본 연구의 목적은 화술의 개념을 파악하고, 각 매체별 화술특성을 알아보고, 그 환경과 조건을 찾아 제시하는데 있다. 본 연구는 문헌연구와 실제 적용사례를 찾아보는 연구를 병행하여 수행하였다. 본 연구의 내용체계는 다음과 같다. Ⅰ장에서는 연구목적과 연구방법을 제시하였고, Ⅱ장에서는 의사소통의 기본단계인 화술의 개념을 알아보고 매체별 화술 구사 방법에 대해 알아보았다. Ⅲ장에서는 연기를 위한 매체별 화술의 특성에 대해 탐색하였다. 무대연기, 카메라연기, 목소리연기로 나누어 살펴보았고 목소리연기는 다시 오디오연기 화술과 영화 더빙 화술, 애니메이션 및 게임 더빙 화술로 나누어 살펴보았다. IV장에서는 매체별 화술구사를 위한 환경 및 조건을, 매체별 공통적으로 요구되는 부분과 각 매체별로 다른 환경과 조건을 탐색하였다. 우리말 화술은‘한글의 자음과 모음의 결합 원리를 바로 알고, 우리 몸의 조음기관과 호흡을 제대로 연관시켜 정확한 발음으로 발성하여 말하는 기술’을 말하며, 연기화술은 ‘일상의 언어구사가 아닌 작가에 의해 창조된 극중 인물의 언어를 지금, 여기, 무대(또는 매체)라는 공간 속에서 살아있는 말로 구사하는 기술’을 말한다. 무대연기의 특성은 관객과 같은 공간에서 실시간으로 대사가 전달된다는 점이다. 복식호흡을 통한 풍부한 성량이 필요한데 대극장에서는 (배우와 관객의 거리가 멀기 때문에) 더욱 깊은 호흡을 활용해서 음성의 볼륨뿐 아니라 연기 자체도 증폭시켜 정확한 대사전달과 아울러 내적감정이 충분히 표현되어야 한다. 카메라 영상연기는 카메라와 마이크가 배우 가까이에서 연기를 담아내기 때문에 가장 자연스러운 화술과 섬세하고 진실된 연기가 요구된다. 다만 카메라 샷 크기를 알고 그 안에서 연기를 크게 할 것인지 미세한 연기를 할 것인지를 잘 조절해야 한다. 목소리 연기, 더빙이나 라디오 연기는 목소리로 표현되는 것이 전부이기 때문에 캐릭터에 맞는 목소리와 화술로 캐릭터에 생명력을 담아내는 특성이 있다. 대사뿐 아니라 미세한 호흡을 통해 실제 움직임까지 상상해서 표현해내는 창조적인 작업이다. 본 연구를 통하여 도출된 결론은 연기화술의 가장 기본이 되는 연기시의 호흡도 매체에 따라 달라져야 한다는 점이다. 그것이 대극장 공연 연극, 소극장 공연 연극, 뮤지컬, TV드라마, 영화, CF, ...
본 연구의 목적은 화술의 개념을 파악하고, 각 매체별 화술특성을 알아보고, 그 환경과 조건을 찾아 제시하는데 있다. 본 연구는 문헌연구와 실제 적용사례를 찾아보는 연구를 병행하여 수행하였다. 본 연구의 내용체계는 다음과 같다. Ⅰ장에서는 연구목적과 연구방법을 제시하였고, Ⅱ장에서는 의사소통의 기본단계인 화술의 개념을 알아보고 매체별 화술 구사 방법에 대해 알아보았다. Ⅲ장에서는 연기를 위한 매체별 화술의 특성에 대해 탐색하였다. 무대연기, 카메라연기, 목소리연기로 나누어 살펴보았고 목소리연기는 다시 오디오연기 화술과 영화 더빙 화술, 애니메이션 및 게임 더빙 화술로 나누어 살펴보았다. IV장에서는 매체별 화술구사를 위한 환경 및 조건을, 매체별 공통적으로 요구되는 부분과 각 매체별로 다른 환경과 조건을 탐색하였다. 