. 넷째, 선율에서 떠는 청이 아닌데 굵게 떠는 부분이 여러 대목에서 나타나고 있다. 특히 가장 많이 쓰인 음은 우조, 평조 선법의 상청과 계면선법의 한 옥타브 위의 본청이다. 이러한 현상은 김소희가 사설의 의미를 보다 극적으로 드러내기 위해 선율에 감정을 이입시킨 결과라고 할 수 있다. 전통악조의 쓰임새 또한 다양한 성음을 활용함으로써 인물의 성격이나 역할의 변화를 드러내는 연행효과를 극대화 하고 있다. 결론적으로 김소희 바디 ??춘향가?의 음악적 특징은 사설의 미학적 선택, 다양한 조성변화, 이면에 따른 음계의 활용으로 요약된다. 우선 김소희는 각 스승의 사설을 수용함에 있어 자신의 예술적 기준에 따라 생략 및 첨가와 교체를 시도하였다. 조성변화는 인물과 상황의 변화에 따라 변조와 변청기법을 다양하게 사용하였다. 특히 이면이나 사설의 강조가 필요한 경우 그 상황에 어울리는 음을 선택하여 굵게 떨어 선율에 반영하고 있다. 또한 김소희 바디 ??춘향가??는 다른 바디에 비해 시김새를 구성하기 위한 음의 굴곡과 도약이 두드러지며, 장단과 사설이 떨어지는 부분의 끊고 맺음이 분명하다. 이러한 점들이 함께 어우러져 김소희 특유의 ??춘향가??가 완성되었음을 알 수 있다. 또한 김소희 바디 ??춘향가??의 의의로서 전통의 계승을 뛰어넘는 재창조의 결과물이라는 점을 꼽을 수 있다. 스승의 답습에 머물던 차원에서 벗어나 각 유파의 장점을 취사선택함으로써 김소희만의 ??춘향가??로 거듭난 것이다. 이는 김소희가 일제강점기의 근대 5명창 시대를 거치면서 여러 스승들로부터 다양한 음악적 성과를 섭렵할 수 있었을 뿐만 아니라 그녀의 천부적인 음악적 자질이 더하여졌기 때문에 가능한 것이었다. 그녀는 스승의 소리를 재창조하여 오늘날의 소리꾼들에게 전수함으로써 근대와 현대의 소리를 이어주는 가교역할을 한다는 점에서 음악사적 의의를 지닌다. 본 연구는 이러한 김소희 바디 ??춘향가??에 대해 전면적인 분석을 시도한 것으로서, 이를 통해 향후 춘향가에 대한 추가적 연구, 또는 다른 곡의 더늠을 만들거나 창작활동에 있어서 활용성이 높은 음악적 자료가 될 것으로 기대한다.
본 연구는 김소희 바디 ??춘향가??의 사설구성과 음악적 특징에 관한 연구이다. 이를 위해 김소희 바디 ??춘향가??에 수용된 각 스승들의 사설비교와 함께 전 바탕을 채보하여 음악적 구조와 특징에 관하여 분석하였다. 사설분석은 송만갑제 8대목, 정정렬제 21대목, 정응민제 5대목을 김소희 바디 ??춘향가??의 사설과 비교분석하였고, 음악분석은 장단별로 나누고 다시 음계별로 나누어 내드름, 조성변화, 이면에 따른 음악적분석 등 음악적 특징을 분석하였다. 분석결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 사설분석 결과 김소희는 가급적 아름답고 풍부한 내용전달이 가능하도록 자신의 예술적 기준을 가지고 김소희 바디 ??춘향가??의 사설을 구성하였음을 알 수 있다. 이를 위해 각 대목에서도 어느 한 스승의 바디를 전면 수용하기 보다는 사설의 생략과 첨가를 시도하였다. 또한 반복되는 사설은 과감히 정리하였고, 거친 표현들은 내용이 유사하고 어감이 부드러운 단어들로 교체하였다. 둘째, 음악적 분석 중 내드름 유형은 다양한 형태로 구성되어 시작부분부터 선율을 풍성하게 하고 있다. 특히 전반적으로 하청과 본청 내드름의 곡이 많이 나타나고 있는데 이는 김소희가 여러 내드름 가운데 안정감을 주는 하청과 본청 내드름을 즐겨 사용한 때문인 것으로 보인다. 셋째, 극중 효과를 극대화하기 위해 다양한 조성변화기법을 사용하였다. 즉 극중 역할의 변화, 해설 부분 및 사설의 극적 전환 등이 필요한 부분에서 여러 가지 유형의 변청과 변조기법이 사용되었다. 이 때 여러 기법의 음계가 활용됨으로써 전체적으로 선율의 단조로움이 완화되고 예술성이 짙은 곡이 만들어짐을 볼 수 있다. 넷째, 선율에서 떠는 청이 아닌데 굵게 떠는 부분이 여러 대목에서 나타나고 있다. 특히 가장 많이 쓰인 음은 우조, 평조 선법의 상청과 계면선법의 한 옥타브 위의 본청이다. 이러한 현상은 김소희가 사설의 의미를 보다 극적으로 드러내기 위해 선율에 감정을 이입시킨 결과라고 할 수 있다. 전통악조의 쓰임새 또한 다양한 성음을 활용함으로써 인물의 성격이나 역할의 변화를 드러내는 연행효과를 극대화 하고 있다. 결론적으로 김소희 바디 ??춘향가?의 음악적 특징은 사설의 미학적 선택, 다양한 조성변화, 이면에 따른 음계의 활용으로 요약된다. 우선 김소희는 각 스승의 사설을 수용함에 있어 자신의 예술적 기준에 따라 생략 및 첨가와 교체를 시도하였다. 조성변화는 인물과 상황의 변화에 따라 변조와 변청기법을 다양하게 사용하였다. 특히 이면이나 사설의 강조가 필요한 경우 그 상황에 어울리는 음을 선택하여 굵게 떨어 선율에 반영하고 있다. 또한 김소희 바디 ??춘향가??는 다른 바디에 비해 시김새를 구성하기 위한 음의 굴곡과 도약이 두드러지며, 장단과 사설이 떨어지는 부분의 끊고 맺음이 분명하다. 이러한 점들이 함께 어우러져 김소희 특유의 ??춘향가??가 완성되었음을 알 수 있다. 또한 김소희 바디 ??춘향가??의 의의로서 전통의 계승을 뛰어넘는 재창조의 결과물이라는 점을 꼽을 수 있다. 스승의 답습에 머물던 차원에서 벗어나 각 유파의 장점을 취사선택함으로써 김소희만의 ??춘향가??로 거듭난 것이다. 이는 김소희가 일제강점기의 근대 5명창 시대를 거치면서 여러 스승들로부터 다양한 음악적 성과를 섭렵할 수 있었을 뿐만 아니라 그녀의 천부적인 음악적 자질이 더하여졌기 때문에 가능한 것이었다. 그녀는 스승의 소리를 재창조하여 오늘날의 소리꾼들에게 전수함으로써 근대와 현대의 소리를 이어주는 가교역할을 한다는 점에서 음악사적 의의를 지닌다. 본 연구는 이러한 김소희 바디 ??춘향가??에 대해 전면적인 분석을 시도한 것으로서, 이를 통해 향후 춘향가에 대한 추가적 연구, 또는 다른 곡의 더늠을 만들거나 창작활동에 있어서 활용성이 높은 음악적 자료가 될 것으로 기대한다.
This study is about words composition and musical characteristics of Kim Sohee style ??Chunhyangga??. To this end, the words comparison of each master accommodated in Kim Sohee style ??Chunhyangga?? and all songs were collected to analyze musical structure and characteristics. For words analysis, th...