우리말 화술은‘한글의 자음과 모음의 결합 원리를 바로 알고, 우리 몸의 조음기관과 호흡을 제대로 연관시켜 정확한 발음으로 발성하여 말하는 기술’을 말하며, 연기화술은 ‘일상의 언어구사가 아닌 작가에 의해 창조된 극중 인물의 언어를 지금, 여기, 무대(또는 매체)라는 공간 속에서 살아있는 말로 구사하는 기술’을 말한다. 무대연기의 특성은 관객과 같은 공간에서 실시간으로 대사가 전달된다는 점이다. 복식호흡을 통한 풍부한 성량이 필요한데 대극장에서는 (배우와 관객의 거리가 멀기 때문에) 더욱 깊은 호흡을 활용해서 음성의 볼륨뿐 아니라 연기 자체도 증폭시켜 정확한 대사전달과 아울러 내적감정이 충분히 표현되어야 한다. 카메라 영상연기는 카메라와 마이크가 배우 가까이에서 연기를 담아내기 때문에 가장 자연스러운 화술과 섬세하고 진실된 연기가 요구된다. 다만 카메라 샷 크기를 알고 그 안에서 연기를 크게 할 것인지 미세한 연기를 할 것인지를 잘 조절해야 한다. 목소리 연기, 더빙이나 라디오 연기는 목소리로 표현되는 것이 전부이기 때문에 캐릭터에 맞는 목소리와 화술로 캐릭터에 생명력을 담아내는 특성이 있다. 대사뿐 아니라 미세한 호흡을 통해 실제 움직임까지 상상해서 표현해내는 창조적인 작업이다. 본 연구를 통하여 도출된 결론은 연기화술의 가장 기본이 되는 연기시의 호흡도 매체에 따라 달라져야 한다는 점이다. 그것이 대극장 공연 연극, 소극장 공연 연극, 뮤지컬, TV드라마, 영화, CF, CM, 라디오 드라마, 외화 더빙, 애니메이션 더빙 모두 다른 호흡과 발성을 요구하고 있다. 복식호흡만을 강조하던 시대는 이미 지났음을 알 수 있었다. 복식호흡이 물론 중요하지만 모든 호흡을 복식호흡으로만 처리하는 것은 진실성 있는 연기를 표현하기에 적합하지 않다. 연기할 때는 사람이 일상생활에서 쓰는 모든 호흡이 다 필요하다. 쇄골호흡, 폐첨호흡, 흉식호흡, 복식호흡, 흉복식호흡 이 모든 호흡을 연기자는 자신의 무대에서 사용하며 감정을 표현해야한다. 호흡과 발성, 발음 등의 음성 훈련은 연기자에게 중요하다. 그러므로 연기자는 자신이 목표한 바를 얻기까지, 그리고 그 목표에 도달했다고 생각하더라도 지속적으로 끊임없이 연기의 근간인 호흡, 발성, 발음 훈련을 해야 한다. 나아가 학교 및 훈련기관은 저학년 및 초급 단계에서부터 졸업 및 고급단계 이수 시 까지 지속적인 커리큘럼 확보로 호흡과 발성, 발음 등의 음성 훈련을 실시해야한다. 본 연구를 통하여 다양하게 탐색된 화술향상을 위한 여러 가지 기법들은 하루아침에 숙달될 수 없다. 그러므로 화술교육은 기초교육부터 올바르게 제공되고 또한 지속적으로 진행되어야 할 것이다. 이러한 관점에서 다음과 같은 제언을 통해 후속 연구를 기대해 본다. 첫째, 말하기교육은 어린 유년기부터 체계적으로 지도해야하고, 화술교육의 기초인 발성, 발음, 호흡 등의 기본훈련이 병행되어야 할 것이다. 둘째, 전문연기자를 위한 연기화술교육을 위해서는 대학 관련학과의 기본 커리큘럼이 개발되어야 할 것이다. 셋째, 화술교육의 질적 제고를 위하여 필요학점을 이수한 전문 인력에게 ‘화술교육지도자 자격’을 부여하는 방안도 심도 깊게 검토할 필요가 있을 것이다.