This study is about words composition and musical characteristics of Kim Sohee style ??Chunhyangga??. To this end, the words comparison of each master accommodated in Kim Sohee style ??Chunhyangga?? and all songs were collected to analyze musical structure and characteristics. For words analysis, the 8 paragraphs of Song Mangap, the 21 paragraphs of Jung Jungryeol, the 5 paragraphs of Jung Eungmin were comparatively analyzed with words of Kim Sohee style ??Chunhyangga??. The musical analysis was divided by rhythm and redivided by each scale to analyze musical characteristics like introductory melody, variation in key, musical analysis of hidden meaning. The result of analysis is arranged as follows. First, the analysis of words shows that Kim Sohee composed words of Kim Sohee style ??Chunhyangga?? with personal artistic standard to deliver as beautiful/abundant contents as possible. To this end, the style of any master was not wholly accommodated in each part, but ellipsis and addition of words was tried. Further, repetitious words was boldly arranged and rough expressions were replaced by words with similar contents and soft linguistic sense. Second, the type of introductory melody in musical analysis is composed in diverse types to make melody abundant from the beginning part. Especially, pieces of introductory melody frequently appear in hacheong and boncheong as a whole, which suggests that Kim Sohee frequently used introductory melody of hacheong and boncheong which gives sense of stability among several introductory melodies. Third, technique of diverse variations in key was used to maximize effect in drama. Namely, byuncheong and variation techniques in diverse types were used in the part where change in the role in drama, explanation and dramatic conversion of words were necessary. Then, scales of diverse techniques were used to wholly mitigate monotony of melody and to make quite artistic piece. Fourth, although cheong is not tremulous in the melody, deeply trembling parts appeared in several sections. Especially, the most frequently used sound is sangcheong on woojo and pyungjo mode and one octave higher boncheong of gyemyun mode. Such phenomenon can be the result that Kim Sohee introduced emotion in melody to more dramatically expose the meaning of words. Since diverse vocal sounds were also used in the use of traditional musical tone, performance effect that exposes the character or role of person is maximized. In conclusion, the musical characteristics of Kim Sohee style ??Chunhyangga? is summarized in the aesthetic selection of words, diverse variations in tone, usage of scale according to hidden meaning. To begin with, Kim Sohee tried ellipsis, addition and replacement depending on her own artistic standard in accommodating words of each master. For variation in key, variation and byuncheong technique was diversely used depending on change in person and situation. Especially, if it is necessary to emphasize hidden meaning or words, the sound proper to the situation was selected and deeply trembled to reflect in melody. Further, compared to other style, Kim Sohee style ??Chunhyangga?? has notable windings and leap of sound to compose ornaments and disconnection and conclusion of the part where rhythm and words fall are clear. Due to mixture of such matters, the peculiar ??Chunhyangga?? of Kim Sohee was completed. As the meaning of Kim Sohee style ??Chunhyangga??, it can be highlighted that the work is the result of re-creation which exceeds the succession of tradition. Getting out of the dimension merely succeed her masters and selecting the merits of each sect, the own ??Chunhyangga?? of Kim Sohee was born. This is realized, because Kim Sohee could wholly acquire diverse musical results from several masters when she lived the age of 5 modern master singers under Japanese imperialism and her natural musical talent was added. She is meaningful in the history of music in that she plays the role of bridge in connecting the sound of modern and contemporary age by re-creating the sound of master to hand it down to present singers. As attempt of entire analysis of Kim Sohee style ??Chunhyangga??, this study is expected to make additional study on Chunhyangga later, specialty of other pieces or quite useful musical materials in the creative activity.