본 연구의 목적은 화술의 개념을 파악하고, 각 매체별 화술특성을 알아보고, 그 환경과 조건을 찾아 제시하는데 있다. 본 연구는 문헌연구와 실제 적용사례를 찾아보는 연구를 병행하여 수행하였다. 본 연구의 내용체계는 다음과 같다. Ⅰ장에서는 연구목적과 연구방법을 제시하였고, Ⅱ장에서는 의사소통의 기본단계인 화술의 개념을 알아보고 매체별 화술 구사 방법에 대해 알아보았다. Ⅲ장에서는 연기를 위한 매체별 화술의 특성에 대해 탐색하였다. 무대연기, 카메라연기, 목소리연기로 나누어 살펴보았고 목소리연기는 다시 오디오연기 화술과 영화 더빙 화술, 애니메이션 및 게임 더빙 화술로 나누어 살펴보았다. IV장에서는 매체별 화술구사를 위한 환경 및 조건을, 매체별 공통적으로 요구되는 부분과 각 매체별로 다른 환경과 조건을 탐색하였다. 우리말 화술은‘한글의 자음과 모음의 결합 원리를 바로 알고, 우리 몸의 조음기관과 호흡을 제대로 연관시켜 정확한 발음으로 발성하여 말하는 기술’을 말하며, 연기화술은 ‘일상의 언어구사가 아닌 작가에 의해 창조된 극중 인물의 언어를 지금, 여기, 무대(또는 매체)라는 공간 속에서 살아있는 말로 구사하는 기술’을 말한다. 무대연기의 특성은 관객과 같은 공간에서 실시간으로 대사가 전달된다는 점이다. 복식호흡을 통한 풍부한 성량이 필요한데 대극장에서는 (배우와 관객의 거리가 멀기 때문에) 더욱 깊은 호흡을 활용해서 음성의 볼륨뿐 아니라 연기 자체도 증폭시켜 정확한 대사전달과 아울러 내적감정이 충분히 표현되어야 한다. 카메라 영상연기는 카메라와 마이크가 배우 가까이에서 연기를 담아내기 때문에 가장 자연스러운 화술과 섬세하고 진실된 연기가 요구된다. 다만 카메라 샷 크기를 알고 그 안에서 연기를 크게 할 것인지 미세한 연기를 할 것인지를 잘 조절해야 한다. 목소리 연기, 더빙이나 라디오 연기는 목소리로 표현되는 것이 전부이기 때문에 캐릭터에 맞는 목소리와 화술로 캐릭터에 생명력을 담아내는 특성이 있다. 대사뿐 아니라 미세한 호흡을 통해 실제 움직임까지 상상해서 표현해내는 창조적인 작업이다. 본 연구를 통하여 도출된 결론은 연기화술의 가장 기본이 되는 연기시의 호흡도 매체에 따라 달라져야 한다는 점이다. 그것이 대극장 공연 연극, 소극장 공연 연극, 뮤지컬, TV드라마, 영화, CF, CM, 라디오 드라마, 외화 더빙, 애니메이션 더빙 모두 다른 호흡과 발성을 요구하고 있다. 복식호흡만을 강조하던 시대는 이미 지났음을 알 수 있었다. 복식호흡이 물론 중요하지만 모든 호흡을 복식호흡으로만 처리하는 것은 진실성 있는 연기를 표현하기에 적합하지 않다. 연기할 때는 사람이 일상생활에서 쓰는 모든 호흡이 다 필요하다. 쇄골호흡, 폐첨호흡, 흉식호흡, 복식호흡, 흉복식호흡 이 모든 호흡을 연기자는 자신의 무대에서 사용하며 감정을 표현해야한다. 호흡과 발성, 발음 등의 음성 훈련은 연기자에게 중요하다. 그러므로 연기자는 자신이 목표한 바를 얻기까지, 그리고 그 목표에 도달했다고 생각하더라도 지속적으로 끊임없이 연기의 근간인 호흡, 발성, 발음 훈련을 해야 한다. 나아가 학교 및 훈련기관은 저학년 및 초급 단계에서부터 졸업 및 고급단계 이수 시 까지 지속적인 커리큘럼 확보로 호흡과 발성, 발음 등의 음성 훈련을 실시해야한다. 본 연구를 통하여 다양하게 탐색된 화술향상을 위한 여러 가지 기법들은 하루아침에 숙달될 수 없다. 그러므로 화술교육은 기초교육부터 올바르게 제공되고 또한 지속적으로 진행되어야 할 것이다. 이러한 관점에서 다음과 같은 제언을 통해 후속 연구를 기대해 본다. 첫째, 말하기교육은 어린 유년기부터 체계적으로 지도해야하고, 화술교육의 기초인 발성, 발음, 호흡 등의 기본훈련이 병행되어야 할 것이다. 둘째, 전문연기자를 위한 연기화술교육을 위해서는 대학 관련학과의 기본 커리큘럼이 개발되어야 할 것이다. 셋째, 화술교육의 질적 제고를 위하여 필요학점을 이수한 전문 인력에게 ‘화술교육지도자 자격’을 부여하는 방안도 심도 깊게 검토할 필요가 있을 것이다.
The purpose of this study is to suggest the practical techniques of effective speech training through understanding the concept of speech skill and searching for the various ways of training to use the skill freely. This research was carried out by conducting the study of literature and the app...
The purpose of this study is to suggest the practical techniques of effective speech training through understanding the concept of speech skill and searching for the various ways of training to use the skill freely. This research was carried out by conducting the study of literature and the application of real case at the same time. The contents of the this research are as follows: Chapter Ⅰpresents the purpose and the method of the study. Chapter II presents the concept of speech skill as a basic stage of communication and the ways of commanding speech technique according to the media. Chapter Ⅲ presents the ways of training acting speech skill. In this chapter I tried to understand breathing, utterance and articulation as the basic stage of speech training and then tried to figure out the ways of their training. I looked into how to find the sound by using one’s own imagination in a real training. I also examined the characteristics of each medium and how to speak in a different medium. The speech skill of the Korean language depends on the correct understanding of the principles of combining consonants and vowels of Korean alphabet and the skills of articulating the correct pronunciation by relating the organs of articulation and breath. Acting speech skill means ‘the skills of commanding not an everyday speech but a language of the character created by the dramatist, making it live in a situation of now, here on stage(or a certain medium)’. I searched the characteristics of acting speech skill according to the media, by dividing into drama and voice acting, radio, television broadcasting and voice acting, film, foreign movie dubbing and voice acting, animation and voice acting. As the basic ways of training for acting speech skill, I presented the drill of breathing, utterance, articulation, sound finding, and the imagination drill to find the sound. To acquire the effective acting speech skill, I studied the practice of speaking drill in various media and presented the results. The conclusion drawn by this research is that the breath when acting must be different according to the kind of media. In a drama performed in a large scale theater or a little theater, musical, TV drama, movie, CF, CM, radio drama, a foreign film dubbing, animation dubbing, the types of breath and articulation are needed to be different. The period emphasizing the abdominal breathing has gone. The abdominal breathing is important, but trying to treat all the breath by abdomen is old-fashioned. When acting, all types of breathing we use in daily lives are necessary. To express their feelings, actors should use all types of breathing such as clavicle breathing, apex breathing, chest breathing, abdominal breathing, chest and abdominal breathing. As the vocal training―breathing, utterance, articulation ―is important to the actors, they must practice breathing, uttering, and articulating constantly and continuously until they reach their goal and even ever after. Furthermore, schools and training institutes must secure the constant curriculum and carry out the vocal training from the lower and primary stage to the graduation and advanced stage. We cannot master the various skills searched in this study in a short time. Thus the education of speech should be correctly provided in a primary stage and constantly proceeding as well. Expecting the succeeding research, I suggest the following: First, speech education must be systematically conducted from the childhood and the basic drill for utterance, articulation and breathing must go side by side. Second, the basic curricula in related college courses must be developed for the professional actors speech education. Third, to promote the quality of speech education, it is necessary to consider giving ‘the qualification of speech education leaders’ to the experts who complete the necessary credits.
The purpose of this study is to suggest the practical techniques of effective speech training through understanding the concept of speech skill and searching for the various ways of training to use the skill freely. This research was carried out by conducting the study of literature and the application of real case at the same time. The contents of the this research are as follows: Chapter Ⅰpresents the purpose and the method of the study. Chapter II presents the concept of speech skill as a basic stage of communication and the ways of commanding speech technique according to the media. Chapter Ⅲ presents the ways of training acting speech skill. In this chapter I tried to understand breathing, utterance and articulation as the basic stage of speech training and then tried to figure out the ways of their training. I looked into how to find the sound by using one’s own imagination in a real training. I also examined the characteristics of each medium and how to speak in a different medium. The speech skill of the Korean language depends on the correct understanding of the principles of combining consonants and vowels of Korean alphabet and the skills of articulating the correct pronunciation by relating the organs of articulation and breath. Acting speech skill means ‘the skills of commanding not an everyday speech but a language of the character created by the dramatist, making it live in a situation of now, here on stage(or a certain medium)’. I searched the characteristics of acting speech skill according to the media, by dividing into drama and voice acting, radio, television broadcasting and voice acting, film, foreign movie dubbing and voice acting, animation and voice acting. As the basic ways of training for acting speech skill, I presented the drill of breathing, utterance, articulation, sound finding, and the imagination drill to find the sound. To acquire the effective acting speech skill, I studied the practice of speaking drill in various media and presented the results. The conclusion drawn by this research is that the breath when acting must be different according to the kind of media. In a drama performed in a large scale theater or a little theater, musical, TV drama, movie, CF, CM, radio drama, a foreign film dubbing, animation dubbing, the types of breath and articulation are needed to be different. The period emphasizing the abdominal breathing has gone. The abdominal breathing is important, but trying to treat all the breath by abdomen is old-fashioned. When acting, all types of breathing we use in daily lives are necessary. To express their feelings, actors should use all types of breathing such as clavicle breathing, apex breathing, chest breathing, abdominal breathing, chest and abdominal breathing. As the vocal training―breathing, utterance, articulation ―is important to the actors, they must practice breathing, uttering, and articulating constantly and continuously until they reach their goal and even ever after. Furthermore, schools and training institutes must secure the constant curriculum and carry out the vocal training from the lower and primary stage to the graduation and advanced stage. We cannot master the various skills searched in this study in a short time. Thus the education of speech should be correctly provided in a primary stage and constantly proceeding as well. Expecting the succeeding research, I suggest the following: First, speech education must be systematically conducted from the childhood and the basic drill for utterance, articulation and breathing must go side by side. Second, the basic curricula in related college courses must be developed for the professional actors speech education. Third, to promote the quality of speech education, it is necessary to consider giving ‘the qualification of speech education leaders’ to the experts who complete the necessary credits.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.