This study is about words composition and musical characteristics of Kim Sohee style ??Chunhyangga??. To this end, the words comparison of each master accommodated in Kim Sohee style ??Chunhyangga?? and all songs were collected to analyze musical structure and characteristics. For words analysis, the 8 paragraphs of Song Mangap, the 21 paragraphs of Jung Jungryeol, the 5 paragraphs of Jung Eungmin were comparatively analyzed with words of Kim Sohee style ??Chunhyangga??. The musical analysis was divided by rhythm and redivided by each scale to analyze musical characteristics like introductory melody, variation in key, musical analysis of hidden meaning. The result of analysis is arranged as follows. First, the analysis of words shows that Kim Sohee composed words of Kim Sohee style ??Chunhyangga?? with personal artistic standard to deliver as beautiful/abundant contents as possible. To this end, the style of any master was not wholly accommodated in each part, but ellipsis and addition of words was tried. Further, repetitious words was boldly arranged and rough expressions were replaced by words with similar contents and soft linguistic sense. Second, the type of introductory melody in musical analysis is composed in diverse types to make melody abundant from the beginning part. Especially, pieces of introductory melody frequently appear in hacheong and boncheong as a whole, which suggests that Kim Sohee frequently used introductory melody of hacheong and boncheong which gives sense of stability among several introductory melodies. Third, technique of diverse variations in key was used to maximize effect in drama. Namely, byuncheong and variation techniques in diverse types were used in the part where change in the role in drama, explanation and dramatic conversion of words were necessary. Then, scales of diverse techniques were used to wholly mitigate monotony of melody and to make quite artistic piece. Fourth, although cheong is not tremulous in the melody, deeply trembling parts appeared in several sections. Especially, the most frequently used sound is sangcheong on woojo and pyungjo mode and one octave higher boncheong of gyemyun mode. Such phenomenon can be the result that Kim Sohee introduced emotion in melody to more dramatically expose the meaning of words. Since diverse vocal sounds were also used in the use of traditional musical tone, performance effect that exposes the character or role of person is maximized. In conclusion, the musical characteristics of Kim Sohee style ??Chunhyangga? is summarized in the aesthetic selection of words, diverse variations in tone, usage of scale according to hidden meaning. To begin with, Kim Sohee tried ellipsis, addition and replacement depending on her own artistic standard in accommodating words of each master. For variation in key, variation and byuncheong technique was diversely used depending on change in person and situation. Especially, if it is necessary to emphasize hidden meaning or words, the sound proper to the situation was selected and deeply trembled to reflect in melody. Further, compared to other style, Kim Sohee style ??Chunhyangga?? has notable windings and leap of sound to compose ornaments and disconnection and conclusion of the part where rhythm and words fall are clear. Due to mixture of such matters, the peculiar ??Chunhyangga?? of Kim Sohee was completed. As the meaning of Kim Sohee style ??Chunhyangga??, it can be highlighted that the work is the result of re-creation which exceeds the succession of tradition. Getting out of the dimension merely succeed her masters and selecting the merits of each sect, the own ??Chunhyangga?? of Kim Sohee was born. This is realized, because Kim Sohee could wholly acquire diverse musical results from several masters when she lived the age of 5 modern master singers under Japanese imperialism and her natural musical talent was added. She is meaningful in the history of music in that she plays the role of bridge in connecting the sound of modern and contemporary age by re-creating the sound of master to hand it down to present singers. As attempt of entire analysis of Kim Sohee style ??Chunhyangga??, this study is expected to make additional study on Chunhyangga later, specialty of other pieces or quite useful musical materials in the creative activity.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.